Galoperen op verharde weg ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:12

Idefix mijn shet men ik ook voor de kar, en galopeer ik nooit op verharde weg.
altijd geleerd dat dat niet mag, en zelf draven is beter op zacht, maar kan geen kwaad.
als hij keer schrikt of wat evuu, dan galopeerd hij wel eens een stukkie, maar neem ik hem
gewoon weer trug, en hij is keer ondsnapt toen hij 2 was, damen met zijn vriendinnetje,
en toen racden ze over de outo weg, zelf de politie erbij enzo :+ aapies! zovroeg al te maken met de politie :Y)
maar ff trug naar het onderwerp, ik denk niet dat t voor keertje kwaad kan, aangezien wilde paarden ook wel
eens galopeerden over de rotsen als er gevaar drijgt, maar t is niet goed voor de pezen,
omdat daat kleine scheurtjes in kunnen komen, waardoor ze een tijdje kreupel zijn.

Tiso

Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:00

die van mij moet ijzers onder of iets dergelijks.
als hij zonder staat is zijn hoef binnen een mand zo afgebrokkelt dat zijn draagwand en alles zo beschadigt is.

maar zelf met ijzers rij ik vaak in de berm als ik ga draven of galloperen.
stappend doe ik vaak wel over het harde

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:04

Fries94 schreef:
het is niet goed voor de pezen van een paard , maar gelukkig hadden de paarden ijzers onder. en dan nog is het zeker niet slim op een verharde weg te galoperen

Met ijzers is juist slechter, dan veert het nog minder, en glijden ze nog sneller uit.

Ik galopeer onder het zadel wel eens op de verharde weg, wel een rustig beheerste galop, en geen hele stukken natuurlijk.
Eigelijk altijd al gedaan en nooit iets van gemerkt, ze heeft hele goede hoeven en nooit problemen gehad, nooit kreupel geweest etc.

Ik denk dat het ook wel een beetje per paard verschillend is, wat dat paard gewend is.
Als je ziet dat somige paarden na een stukje draven op asvalt al kreupel staan..
Dat hoort ook niet denk ik..

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:22

ik zou nooit galoperen op de verharde weg, of me pony's nou met of zonder ijzers lopen

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:33

Mijn pony gaat vanzelf gevoelig lopen als ik na een lange periode alleen op verharde bodem heb gereden en dan ineens (zonder ijzers) over de verharde weg draaf/galoppeer. Toen iik vaker over de verharde weg reed ging dit probleemloos, maar galopperen vermeed ik gevoelsmatig liever. Heb het heel zelden een klein stukje gedaan, en dan alleen in de periodes dat we meer over de verharde weg liepen.

Ze staat nu voor op ijzers, en ik vind het ook maar glibberige onstabiele dingen, en je voelt gewoon dat de klap op het asfalt 10 keer harder aankomt, zonder 'vering'. Denk maar niet dat ik over de weg ga draven/galopperen met die dingen! Verder hebben ze voor mijn pony wel weer meer voordelen omdat ze ontzettend gevoelige zolen heeft (voornamelijk voor).

Onlangs zette ik het paard van een stalgenoot buiten die altijd al aan alle hoeven beslagen is, en die glibberde (in stap) gewoon over het (beton) terrein.. := Ik vond het maar een griezelig gezicht!
Laatst bijgewerkt door Marloez op 25-08-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:34

ik galopeer ook nooit op verharde weg
het is echt slecht
en met ijzers is het haast nog slechter wannt dan dreunt de klap ook nog door
en dat politie paarden er geen last van hebben is logisch
die hebben rubber tussen de ijzers en hoeven zodat dat rubber de klap opvangt
en agh wat is het voor moeite om een kantje in te gaan als je daardoor de benen van je liefje kan "redden" :+

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:36

pernill schreef:
die hebben rubber tussen de ijzers en hoeven zodat dat rubber de klap opvangt

Dat lijkt mij ook wel wat! Waarom wordt dat niet veel meer gebruikt..?

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Galoperen op verharde weg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:56

dat is een goede vraag mischien is het heel duur of lastig te maken ?? ik zou het eigenlijk niet weten zou wel goed zijn onder alle ijzers denk ik :)

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:58

Wie op de weg galoppeerd houd totaal geen rekening met zijn of haar lieveling. het is echt verschrikkelijk slecht voor de pezen.
of je nou met of zonder ijzers galoppeerd op de verharde weg het is gewoon slecht. Met ijzers dreunen alle klapen nog harder door waardoor het nog slechter is. gewoon niet doen !

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:38

Volgens mij worden hier veel antwoorden gegeven door mensen die;
- nog nooit aangespannen hebben gereden
- nog nooit een jong paard oud hebben zien worden.
Kortom; weinig ervaring dus... :Y)

Kijk, als je het voor het uitzoeken hebt ga je niet even een sprintje trekken over het asfalt. Maar een klein galopje zoals bij die Tinker in het filmpje kan weinig kwaad.
Paarden weten heel goed dat het glad is en gaan vanzelf korter lopen. Dat zie je wel zoals gezegd wanneer ze net de eerste stap vanuit het zand (-weg of bak) op het harde zetten, dan willen ze nog wel eens glijden.

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:42

BlackDevils schreef:
Volgens mij worden hier veel antwoorden gegeven door mensen die;
- nog nooit aangespannen hebben gereden
- nog nooit een jong paard oud hebben zien worden.
Kortom; weinig ervaring dus... :Y)

Kijk, als je het voor het uitzoeken hebt ga je niet even een sprintje trekken over het asfalt. Maar een klein galopje zoals bij die Tinker in het filmpje kan weinig kwaad.
Paarden weten heel goed dat het glad is en gaan vanzelf korter lopen. Dat zie je wel zoals gezegd wanneer ze net de eerste stap vanuit het zand (-weg of bak) op het harde zetten, dan willen ze nog wel eens glijden.


het blijft niet goed.. ze vangen echt veel klappen op inde benen.. en dan met namen in galop :)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:33

Galopperen op asfalt is slecht voor de benen van pony's en paarden. Op asfalt zou je alleen maar moeten draven (wel een langzame draf) of - bij voorkeur - stappen. Stappen op asfalt is juist weer goed voor de beneb, omdat pezen hiervan sterker worden.

Je hebt dus gelijk: het is inderdaad slecht om te galopperen op verharde wegen.

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:31

Horseware schreef:
Galopperen op asfalt is slecht voor de benen van pony's en paarden. Op asfalt zou je alleen maar moeten draven (wel een langzame draf) of - bij voorkeur - stappen. Stappen op asfalt is juist weer goed voor de beneb, omdat pezen hiervan sterker worden.

Je hebt dus gelijk: het is inderdaad slecht om te galopperen op verharde wegen.


Welk onderzoek heeft dit uitgewezen? Heb je een linkje?

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:21

Volgens mij is het gewoon niet netjes om te galopperen op de weg. Tijdens mijn cursus voor het koetsiersbewijs en voor mijn ruiterbewijs hebben we geleerd alleen te stappen en te draven op de verharde weg. Wil niet zeggen dat ze je een bekeuring moeten geven voor een paar passen galop mocht dat nou gebeuren. Maar dat is mijn idee.