Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:29

Tiggs schreef:
Wij delen het door drie. Ook met kerst bijvoorbeeld telt iedereen als individu. Is ook wel zo eerlijk, want iedereen krijgt immers ook zelf wat. Maar goed, met familie maakt het mij niet eens echt uit.

Maar dat ben je dat dan ook echt kwijt.
Als wij wat kopen is het 10-tjes werk. Geen dure cadeaus van 100-en euro's.
Stel mijn (schoon)vader wilde wel een dure BBQ, dan zei stief/schoonmoeders, betaal wat je wilt, ik leg de rest bij en dan is het van ons allemaal.

Kerst/sinterklaas doen wij niet met de hele familie. Wel met vrienden eens gedaan.. lootjes trekken voor de volwassenen en voor je eigen kind(eren) kocht jezelf als ouders wat. Dus dat kostte anderen ook niets meer.
Kinderverjaardagen doen wij ook al lang niet meer.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132061
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:37

Wij waren hier thuis met 3 meiden en als we een kadootje geven aan mijn vader dan is dat simpel. We delen het door 3 delen. We zijn/waren alle drie getrouwd dus dat maakte in de verdeling niets uit.
De klein- en achterkleinkinderen telden we niet mee. Die verzonnen zelf iets (een tekening of een zelfgekleide asbak ofzo :D ) en toen ze ouder werden kochten ze soms zelfs een kleinigheidje.
Kleine dingen zoals een bosje bloemen ed. doen we een beetje om en om. De ene keer neemt de ene wat mee, en de andere keer iemand anders. Daar hebben we geen systeem voor.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:06

Persoonlijk doe ik 't simpeler. Als ik iets duurder koop voor m'n vader (of moeder) dan bied ik mijn broertje de kans om mee te geven. Niet zozeer om de kosten per se te delen maar wel omdat iets bedenken voor m'n pa een uitdaging kan zijn. Ik laat het aan m'n broertje over hoeveel hij wil en kan bijdragen, ik kan niet in zijn portemonnee kijken en dat je een goede baan hebt zegt niets als je bijv een flinke studieschuld hebt.

Als mijn broertje mij vraagt mee te doen dan wil ik graag de helft betalen maar als ik dat niet kan betalen (ik ben minima) dan zeg ik.dat eerlijk, zeg wat ik kan bijdragen en of dat oké is (dat is het altijd). Zo niet dan koop ik gewoon zelf iets voor m'n pa. Of voor andere mensen overigens.

Tijdje terug had ik een meevaller. Ik wilde een wat duurder cadeautje aan een vriendin geven en onze gezamenlijke andere vriendin heeft niets te makken. Zij heeft een kaartje geregeld wat ze graag wilde doen en ons beide namen staan er op.

Ik kan mij er niet zo druk om maken en in mijn hoofd is het ook vrij simpel: als 1 van de partijen een probleem heeft om wat voor reden dan ook, zij het de kopende of meebetalende partij dan moet je gewoon lekker zelf wat regelen.

Dat hele samen "moeten" vind ik vermoeiend en niet nodig. Het kan, het mag, het is leuk als maar zeer zeker geen verplichting. Als jij vind dat het door 3 verdeeld moet worden en zij door 2 heb je gewoon de keuze om het wel of niet te doen. En als ze daar boos om worden dan ligt dat hun en moet je dat ook lekker bij ze laten.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:25

Wij hebben overigens braaf betaald toen de kinderen nog minderjarig waren om gezeik te voorkomen.
Terwijl de kinderen nooit een eigen cadootje deden. Ja toen ze 3 waren een tekening.
En ook uit eten zijn geweest en ze geen kindermenu bestelde maar na 3 happen zeiden... Hoef ik niet meer..


Maar nu meerderjarig heb ik daar moeite mee.
Maar ook afgelopen jaar braaf betaald. Want schoonmoeder is ondertussen 85 en heeft het eeuwige leven niet.

Maar echt ik zou me kapot schamen als oom en tante voor mij zouden betalen...

Marjo

Berichten: 37229
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:26

Hier ligt het eraan wat we geven, en of we er zelf nog apart iets bij doen. Meestal gaat het gewoon gedeeld door het aantal personen dat meedoet met het cadeau, en dan dus door 3. Soms door 2, als het bv een goedkoper cadeau is en mijn zus nog wat anders erbij doet.

Maar in vriendengroepen gaat het ook altijd door het aantal personen, en niet door het aantal huishoudens. Blij toe ook, anders kost het mij als eeuwige single altijd wel heel veel geld :')

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:38

DP maar dan heb je het over uiteten gaan, dan vind ik ook dat het eigen gezin voor zichzelf (degene die mee zijn) betaald.
Tijdje terug met mijn zus naar de verjaardag van mijn vader.. ik flesje alcohol + wat luxe worst, zus betaald mee en is het van ons beide. Wordt er echt niet gezegd: Brainless jij hebt 3 kinderen ik maar 1 dus ik betaal minder.
Kinderen waren geeneens mee want hij hield zijn verjaardag niet echt.

@Marjo
Alleen door degene die komen of wordt hun partner (die evt niet meegaat) ook meegrekend?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:42

Kado's bestaan hier vaak uit bloemen of een uitje voor mijn ouders, ook een keer met de hele familie (zonder mijn ouders) op de foto gegaan.
Kado's bestaan dus voornamelijk uit herinneringen en niet neer uit spullen (want wij kinderen mogen het zelf straks allemaal weer uit dat huis trekken als het hun tijd is...).

En dan gaat het meestal niet om heel dure dingen.

Maar we doen als kinderen ook regelmatig iets als huisghouden met onze ouders.

