(NH) join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:15

lconline schreef:
Ik vind dat join up hier overdreven kwaad en slecht word neergezet, sorry hoor maar het werkt voor mij al heel lang erg goed op meerdere paarden.mijn paard doet zon beetje alles wat een paard maar kan voor me.


en dat is nu precies het probleem bij de join-up. elk paard zal vriendelijk doen, maar besef je wel dat je dan geen vreindjes bent, maar er net een slaaf van gemaakt hebt?

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:15

Sorry maar dat is gewoon gelul.
Ik ben asoluut wel maatjes met mijn paarden, en ik ben niet de enige die dat zegt.
Jij zegt dus nu dat ik een geestelijk mishandelaar van mijn paard ben?
En trouwens parrelli heeft een soortgelijke oefening, waarbij het paard om diegene heen draait en dan moet de persoon stil blijven staan, uiteindelijk komt het paard ook naar diegene toe.
Ook is het nog eens zo dat iedere keer dat je longeert een soort join up uitvoert maar dan aan een touw.
Je stuurt je paard weg en hij moet rond lopen, vervolgens roep je hem weer bij je..... een join up.
En jij beweert ook dat als je je paard weg stuurt dat je hem dan als het ware uit de kudde stuurt en dus de dood in, maar wat wil je bereiken met een join up, dat je maatjes en partners word van je paard dat je bij je paard gaat horen en andersom, dus jij telt nog helemaal niet als kudde want anders zou de join up niet nodig zijn.
Jij bent het roofdier en jij laat zien in de taal van het paard (voor zo ver dat kan) dat je bij de kudde wilt horen en dat je niet vijandelijk bent.
Laatst bijgewerkt door lconline op 08-05-04 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:20

Het is heel moeilijk om te zien of te voelen of je nu echt zijn vriendje bent waar hij zich zelf kan zijn of dat jij zijn baas bent waar bij hij blijft, omdat hij hem zekerheid en veiligheid geeft.
Dit zijn zeker eigenschappen die je nodig heb voor een goede relatie met je paard, maar het paard moet zich zelf kunnen wezen. Vrolijk en creativiteit kunnen tonen en ook nog duidelijk maken als jij het verkeerd heb.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:29

In principe ben je al de "dominantste" van de 2 als je je paard wegkrijgt. Een paard dat echt zeker weet een betere leider te zijn als jij laat zich niet wegsturen. Het verschil zit 'm vooral in het HOE je 'm wegstuurt. Ga je met een touw naar hem zwaaien en schreeuwen en hard achter hem aanhollen is er echt geen sprake van vriendschap. Een join-up kan ook een spelletje zijn, maar dan is er al geen sprake meer van een join-up.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 07:33

bubbels schreef:
Een join-up kan ook een spelletje zijn, maar dan is er al geen sprake meer van een join-up.


helemaal mee eens, Icoline, het spelletje van parelli wat jij omschrijft is vooral geen join up. Monty zegt zelf dat een join-up wegsturen uit de kudde is, (weet niet of het in zijn boeken staat, hij zegt het wel op clinics) en wie weet er nu meer af van zijn methode dan hijzelf.

Iedereen mag van mij een join-up doen hoor, zijn veel andere manieren maar wie ben ik om te zeggen "DAT MAG NIET HOOR, FOEI!"?, als je maar weet wat je doet en dat je beseft dat er andere, paardvriendelijkere manieren zijn...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:49

Mischien ziet parelli het niet als join up, maar wat is het verschil voor een paard als je hem van je afstuurd en er zit nog een touw aan of hij is los?
Als je een paard longeert stuur je hem ook weg.
En ik doe het al een aardig tijdje en waar ik wel op gestuit ben is dat het niet werk op een onzeker en zeer gevoelig paard.
Maar voor dominante paarden is het geweldig.
Zeker in combo met andere methodes.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:40

als ik een paard longeer, stuur ik hem niet weg, ik begeleid hem op een afstand, en kan hem zo weer naar me toe vragen en van me af laten lopen. Als je de join-up doet zoals roberts zegt, begeleid je je paard niet, maar drijf/jaag je hem weg...wel degelijk verschil...

fury_hymne

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Provincie Groningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:02

Heeeej,
Ik ga me er ff ook weer mee bemoeien Knipoog
Maar eh... nu ik dit zo lees, Dan heb ik helemaal geen join-up gedaan, maar heb ik idd gewoon een spelletje gespeelt!!! En fury vond het leuk!!

