Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:05

En daarom mensen, zo stom is het niet om op een boot te wonen. Dan heb je niet te maken met een stroom netwerk, omdat je al met een omvormer en accu’s werkt.
Ik heb dat nu ook, binnenkort weer varen en dan kom ik alleen aan de wal als ik water nodig heb. Ik doe dan alles op zonnepanelen. Ideaal.
En de motor van mijn scheepje is zo zuinig, dat ik met mijn 1000L diesel echt wel heel lang kan doen.
Met 1500 liter water kom ik ook een heel eind en water is altijd wel ergens te vinden.
Zo zou ik dan naar een plek varen die veilig is, ik kan zonder moeite in Zwitserland komen en dat is altijd neutraal.
Zou ik geraakt worden door munitie, dan is het gewoon mijn tijd..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:10

Mangs wa, aait nich.

Er zijn genoeg mogelijkheden om zonnepanelen op een huis werkend te krijgen zonder netwerk. Kost misschien wat, maar boeiend, in zo'n situatie.

Het is alleszins goedkoper dan een beetje een deftige boot.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:17

Ik denk alleen, als het ooit zo ver zou komen, iedereen plots zo’n accu en omvormer wil en die dingen dus enorm schaars worden en enkel nog te betalen gaan zijn voor de elite.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:20

tamary schreef:
8nnemiek schreef:
Met zonnepanelen heb je een accu nodig die geschikt is om tijdens blackouts te blijven werken. Er zijn redelijk wat merken die dat kunnen, maar niet allemaal.

Je omvormer moet op eiland stand kunnen, dus alleenstaand werken, de meesten hebben dat niet en werken enkel als het stroomnet correct op spanning staat. Dus zelfs zonder accu heb je er niks aan, want ook als de zon schijnt kan je er niks aanhangen om op te laden of iets te doen (wasmachine, vriezer!, oven, etc.).

Het hele systeem moet met elkaar samenwerken inderdaad, maar er zijn best wat all-in-one oplossingen. De Tesla powerwall bijvoorbeeld, die kan gewoon stroom blijven leveren bij een black-out, net als de solaredge accu.

Onze boot is helaas nog niet zo ver dat we echt jaar rond offgrid kunnen leven. Er moeten nog modernere zonnepanelen op.. maar met ruim 600 liter water en 360 liter diesel, en nieuwe zeilen kunnen we makkelijk de oceaan oversteken als het nodig zou zijn.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:56

[quote="juval"]we hebben een aggregaat, dieselvoorraad, zonnepanelen. Accu nog niet, maar staat wel op de planning.

diesel lijkt niet erg lang houdbaar te zijn. Hoe heb je dat opgelost?

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:46

Hoezo? Diesel is hetzelfde als stookolie, mensen bestellen die vaak maar 1/jaar zonder problemen?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:56

Diesel gaat wel degelijk in kwaliteit achteruit (trekt vocht aan en reageert met zuurstof) en benzine is na 4 maanden niks doen ook "stuk". Er zijn toevoegingen te koop om dat te voorkomen en de houdbaarheid op te schroeven naar ong. 2 jaar.
Voor diesel in elk geval geldt dat schimmels en bacterien de boel stuk kunnen maken (vandaar ook geen vocht er bij laten). Om te beginnen is goede opslag dus koel, droog en donker, net als van zoveel dingen die je goed wil houden.
Stookolie vergeefd veel meer, dat hoeft nl enkel te fikken, rommel er in brand gewoon mee. Diesel moet werken in een motor die moet blijven bewegen om de machine in beweging te houden, daar zou slechter branden of meer rommel zorgen voor verstoppingen en dus een niet meer werkende motor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:03

Wanneer diesel in de juiste cans of brandstoftank zit, gaat t prima een jaar mee.

Onze boot vaart op diesel, en ligt in de winter lang stil met volle tank en een jerrycan diesel in het ruim, nooit een issue met de diesel.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:07

Dan zou onze trekker het ook al lang niet meer doen.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:57

Hier is onze stookolie exact hetzelfde als de rode diesel voor de trekkers/Bobcat, dus neen, wordt nergens niets aan toegevoegd.(leveren ze met dezelfde vrachtwagen, uit dezelfde tank dus)
Dus als je het correct op slaat, gaat het zonder moeite een jaar mee.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:12

Hier ook altijd een jerrycannetje benzine staan voor de scooter, voor reserve. Als het lampje toevallig brandt als we hem starten en geen tijd hebben om eerst langs een tankstation te gaan. Die staat gerust een half jaar soms. Niks mee aan de hand.

