Hoe wagen schoon te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 16:15

Ik heb mijn wagen in een veldschuur gestald omdat hij niet meer goed genoeg was voor mijn paard.
En ik een tijdje moets wachten met inruilen vanwege mijn nieuwe wagen dat besteld moest worden.

Maar goed, nu is het ontzettend vies, stof, vogelpoep, en nog zand van afgelopen zomer.. (Had eigenlijk van de zomer al willen schoonmaken maar door omstandigheden niet aan toe gekomen)

Maar nu is mijn vraag hoe jullie je wagen schoonmaken, gewoon tuinslag erop, of gewoon met sopje en borstel... En moet ik daarna nog iets smeren of kan ik het gewoon laten drogen? Maar het is nog best vochtig buiten...

Alvast bedankt voor de tips :)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:46

Hetzelfde als dat je de auto schoon maakt.
Eerst even afspuiten met warm water, dan kan je het ergste vuil eraf spuiten en wat blijft zitten kan een beetje losweken.
Daarna een emmertje met sop en een spons en alles schoonmaken.
Daarna weer afspuiten met warm water.
Daarna nog een keertje nalopen of hij echt schoon is en soms doe ik hem nog oppoetsen met autowas (van die Turtle troep)

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:13

Wij nemen hem altijd mee naar de wasstraat. Daar heb je van die hogedruk spuiten. De troep gaat er dan wel snel af! Kost een paar euro, maarja. Afdrogen doen we thuis nog een beetje met de handoek,maar onderweg terug naar huis droogt ie ook al door de winddruk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:20

Afdrogen doe ik niet aan hoor, dat doet hij toch wel.
Als je veel troep in je water hebt zitten, droogt hij nog wel eens lelijk op. Door er een emmer regenwater overheen te gooien, droogt hij mooier op.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:23

De ene keer doe ik het gewoon thuis (krijgen we alleen zo'n blubberzooi op de oprit :D), zelfde manier als Sjonniej beschrijft (alleen dan koud water voor en na).

Soms ga ik naar de wasstraat, in zo'n box waar je zelf je auto normaal moet wassen. Gebruik daar alleen de hogedrukspuit. Voordeel daarvan is dat dat een hogedruk is met warm water en schuim er al bij in. Moet zeggen: de luchtbanden zagen er weer als nieuw uit!

Als ie droog is heb ik er wel kringen opzitten (zwarte wagen, hard water denk ik), dus meestal gaat er autowas op. Geen doen op een wagen uit rastermateriaal, dus daarom maar een duur middel: spuitwax. Opspuiten, vlug een doek er over, niet nawrijven en klaar!

Pas met een hogedrukspuit op voor je reminrichting. Door niet goed sluitend systeem is dat bij mij een keer vastgeslagen omdat er water in kwam (en roestvorming). Nieuwe remcilinder was het gevolg.

Chess
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:57

gewoon lekker met een sopje en een spons

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:07

Net als de auto: of thuis of in de autowasstraat.
Afspuiten, spons of zachte borstel erover met was&shine, afspuiten en na opdrogen nawrijven met een zachte doek. Banken (behalve de zitting van de bokkussen) doe ik opglanzen met cockpitspray.

Sentido

Berichten: 4209
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:11

Ik droog mijn kar altijd af, anders krijg je van die rare lelijke strepen.
Schoonmaken, eerste even met de slang erop het ergste eraf spuiten. daarna met een borstel en spopje erbij langs. Opnieuw afspuiten. Daarna droog ik af met een theedoek.
En als het echt spik en span moet doen wel er wel eens autowas op, dan glimt hij weer mooi :D Bijvoorbeeld de velgen.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:17

*Ziet paard en wagen uit de wasstraat komen, zo met die draaidingen :D *

Ik zou het ook schoonmaken zoals de auto. Houten, onbehandelde onderdelen wel zo weinig mogelijk nat laten worden ivm rotting.

Zicky

Berichten: 187
Geregistreerd: 13-01-09
Woonplaats: IJsselstein

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:09

Vergeet de WD40 niet voor alles wat moet kunnen bewegen!

