ervaringen hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

ervaringen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:26

hallo bokkers!

ik weet niet waar dit hoort dus als het niet goed staat moet het maar even verplaatst worden door een mod.

ik ben op zoek naar ervaringen omtrent de hypotheken die er zijn.
ik ben zelf van plan om een huis te kopen met mijn vriend.
mijn vragen zijn;
1- welke hypotheek heb je zelf goede ervaringen mee
2- wat voor soort hypotheek is voor een jonger stel het beste/ goedkoopste (leeftijd; 25 en 26 allebei vaste baan)
3- op 1 naam of op 2 laten afsluiten

overigens ga ik uiteraard ook zelf langs bij hypotheek adviseurs maar vind het ook prettig om hier alvast meningen en ervaringen te horen te krijgen.

alvast bedankt voor elke informatie!!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 23:08

niemand?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:44

NM -->LZP

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:51

wij hebben een spaar-aflossingsvrije hypotheek.
Naar 30 jaar hebben we een bedrag gespaart dat we bijna heel ons huis mee kunnen aflossen maar dat hoeft niet.
Deze hypotheek is wel wat duurder maar wel zeer veilig want als de rente ooit zo hoog komt te staan scheeld het maar een paar tientjes omdat we dan meer rente moeten betalen maar minder in het spaar gedeelte.


Wij hebben een hypotheek op allebij onze lonen gepakt anders konden we het huis niet kopen.

Ik zou als ik jouw was naar een adviseur gaan die kan jouw alles uitleggen. en zeggen wat het beste is voor jullie.
Oja wij hebben de hypotheek bij de ing bank

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:17

Gewoon even langs bij een adviseur; die kan je alle verschillen uitleggen en vertelen wat het beste in jullie situatie is.

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: ervaringen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:33

Dat is voor iedereen verschillend en hangt van je persoonlijke situatie af. Ik zou ook gewoon een afspraak maken met een hypotheekadviseur. Die kan dan samen met jullie kijken wat het beste bij jullie past.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:35

Wij hadden zo'n onafhankelijke adviseur in huis gehaald, hij heeft toen met ons de mogelijkheden besproken.
je hoeft niet per se een vaste baan te hebben, als je werkgever een verklaring kan geven dat je na je tijdelijke contract een vast contract krijgt, is dit geen probleem.
Wij hebben een Hybride-hypotheek, dat is een combinatie van een spaar-/ belegings hypotheek, daarmee kunnen we switchen wanneer wij maar willen. De hypotheek hebben we af laten sluiten op beide namen, anders konden we niet genoeg lenen voor een normale rijtjeshuis.
Ik durf je alleen niet te zeggen, bij welke bank wij zitten, omdat het gefuseerd is.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:37

Je hebt diverse soorten inderdaad, je kan het helemaal naar je eigen wens inrichten.
Wat je bij jezelf het beste na kan gaan, wat vind ik belangrijk aan een hypotheek.
De zekerheid van de aflossing aan het einde van de looptijd (30 jaar) of bijvoorbeeld lage maandlasten op dit moment (omdat je start) en dit later aanpast om toch aan het einde van de 30 jaar het huis volledig of gedeeltelijk afgelost te hebben.

Je hebt spaarhypotheken, deze zijn het duurst (hogere maandlasten), maar je hebt de zekerheid dat je aan het einde van de 30 jaar het huis volledig hebt afgelost.

Ook zijn er aflossingsvrije hypotheken, deze hypotheekvorm biedt lage maandlasten omdat je alleen rente betaald en geen aflossing.
Na 30 jaar zal de hypotheek niet afgelost zijn omdat je alleen rente betaald, wanneer je het huis verkoopt zal dit de aflossing zijn van je woning.

Er is een beleggingshypotheek, bij deze hypotheek leg je ieder maand een bedrag in, waarvan er een deel als rente wordt betaald en een deel wordt belegd. Aan het beleggen zit altijd risico vast uiteraard, maar tegenwoordig zijn deze behoorlijk veilig in te zetten zodat een bepaald kapitaal ter aflossing gegarandeerd is. (x% rendement garantiefondsen).

Bovengenoemde hypotheken zijn denk ik wel de voornaamste die op dit moment worden gesloten.

