U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:15

Ibbel schreef:
Het gaat er om, dat als een supermarktmedewerker mij geen alcohol wil verkopen omdat mijn kind buiten staat te wachten, hij over de schreef gaat. Zélfs als dat kind eerst wel in de winkel was. En zélfs als dat kind daar gezegd heeft: die fles is voor mij. Op het moment dat het kind uit de winkel is, is er alleen een volwassene die alcohol koopt. De invloed van de medewerker (en die van de wet) houdt op buiten de winkel, buiten het café, buiten de coffeeshop. Ook al klopt het vermoeden (ja, zelfs als het kind of de ouder iets gezegd heeft), voor een rechter zal hij dat vermoeden moeten kunnen bewijzen, en als die fles wijn in de huiskamer open gaat, kan-ie dat niet.
Innocent until proven guilty. En daarom zou ik wel eens jurisprudentie willen zien, wat een rechter doet als iemand een winkel aanklaagt, omdat die winkel 'op een vermoeden' geen alcohol heeft verkocht.

Precies.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:34

Wintu schreef:
axel_1997 schreef:
De regels zijn zo strikt om het eenvoudig en duidelijk te houden.
Supermarkten hanteren drie regels.
1: Geen 18 is geen druppel.
2: samen kopen is samen legitimeren.
3: de verantwoordelijkheid van de supermarkt eindigt bij de deur.

Door die regels altijd toe te passen en er nooit van af te wijken voorkomen ze dat de caissière discussies moet voeren over ‘waarom zij wel en ik niet’.

18 en 17 krijgen het niet mee want 32 en 3 krijgen het ook niet mee.

Ik ben niet de gene die het jou niet wil verkopen. Maar van de overheid mag ik het jou niet verkopen.

Ik mag het wel verkopen aan een ouder die het misschien later wel aan een kind geeft. Want wat er buiten de muren van de supermarkt gebeurt is niet mijn verantwoordelijkheid. Wat er hier binnen gebeurt wel.


Ik snap die zin samen kopen is samen legitimeren niet zo goed, kind kon zich prima legitimeren en ik ook, schoten we enkel niets mee op :+


Ik snap die zin ook niet, want mijn peuter van 2 koopt niks en minn baby van 10 weken evenmin. Zijn mijn centjes en ik koop het en de slimbo's die zeggen "kinderen in de auto " dat is toch een absolute no go op zo'n leeftijd?!

Mellow

Berichten: 6489
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:27

Dus mocht ik met mijn baby een fles wijn gaan halen krijg ik die niet mee? Terwijl als ik mijn boodschappen thuis laat bezorgen er geen enkele controle is, aan de deur.

Echt ik vind het een doorgeslagen regel.

Vroeger was het natuurlijk de hele andere kant. Ik kreeg als jonge meid die boodschapjes moest halen die fles wijn gewoon mee. Dat is het andere uiterste natuurlijk.

Het is gewoon schijnveiligheid. Een klopje op het schouder. Wel een schijnheilig klopje, dat wel.

Stimuleren, Nee. Maar dit?

Directe verkoop aan een jongere, mag je imo streng op zijn en dat dus controleren en beheren.

Maar een volwassen vrouw die met haar zoon boodschappen doet het weigeren omdat haar minderjarige zoon erbij staat? Kom op zeg.

Mocht het hypothetisch voor zoon zijn dan komen ze toch ook niet thuis kijken of het wel echt voor moeders is.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:36

anjali schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens dat je met alcohol op niet aan het verkeer kunt deelnemen!!! Daarom is het juist goed als je thuis kunt drinken, dan hoef je de straat niet meer op. Qua gezondheidsrisico's geloof ik persoonlijk daar niet zo in als je met mate drinkt. Voor mij is het in elk geval goed voor mijn geestelijke gezondheid omdat het me ontspant. Daardoor geen pillen uit de farmacie nodig.Die Eric Scherder is absoluut mijn type niet, ook iemand uit de chemische farmacie. Ik heb liever een natuurlijk drankje van planten gemaakt en qua herseninhoud gaat het ook wel bij mij, ik heb veel opleidingen gedaan (meeste studenten zopen als tempelieren overigens...) en ben nu op mijn 70ste nog goed bij de tijd al zeg ik het zelf. Ik wil trouwens niet echt reclame maken voor alcohol want het schijnt dat er mensen zijn,veelal uit andere culturen, die een bepaald enzym missen wat nodig is om alcohol te verwerken en wat de meeste Europeanen wel hebben. Die dat enzym niet hebben worden van een klein beetje alcohol meteen zwaar dronken en kunnen dan door het lint gaan. Mogelijk een reden waarom sommige culturen het verbieden.


