De ring deurbel van de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:36

daantjuhhh schreef:
Best een rare vergelijking.

Mijn eigen huis betreden en daarbij gefilmd worden vind ik anders dan ergens anders.

Mijn buren hoeven niet te zien wie er allemaal over de vloer komt. En hoevaak ik boodschappen haal, ‘s morgens in mijn pyjama de vuilnisbak buiten zet enz.


Omdat er een camera hangt betekent dat niet dat mensen beelden terug gaan kijken en het leven van hun buren gaan analyseren :+

En wat Beert ook zegt: dat zien je buren ook als ze naar buiten kijken :)

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:03

beert schreef:
Maar dat kunnen ze toch ook zien als ze naar buiten kijken?

Nouja dit dus

Snap niet dat men tegenwoordig overal ineens argwanend en suspicious over doet, dingen die ooit heel normaal waren zijn nu ineens een probleem. Lijkt wel of de gemiddelde mens steeds wereldvreemder wordt. Denk dat het aantal mensen dat echt beelden terug gaat zitten kijken om in andermans leven te spioneren niet al te groot is.

Als mijn buren het leuk vinden om te koekeloeren wie er allemaal wel niet op visite komen of dat ik wel bhloos in mn tokkiepak loop of niet,veel plezier zou ik zeggen :+
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 27-01-24 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:10

Precies dat Chey ...
Loop gewoon in m'n badjas naar m'n auto als ik wat moet pakken . En de auto staat minimaal 25 meter van de voordeur af ! Passeer zeker 3 ring bellen op zo een moment :D
Pech gehad!

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:13

Wat verwacht je nou dan?

Dat ze de deurbel weghalen?
Dat ze het bordje weghalen?
Dat ze de hond wegdoen?

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:19

daantjuhhh schreef:
Best een rare vergelijking.

Mijn eigen huis betreden en daarbij gefilmd worden vind ik anders dan ergens anders.

Mijn buren hoeven niet te zien wie er allemaal over de vloer komt. En hoevaak ik boodschappen haal, ‘s morgens in mijn pyjama de vuilnisbak buiten zet enz.

Ja want jij bent zo interessant dat je buren de hele dag dat soort beelden hopen te maken van je om terug te kunnen kijken.

Ik verbaas me zeer waar mensen zich druk over kunnen maken…

Tovaita
Berichten: 116
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:20

Vealosz schreef:
Wat verwacht je nou dan?

Dat ze de deurbel weghalen?
Dat ze het bordje weghalen?
Dat ze de hond wegdoen?

Ik zou het gewoon voorstellen als ik kennis zou gaan maken! *\o/*

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:35

Tovaita schreef:
Vealosz schreef:
Wat verwacht je nou dan?

Dat ze de deurbel weghalen?
Dat ze het bordje weghalen?
Dat ze de hond wegdoen?

Ik zou het gewoon voorstellen als ik kennis zou gaan maken! *\o/*


:') Hou op hoor!

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:35

Cheytjuh schreef:
beert schreef:
Maar dat kunnen ze toch ook zien als ze naar buiten kijken?

Nouja dit dus

Snap niet dat men tegenwoordig overal ineens argwanend en suspicious over doet, dingen die ooit heel normaal waren zijn nu ineens een probleem. Lijkt wel of de gemiddelde mens steeds wereldvreemder wordt. Denk dat het aantal mensen dat echt beelden terug gaat zitten kijken om in andermans leven te spioneren niet al te groot is.

Als mijn buren het leuk vinden om te koekeloeren wie er allemaal wel niet op visite komen of dat ik wel bhloos in mn tokkiepak loop of niet,veel plezier zou ik zeggen :+
Verschil is wel dat de buren die naar buiten kijken niks wordt vastgelegd. En als de buren continue uit het raam zouden staan filmen als jij in en uit loopt, dan zou dat nog nooit normaal zijn geweest. Dan worden mensen ook ongemakkelijk en gaat het zelfs richting stalken. Maar nu het automatisch gebeurd zou dat wel normaal zijn? Want "waarschijnlijk" wordt er niks mee gedaan?

