Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:55

Ik hoor een aantal mensen zeggen, ik ben vrouw dus ik blijf thuis, maar iedereen tussen 17 en 35 kan worden opgeroepen voor dienstplicht, ook de vrouwen. En ik vermoed dat zodra het eenmaal echt oorlog is, ik (44) ook gewoon uiteindelijk moet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:02

Is de opkomstplicht weer ingesteld, dan?

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:05

Is zelfs tot 45 jaar.

Nee nu is die opkomstplicht er niet. Maar dan waarschijnlijk wel.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:08

DuoPenotti schreef:
Is zelfs tot 45 jaar.

Nee nu is die opkomstplicht er niet. Maar dan waarschijnlijk wel.

Ah kijk, dan moet ik zelf dus ook. 2 kunstheupen en artrose door mijn hele lijf, dus direct dood.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:20

Urielle schreef:
Ik hoor een aantal mensen zeggen, ik ben vrouw dus ik blijf thuis, maar iedereen tussen 17 en 35 kan worden opgeroepen voor dienstplicht, ook de vrouwen. En ik vermoed dat zodra het eenmaal echt oorlog is, ik (44) ook gewoon uiteindelijk moet.


Ik ben Belg, hier heb ik nog nooit gehoord van dienstplicht voor vrouwen (al zou het met de gelijke rechten en al die trans toestanden en zo best wel kunnen dat ze het zich niet te moeilijk willen maken).

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:22

Urielle schreef:
DuoPenotti schreef:
Is zelfs tot 45 jaar.

Nee nu is die opkomstplicht er niet. Maar dan waarschijnlijk wel.

Ah kijk, dan moet ik zelf dus ook. 2 kunstheupen en artrose door mijn hele lijf, dus direct dood.

Neem aan dat ze wel iets van een medische keuring doen, lijkt me niet dat jij daar makkelijk doorheen fietst :P

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:52

Ik vertrek met man en kinderen naar Groenland..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102069
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:56

Ik kan met mijn lijf echt niet in dienst hoor. := Ik kan niet eens die zware bepakking meezeulen. Dan lig ik al op de grond. :')

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:03

Ik snap dat je niks hebt aan elektronisch geld als het systeem platgelegd wordt. Maar denken jullie ook niet dat papieren geld waardeloos zou kunnen worden?

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:27

Of veel, dat is je ticket/ boottocht naar Canada....

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:32

Totdat winkeliers/piloten/kapiteins die euro's nergens meer in kunnen wisselen toch. Geen idee eigenlijk hoe dat tijdens WOII ging. Nou bestond pin toen nog niet natuurlijk, dus een directe vergelijking gaat 'm niet worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102069
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:33

Ik denk dat je dan weer gaat ruilen. Water ruilen voor vlees ofzo?

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:35

Maar nergens, was dat zo?
Oprechte vraag.

Geruild werd er zeker :j

Mijn oma heeft de hele baby uitzet geruild tegen eten.
Oma woonde dus in een klein dorpje op de boerderij en naastgelegen stad kwam daar spullen halen.
Oma begin oorlog in verwachting van de eerste dus wilde dat wel.

Daarom ook belangrijk, onze boeren koesteren, die hebben eten.... Niet naar het buitenland pesten, dan heeft het buitenland eten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:38

VuurVleugels schreef:
Ik snap dat je niks hebt aan elektronisch geld als het systeem platgelegd wordt. Maar denken jullie ook niet dat papieren geld waardeloos zou kunnen worden?

Ik denk het niet, eigenlijk. Het zal misschien minder waard worden, maar niet waardeloos. Winkels zullen blijven bestaan, de buurtboer ook.

Ik denk wel dat je meer ruilhandel krijgt. Een zak brandhout voor eten, of zo.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:39

Urielle schreef:
DuoPenotti schreef:
Is zelfs tot 45 jaar.

Nee nu is die opkomstplicht er niet. Maar dan waarschijnlijk wel.

Ah kijk, dan moet ik zelf dus ook. 2 kunstheupen en artrose door mijn hele lijf, dus direct dood.


Ik neem aan dat ze de kandidaten wel even checken. Het land beveiligen met de kreupelen, lammen en blinden zet niet veel zoden aan de dijk :=

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:45

verootjoo schreef:
Ik neem aan dat ze de kandidaten wel even checken. Het land beveiligen met de kreupelen, lammen en blinden zet niet veel zoden aan de dijk :=

Ik hoop het echt! Sws wil ik ook mijn dochter ook niet in dienst, geen idee wat de optie is voor gewetensbezwaard, maar aan mij hebben ze fysiek ook niks. Ik denk dan alleen aan het einde van WO2, kinderen en bejaarden nog ingezet aan het front door Duitsland. Om te janken.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:22

Er is een verschil tussen ‘even oorlog’ en ‘na 5 jaar intense oorlog’

Na 5 jaar schiet er op veel plekken amper wat over. Als voedsel schaars tot nihil te vinden is en vlees luxe die voor de elite nog net beschikbaar is, dan is het een illusie om te geloven dat je ene paard uit liefde in je weide gaat houden.