Serieus? Jij denkt dat de schade die alcohol doet afhangt van of je er wel of niet in gelooft? Het is gewoon meetbaar dat alcohol heel schadelijk voor je lichaam is. Het is niet voor niets een harddrug. En voor een harddrug maakt het echt niet dat die natuurlijk is. Heroïne is ook een natuurlijke harddrug, maar je gaat toch niet serieus beweren dat heroïne geen probleem is, want het komt van een plant en is dus niet gevaarlijk?

En wat Scherder betreft, die is hoogleraar neuropsychologie en dan kan je wel proberen hem te koppelen aan de farmacie en dus onbetrouwbaar. Maar in tegenstelling tot jou baseert hij zich niet op wat jij gelooft, omdat het jou toevallig het beste uitkomt. Maar baseert hij zich op wat er meetbaar in het lichaam van mensen gebeurt. En als je gaat meten wat er in een lichaam gebeurt, dan blijkt alcohol ongelofelijk schadelijk te zijn.

Alcoholgebruik is voor de wet toegestaan, dus je mag het gewoon gebruiken. Ik hoop dat de mensen die alcohol drinken dat met mate doen. Maar stop met pretenderen dat het onschuldig en ongevaarlijk is, want dat is het gewoon niet.

En ik word echt heel erg moe van mensen die zonder verstand van zaken, mensen die wel verstand van zaken hebben wegzetten als onbetrouwbaar, enkel omdat wat ze te horen krijgen hun niet uitkomt. Als je zelf je kop in het zand wil steken, dat is aan jezelf. Maar hou op om aan andere mensen te vertellen dat ze het beste ook hun kop in het zand kunnen steken, dat is griezelig en dom. Hou in dat geval alsjeblieft je onwetendheid voor jezelf en val de rest van de wereld er niet mee lastig.

Zinzi_jewel

Berichten: 8831
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:36

purny schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt het absurd dat je ID moet tonen of je alcohol niet meekrijgt omdat je een minderjarige bij je hebt .
Als de minderjarige alleen komt is het een ander verhaal!

Absurd maar het is gewoon de wet.


Ik koop en betaal het toch als volwassene.
Daarom vindt ik het absurd .

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:47

Karl66 schreef:
anjali schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens dat je met alcohol op niet aan het verkeer kunt deelnemen!!! Daarom is het juist goed als je thuis kunt drinken, dan hoef je de straat niet meer op. Qua gezondheidsrisico's geloof ik persoonlijk daar niet zo in als je met mate drinkt. Voor mij is het in elk geval goed voor mijn geestelijke gezondheid omdat het me ontspant. Daardoor geen pillen uit de farmacie nodig.Die Eric Scherder is absoluut mijn type niet, ook iemand uit de chemische farmacie. Ik heb liever een natuurlijk drankje van planten gemaakt en qua herseninhoud gaat het ook wel bij mij, ik heb veel opleidingen gedaan (meeste studenten zopen als tempelieren overigens...) en ben nu op mijn 70ste nog goed bij de tijd al zeg ik het zelf. Ik wil trouwens niet echt reclame maken voor alcohol want het schijnt dat er mensen zijn,veelal uit andere culturen, die een bepaald enzym missen wat nodig is om alcohol te verwerken en wat de meeste Europeanen wel hebben. Die dat enzym niet hebben worden van een klein beetje alcohol meteen zwaar dronken en kunnen dan door het lint gaan. Mogelijk een reden waarom sommige culturen het verbieden.


