Ontspullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 21:59

Wegens sloop huidige woning in de toekomst zal ik kleiner moeten gaan wonen.
Ik heb nu een 4 kamerapartement met een zolder en een kelder.
De kans dat ik dezelfde (opberg)ruimte ga terugkrijgen is zeer klein. De sloop is gepland voor eind 2026, voor die tijd moet ik dus mn huis uit.

Ik ben een type dat nu al in staat is om spullen in verhuisdozen te doen, zoals bijv de inhoud van mijn boekenkast. Dan hoef ik tzt alleen nog maar te tillen :+

Ik heb een aantal kampeerspullen die weg moeten, ooit aangeschaft (waarvan het gros nooit gebruikt) om vaker te gaan kamperen en er lekker op uit te trekken met mn jongens.
Mede vanwege de dreiging van de wolf hoeft dat van mij niet meer.
Ik heb iemand die interesse heeft in mn tent, maar dan heb ik nog genoeg andere spullen die ik wil verkopen.

Ik ben meestal wel van de Kringloop maar aangezien dit allemaal nieuw en ongebruikt is vind het ik het zonde om het voor niets weg te doen.

Ik was van de winter al bezig met spullen die sowieso naar de kringloop moeten, maar loop nu in mn hoofd een beetje vast.

Ik ben vanuit mn ouderlijk huis naar op kamers gegaan en toen naar mn eigen huis.
Uitzet had ik al gedeeltelijk en is in de loop der jaren verandert.

Het gaat me niet om meubels oid maar om zooi, spullen in kastjes of opgeborgen in een kast. Ik heb veel glazen en mokken, maar gebruik standaard een bepaalde mok.
Ook kwa borden; overal 6 stuks van aangeschaft. Ik gebruik er maar 1 van.

Ik zie hier nu op tafel een kledingborstel liggen, die staat hier, gebruik hem nooit. Of 1 keer in het jaar.

Ik heb een doos met kabels liggen, handig, maar gebruik ze niet.

Kaarsen gekocht, heerlijk. Maar heb 2 katten die te gevaarlijk dichtbij komen. Ik steek dus al jaren geen kaars meer aan.

Hoe doen andere mensen dit, gooien jullie ongebruikte spullen weg, geven jullie het weg, verkopen jullie het?

Ik heb zin om met een grote bezem door mn huis heen te gaan en het allemaal op te ruimen, maar ergens ben ik ook bang dat ik dingen weg ga doen waar ik spijt van ga krijgen :')

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:06

Wij doen regelmatig ook alle kasten open trekken etc. om te kijken wat weg kan. Dan heb je spullen van waarde die kan je proberen te verkopen online of wellicht rommelmarkten? Spullen waar je lastig van af komt, maar nog te goed zijn om weg te gooien gaan naar de kringloop. Rest wordt weggegooid. Daarnaast kun je misschien inderdaad ook nog mensen blij maken in je omgeving? :)

Trouwens die doos met kabels, kun je die niet bijv. in de garage leggen? Je zult altijd spullen hebben die je haast nooit gebruikt, maar wel handig als je het wel een keer nodig hebt plus je hebt ze toch al.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:10

Ik ben vandaag ook bezig geweest

Mijn techniek is om alle kastjes af te gaan en de spullen die er niet horen te verzamelen op 1 plek. Vanuit daar ga ik het sorteren op verkopen/weggeven/kringloop

Als ik het een jaar niet heb gebruikt gaat het eigenlijk ook altijd weg. De kans dat ik het dan nodig heb is zo klein dat ik het risico wel neem

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:10

Wat betreft servies; van alles zeker 6 houden. Ik neem aan dat je ook wel eens gezelschap hebt? Ik vind daarbij 6 iig een basic.

Voor de rest zou ik echt per kamer eens gaan kijken naar de spullen die je op dit moment al te veel vindt; verdelen in twee dozen:
1. Ga ik nooit missen (en dus kijken of je het wilt/kunt verkopen)
2. Twijfel of je het gaat missen

Doos 1 kan je meteen mee aan de slag. Doos 2 laat je een jaartje (net hoeveel tijd je hebt) staan, heb je die spullen dan nog niet gemist ga je ze ook verkopen of weggooien.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:16

Ik heb een yard sale gehouden.
Begon 2 weken van te voren met aankondigen op social media, op de dag zelf een groot bord aan de weg gehangen en ben met de hele zooi buiten gaan zitten.
Ik vond het erg leuk en hield er ook nog geld aan over :D

Weggeefhoeken op social media zijn ook perfect voor ontspullen.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:36

Verkopen als het de moeite is (dus meer waard dan 20 euro bv). Je zou je kampeerspullen ook als set kunnen verkopen? Ik verkoop op marktplaats en deel evt advertentie op socials.