Het is net wat je wenst.
Ik kan me voorstellen dat je in het begin wat meer ruimte wilt hebben om te leven en niet met een torenhoge hypotheeklast wilt zitten, wij zijn voor een combi gegaan zodat we iets meer ruimte hebben.

Voor de hypotheken zoals hierboven genoemd zijn er ook combinaties mogelijk, denk hierbij aan bijvoorbeeld, een stukje spaar en een stukje aflossingsvrij, dan heb je voor een x bedrag een bepaalde zekerheid aan het einde van de 30 jaar, het stukje aflossingsvrij blijft dan staan en wordt afgelost wanneer je het huis verkoopt.

Of je hem op 1 of beide namen afsluit is afhankelijk van je situatie en de koopsom van de woning.
Indien je de wens hebt om op 1 naam een woning te kopen, zal je alleen jouw inkomen daarvoor kunnen gebruiken. Het aankoopbedrag van de woning zal dan lager liggen.
Met een hypotheek op beide namen heb je wat meer ruimte in de aankoop van je woning.
Een keuze die je zelf moet maken, ook weer afhankelijk van je prive situatie.

Hou op dit moment wel even de rente in de gaten, deze gaat op het moment erg op en neer. Momenteel is de rente nog "redelijk" laag, maar ik verwacht een behoorlijke steiging het komende jaar.

Succes bij het vinden van de juiste hypotheek, en laat je goed informeren over wat je nu daadwerkelijk per maand gaat betalen aan lasten , zonder belastingdienst(renteaftrek)! Zeker nu de hypotheekrenteaftrek ter discussie wordt gesteld in de politiek.
Zorg ook dat je duidelijk hebt wat je voor hypotheek afsluit en wat er aan het einde van de looptijd gegarandeerd is en wat niet!

Wij gaan zo om 14:00 uur onze eigen hypotheek bij de notaris tekenen

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:39

Vanessa24 schreef:
Wij hadden zo'n onafhankelijke adviseur in huis gehaald, hij heeft toen met ons de mogelijkheden besproken.
je hoeft niet per se een vaste baan te hebben, als je werkgever een verklaring kan geven dat je na je tijdelijke contract een vast contract krijgt, is dit geen probleem.
Wij hebben een Hybride-hypotheek, dat is een combinatie van een spaar-/ belegings hypotheek, daarmee kunnen we switchen wanneer wij maar willen. De hypotheek hebben we af laten sluiten op beide namen, anders konden we niet genoeg lenen voor een normale rijtjeshuis.
Ik durf je alleen niet te zeggen, bij welke bank wij zitten, omdat het gefuseerd is.


Wij hebben ook een hybride-hypotheek. Maar gewoon naar de hypotheekadviseur gaan, dan ben je er zo achter welke bij jullie past!
Succes!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:19

En? Al bezig met je hypotheek?

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:01

spaarhypotheek bij de postbank, verdeeld in 3 delen rentevaste periode, gunstig nu de rente nog laag is. stijgt de rente, dan kunnen we die korte periodes voor langer vastzetten. positieve ervaringen met postbank, met rabo iets minder qua voorlichting. suc-6

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:26

ik volg dit ook even mee.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:30

ik heb half aflossingsvrij en half leven hypotheek dat houd in dat na 30 jaar ik 100.000 euro uitgekeerd krijg.. en dan dus de schuld af kan lossen voor een deel... dit was voor ons het gunstigste om te doen omdat je ook veel belastingvoordeel hebt zo en alles gewoon echt goed geregeld is, bij overleden ontvangt de nabestaande 70.000 euro waardoor er nog maar 100.000 over blijft .. en dat dus altijd op te brengen is...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:16

heel erg bedankt voor alle reacties!!

nou ik ben er nog niet helemaal uit, maar als we een huis kopen doen we dit wel uitgaande van 2 salarissen. ik ben al in ieder geval bij ABN Amro geweest en heb me voor laten lichten (deze bank werd me geadviseerd door "eigen huis". ik ben ook lid geworden van eigen huis en deze mensen zoeken de beste/ goedkoopste en veiligste manier om te hypotheken dat past in onze leefomstandigheden.

heb in ieder geval nog niks afgesloten, wacht eerst nog wat meningen af en wat eigen huis in petto heeft voor ons.

bedankt!!!