Hulp bij angst met auto rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:19

MyWishMax schreef:
Ik kocht de mijne toen die 15 of 16 jaar oud was. Dus ook al ouder en nog steeds een automaat. Ik heb veel meer problemen met schakelbakken van die leeftijd en budget gehoord en meegemaakt dan de automaten, ook mijn garage heeft goede ervaringen met die oude automaten. Je moet ze alleen niet kopen met heel veel km op de teller, maar dat zou ik met schakelauto ook niet doen. Liever minder km maar ouder dan jonger met meer.

Het punt is of je in kunt (laten) schatten wat de staat is.

Onze dagelijkse auto (schakelbak) heeft er intussen 400k op staan. Definieer "oud".
Het gaat niet om leeftijd of km-stand maar om de staat van het voertuig. In tegenstelling tot een paard kun je van een auto vrij goed vaststellen wat de technische staat is.


Nyaleti schreef:
Heftig Sirius! Ik snap wel dat een duizelig aanval kan leiden tot veel stress achter het stuur. Wat knap dat je hebt doorgepakt en nu weer rijdt!

Schuur, die Kia is wel huge ja :+ dan durf ik niet meer door smalle straatje te rijden of te parkeren haha, nieuw probleem. Wat is het imago van een Dacia Duster?

Ik neem aan dat jullie die oude auto's niet recent hebben gekocht?
Zoals mijn Kia nu rijdt, rijdt ie wel prima maar je zal hem niet op deze manier aankopen voor een groot bedrag.
Het is gewoon zo jammer hoe duur de autos zijn geworden, echt bizar.
Ik heb m'n Kia in 2020 voor 1750 gekocht en via een kenteken check is ie nu nog 1100 waard (Dat is niet echt accuraat, weet ik maar je snapt m'n punt)..

Moet gewoon een fijne garage vinden waar ik verschillende auto's kan uitproberen maar nog niks gevonden helaas.

Ik heb recent geen oudere auto gekocht maar er staat er hier eentje die ik kocht met 300k op de teller, 30 jaar oud, voor een klein prijsje, leuk voor onderdelen. Bleek die "donor" in veel betere staat dan de auto waar ik die onderdelen op wilde toepassen!

Het is belangrijker om een goede auto te kopen. Kijk op een site als gaspedaal.nl zoek naar auto's met de hoogst mogelijke km-standen en kijk wat er dan in het lijstje verschijnt. Dat zijn de merken waarvan je iets meer verwachting mag hebben dat ze langer mee gaan dan wat je nu hebt.

Maar besef ook dat er wel erg gemakkelijk wordt geroepen: dat is die auto niet meer waard, maar zoals Janderegellaa(r) en ook mijn smid al eens zei: soms heeft een auto groot onderhoud nodig en je koopt er nog altijd geen andere auto voor!

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:41

Ik ga af op wat mijn garage mij aangeraden heeft, ikke ;) Wat jij verder zegt klopt natuurlijk, maar bij bepaalde km of leeftijd hoort ook bepaald onderhoud bijvoorbeeld. Of kan je dat verwachten. Daarom heb ik overlegd met garage want ik heb er geen verstand van haha. Ik wilde alleen een auto waar ik met mijn beperkingen in kon rijden en zitten en waar rolstoel in paste zonder hoge wegenbelasting enzovoorts.

Laatste ben ik helemaal mee eens. Ik kan aan mijn oudje beter groot onderhoud laten uitvoeren, want zelfs voor dat geld bij elkaar kan ik geen andere vergelijkbare auto kopen. Mijne is alleen maar weinig waard door de leeftijd, verder kijkt garage elk jaar of die het waard is om alles te doen wat nodig is en tot nu toe is dat altijd dikke ja.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:08

MyWishMax schreef:
Ik ga af op wat mijn garage mij aangeraden heeft, ikke ;) Wat jij verder zegt klopt natuurlijk, maar bij bepaalde km of leeftijd hoort ook bepaald onderhoud bijvoorbeeld. Of kan je dat verwachten. Daarom heb ik overlegd met garage want ik heb er geen verstand van haha. Ik wilde alleen een auto waar ik met mijn beperkingen in kon rijden en zitten en waar rolstoel in paste zonder hoge wegenbelasting enzovoorts.

Laatste ben ik helemaal mee eens. Ik kan aan mijn oudje beter groot onderhoud laten uitvoeren, want zelfs voor dat geld bij elkaar kan ik geen andere vergelijkbare auto kopen. Mijne is alleen maar weinig waard door de leeftijd, verder kijkt garage elk jaar of die het waard is om alles te doen wat nodig is en tot nu toe is dat altijd dikke ja.

Zoals Janderegelaa(r) al aangaf, de waarde van de auto is alleen van belang als je 'm wil verkopen.

Ik heb enige tijd terug eens geprobeerd de Volvo in te ruilen op een andere auto van ca 16k; hij wilde er nog net 1000 euro voor geven. Toen ik 'm vroeg hoe dat te rijmen viel met een vergelijkbare auto die voor 10k op gaspedaal.nl stond had hij niet echt steekhoudende argumenten. Nou die heb ik dan wel: wij doen geen zaken. voor 15k kan ik heel lang auto rijden......