hoe te starten met een tandem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heck

Berichten: 39
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: budel-dorplein

hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:05

Hallo,

Ik ben al jaren aan het prakedenken om eens tandem te rijden.
Ik denk dat ik nu een leuk spannetje heb om het eens te gaan proberen mijn enkelspan tuig aanpassen enz. is geen probleem.
Maar waar ik nu mee zit is hoe kan ik er het beste mee beginnen en hoe kan ik alles er het best op voorbereiden ik neem aan met de lange lijnen.
maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben en weten waar ik op moet letten.
dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden
ik heb ook gezocht op het forum maar er staat niet veel over vermeld

ik ben benieuwd...


groetjes maarten

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:42

Volgens mij zijn er hier op bokt ook niet zo veel mensen die tandem rijden (en evt. wedstrijden daarmee rijden), tenminste, ik kan er nu even uit mijn hoofd niemand opnoemen van hier...

Misschien is het een idee om eens bij menwedstrijden een kundige en ervaren tandem-rijder aan te spreken voor tips?

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:50

Er zijn zeker wel een aantal mensen die ervaring hebben met tandem rijden.

je zou Manie, DendroFleur, Echwel of Albert eens een pb kunnen sturen

eriky
Berichten: 189
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Riethoven

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:24

Me pa rijdt ook tandem.

Wij zijn begonnen om te pony's gewoon voor elkaar in de wagen te zetten.
Zorg de eerste keer dat er in het begin iemand voor erbij loopt.
Eventueel met de voorste vast aan een touwtje.
Als dit goed gaat, dan zonder touwtje.

Meestal als je gaat draven gaat het vanzelf omdat je dan een voorwaarts span hebt en de voorpony automatisch aan je teugel gaat lopen.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:29

En van de zomer Shelly natuurlijk Haha! Haha!

(eerste wedstrijd Hellendoorn)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:05

Als je 2 goed beleerde pony's hebt, is langelijnen helemaal niet nodig, alleen maar erg onhandig en storend voor de ponymonden.
Bedenk dat je er echt een tijdje aan moet wennen met sturen, ook moet je achterpony leren luisteren naar jouw handen en niet zijn vriendje achterna rennen.
Zorg voor een goede groom. Zorg voor goed materiaal. Klemmetjes op je leidsels zijn erg handig. Als je het dan kwijt bent ben je weer gemakkelijk terug in je uitgangshouding.
Heb geen haast, zoek geen problemen op, leer eerst op een groot veld even met elkaar om te gaan. Zoals Eriky zegt gaat het in draf vaker wat gemakkelijker, omdat je ponys dan beter in je hand blijven lopen, waardoor je ze beter kunt sturen.

Wij hadden de strengen van de voorpony vervangen door een stuk autogordel; erg sterk, erg licht en kost niet zoveel. Vergeet niet dat je een tweespantuig nodig hebt voor je voorpony (je borst moet namelijk aan je schoft vast zitten) en voor je achterpony een normaal enkelspantuig. Bedenk hoe je je voorpony wilt vastmaken; aan de voorpony, aan de wagen, aan het zweng of maak je een zwengetje voor je achterpony.
Vergeet ook vooral niet dat een voorpony het vaak erg vlug doorheeft dat hij niet door de zweep geraakt kan worden en daardoor achter het bit gaat lopen en dus stuurloos wordt.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:07

Goede voorbereiding op de achterpony rijden en de voorpony er met lange leidsels voorhouden.
Het moeilijkste is om 1km gewoon achter elkaar in stap te houden....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:19

*Ziet heck al op zijn kleine welshje zitten* Knipoog

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:19

Makkelijk meesteppen toch kan je achterpony ook geen kant uit.. Haha! Haha!