Verder geef ik geschikte dingen aan de kringloop. En sommige dingen gaan gewoon weg.

Weggeefhoek doe ik ook wel maar dat is altijd meer werk dan 1x naar de kringloop dus meestal heb ik daar geen zin in.

Let er vooral goed op dat er geen nieuwe spullen bijkomen. Dat gaat vaak ongemerkt en zo krijg je je huis nooit leeg.

Je zou kunnen sorteren op: kan weg en kan misschien weg. De kan misschien weg doe je in een doos en daar kijk je over een paar maanden weer naar. Vaak kun je dan makkelijker weggooien. Zo niet; gewoon nog even laten liggen. Heb je het een jaar niet gebruikt? Dan kun je meestal wel zonder en kan het weg.

Er is een topic over dat al lang loopt. Ik zoek het even op voor je. Misschien heb je daar wat aan.

Gevonden: [MWS] Minimalisme

prompter

Berichten: 11237
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:42

Verkopen is mij te veel gedoe met moeilijke mensen, dat heb ik er niet voor over. Ik moet ook kleiner gaan wonen en heb meerdere ritjes naar de kringloopwinkel gereden, zonder gedoe het spul weg.

Prairy
Berichten: 9166
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:44

Kun je een kamer (deels) leegmaken? Dan zou je daar de spullen kunnen zetten waar je nog niet zeker over bent/die je te koop hebt staan. Mijn regel: binnen 2 weken niet verkocht =weg(geven).

Alles wat meer waard zou kunnen zijn als 20€ proberen te verkopen als je het geld nodig hebt, anders bijv boven de 50€ en de rest weg geven.

Mijn lokale gratis Facebook groep heeft een soort verzamelpunt die het zelfs nog op komen halen ook. En anders naar de kringloop brengen.

Ik heb met een opruimboek gewerkt, dat vond ik erg fijn. 1 methode was bijvoorbeeld dit:

Per week 90 minuten besteden aan 1 kast of zelfs maar 1 lade. Je pakt 3 kratten:
Hier opbergen
Elders opbergen
Weg

Zet de timer, maak de lade leeg in de kratten, maak schoon, ruim het krat 'Hier' weer leeg, de rest ruim je op/breng je weg als je tijd nog niet om is. Is die wel om, zet de kratten dan weg tot volgende keer en ga verder met waar je gebleven was.

Op deze manier ben ik tenminste niet verzopen in teveel tegelijk willen en ook niet 60.000 keer heen en weer aan het lopen en afgeleid door andere dingen die ik tegen kom. Waardoor ik geen energie meer heb om op te ruimen waar ik was, en ondertussen mijn hele huis heb laten ontploffen :P

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:47

Als je zegt dat je nu al alles in dozen wil gaan doen, is de packing party voor jou heel geschikt. Blogpost heeft een lange inleiding, maar dit is de essentie [quote]"We decided to pack all my belongings as if I were moving. And then I would unpack only the items I needed over the next three weeks." (De rest deed hij later grotendeels weg) Ik zou de periode iets oprekken naar "heb ik het nodig binnen een half jaar?" (seizoensspullen zoals kerstspullen uitgezonderd)

Zelf heb ik meerdere opruimronden gedaan - veel naar de kringloop, packing part"y, bedacht "zou ik dit product opnieuw kopen als ik het morgen in de winkel zag liggen?
Ik heb ook veel gehad aan het minimalisme-topic. Minimalisme moet je hier vooral zien als "welke spullen zijn voor mij essentieel voor een fijn leven? De rest kan weg".

Bedenk ook hoeveel spullen waard moeten zijn voor je ze gaat verkopen. Ik zou zelf alleen de wat duurdere spullen verkopen, of spullen die in 1 koop verkocht kunnen worden (een verhuisdoos met DVD's bijvoorbeeld, waar je niet over onderhandeld). Soms is iets naar de kringloop brengen veel fijner dan eindeloos onderhandelen over een klein bedrag.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:53

Herkenbaar de twijfel of je spullen gaat missen wanneer je het weg gaat doen. Soms miste ik spullen die ik weg had gedaan maar vaak vergat ik het bijna gelijk.
Mijn motto is nu meer ‘levert het mij nog plezier/energie/een goed gevoel? Zo nee dan verkoop ik het of geef/breng ik het weg.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:05

Vroeger was er een ezelsbruggetje om te kunnen ont spullen.