Zo zijn mijn man en ik vorig jaar voor mijn vaders verjaardag met mijn ouders naar een concert van Beethoven gegaan met daarna eten bij ons thuis.
Daar betaalt uiteraard niemand anders aan mee dan mijn man en ik.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:59

Brainless schreef:
DP maar dan heb je het over uiteten gaan, dan vind ik ook dat het eigen gezin voor zichzelf (degene die mee zijn) betaald.
Tijdje terug met mijn zus naar de verjaardag van mijn vader.. ik flesje alcohol + wat luxe worst, zus betaald mee en is het van ons beide. Wordt er echt niet gezegd: Brainless jij hebt 3 kinderen ik maar 1 dus ik betaal minder.
Kinderen waren geeneens mee want hij hield zijn verjaardag niet echt.

@Marjo
Alleen door degene die komen of wordt hun partner (die evt niet meegaat) ook meegrekend?

Kinderen zijn hier overal bij, altijd.

Dit jaar ook, Oma/moeder werd 85 en gaf een groot feest.
Mij lijkt een fatsoenlijk cadeau dan best netjes om te geven.
Als 1e zegt schoonzus 1, dat zij een feest geeft wil niet zeggen dat wij daarop ons cadeau aan moeten passen..oke, zit wat in.

Nummer 2 wil wel uit eten, maar dan wel gedeeld door 3.
Dat deden wij niet.


Toen een cadeau samen, daar kwam het op hetzelfde neer, wij betalen per persoon het grootse deel.
Kleinkinderen doen ook echt mee met dat cadeau. Al toen ze 3 waren, ook nu ze 18 en ouder zijn.
Die kopen geen cadeau dat ze als kleinkinderen apart geven, al was het voor 10 euro samen. ook dan zou ik er anders in staan.

Dat cadeau was net geen 100 euro, betaald elk stel 33 euro.
Dus wij 16,66 PP
En zij 8,33 PP.

Volwassen kinderen...ik vind dat raar ja.
En ook nog eens krenterig ook naar een flink feest met eten voor 8 euro.... :+
En geen van alle zit krap want ze gaan op flinke vakanties en andere uitjes enz.
Andres zou ik er heel anders in staan.

Nogmaals, weer braaf gedaan want wil geen heibel, maar het is toch raar?!

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:31

Brainless schreef:
Tiggs schreef:
Wij delen het door drie. Ook met kerst bijvoorbeeld telt iedereen als individu. Is ook wel zo eerlijk, want iedereen krijgt immers ook zelf wat. Maar goed, met familie maakt het mij niet eens echt uit.

Maar dat ben je dat dan ook echt kwijt.
Als wij wat kopen is het 10-tjes werk. Geen dure cadeaus van 100-en euro's.
Stel mijn (schoon)vader wilde wel een dure BBQ, dan zei stief/schoonmoeders, betaal wat je wilt, ik leg de rest bij en dan is het van ons allemaal.

Kerst/sinterklaas doen wij niet met de hele familie. Wel met vrienden eens gedaan.. lootjes trekken voor de volwassenen en voor je eigen kind(eren) kocht jezelf als ouders wat. Dus dat kostte anderen ook niets meer.
Kinderverjaardagen doen wij ook al lang niet meer.


Wat ben je dan kwijt?
Maar het zijn bij ons ook geen gigantische bedragen hoor. Vaak zo’n 25 pp

marleen_88

Berichten: 14055
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:45

Als we een gezamenlijk cadeau geven, dan wordt het alleen verdeeld onder de kinderen. Alle aangetrouwde en andere aanhangels betalen niet mee.

Marjo

Berichten: 37229
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:24

Brainless schreef:
@Marjo
Alleen door degene die komen of wordt hun partner (die evt niet meegaat) ook meegrekend?


Iedereen in de vriendengroep die wil bijdragen. En vaak regelt één persoon de cadeaus en betaald iedereen. En wordt er een datum gevonden waarop iedereen kan.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:43

Als andere mensen mutserig gaan doen over een cadeau van een paar tientjes voor een gelegenheid waarvoor een groot feest wordt gegeven dan zou ik toch echt vriendelijk bedanken voor een gezamenlijk cadeau. Dan leg ik liever zelf een paar tientjes extra in om met wat leuks aan te komen. Iedereen is vrij om te geven wat ‘ie wil, maar voor dat soort evenementen gooi ik m’n budget wel flink omhoog.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:56

Maar een groot feest is wel wat anders dan een thuis, koffie met cake verjaardag natuurlijk.
Normaal hebben wij geen grote feesten meer, vroeger wel van neven/nichten, maar toen hadden wij nog geen kinderen, maar dan waren wij gewoon avondgasten en iedereen gewoon geld en bij sommige kreeg je een x aantal consumptiebonnen en moest je de rest zelf betalen.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Kostendeling cadeau’s (schoon)ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:35

Mijn zusje is alleen en ik ben getrouwd. Als we wat samen kopen dan bepalen we ieder wat we willen betalen en daar baseren we dan op wat we gaan kopen. Dit is eigenlijk alleen met de verjaardag van mijn moeder aan de hand. Kerst doen we geen kado's en sinterklaas bepaald iedereen zelf wat hij uit wilt geven. Wel hebben we de afspraak dat er eventueel kado's voor iedereen zijn.

Lughnassadh

Berichten: 1806
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 00:06

yvje86 schreef:
Mijn zusje en ikzelf hebben beide een partner. Wanneer wij een cadeau kopen voor onze moeder delen we de kosten door 2 (50% voor zusje en 50% voor mijzelf).
Dit deden we overigens ook toen mijn zusje nog geen vriend had, werd ook gewoon het cadeau door 2 gedeeld.

Hier net zo maar dan heb ik 2 broers. Doen we gezamenlijk iets dan delen we door 3. Wij hebben overigens ook alle 3 een partner.