Lamoen/ burry maten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:58

Ik heb een vraag over het lamoen. Mijn ( dikke/grote/brede) Shetlander staat voor de sulky hier. Nu staat hij te koop en iemand met een niet al te dikke Fjord van 1.45 reageert op mijn sulky. Nu is de vraag: past een Fjord van 1.45 in dat lamoen? Het lamoen is ( als ik het goed onthouden heb met meten) 1.80 lang x 77 cm breed, daar moet toch een Fjord tussen passen of is er nog een tussenmaat met die lamoenen? Is het gewoon een lamoen voor pony's tot d/ e en dan een paardenmaat of is er nog een tussenweg? ( buiten de op maat gemaakte natuurlijk).

Hopelijk kan iemand hier uitleg over geven of weet iemand de richtlijn voor de maten want ik wil zometeen een vierwielertje kopen voor de Shet en dan zit ik weer te kijken en te meten.

alvast hartelijk bedankt!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:58

Slaap jij ook nog in je wiegje?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:04

Nou BD, ik vind het geen rare vraag hoor, zijn er richtlijnen voor lamoenmaten ergens te vinden op ras. En uiteraard dan per paard apart bekijken.
Volgens mij is ons lamoen 2,5 m lang en dat is voor een gemiddeld paard van 1.67 schofthoogte.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:11

Sorry hoor, maar met een beetje gezond verstand weet je zelf toch ook wel dat je een fjord niet tussen 2 buisjes kunt proppen die op t breedste punt 77 cm is... Daar past de shet net tussen...

Voor de breedte geld het liefst zo breed mogelijk. Neem als richtlijn maar de dubbele breedte van het breedste punt (buik) van het paard.
De lengte van het lamoen is ook afhankelijk van de kar (hoogte van het zweng) dus daar is zo ook geen richtlijn voor te geven.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:01

BD, wel een banketstaaf opmerking hoor, Shet verzuipt in dat lamoen. Mijn grote lamoen waar een Tinker 'maat trekpaard' tussen past met gemakkkkk is 82 centimeter, dus dat scheelt 11 centimeter. Ik heb vaker wagentjes gehad en het lijkt dan alsof je paard er niet tussen past en dan gaat het gemak ook. Ik heb er dus geen kijk op, er zijn geen richtlijnen voor te vinden dus kan ik dus hier op het forum deze wijsheid op doen? Als ik nu gevraagd had of ik belgenhoofdstel paste op een minishetlander..pfffft.
Maar goed, dan dat meten van je paard, 2 keer het breedste punt? dan word je met je trekpaard van de weg gehaald vrees ik qua breedte??? Hoe kom je aan die wijsheid en hoe moet je dat in hemelsnaam meten???

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:06

over wat standaardmaten zijn kan ik ook niks zinnigs melden, maar dat opmeten, dat moet nog wel een keer lukken:
zet een stok langs het breedste punt van je paard op de grond (wel recht natuurlijk, waterpas?) en doe datzelfde aan de andere kant. Meetlint tussen beide stokafdrukken op de grond en je hebt redelijk nauwkeurig de breedte van je paard.
Moet je paard wel even stilstaan, op een geschikte ondergrond natuurlijk Knipoog. Succes!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:13

liekensancho schreef:
Hoe kom je aan die wijsheid en hoe moet je dat in hemelsnaam meten???
Ervaring heet zoiets... Vork
En een tinker in een lamoen van 82 cm heeft ook niet veel ruimte over. Waarschijnlijk zijn het gewoon van die rechte bomen die er langs lopen. Maar om een beetje fatsoenlijk te kunnen mennen heb je toch echt meer ruimte nodig.
En de breedte komt echt niet op een centimeter hoor, het gaat er om dat er wel voldoende ruimte is.
Maar om makkelijk te meten zet je hem gewoon ff tegen een muur en hou er even een duimstok overheen.
Succes!

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:15

BD, dankzij jouw wijsheid word ik nu toch ook weer wijzer Knipoog alles moet je leren... ik ben nog maar 'net' thuis in het aangespannen rijden en zulke dingen zou ik gewoon niet weten.
bedankt

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lamoen/ burry maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:40

liekensancho schreef:
BD, dankzij jouw wijsheid word ik nu toch ook weer wijzer Knipoog alles moet je leren... ik ben nog maar 'net' thuis in het aangespannen rijden en zulke dingen zou ik gewoon niet weten.
bedankt

Geeft niet hoor, was even in een melige bui en het was niet kwaad bedoeld. Knipoog
Als je meer vragen hebt dan stel ze maar...