Maar eh.. Duncan (ik noem je maar ff zo Knipoog), jij schreef ergens dat als je een join-up gedaan hebt, dat je dan van je paard een slaaf hebt gemaakt, en dat je dan geen vriendjes bent. Dat ben ik niet met je eens, alhoewel, nu heb ik wel ointdekt dat ik helemaal geen join-up heb gebruikt.. maar de vriendschap tussen mij en furtje is alleen maar beter, mooier en cooler geworden. En je kent fury niet zo goed, maar als zij niet wil, dan gaat ze ook echt niet, nahja, dan merk ik het wel aan haar. Zij is slim genoeg om te bedenken dat ik haar niet als slaaf gebruik, maar haar als vriendin zie.

Ik zou tegen iedereen hier willen zeggen: Voordat je iets "beledigends" zeg, denk dan erbij na, dat jij dat paard niet kent (wat over het algemeen hier toch zo is??) en dan kunnen sommige dingen die je niet liggen, toch uitkomst bieden.

Maar ik ga iig nooit meer een join-up doen, ook al heb ik dat nu ook niet gedaan Knipoog Eigenlijk vet cool dat ik dat niet heb gedaan, want ik vind het ook wel een beetje vals, ga je je paard om alleen maar voor jouw bestwil uit de kudde sturen, en er weer bij halen. Maar dit is mijn mening, en ik sta open voor anderen, maar ga niet op mijn mening in, ik bedenk later nl. heel vaak dat ik het toch mis had Bloos maar dan heb ik al een berichtje gaplaatst.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:47

Als je bezig bent met een join up dan begeleid je je paard ook vanaf een afstand maar dan zonder touw.
En als je begint met longeren dan zal je tog echt je paard van je af moeten sturen dat kan gewoon niet anders.
En zoals ik al eerder zei er word niet gejaagt er word gedreven en dat verschil heb ik ook al eens aangegeven.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:34

Lconline OK dan!
Wij zitten iig op 1 lijn.

De join-up heeft in de verste verte niets te maken met geestelijke mishandeling.

Wat er werd gezegt over die kudde, onzin.
De band tussen jou en het dier word gewoon veel intenser en sterker, en wat daar geestelijke mishandeling aan is weet ik ook niet.

Voor alle duidelijkheid, ik doe zelf geen join-ups.
Vind mezelf daar nog te jong voor en wil het vooral niet doen zonder dat er een ervaren iemand bij is.
Maar de join-up is gewoon ook weer net zo`n onderdeel van NH om de band met je paard te versterken.

Dat sommige mensen deze methode onzin vinden en er niets mee te maken willen hebben, goed, maar om daar dan zo je oordeel over klaar te hebben en het zo "de grond in te boren" om het zo maar even te zeggen vind ik ook niet echt eerlijk.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:47

Ilkkah schreef:
Josien en Cassidy:
Ben het echt totaal niet met jullie eens.
Een paard bepaald zelf of hij jou als leider wil zien of niet.
Komt helemaal niets aan te pas van "geestelijke mishandeling" zoals dat door jullie werd genoemd.
Het word pas "geestelijke mishandeling" als het word gedaan door mensen die er geen hol van afweten, en zomaar dingen gaan doen (die nog niet zozeer fout hoeven te zijn) en het paard om dingen die juist "horen" gaan straffen.

Vind dit een veel vriendelijkere methode dan het paard met geweld op zijn plek in de rangorde zetten.
Hier word het paard zelf (als het goed word gedaan) veel gelukkiger van dan dat ie een pak op zijn donder krijgt hoor


dit vind ik de meest juiste benadering van join-up persoonlijk! OK dan!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:55

Ikkah, eindelijk iemand die iets zinvols zegt.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:16

he, ho eens even....ik wil jullie vooral niet verbieden een join-up te doen! dit is alleen wat ik vind en ik weet niet zeker of dat zo is (eigenlijk wel bijna zeker), maar wel weet ik dat er zat andere dingen zijnom een goede band te krijgen...

en nog wat...als je in levensgevaar bent, kies je geen leider, want er staat er maar 1 in de bak, meer dan dat accepteren kun je niet. vind ik persoonlijk niet echt keizen,
maar nogmaals...iedereen die een join-up wil doen, ga je gang...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:24

Een band is pas een band dat als je in levensgevaar bent je nog bij de ander blijft omdat de "leider" weet wat je moet doen.
Als zoiets zou gebeuren weet je zeker dat het paard jou voor 100% vertrouwd.