Daarbij gaat het probleem verder. Het gaat hier niet om een CCTV met lokale opslag, maar een deurbel in een gesloten systeem van de huidige eigenaar van Ring: Amazon. En dat is Amerikaanse Big Tech die, met vele partijen in die categorie, schijt heeft aan zowel privacy als wetgeving en beide vaak breekt. En videobeelden die vaak niet enkel lokaal, maar ook in Amazon's cloudservers wordt opgeslagen.

En ja, dat maakt heel veel uit. En dat merk je niet direct, maar heeft wel veel directe invloed. Amazon is, samen met veel andere Big Tech, groot in advertenties verkopen (en daarnaast hun eigen producten). En daarvoor willen ze zo veel data als mogelijk, om er zo veel mogelijk geld mee te verdienen. En daar komen wél enorme problemen van, zowel maatschappelijk als persoonlijk. "The Social Dillema" legt dat best goed uit in voor Jan Modaal begrijpbare taal, staat afaik op Netflix maar heb zelf die dienst zelf niet dus kan niet checken. Amazon is dan wel geen social media, maar het doel (commercieel gewin uit je data) is hetzelfde.

En nee, die Big Tech en al die tracking ontkom je zonder kennis en extra werk niet zomaar aan. Ik, als IT'er die werkt met datasecurity en privacy, doe m'n best er bij weg te blijven en kan je zeggen dat het voor mij vaak al erg (uit)zoeken en continue bijhouden is. Laat staan voor Jan Modaal die gewoon z'n dag door wil en z'n leven wil leven. Maar om daarom maar alles omrent privacy de deur uit te gooien en zeggen dat we niet zo moeilijk moeten doen en het gewoon moeten accepteren is het anderste uiterste. Privacy is geen alles of niks, elk beetje helpt.

Let wel, dit is ff voor de algemene discussie. In TS haar geval zou ik als je er echt mee zit eerst eens gezellig gedag zeggen tegen de buren, die zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust zijn, en met positieve intresse terloops in een koetjes en kalfjes gesprek eens aftasten waarom ze de camera hebben en hoe die ingesteld staat. Voor hetzelfde geld staat dat ding gewoon netjes afgesteld en is er uberhaupt niks aan de hand omrent TS haar privacy. Ga iig niet erin alsof er een problerm is, of verwijtend. Berijk je niks mee ongeacht of ze zich bewust zijn van privacy issues en ongeacht of ze daar uberhaupt om geven. Respect een vriendelijkheid kom je het verste mee. Of, afhankelijk van hoe erg je het vind en gezien het een tijdelijke woning is, neem die camera voor lief wetende dat het slechts om data over een beperkte tijdsperiode gaat.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:41

Cheytjuh schreef:
beert schreef:
Maar dat kunnen ze toch ook zien als ze naar buiten kijken?

Nouja dit dus

Snap niet dat men tegenwoordig overal ineens argwanend en suspicious over doet, dingen die ooit heel normaal waren zijn nu ineens een probleem. Lijkt wel of de gemiddelde mens steeds wereldvreemder wordt. Denk dat het aantal mensen dat echt beelden terug gaat zitten kijken om in andermans leven te spioneren niet al te groot is.

Als mijn buren het leuk vinden om te koekeloeren wie er allemaal wel niet op visite komen of dat ik wel bhloos in mn tokkiepak loop of niet,veel plezier zou ik zeggen :+

Zien is niet vastleggen….

Dan moet je 24/7 voor het raam staan.

Ik heb zelf een deurbel en kijk er ook nooit op. Maar zou er geen camera hangen als hij mijn buren constant opneemt.

En nee het is iets van de laatste jaren, dus het is niet iets wat je altijd normaal vond en nu niet.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:49

Zoals ik al zei, ik ben te nuchter om me hier druk om te maken en ja, ik heb ervaring met gestalkt worden in het verleden tot op gevaarlijke situaties aan toe.
Dit gebeurde ook zonder de hedendaagse camera’s etc, ook 10 jaar geleden werden we als burgers in de gaten gehouden enzovoorts.

Maar goed, dit wordt een hele andere, algemene discussie. Als ik TS zou zijn dan zou ik idd gewoon even in gesprek gaan en praten met elkaar, in plaats van dat wellicht beide partijen aannames maken die er misschien niet zijn.

