bevestiging lamoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:19

Hallo,

Ik zie soms op foto's voral bij marathonwagens dat de lamoen aan het uiteide een soort gesloten oog heeft. Hoe maak je dit aan het tuig vast? Je kunt dan niet het lamoen in de beugels steken lijkt mij.

Ik ben erg benieuwd....

Groet michelle

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:20

Daar heb je brancardbeugels voor nodig aan je tuig :) of veiligheidslichtogen. Die maak je open en maak je vast in het oog van eht lamoen :)

Veiligheidslichtogen:
Afbeelding

Brancardbeugels:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-05-09 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:26

Met een brancardbeugel wordt het bepaald niet veiliger en het rammelt, maar je ziet het wel eens zo.

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:43

ik heb een 'normaal' tuig waarbij de brancardbeugels onder de buitensingel zitten.
Hoe ga ik dit oplossen. Mn nieuwe wagen wordt vandaag afgeleverd en ik heb er niet bij stil gestaan dat er een ander soort lamoen aan zit.

Kan ik het schofttuig aan laten passen?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:49

dan heb je gewone lichtogen :) geen brancardbeugels :)

weet niet wat voro tuig je hebt, maar geloof dat je bij Ideal er een andere riem met veiligheidslichtogen erop kan maken

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:58

hoe heet zo'n lamoen dan ga ik even de winkel bellen waar ik het tuig heb gekocht. Voel me een beetje in het ootje genomen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:00

heb je een foto van je lichtogen?

Dit is een gesloten lamoen in een veiligheidslichtoog:

Afbeelding

En er eentje van dichtbij
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-05-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:03

Bij een gesloten lamoen horen veiligheidslichtogen of brancardbeugels. Mijn Ideal tuig heeft wel veiligheidslichtogen, mijn andere merkloze tuigje heeft het niet (heeft gewone lichtogen), maar heb ik ook wel eens gebruikt bij mijn gesloten lamoen. Heb gewoon even de lichtogen losgemaakt en weer vastgemaakt toen ik ze door de ogen van het lamoen had gehaald. Normaal doe ik dit nooit maar het was toen even niet anders.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:04

Jelleee schreef:
Bij een gesloten lamoen horen veiligheidslichtogen of brancardbeugels. Mijn Ideal tuig heeft wel veiligheidslichtogen, mijn andere merkloze tuigje heeft het niet (heeft gewone lichtogen), maar heb ik ook wel eens gebruikt bij mijn gesloten lamoen. Heb gewoon even de lichtogen losgemaakt en weer vastgemaakt toen ik ze door de ogen van het lamoen had gehaald. Normaal doe ik dit nooit maar het was toen even niet anders.



Dat is voor een enkele keer mogelijk, maar als je vaker gaat mennen ontzettend onhandig en imo onveilig, niet erg snel los te maken in geval van nood

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:08

Daarom zet ik erbij dat het voor een enkele keer was, omdat mijn andere pony het schoftje van de Ideal nog niet paste.

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:11

nee, ik heb geen foto maar het zijn gewone lichtogen....lerenring onder de buitensingel. Deze ring kun je niet makkelijk openmaken voor in/uit spannen. Ik baal hier echt van zeg.

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:13

jellee heeft in haar profiel een foto van haar bonte shet met een schofttuig dat ik ook heb....shet staat voor een shulky. Dan weten jullie wel wat ik bedoel toch...dus niet geschikt voor een gesloten lamoen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:15

Misschien kun je een apart schofje kopen met veiligheidslichtogen? Want met gewone lichtogen is het hartstikke onhandig, en eigenlijk helemaal niet haalbaar om het elke keer los te maken. Heb trouwens even in mijn ideal prijslijst boekje gekeken en daar staat wel dat je apart lichtogen kunt bestellen.