Serieus? Jij denkt dat de schade die alcohol doet afhangt van of je er wel of niet in gelooft? Het is gewoon meetbaar dat alcohol heel schadelijk voor je lichaam is. Het is niet voor niets een harddrug. En voor een harddrug maakt het echt niet dat die natuurlijk is. Heroïne is ook een natuurlijke harddrug, maar je gaat toch niet serieus beweren dat heroïne geen probleem is, want het komt van een plant en is dus niet gevaarlijk?

En wat Scherder betreft, die is hoogleraar neuropsychologie en dan kan je wel proberen hem te koppelen aan de farmacie en dus onbetrouwbaar. Maar in tegenstelling tot jou baseert hij zich niet op wat jij gelooft, omdat het jou toevallig het beste uitkomt. Maar baseert hij zich op wat er meetbaar in het lichaam van mensen gebeurt. En als je gaat meten wat er in een lichaam gebeurt, dan blijkt alcohol ongelofelijk schadelijk te zijn.

Alcoholgebruik is voor de wet toegestaan, dus je mag het gewoon gebruiken. Ik hoop dat de mensen die alcohol drinken dat met mate doen. Maar stop met pretenderen dat het onschuldig en ongevaarlijk is, want dat is het gewoon niet.

En ik word echt heel erg moe van mensen die zonder verstand van zaken, mensen die wel verstand van zaken hebben wegzetten als onbetrouwbaar, enkel omdat wat ze te horen krijgen hun niet uitkomt. Als je zelf je kop in het zand wil steken, dat is aan jezelf. Maar hou op om aan andere mensen te vertellen dat ze het beste ook hun kop in het zand kunnen steken, dat is griezelig en dom. Hou in dat geval alsjeblieft je onwetendheid voor jezelf en val de rest van de wereld er niet mee lastig.

Nou nou. Jij jouw mening, ik de mijne. En hopenlijk mag die vrijheid van verschil van meningen altijd blijven bestaan!

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 13:55

@karl: ik heb het idee dat je haar verkeerd begrijpt. Volgens mij zegt ze gewoon "ik denk dat gezondsheidsrisico's meevallen als je met mate drinkt". En volgens mij is dat toch ook zo?

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:01

En dan nog. Als ik dat risico wil nemen is dat toch mijn probleem?

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:01

Anjali, jou mening dat alcohol niet schadelijk is, is geen feit. En het feit dat alcohol aantoonbaar schadelijke gevolgen heeft, is geen mening.

Dus hou alsjeblieft op meningen en feiten door elkaar te halen. Dat is dom en gevaarlijk.

@Maartje1990, maar dat is dus niet waar, onderzoek laat gewoon zien dat met mate drinken ook heel erg schadelijk is. Dat ene gezellige glaasje wijn 's avonds geeft bijvoorbeeld aantoonbaar grotere risico's op bepaalde vormen van kanker.

Ik snap prima dat mensen niet perfect gezond en zonder risico's willen leven. Leven moet ook leuk en fijn zijn en dan moet je risico's afwegen. Dus als jij lekker een glaasje wil drinken, dan moet je dat vooral doen. Maar stop met doen alsof die risico's er niet zijn. Want die zijn er feitelijk aantoonbaar gewoon wel.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:18

Karl66 schreef:
Anjali, jou mening dat alcohol niet schadelijk is, is geen feit. En het feit dat alcohol aantoonbaar schadelijke gevolgen heeft, is geen mening.

Dus hou alsjeblieft op meningen en feiten door elkaar te halen. Dat is dom en gevaarlijk.

@Maartje1990, maar dat is dus niet waar, onderzoek laat gewoon zien dat met mate drinken ook heel erg schadelijk is. Dat ene gezellige glaasje wijn 's avonds geeft bijvoorbeeld aantoonbaar grotere risico's op bepaalde vormen van kanker.

Ik snap prima dat mensen niet perfect gezond en zonder risico's willen leven. Leven moet ook leuk en fijn zijn en dan moet je risico's afwegen. Dus als jij lekker een glaasje wil drinken, dan moet je dat vooral doen. Maar stop met doen alsof die risico's er niet zijn. Want die zijn er feitelijk aantoonbaar gewoon wel.


Dat is dan verschil in perceptie.