ILoveMyHorse
Berichten: 1540
Geregistreerd: 26-02-07

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:21

Ik dacht dat je zo'n tandem fiets bedoelde, ik dacht al haha Clown

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:22

Is die fiets de boktcensuur????? Bloos Bloos

heck

Berichten: 39
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: budel-dorplein

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 21:05

haha als ik op mijn pony's ga zitten dan kan ik meelopen haha
den het volgende probleem ze zijn niet bereden.
maar ik heb wel wat aan de tips.
enkel en tweespan tuig heb ik.
Maar ik dacht eigenlijk dat ik een paar d-ogen aan mijn borsttuig van de achterpony te laten maken waar ik mijn voor pony aan kan bevestigen.
dat van die klemmen is wel een goed idee.

groetjes maarten

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:07

Ik heb het een aantal keer gedaan, helaas te kort. Achterpony was niet van mij en is verkocht.
Ik heb ze gewoon achter elkaar geknoopt op het land, goede groom er bij en karren maar.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:31

Heck ik heb ipv klemmen gespen omdat dat beter in de hand lig en makkelijker te verstellen.
Aan het eind van je leidsels gaatjes maken en dat gespen..

Sorry Dennis ik denk dat goed tandem rijden wel enige planning en voorbereiding nodig heeft
In een weiland oke maar de weg op en rustig achter elkaar houden en vooral in stap vergt veel oefenen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:51

Ik gebruik(te) ook klemmen op het leidsel.
Achenbach is een heel gedoe als je zelf alles nog uit moet vinden en je pony's ook.
Lusjes leggen voor de wendingen moet voorzichtig gebeuren want je hebt je voorpony zo bij je staan.
Zoals sjonniej ook al aan gaf moet je voorpony heel goed op de stem zijn, voorwaarts en braaf.

Dennis heeft uiteindelijk ook wel gelijk; gewoon voor elkaar knopen en zien wat er gebeurt.
Het is erg leuk om te doen... Haha!

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:01

Met de pony's die ik nu heb staan zal ik het niet zomaar doen (heb er 4 netjes betuigd in het enkelspan staan, 2 ook in een groen 2span). Het tandem waar ik mee gereden heb was mijn merrie waar ik nu Z mee start voorop en een veredelde manege pony achterop Tong uitsteken. Achterpony zou nooit voorbij voorpony gaan (zelfs ohz in kinderlesjes deed die dat echt niet).
Wel een goede vertrouwde groom er naast en rijden maar. Ging erg goed altijd, heb eerst een paar keer op het land gereden, beetje volte's en bogen rijden. Daarna de weg op op een zondag ochtend. Verder ben ik helaas niet gekomen.
Hoop dat ik over een tijdje weer zo'n fijn span krijg, maar heb nogal wat groene pony's staan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:02

BlackDevils schreef:
Lusjes leggen voor de wendingen moet voorzichtig gebeuren want je hebt je voorpony zo bij je staan.

Vaak is het bij tandem bijna niet nodig om lusjes te leggen. Als je pony goed afgericht is en in je hand wil blijven lopen, zal je genoeg hebben aan een ophouding. (Het vergt wel oefening om dan alleen je voorpony die ophouding te geven en je achterpony niet)
Zelfs met indoors hebben wij bij onze voorpony nooit lussen hoeven leggen, hij bleef zo goed in je hand lopen en reageerde zo fijn, dat een ophouding al genoeg was om hem te laten wenden.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:06

ik lees ff mee , wil onze shets deze zomer ook in tandem Lachen

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:19

Dressuurmatig is lussen wel fijner en in korte wendingen ook anders valt de achterpony naar binnen en zit je vast om een paal..
Neem les van een echte tandem rijder en de wereld gaat voor je open Haha! Haha!