Michelle don, Die foto in mijn profiel is idd een normaal schoftje met normale lichtogen, deze gebruik ik voor mijn tweewieler, die met veiligheidslichtogen gebruik ik voor mijn marathonwagen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:20

Nee, die is inderdaad niet geschikt voor een gesloten lamoen. Meestal vraagt de verkoper (mits deze verstand heeft van mennen) wel wat voor lamoen je gaat gebruiken. Maar geloof dat jij het antwoord op deze vraag niet geweten had, omdat je er zelf nog niet bij had stil gestaan :)

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:23

ik heb aangegeven dat ik een marathonwagen ging kopen. Volgens mij hebben die wagens altijd en gesloten lamoen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:27

nee hoor :) dat is iets van de laatste tijd :) zover ik weet dan :)

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:31

Je zou ook nieuwe lichtogen op je tuig kunnen zetten.
Is volgens mij de makkelijkste oplossing.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:32

maar kan dat wel als de buitensingel over de lichtogen loopt?
of krijg je dan een geheel nieuwe constructie dat deze onder de veiligheidslichtogen door loopt?

Echwel

Berichten: 12469
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:34

Michelle_Don schreef:
ik heb aangegeven dat ik een marathonwagen ging kopen. Volgens mij hebben die wagens altijd en gesloten lamoen.

Is maar net wat je met je wagenbouwer afspreekt op het moment van bestellen
Michelle_Don schreef:
hoe heet zo'n lamoen dan ga ik even de winkel bellen waar ik het tuig heb gekocht. Voel me een beetje in het ootje genomen.

Daarbij vind ik dit dan geen nette opmerking voor de winkel als door jou onervarenheid een foutje is gemaakt...
Neem aan dat je weet hoe een tuig in elkaar zit/werkt en alle onderdelen weet te benoemen

Evelli schreef:
maar kan dat wel als de buitensingel over de lichtogen loopt?
of krijg je dan een geheel nieuwe constructie dat deze onder de veiligheidslichtogen door loopt?

Met veiligheidslichtogen kun je gewoon riem over schoftje laten loen daaraan de lichtogen bevestigen en kleine buitensingel erbij en klaar isKlara

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:41

Echwel schreef:
Evelli schreef:
maar kan dat wel als de buitensingel over de lichtogen loopt?
of krijg je dan een geheel nieuwe constructie dat deze onder de veiligheidslichtogen door loopt?

Met veiligheidslichtogen kun je gewoon riem over schoftje laten loen daaraan de lichtogen bevestigen en kleine buitensingel erbij en klaar isKlara


Okee, heb ik geen ervaring mee, heb gelijk het goede tuig bij de verkoper meegekregen, voor een sulky én marathon wagen :)

Michelle_Don
Berichten: 179
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: `s-Gravendeel

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:45

Tuurlijk is mijn onervarenheid niet erg handig. Maar ik ga er wel vanuit dat als ik het hele verhaal duidelijk vertel een goede verkoper wel kan vertellen dat daar verschil tussen zit.
Dit is niet meer terug te draaien.....maar ik ben wel blij dat het dus aangepast kan worden.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:48

jij hebt hem blijkbaar niet vertelt dat je een wagen gekocht had emt een egsloten lamoen :) anders had deze vast en zeker gemeld dat dit niet kon met jouw tuig

óf de verkoper had er gewoon ook geen verstand van

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:48

Je kunt via http://www.tuigonderdelen.nl die lichtogen los bestellen (Ideal), ook de riem die bovenlangs moet lopen, evt ook een nieuwe buitensingel, maar je kunt er ook een compleet nieuw schoftje met alles erop en eraan halen.
Natuurlijk kun je ook even verder kijken op internet, je ziet best veel dat ze het verkopen, maar let dan wel even op de maat.

Mocht je voor je eigen schoftje kiezen, kijk dan goed of je die riem die bovenlangs, over het schoftje loopt (weet niet hoe die heet), er helemaal doorheen kunt halen. Was bij die van mij namelijk niet het geval, toen werd het toch erg moeilijk om deze er zelf in te zetten/duwen/trekken.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:52

Andere radicale oplossing is een opening maken in je gesloten lamoen. Iemand bij onze menclub heeft dat gedaan omdat ie niet aan zijn uber-chique schoftje wilde sleutelen. En ik moet zeggen: het ziet er netjes uit, alsof het zo bij de wagen hoort.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: bevestiging lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:01

Mijn advies: als het tuigje een losse draagriem heeft (je kunt de lichtogen van links naar rechts doorschuiven zonder vergespen), haal dan een korte draagriem en veiligheidslichtogen. Ik heb het ook gedaan voor mijn enkelspan tuigje met klassieke lichtogen en heb er nog geen minuut spijt van gehad.