Als je van veel alcohol drinken kanker, hersenschade, onvruchtbaarheid etc kan krijgen. En van gematigd alcohol gebruik niet (of minder), dan kan je stellen dat het met de risico's wel "meevalt" dat is niet hetzelfde als zeggen dat het niet schadelijk is. Ik vind dat je erg onnodig fel reageert.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 14:31

Maar gematigd alcoholgebruik vergroot dus wel de risico's. Een glas per dag vergroot bijvoorbeeld al de kans op borstkanker. Wil je dat risico bewust nemen, omdat je leuke dingen in je leven belangrijker vindt dan een heel gezond leven, drink gewoon lekker alcohol. Maar stop met het aan andere mensen vertellen dat er geen risico is, omdat jij dat niet gelooft. Geef die andere mensen ook de kans om een afgewogen oordeel te maken. En dat doe je niet door feiten weg te bagatelliseren, enkel omdat die feiten niet in jouw straatje passen.

Om even op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen, ik heb helemaal niks met die rubber tegel mentaliteit, waarin je mensen op voorhand verbiedt om een risico te lopen. Ik vind dat je ouders, binnen bepaalde grenzen, de ruimte moet geven om zelf hun kinderen op te voeden. Maar ik vind ook dat je ze wel de juiste informatie moet geven om dat ook te kunnen doen.

Als je samen met je kind in de winkel bent en alcohol wil kopen, prima wat mij betreft. Wil je je kinderen thuis alcohol geven, prima zolang het met beleid is. Maar ik vind het ook belangrijk ook daar de feitelijke risico's bij te benoemen, zodat mensen tot een afgewogen oordeel kunnen komen.

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:02

Ieder zijn smaak. En ik ben niet van de "blauwe knoop" en zal dat ook nooit worden.

_chou
Berichten: 93
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:04

Zinzi_jewel schreef:
purny schreef:
Absurd maar het is gewoon de wet.


Ik koop en betaal het toch als volwassene.
Daarom vindt ik het absurd .

Betalen zegt niks. Als je als groep alcohol koopt, moet iedereen bewijzen dat hij/zij 18+ is, niet alleen degene die betaalt.

En voor de mensen die zeggen dat ze wijn niet meekregen omdat ze geen ID konden laten zien, in NL ben je VERPLICHT je ID bij te hebben. Je bent dan feitelijk strafbaar bezig.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:09

Nee, je bent niet verplicht een ID bewijs bij je te hebben. Je bent verplicht die te tonen als een opsporingsambtenaar daar met een gerechtigde reden om vraagt:

Citaat:
De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren zoals boswachters en belastinginspecteurs kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs. De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren.


Citaat:
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsbewijs.

_chou
Berichten: 93
Geregistreerd: 16-03-23

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:33

Aah, ik wist niet dat het anders genoemd werd, maar komt in de praktijk wel op hetzelfde neer.
Weer wat geleert :D

speurneusc

Berichten: 5397
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:34

Exitium schreef:
Kirrietje schreef:
@Exitium verdampt grotendeels dat kan die 17 jarige vast wel aan :+

Hangt er maar net vanaf hoe lang je kookt. Je moet echt uren koken wil je het gros van de alcohol laten verdampen. Nu zal het voor een 17-jarige sowieso niet zoveel uitmaken, maar er kwamen ook berichten voorbij van mensen die weekboodschappen doen met een kind van 3 bijvoorbeeld


4% alcohol op 1 liter en dat gaat in de pan en verdampt echt wel, 4% is geen 99% das pure alcohol, ja dat krijg je niet verdamp in je gerecht maar uit de verdunde fles wijn wel

pmarena

Berichten: 48212
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:35

Ik zal er door het topic in ieder geval weer even aan denken dat ik niet die kleine bij me moet hebben als ik advocaat paaseitjes wil halen :=

Waar hij er overigens gerust 1 van krijgt van mij :j
Omdat hij dan denkt van jasses alcohol is niks voor mij en dat vind ik dan wel weer een goede les O:)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:53

Maartje1990 schreef:
@karl: ik heb het idee dat je haar verkeerd begrijpt. Volgens mij zegt ze gewoon "ik denk dat gezondsheidsrisico's meevallen als je met mate drinkt". En volgens mij is dat toch ook zo?