Edit: ik heb net gegoogled en er staat inderdaad dat brandstof ongeveer 6 maanden houdbaar is. Met warm weer korter. Geldt voor diesel ook. Je kan bacteriegroei krijgen en dan vormt zich een soort drab die je filters kunnen verstoppen.
Ik dacht dat brandstof langer houdbaar was, maar weer wat geleerd.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:27

Je kan er een goedje in gooien dat stabil heet, wel even op de dosering letten, want die is volgens mij voor een standaard autotank berekend.

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:27

Suzanne F. schreef:
Hier ook altijd een jerrycannetje benzine staan voor de scooter, voor reserve. Als het lampje toevallig brandt als we hem starten en geen tijd hebben om eerst langs een tankstation te gaan. Die staat gerust een half jaar soms. Niks mee aan de hand.

Edit: ik heb net gegoogled en er staat inderdaad dat brandstof ongeveer 6 maanden houdbaar is. Met warm weer korter. Geldt voor diesel ook. Je kan bacteriegroei krijgen en dan vormt zich een soort drab die je filters kunnen verstoppen.
Ik dacht dat brandstof langer houdbaar was, maar weer wat geleerd.



Daar heb je toevoegingen voor, die gebruik ik ook in mijn boot. Ik vaar per jaar echt geen 1000 liter diesel weg, mag blij zijn als ik de 100 liter op een jaar haal. Dus gooi ik er een toevoeging bij die bacteriën groei tegengaat, en tap ik 2x per jaar het water wat onder in de tank komt, eruit. Alles hangt af van goede zorg voor je spullen en brandstoffen.
En de motor van mijn dametje ronkt nog net zo gezellig. Volgende week mag hij ( de motor ) weer uit winterslaap.

Sansevieria
Berichten: 4207
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:30

Voor boten kun je een additief gebruiken om dieselbacterie tegen te gaan.

Wij hebben ook wel eens een kannetje voor het een of ander staan, maar als we denken dat die te oud begint te worden, dan gooien we die in de auto, en vullen de kan daarna opnieuw op.

Voor wat off-grid betreft, wij hebben een behoorlijk zonnepaneel en zware accu's op de boot, en ja daarmee kun je redelijk lang zonder walstroom.
Victron heeft btw ook van dat soort systemen voor thuis, maar dat is (nog) heel duur.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:05

Ik ben poosje terug ook een tank tegengekomen op een 80 weg. Heel bizar gezicht. Ze staken hun hand uit met invoegen en hadden geen knipperlicht :')

Verder wist ik ook niet dat brandstof zo kort maar houdbaar was.

Ik vind het een bizar topic maar klik het toch steeds weer aan. Het antwoord weet ik ook echt niet..

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 21:51

Renze terug gekeken van de week en daar ging het toevallig over de oorlogsdreiging voor Nederland, en dan nu niet zo zeer in de zin van schieten en tanks maar de moderne versie. Afsluiten van gas, water, stroom. Vanuit de nato/ navo adviseren ze noodpakket in huis in nemen.

Water, radio en batterijen. Hebben jullie dit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:59

Ja.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:23

Nee

Alhoewel.. ik heb spa rood, batterijen en een wekker (met radio).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:34

Water en batterijen heb ik ook altijd op voorraad :j Sowieso ook nog grondwater, en een generator.. De radio staat al een tijdje in mijn winkelwagen bij Ali :+ Zo eentje met een draaihendel waar ook meteen een zaklamp in zit. En anders hebben we nog altijd de autoradio :Y)

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:43

Ik heb flessen drinkwater en voldoende kaarsen om marshmallows boven te kunnen roosteren :Y)

Niet dat het veel uitmaakt want ik kan mij geen enkele voorstelling maken bij een oorlog in wat voor vorm dan ook. Hoe bereid je je voor op wat je niet kent? Al had ik een radio dan zou ik daarmee alleen kunnen ontvangen. En hoe weet je of wat je ontvangt wel klopt? Als het toch een oorlog wordt met informatie als wapen ontvang ik liever geen informatie en ga ik op mijn eigen intuïtie af. En hoop ik dat je op het Friese platteland veiliger zit dan in de stad.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:46

Hebben we nu serieuze oorlogsdreiging dan?