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 08:47

Ok, dus dat wordt gewoon lekker de hoge druk spuit erop :D

Maar het kan dus echt geen kwaad voor je remmen en vering etc.??? Ik ben idd bang dta je daar dan iets mee kapot maakt...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:24

Als je het met de hoge druk spuit kapot kan krijgen dan moet je je afvragen of je met zo'n kar wel moet rondrijden.
Als alles goed in het vet staat dan loopt er ook niks vast. Eventueel even wat nieuw vet bijspuiten en het oude vet weghalen met keukenpapier.
Soms moeten remschijven weer schoongereden worden. Vooral als ze niet van RVS zijn.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:37

Napie schreef:
Als alles goed in het vet staat dan loopt er ook niks vast.


Jammer genoeg geldt dat niet voor een remcilinder. Ik dacht ook dat het geen kwaad kon, maar omdat bij mij de beschermkap er niet voldoende overheen zat, kwam er toch roestvorming. Dat merk je niet direct, maar bij de eerste de beste keer het pedaal intrappen bleef ie vast hangen. En dat is behoorlijk *** als dat gebeurt vlak voordat je de dressuurring in moet :D.

Nu weet ik waar ik op moet letten, en dat gebeurt me dus ook geen tweede keer, maar toch...

Anoniem

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:40

Met een hogedrukspuit jaag je de keerringen uit de lagers, wat met een tuinslang niet snel gebeurt.
Wij zetten altijd gewoon de tuinslang erop en naderhand even met de bus WD40 langs alle draaiende delen.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:32

WD40 is eigenlijk een roestoplosser en geen echt smeermiddel. Om een beter smerend effect te krijgen, kun je kettingspray gebruiken. Vergeet ook niet de bladen van je bladveren in te spuiten. Dat kan met WD40 om het roest dat ertussen zit wat op te lossen. Na een paar keer kun je overschakelen op kettingspray.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:47

Divine schreef:
Napie schreef:
Als alles goed in het vet staat dan loopt er ook niks vast.


Jammer genoeg geldt dat niet voor een remcilinder. Ik dacht ook dat het geen kwaad kon, maar omdat bij mij de beschermkap er niet voldoende overheen zat, kwam er toch roestvorming. Dat merk je niet direct, maar bij de eerste de beste keer het pedaal intrappen bleef ie vast hangen. En dat is behoorlijk *** als dat gebeurt vlak voordat je de dressuurring in moet :D.

Nu weet ik waar ik op moet letten, en dat gebeurt me dus ook geen tweede keer, maar toch...


Dat is echt vet vervelend! Bij mijn instructeur is dat ook een keer gebeurd, toen hebben ze de remkabel doorgeknipt :P

boomer123
Berichten: 192
Geregistreerd: 20-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:17

Eerst afspuiten daarna gied met een sopje en een spons op doekje inzepen ddan goed afspuiten en met een vettelap over het metaal en hij lijkt weer splinternieuw vergeet niet het vet uit te wrijven met een handdoek.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:22

Mijn marathonwagen gaat ook gewoon onder de hoge druk spuit. Niet té dicht er op, anders kan je de lak beschadigen. Daarna met de hand, emmer met warm sopje met autoshampoo en hele zachte borstel, alles goed insoppen (zonder sopje lijkt hij nat schoon, maar zie je nog steeds vlekken als hij opgedroogt is). Na insoppen weer met hoge druk goed afspuiten.

Klaar :D

Met een houten wagen deed ik nooit met hogedrukspuit; toch meer kans op beschadigingen van lak en hout zelf.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 00:47

Ik hoop dat de topicstarter ondertussen al eens gepoetst heeft gezien dit topic 4 jaar oud is

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 01:00

oeps, en ik hobbel er maar gewoon achteraan.............. achja, het zal de hitte wel geweest zijn! :+

Poeltje

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:31

Napie schreef:
Ik hoop dat de topicstarter ondertussen al eens gepoetst heeft gezien dit topic 4 jaar oud is

_O- Geweldig

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:33

_O- _O- _O- _O-

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:48

Vanwege het informatieve karakter en het een "tijdloze" vraag betreft, laten we het topic open :) . Schoonmaaktips blijven dus welkom.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Hoe wagen schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:39

Dank voor het openhouden van topic. Kettingspray? nog nooit van gehoord! Ik heb weer een 'muis' (= piep)in mijn kar. 'k Ga toch eens met de vetspuit langs. Ik neem een emmer met sopje en borstel.

lobkew

Berichten: 608
Geregistreerd: 09-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:25

Zoals een auto.