Dat wordt tegenwoordig namelijk nog wel eens vergeten: gewoon eventjes aanbellen, even jezelf voorstellen en wie weet krijg je er zelfs wel leuke contacten bij voor in de toekomst. :j

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:58

Even omdenken. Als je tijdelijk een schutting element plaats tussen de huizen in, dan kan je waarschijnlijk niet gezien worden door de bel. Bij vertrek haal je dat weer weg.

Persoonlijk zou ik mij ook niet storen aan de bel van de buren.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:14

Ik voel mij nu zwaar aangesproken :')
Ik heb een ring deurbel, een waakhond bordje aan mijn poort ( zowat direct naast de deurbel ), en soms 2 snuivende honden bij de poort :o :D

Ik kan je verzekeren dat ik niet de hele tijd op de camera zit terug te kijken, wij hebben deze vooral omdat de poort ( enige toegang tot het terrein ) nogal ver van de woning staat, en zo kan ik dus zien wie er aan de bel staat.

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:23

Ik snap de TS wel eigenlijk. Heb zelf een schurfthekel aan die ring bellen en als ik zie dat mensen er eentje hebben ben ik in staat zo weer om te draaien. Meen ik echt

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:45

daantjuhhh schreef:
Ik heb zelf een deurbel en kijk er ook nooit op. Maar zou er geen camera hangen als hij mijn buren constant opneemt.


Constant?
Enkel bij het in - en uitlopen... Da's een paar keer enkele minuten per dag... Constant zou zijn als de buren een camera op de woonkamer van ts plaatsen en zij daar continu verblijft

beert
Berichten: 2440
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:38

En dan nog is het de vraag of het opgenomen wordt. Dat ligt aan het abonnement wat de betreffende buur heeft en de instellingen. Je kan ook allerlei privacy zones instellen. Wie weet is dat allemaal netjes gedaan.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:25

Little_Gift schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb zelf een deurbel en kijk er ook nooit op. Maar zou er geen camera hangen als hij mijn buren constant opneemt.


Constant?
Enkel bij het in - en uitlopen... Da's een paar keer enkele minuten per dag... Constant zou zijn als de buren een camera op de woonkamer van ts plaatsen en zij daar continu verblijft

Je snapt wel wat ik bedoel toch?

Ik mag daar niet van houden.
Ik vind dat vervelend.
Kan jij wel zeggen dat het niet vervelend is.
, maar wat jij bedoelt is dat JIJ het niet vervelend vind.

Mijn gevoel is daarin anders.
Ik zeg daarbij niet dat buren dat niet zouden mogen doen, maar ik vind dat wel vervelend.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 08:21

Omdat je je er mee bezig houdt, vind je het vervelend.
Ik zou het lekker loslaten. :D

Die mensen gaan echt niet naar jou kijken en als ze dat per ongeluk wel een keer doen, valt hen vast niet eens op hoe jij er op dat moment uitziet.
En bovendien ….. zouden ze het echt belangrijk vinden hoe hun buurvrouw erbij loopt?

Er zijn al heel wat vervelende zaken opgelost met dank aan een ring deurbel. En het schrikt mensen met verkeerde intenties ook nog eens af.
Ik zou die bel proberen te koesteren. :)

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 08:32

Cheytjuh schreef:
Ik vind het vooral bijzonder hoe sommige mensen nog de illusie hebben dat ze ergens op straat niet gefilmd/in beeld gebracht worden :o in het kader van de Avg :+
Waar je ook gaat, overal zijn camera's. Kijk naar programma's als bijvoorbeeld Hunted, hoe snel ze mensen kunnen traceren en dat is dan al in scene gezet en bij die programma's gebruiken ze niet eens de helft aan materiaal dat er is om mensen in beeld te krijgen en te traceren.
Verder je mobiel, die zo'n beetje alles volgt wat je zegt, ook al heb je dit uit staan. Dan nog krijg je advertenties van dingen waar je het in je gesprek met iemand over hebt gehad.