Nee, want elk glas alcohol brengt schade aan :)
Net als elke sigaret.
Je lichaam kan dat tot op zekere hoogte herstellen en je hebt ook niet al je hersencellen nodig om goed te kunnen functioneren, maar het is schadelijk.
Het verhoogt ook risico’s op andere ziekten. Prima als je dat risico wilt nemen, maar dan moet je wel weten wat die risico’s zijn. Het helpt dan niet als mensen zeggen dat het allemaal wel meevalt, omdat dat je mening is. Het feit is dat er gezondheidsrisico’s gepaard gaan met het drinken van elk glas alcohol.

Alcohol drinken om te kunnen ontspannen vind ik overigens erg ongezond klinken en niet als ‘gematigd’ gebruik, maar goed :=

Eilinora

Berichten: 11926
Geregistreerd: 23-10-04

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:13

Ik kreeg een keer geen bier voor een verjaardag mee toen ik mijn oudste dochter bij had...die was 1 jaar.

Het is echt idioot geworden

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:17

Ik ken zat mensen die gerookt hebben als een ketter en gedronken hebben als een alcoholist en die hebben nooit wat gemankeerd en zijn heel oud geworden. Net zoals ik er genoeg gekend heb die heel gezond geleefd hebben en toch kanker o.i.d kregen. Tegenwoordig kun je niets meer eten of drinken of het schijnt slecht voor de gezondheid te zijn.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:27

Ibbel schreef:
Toen was alcohol dan ook gewoon legaal als je onder de 18 was. Ik weet niet eens meer of er toen uberhaupt een ondergrens was, of dat je als 10 of 14-jarige ook al legaal kon drinken (als je dat al zou willen)


Ik weet niet of er grenzen waren, maar hoe dan ook geen scherpe. Ik kreeg vanaf mijn 10e ofzo gewoon een glaasje ouzo bij de Griek. En op mijn 14e woonden we tegenover de Aldi, en ging ik af en toe Aldiretto halen voor na het eten. (Niet alleen voor mij 8-) Maar als er mensen waren en het was gezellig...)

Geen probleem.

Daarna kwam ik in Amerika met hun belachelijk verregaande wetgeving (ik mocht tijdens een stroomstoring geen lucifers kopen want die zou ik wellicht kunnen gebruiken om te roken, dus dat kon niet - ik was 17) en ik vond het vreselijk beklemmend. Zo ontzettend jammer dat we in teveel opzichten die kant op gaan.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:34

Over America gesproken, collega van 40 en ik (ook 40) gingen net gearriveerd in de VS eten bij TGIF. Moesten we onze ID laten zien voor we een margarita konden krijgen. 40, net binnen, verreist, dus niet op je best qua uiterlijk :+ en dan nóg je ID moeten laten zien. Ik had toevallig mijn paspoort meegenomen, zij had 'm op haar kamer laten liggen. Gelukkig mocht ik bij het vertonen van mijn paspoort verklaren dat collega net zo oud als ik was :)) :+

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:40

Dreamboy schreef:
Ik ken zat mensen die gerookt hebben als een ketter en gedronken hebben als een alcoholist en die hebben nooit wat gemankeerd en zijn heel oud geworden. Net zoals ik er genoeg gekend heb die heel gezond geleefd hebben en toch kanker o.i.d kregen. Tegenwoordig kun je niets meer eten of drinken of het schijnt slecht voor de gezondheid te zijn.

Echt. Het ontkennen van de gezondheidsrisico’s van alcohol en sigaretten is onwaarschijnlijk dom. Kortzichtig. Ontkennen van de waarheid.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:45

Afgelopen week meegemaakt dat 3 mannen hun alcohol niet meekregen omdat 1 man zich niet kon identificeren. Ook al was hij overduidelijk meerderjarig.
Cassiere legde hun uit dat omdat ze het als een groep kochten, ze zich dan ook allemaal moesten identificeren. Weet niet of het ermee te maken had dat de mannen asielzoekers waren...?

_chou
Berichten: 93
Geregistreerd: 16-03-23

Re: U heeft een puber bij u, u mag geen wijn kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:47

Hoe duidelijk meerderjarig? Je moet je namelijk identificeren tot 25.