Sorry, ik volg het nieuws niet omdat ik dat te heftig vind :o

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:19

Yavanna schreef:
En daarom mensen, zo stom is het niet om op een boot te wonen. Dan heb je niet te maken met een stroom netwerk, omdat je al met een omvormer en accu’s werkt.
Ik heb dat nu ook, binnenkort weer varen en dan kom ik alleen aan de wal als ik water nodig heb. Ik doe dan alles op zonnepanelen. Ideaal.
En de motor van mijn scheepje is zo zuinig, dat ik met mijn 1000L diesel echt wel heel lang kan doen.
Met 1500 liter water kom ik ook een heel eind en water is altijd wel ergens te vinden.
Zo zou ik dan naar een plek varen die veilig is, ik kan zonder moeite in Zwitserland komen en dat is altijd neutraal.
Zou ik geraakt worden door munitie, dan is het gewoon mijn tijd..


Zonder moeite Zwitserland binnenkomen en neutraal is niet zo makkelijk als vele mensen denken. :) Zwitserland is in dit conflict niet meer volledig neutraal aangezien ze sommige sancties (moeten) volgen. NL was in WO1 ook neutraal maar had zoals we weten in WO2 geen keuze. Neutraal zijn is dan ook geen keuze, maar heeft met bepaalde elementen te maken.
In geval van Zwitserland is/was het lastig(er) om aan te vallen. De bergpassen overkomen, zelfde als de rivieren (opgeblazen bruggen en bewaking) zou veel manschappen kosten. De lange afstand raketten van tegenwoordig kunnen het daarentegen makkelijk bereiken. Afweer kan niet zo makkelijk deze aanvallen afslaan.
Daarnaast l(i/a)g er veel geld opgeslagen in CH en als je begint met aanvallen kan je je eigen tegoeden niet meer claimen. Iets wat CH in dit conflict/oorlog al gedaan heeft en dus slechter als verdediging kan inzetten. Dus ik zou niet zo gauw erop rekenen dat je ten eerste zomaar de grens over kan komen, ook niet ter boot, ten tweede dat ze voldoende neutraal kunnen blijven om zich niet te mengen in een volgende wereldoorlog. Helaas!

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:57

Love_myhorse schreef:
Renze terug gekeken van de week en daar ging het toevallig over de oorlogsdreiging voor Nederland, en dan nu niet zo zeer in de zin van schieten en tanks maar de moderne versie. Afsluiten van gas, water, stroom. Vanuit de nato/ navo adviseren ze noodpakket in huis in nemen.

Water, radio en batterijen. Hebben jullie dit?


Water staat er 50 liter in de kelder en we hebben zoon zuiveringsdrink ding waarmee je kunt drinken uit oppervlakte water. Tevens een grondwaterpomp en een beek over ons perceel.
Radio hebben we alleen op stroom dus dat is nog wel een dingetje. We hebben ook een tank op onze perceel staan (een brandstoftank) maar die wordt niet gebruikt. Weet ook niet of dat ooit nog haalbaar is maar wellicht handig?
Voedsel hebben we voor de honden genoeg maar voor onszelf niet echt, al zijn er wel een hoop fruitbomen enzo in de kweek.
We hebben een rookkanaal (die we nu niet gebruiken) en bezitten een stuk bos dus we kunnen eventueel warmte creeren. De paarden kunnen eventueel mee onder het huis de kelder in mocht dat iets van veiligheid bieden :')

Zoolgangster

Berichten: 9628
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:02

Yavanna schreef:
En daarom mensen, zo stom is het niet om op een boot te wonen. Dan heb je niet te maken met een stroom netwerk, omdat je al met een omvormer en accu’s werkt.
Ik heb dat nu ook, binnenkort weer varen en dan kom ik alleen aan de wal als ik water nodig heb. Ik doe dan alles op zonnepanelen. Ideaal.
En de motor van mijn scheepje is zo zuinig, dat ik met mijn 1000L diesel echt wel heel lang kan doen.
Met 1500 liter water kom ik ook een heel eind en water is altijd wel ergens te vinden.
Zo zou ik dan naar een plek varen die veilig is, ik kan zonder moeite in Zwitserland komen en dat is altijd neutraal.
Zou ik geraakt worden door munitie, dan is het gewoon mijn tijd..


En ik was destijds zo blij dat we vroeger weer op de wal gingen wonen. Was zó klaar met het klagen van mijn moeder, dat pa nog geen butagasfles gewisseld had, en ze daardoor niet kon koken. :')

Maar weer terug de boot in dus. :j

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:18

Hieronder twee plaatjes,
Oekraïne -Rusland
NAVO -Rusland

Indien Rusland zo dom zou zijn oorlog te beginnen met de navo waarom hebben ze Oekraïne dan nog niet van de kaart geveegd? Afbeelding

Afbeelding