De 3 t’s: Twintig euro, Twintig kilometer, Twee jaar.
Kost het dus minder dan 20€ om te vervangen, kun je het aanschaffen binnen 20km, en heb je het 2 jaar niet gebruikt dan kan je het weg doen.

Met de inflatie zou ik het nu op 35€ gooien :=

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:05

Nabrander: ik geef ook dingen voor het goede doel. Is vaak wat meer werk maar geeft ook meer voldoening vind ik. Zo gaan boeken hier naar het koor die ze weer verkopen. Oude handdoeken, fleecedekens etc gaan naar het asiel. Puzzels naar het buurtpuzzelkastje. Kaarsresten naar het buurtkastje waar iemand dan weer nieuwe kaarsen van maakt. En zo zijn er nog zat verenigingen/goede doelen die spullen kunnen gebruiken.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:20

Ik dacht dat ik na twee verhuizing het grootste gedeelte had gehad. Toch, sinds we dit huis hebben gekocht presteren we het IEDER JAAR weer om met een volle bus naar de milieustraat te rijden. Ik begrijp er vaak niks van want voor mijn idee verzamel ik helemaal niet (op hondenspul na tbt).

Sterker nog, as we speak staat de bus compleet ingeladen klaar om morgenochtend naar de milieustraat te rijden, vol tot aan de nok en we moeten sowieso nog een tweede keer rijden vanwege tafelblad + stuk bank.

Voor dit jaar heb ik me voorgenomen nóg kritischer te gaan opruimen. De bijkeuken heb ik al gehad, de hondenspullen zijn klaar (en grootste gedeelte verkocht) maar de kelder + garage staat nog op de planning. Gegarandeerd ook weer een volle auto.

Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 00:59

Je hebt twee jaar de tijd. Dus nog twee Koningsdagkleedjesmarkten ook :P

Dat van de 3 T's vind ik wel een goede. Voor alles wat je kwijt moet: zijn er instanties (COA, kerk enz) die mensen huisvesten en die huisraad kunnen gebruiken waar je het aan kunt geven?

Ik heb niet zo heel veel wat me in de weg staat maar wanneer ik iets niet meer gebruik geef ik het weg. In het gebouw waar ik woon hebben we een weggeefkastje. Tijdje terug was ik bij een buurvrouw en daar spotte ik mijn oude (maar natuurlijk nog wel bruikbare) kattenspeelgoedjes.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 01:48

Janine1990 schreef:
Wat betreft servies; van alles zeker 6 houden. Ik neem aan dat je ook wel eens gezelschap hebt? Ik vind daarbij 6 iig een basic.


Nee :')

_Mir schreef:
Trouwens die doos met kabels, kun je die niet bijv. in de garage leggen? Je zult altijd spullen hebben die je haast nooit gebruikt, maar wel handig als je het wel een keer nodig hebt plus je hebt ze toch al.


Dat heb ik dus al 10+ jaar zo liggen en nooit gebruikt _O-
Zijn oa kabels voor de tv en ik kijk nooit geen tv, dingen voor een modem die ik niet meer heb.

Kwam er toevallig een tijd geleden achter dat ik die doos überhaupt nog had terwijl ik op zoek was naar iets anders.


Het idee van een jaar lang iets niet gebruiken en dan weg doen zat ik ook al aan te denken.
Het mooiste zou inderdaad zijn om een yard sale te kunnen houden, ik woon alleen in een flat :+
Beetje cash voor mezelf en lekker opruimen. Hoef er ook niet de hoofdprijs voor te hebben.

daantjuhhh schreef:
Vroeger was er een ezelsbruggetje om te kunnen ont spullen.

De 3 t’s: Twintig euro, Twintig kilometer, Twee jaar.
Kost het dus minder dan 20€ om te vervangen, kun je het aanschaffen binnen 20km, en heb je het 2 jaar niet gebruikt dan kan je het weg doen.

Met de inflatie zou ik het nu op 35€ gooien :=


Haha die kende ik nog niet.
Die ga ik onthouden.

Ik ben het met de meeste eens, zoveel irritante MP mensen. Heb op een gegeven moment het opgegeven en ben dus steeds vaker naar de kringloop gegaan. Dan maar geen geld meer meestal loonde dat toch al de moeite niet meer.


De tip van elke week/ maand een kast of ruimte leeg te maken/ op te ruimen vind ik ook een goede.