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:35

Sjonniej; ik was van plan om niets te zeggen, maar ik kan het toch niet laten:
Je moet lussen leggen voor iedere wending.
Waarom?
Omdat je met alleen het kantelen van je hand, of helemaal fout; een ophouding (?) absoluut niet gecontroleerd een wending kunt maken. Tandem rijden is twee keer enkelspan rijden en niet ik-doe-maar-wat en god-zegene-de-greep een rukje hier en een plukje daar. Jij zou toch beter moeten weten.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:34

Albert schreef:
Sjonniej; ik was van plan om niets te zeggen, maar ik kan het toch niet laten:

Waarom?
Hier in het land der blinden is éénoog al snel koning. Iemand met meer ervaring is van harte welkom!

heck

Berichten: 39
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: budel-dorplein

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 23:47

toch nog even vlug kijken wat er allemaal geschreven is.
ik denk dat er inderdaad wel meer bij komt kijken dan voor elkaar knopen.
vandaar dat ik nu al informatie aan het verzamelen ben.
Ik wil er van het voorjaar mee beginnen zodat ik s'avonds meer tijd heb om te oefenen.
ik heb een 10 jarige ruin die super luisterd en ik op 1 hand overal doorheen kan sturen.
de vier jarige is een beetje een hittepetitje maar die super wil werken hij is ook een cm of 6 groter dan de 10 jarige.
Het is de bedoeling om de 10 jarige voorop te zetten en de ander achter dat is denk ik het beste.
of denken jullie er anders over?

groetjes maarten

Anoniem

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:03

Ligt voor mij heel erg aan de gangen van de paarden, ik heb het liefste de vlotste voorop, ongeacht de stokmaat.
Niets is zo irritant als een druk, vlot achterpaard die zich elke keer "klem" loopt tegen een wat trager voorpaard.
Bovendien is een koel, rustig achterpaard ideaal als "rem" voor een te enthousiast voorpaard.
Als je net begint met tandemrijden ben je sowieso meer met je voorpaard bezig en is het fijn als je een braaf achterpaard hebt wat makkelijk volgt en goed met een kleine beweging te corrigeren is.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:03

Albert zoals je misschien begrijpt schrijf ik hier mijn ervaring. En mijn ervaring was dat een lusje gewoon 9 van de 10 keer teveel was. En daarom waarschuw is ervoor dat je al snel een te grote lus wilt pakken, terwijl dat soms niet nodig is.
De keren dat onze pony's in tandem hebben gestaan was het voldoende om de voorpony alleen een ophouding te geven. (Okee kantelen van de hand, wat jij wilt, zoals ik al zei vergt het wat oefening om alleen de voorpony een ophouding te geven). Een lus zorgt ervoor dat hij meteen haaks op de achterpony stond.

Zoals Lia ook al zegt, de rustige achterop en de drukke voorop. Voordeel is dan ook dat deze altijd in je hand blijft lopen. Wanneer je de drukke achterop zet, zal hij steeds tegen de voorpony aan willen lopen, waardoor de voorpony automatisch uit je hand blijft.
(En voor het lekker thuis oefenen is het echt niet erg dat het plaatje niet perfect is en dat je grotere pony voorop loopt)

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Re: hoe te starten met een tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:03

Tandem rijden kun je leren door kilometers te maken. Als je makke pony's/paarden hebt ben je al een heel eind. Anders misschien een keertje langs bij iemand die een 'tandem' heeft om een keertje proef te draaien?!? Ik rijd het liefst zonder klemmen als ik op de weg of in het bos rijdt. (niet op wedstrijden in de marathon) Het is erg lastig om dan je leidsels te verstellen en dat moet je nog wel eens bij een langspan. Wat ik zelf ook een handige tips vindt als je langspan rijdt: stuur nooit je voorpony voor je achterpony, maar stuur je achterpony achter je voorpony (snap je hem nog?! Knipoog ) Neem ook een groom mee die verstand van zaken heeft.
Heb vanmiddag klavertje 3 gereden met daarvoor nog een pony (4 pony's dus) Als je eenmaal leert met meerdere teugels in de hand te rijden, word je steeds creatiever Knipoog Succes!