Lijkt me wel lastig als je hier echt mee zit, zelf hou ik absoluut niet van foto's en video's van mezelf, maar het kan me echt niet boeien dat mijn buren me op de camera hebben via zijn/haar ring of whatever deurbel :+ Ik loopt ook gerust met mijn tokkiepakje en broek even naar de container beneden onze appartementen met mn haar compleet verwilderd met mijn blik op : 'fiets off, dont speak to me' :D :o

Lekker resting bitch facen en let it go zou ik zeggen. :j


Vind het nogal een verschil of een camera van een (lokale) overheid is of van een particulier. Ik ben ook voorzichtig met de informatie die online staat en wat ik waar plaats aan beeldmateriaal.

Bij ons in het complex waren ook camera’s geplaatst. Nadat ze me geen antwoord konden geven over hoe en waar de informatie werd opgeslagen heb ik bezwaar aangetekend.

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:34

boemel schreef:
Er zijn al heel wat vervelende zaken opgelost met dank aan een ring deurbel. En het schrikt mensen met verkeerde intenties ook nog eens af.
Ik zou die bel proberen te koesteren. :)
Dit valt ook nog wel tegen. Ken ook juist veel zaken die ondanks duidelijk beeldmateriaal blijven liggen, of waar het beeldmateriaal als niet genoeg bewijs wordt gezien en er niet genoeg ander bewijs is. Dus het kan doorslaggevend bewijs zijn, maar het kan ook privacyinbreuk om niks zijn.

Daarnaast komt de beetje betere dief/crimineel tegenwoordig met WiFi-jammer en ander apparatuur en dan je hebt al geen beeld meer op een reguliere deurbelcamera.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 28-01-24 09:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:42

Ik heb niet alles gelezen, maar weet je zeker dat de buren de ring in hebben gesteld op het continu filmen bij beweging? Het is namelijk ook een optie om alleen te filmen wanneer iemand aanbelt (en handmatig de app openen, maar het lijkt me sterk dat ze dat steeds net doen wanneer jij thuiskomt of weggaat).

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:56

Ik denk dat de bottom line is dat je kan kiezen hoe je ergens mee om wil gaan. Tuurlijk mag je het vervelend vinden, je kan er voor kiezen om dat zo te blijven zien of je zou bijv kunnen kiezen om je er niet druk om te maken. Je kan zelf kiezen waar je je energie in steekt :)

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:27

En dan spreekt de hele wereld schande als iemand weken dood in huis ligt en niemand dat opgemerkt heeft. Dan wordt de sociale controle zoals die vroeger was als noodzakelijk gezien. En als ik dan sommige reacties hier lees dan weet ik wel waarom de wereld is zo hij nu is. Als TS morgen op een dubbele nek onderaan de trap ligt hoop ik voor haar dat de buren denken, hè buurvrouw al een paar dagen niet gezien.

FrNo
Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:14

En mocht een inbreker binnen zijn geweest, is het juist fijn als dat vast gelegd is.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: De ring deurbel van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:17

2 weken geleden stond recherche hier voor de deur om te vragen of ze mochten kijken naar de beelden van onze camera’s.
Werd me verteld dat ze er met regelmaat wat aan hebben.

Poosje geleden was iemand hier in de omgeving vermist.
Doordat iedereen z’n camera gecheckt had, wist men al snel welke richting op te zoeken.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:27

Raineri schreef:
Vind het nogal een verschil of een camera van een (lokale) overheid is of van een particulier. Ik ben ook voorzichtig met de informatie die online staat en wat ik waar plaats aan beeldmateriaal.

Bij ons in het complex waren ook camera’s geplaatst. Nadat ze me geen antwoord konden geven over hoe en waar de informatie werd opgeslagen heb ik bezwaar aangetekend.


En voel je je nu prettig daardoor ? Hebben ze de camera’s weggehaald?
Bij ons in het complex zaten ook van die zeikerds maar na 2 x fietsendiefstal vanuit de afgesloten garage, was het echt genoeg. Er hangen nu camera’s en de zeikerds moeten er maar mee leren leven. De meesten voelen zich heel veilig hierdoor. Als je niets te verbergen hebt, snap ik niet waarom je hier moeilijk over zou doen.

Zelfde verhaal als bij TS. Iedereen doet overal zo moeilijk over tegenwoordig, pffff …