Ik ga het minimalisme topic eens bekijken of ik daar ook nog tips kan vinden.

chazzie
Berichten: 430
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 02:54

Laatst kwam ik dit concept tegen:
Bestel een zak en stuur daarin je spullen retour, zij gaan het voor je verkopen en houden een percentage in.
Vind het wel interessant overkomen.
https://www.sellpy.nl/

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:31

Alles wat ik afgelopen 6 maanden niet aangeraakt of gemist heb, zet ik te koop op FB. En als ik het daar na een paar maanden nog niet verkocht heb, gooi ik het weg, geef het weg, of als het te mooi is en ik verwacht het nog wel te kunnen verkopen, gaat het in een doos en die zet ik weg tot ik er weer aan toe kom.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102036
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:44

Ik heb met mijn verhuizing naar mijn nieuwbouwwoning (= meer ruimte) bijna alles weggegeven. En wat niemand wilde heb ik gewoon naar de stort gebracht. Onze kringloop is nogal streng geworden helaas met wat ze wel of niet willen hebben dus ik doe die moeite niet meer.

Ik wil al die spullen niet meer, een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. :D Als iets gratis is willen veel mensen het nog wel hebben en ze komen het nog halen ook want ik stuur niets op. :D

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:46

Wij zijn 3 jaar geleden van een huis van 138 vierkante meter met zolderruimte en schuur naar een appartement gegaan van 70 vierkante meter met daarin ook al de berging.

Ik heb alles weggegeven. Heb zelfs uiteindelijk een dag mijn tuin opengesteld en alles neergezet wat mensen mee mochten nemen. Heb zo ontzettend veel mensen blij gemaakt. En dat maakte mij ook weer blij.
Veel beter dan alles te koop zetten en 1000 vragen moeten beantwoorden.
Ik heb tot nu toe nog geen spullen gemist.
We zijn nu 3 maanden op reis met alleen kleding.... ik zou zo prima kunnen leven.
Vroeger kon ik niks wegdoen. Dat is nu helemaal anders. Hoe minder spullen ik heb, hoe lichter ik me voel.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:01

En voor wat niet weg kan/mag maar waar je geen plek voor hebt: https://www.allsafe.nl/
Echt, hun reclame is zo waar! Wij moest in een paar jaar twee ouderlijk huizen leeg halen. Dan blijf je met spullen over waar je niet meteen een doel voor hebt maar die je ook niet kwijt wil. Die kun je daar opbergen (of, zoals wij gedaan hebben, grote loods (40m²) kopen :D )

Vraag je bij spullen af: waarom heb ik heb ik het?
Er zijn hier bosjes spullen die al lange tijd in de kast liggen (10 jaar +) maar die liggen daar met een reden en blijven dus.
Als je geen reden (meer) hebt om het te hebben, kun je het weg doen.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:25

Ik heb vorig jaar mijn huis laten slopen voor nieuwbouw en heb 8 maanden in een caravan gewoond.
Verplicht back to basic.

Het merendeel van mijn spullen en meubels heeft een jaar in de opslag gestaan.
Bij de door Ikke genoemde AllSafe.
Ze hebben ook een verhuisservice.

Ik herken je twijfel een gevoel, maar je hebt echt veel minder nodig dan je nu denkt.

Mbt serviesgoed, ik vind 6 een minimum. Mijn vriendengroep bestaat uit 7, als mijn familie met iedereen er is inmiddels 11. Dus ik overal 12 van.

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:33

Alles wat nog echt verkoopbaar is gaat hier op die Facebook marketplace groepen, de rest verdwijnt in de container of naar de stort. De kringloop wil de helft niet meer hebben en leuren met einen voor een paar losse euro's is me de moeite niet meer waard, al de gezeik van mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Kleding van mijn zoontje gaat naar de buurvrouw en van mezelf in de kledingcontainer.

Rauka

Berichten: 787
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:17

Een tafeltje naast de weg met gratis mee te nemen..geen gedoe met mensen, en wel iemand anders blij kunnen maken met spulletjes.

Laat eens wat dingen los en kijk hoe je je dan voelt.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:45

Ik ben ervan overtuigd dat als je spullen een jaar (of twee) niet gebruikt hebt, en je mist ze daarna, dat alleen maar is omdat je ze weer gezien hebt.

Ik ben zelf gek op opruimen, op wegdoen, op organiseren, en ik herken dat "wat als" gevoel heel erg. Maar eerlijk; als je dingen weet ik hoe lang niet hebt aangeraakt, mis je ze dan echt?

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:56

Ik sta met droog weer wel eens op een rommelmarkt om mijn oude spullen te verkopen.

Zo ontspul ik meestal en verdien nóg een leuk zakcentje eraan.