En hoe groot de liefde voor een dier ook is, als je letterlijk moet kiezen tussen bv je kinderen die sterven van de honger of je paard in leven houden, dan zal dat geliefde paard in zo’n geval toch echt altijd de kinderen redden, want als je het zelf niet dood, wordt het de week erop gestolen om op te eten….

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:38

Ik zou me werkelijk geen raad weten .
Voor gezin /hond /poes is alles wel een tijdje op voorraad. Maar uiteraard niet voor 2 jaar .
De paardjes 2 d ponies en een shet ……
In t ergste geval zou ik proberen de shet in de tuin te zetten zodat we eventueel in nood de vriezer kunnen vullen. Maar die andere 2 …… we hebben een stal met weide op 20 min afstand . Dus dagelijks gaan voeren , in oorlog , ik hoop dat mensen daar dan wat geven . Er is daar hooi en brok voor een jaar . Maar zelf op en neer , weet niet of ik t zou durven

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:08

VuurVleugels schreef:
Ik snap dat je niks hebt aan elektronisch geld als het systeem platgelegd wordt. Maar denken jullie ook niet dat papieren geld waardeloos zou kunnen worden?

Geloof mij maar dat je met cash in de oorlog een heel eind gaat komen.

Ook weg komen!

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:07

VuurVleugels schreef:
Ik snap dat je niks hebt aan elektronisch geld als het systeem platgelegd wordt. Maar denken jullie ook niet dat papieren geld waardeloos zou kunnen worden?


Natuurlijk, dat is ook maar papier. Er is maar 1 ding redelijk waardevast en ons hele monetaire systeem is erop gebaseerd: goud.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:49

Urielle schreef:
geen idee wat de optie is voor gewetensbezwaard,

Dat was ooit 2 jaar gevangenisstraf.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:50

Alles wat je hebt is ruilwaar.

Goud. Maar ook eieren, brood , kleding etc.

Maar cash geld daar heb je ook wel degelijk veel aan.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:54

tengeltje11 schreef:
Er is een verschil tussen ‘even oorlog’ en ‘na 5 jaar intense oorlog’

Na 5 jaar schiet er op veel plekken amper wat over. Als voedsel schaars tot nihil te vinden is en vlees luxe die voor de elite nog net beschikbaar is, dan is het een illusie om te geloven dat je ene paard uit liefde in je weide gaat houden.

En hoe groot de liefde voor een dier ook is, als je letterlijk moet kiezen tussen bv je kinderen die sterven van de honger of je paard in leven houden, dan zal dat geliefde paard in zo’n geval toch echt altijd de kinderen redden, want als je het zelf niet dood, wordt het de week erop gestolen om op te eten….


Wel altijd beter om je paard zelf zo pijnvrij mogelijk te laten gaan dat een stel barbaren erop los gaat staan hakken.

Ik denk als de dreiging zo groot is en het onhoudbaar wordt en mijn hondjes ook angstig zijn dat ik ze misschien ook naar de hemel help om te voorkomen dat een ander het op een andere manier doet. In zulke tijden maak je andere beslissingen. Waar je nu niet eens over na kunt denken.

Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:01

BeFunny schreef:
Alles wat je hebt is ruilwaar.

Goud. Maar ook eieren, brood , kleding etc.

Maar cash geld daar heb je ook wel degelijk veel aan.


Cash is het eerste dat aan waarde verliest. In een crisis ontstaat schaarste. Bij schaarste stijgen de prijzen. Waar een brood vandaag nog Euro 5 kost kost het morgen Euro 50 en overmorgen Euro 500. Volgende week Euro 50.000. Zo lang er geen zekerheid is over de waarde van de cash na de oorlog/crisis ben je niet meer dan een verzamelaar van oud papier.

Ik bezit bijvoorbeeld een 100 jaar oude postzegel uit Duitsland. Waarde: 3 miljarden Reichsmark. Waarde vandaag op EBay: bieden vanaf $0,01.

De waarde zit in goud en goederen tijdens een crisis, niet in cash.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:05

Zoals ik al zei waarde zit in alles
Iedereen wil eten dus als je dat kunt ruilen dan ben je rijker dan met goud.

Cash blijft waarde houden natuurlijk niet zoveel als de waarde nu. Maar als jij ergens van vervoersmiddel gebruik wil maken om weg te komen en je hebt een stapeltje cash dan is dat altijd beter dan niks.

En als je wel op tijd weg kunt komen kun je met geld wat meer dingen voor elkaar krijgen.