En Duncan, er zijn idd nog heel veel andere dingen om een band te krijgen met je paard, maar dat wil nog niet zeggen dat de join-up geestelijke mishandeling is, want het is net zo'n manier als al die andere manieren om een band op te bouwen met je paard

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:27

[quote/]En Duncan, er zijn idd nog heel veel andere dingen om een band te krijgen met je paard, maar dat wil nog niet zeggen dat de join-up geestelijke mishandeling is, want het is net zo'n manier als al die andere manieren om een band op te bouwen met je paard [quote/]

en daar heb ik mijn twijfels dan weer over. maar dat heb ik vast al vaker gezecht Haha!

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:28

Ilkkah schreef:
Een band is pas een band dat als je in levensgevaar bent je nog bij de ander blijft omdat de "leider" weet wat je moet doen.
Als zoiets zou gebeuren weet je zeker dat het paard jou voor 100% vertrouwd.


en als die ander je dan wegjaagd/begeleid of weet ik veel hoe je het noemen wilt...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:34

Ik had het over wat heel anders,
Met dat levensgevaar bedoel ik, umm noem eens een voorbeeld...
Als er recht voor je een hele roedel wolven staat, je paard is als de dood, maar hij rent niet weg, maar blijft bij jou, omdat jij wel weet of het gevaarlijk is of niet.
Dat bedoelde ik ermee.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:35

Cassidy schreef:
Ik vind het een vreselijke en harde methode om je paard "zomaar" aan te pakken. Ze krijgen er een dreun van van heb-ik-jouw-daar, zonder dat ze ook maar iets verkeerd hebben gedaan.

Ik stel voor dat je inderdaad de zoekfunctie eens gebruikt, en zoekt op "Join-up" of "Monty Roberts".

En mocht je echt geinteresseerd zijn in de achtergrond van Monty Roberts, raad ik je aan de volgende websites eens te lezen :

http://www.citizensforjustice.org/monty/index.html

en

http://www.horsewhispersandlies.com/


Heb het ooit ook eens gedaan en doe het werkelijk waar NOOIT meer. Ik vind het ook een harde manier. En inderdaad het paard begrijpt het totaal niet. Ik heb het 's ochtends gedaan en 's middags stond mijn paard nog te zweten en hijgen in de stal. Nooit weer. Wellicht dat het bij een ander paard goed gaat hoor, ik wil niet meteen aan de hele methode twijfelen maar ik doe het nooit meer.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:37

ohh, ik snap het......heb ik eerlijk gezecht niet voorelkaar, maar ben er mee aan het werk, durf geen join-up te doen om te testen of het wel werkt, denk het eerlijk gezecht wel, maar of het dan geetslijke mishandeling was...dat denk ik ook...en daarmee wil ik eigenlijk niet het beetje band wat ik nu web verbeteren/of verprutsen..'t is maar hoe je het ziet Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:38

Ik heb geen idee wat jij dat precies heb gedaan Fasel, en of het bij jou wel op de goede manier is gegaan, want het paard word juist ontspannen van een join-up.
Het geeft hem juist een veilig gevoel.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:41

Hoe kan hij een veilig gevoel krijgen als je hem steeds weer van je af moet jagen (zoals bij MR beschreven) en moet wachten tot ie kauwt, dan stoppen en als hij niet braaf achter je aan hobbelt jaag je hem weer weg?

Maar goed, wellicht heb ik inderdaad de verkeerde manier gehad. Daar wil ik van afwijken. Maar dat ik het nooi tmeer doe staat buiten kijf. Geen join up voor mijn knollen.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:42

Ilkkah schreef:
Ik heb geen idee wat jij dat precies heb gedaan Fasel, en of het bij jou wel op de goede manier is gegaan, want het paard word juist ontspannen van een join-up.
Het geeft hem juist een veilig gevoel.


zelfs bij monty en kelly zweten de paarden na de join-up, ze zijn vaak helemaal over de rooie...ook vaak na hun andere 'trucjes'...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:42

Duncan:
Wat je zelf al zei: er zijn nog 100 andere manieren om de band met je paard sterker te laten worden.
Vind het zelf ook heel verstandig dat je er wel voor kiest om geen join-up te doen OK dan!

Tthouch vind ik zelf (onder de join-up) de beste manier om de band met je paard echt te versterken.

(kom er net pas achter dat jij ook diegene was met wie ik hem zitten pben)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:43

Ik wil er overigens bij vertellen dat mijn paard een endurancepaard is dat na zweten normaliter binnen 10 minuten kurkdroog is !!!. Dat meen ik serieus. Mijn paard herstelt zich bijzonder snel maar na de join up had ik een timide, nahijgend en badend in het zweet paard.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:44

Duncan:
Tuurlijk zweten de paarden, daar zeg ik ook niets over, maar niet in de mate waarin Fasel het vertelde.