Traditonele rolverdeling / tradwife

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:01

Het feminisme is er onder andere om vrouwen los te worstelen uit het idee dat je thuis móest blijven en je moest onderwerpen aan de man.

Inmiddels kan, in de meeste gevallen, iedere Nederlandse vrouw zelf kiezen wat ze doet met haar leven. Als ze dan ZELF de traditionele rollen van vroeger KIEST, is dat in mijns inziens toch helemaal okee? Die keuze is niet minder feministisch dan kiezen voor een carrière op de zuidas en je leven lang single blijven, om er iets tegenover te zetten.

Er is op heel veel gebieden zoals de loonkloof en vrouwspecifieke gezondheidszorg nog een lange weg te gaan, maar in ieder geval is het merendeel van ons vrouwen vrij om te bepalen wat we met ons leven doen. Daar gaat het om.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:12

Volgens het CBS ben je economisch zelfstandig als je netto-inkomen uit arbeid en eigen onderneming minimaal 70% van het wettelijke nettominimumloon bedraagt.

Er wordt steeds weer voorbij gegaan aan het feit dat er ook mensen zijn die niet van 0 wegkomen.
Voor deze is het in feite irrelevant of je theoretisch weer van 0 moet beginnen.
Als je partner neveninkomen bestaat uit het poetsen van huizen van anderen en je kunt ook zonder deze nevenverdienste dan is het niet raar om voorlopig even enkel je eigen huis te poetsen.

Het „niet van 0 beginnen“ is enkel relevant als je een bepaalde opleiding hebt en minimaal beginnende wetkervaring.

Er is in de gelijkwaardigheidsinitiatieven helaas vaak veel meet aandacht voor de vrouwen in het hogere segment dan voor het creeeren van gelijke kansen op de onderste trede van de ladder.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 24-01-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:12

Schuur_ schreef:
Wintu schreef:
Nou, ik ben schijnbaar 'dom' :') . Want ik ben idd thuis en mijn man werkt. Ik zie hier het rijtje standaard vooroordelen al weer voor bij komen, leef en laat leven zou ik zo zeggen. Wat boeit het je hoe een ander zijn leven in deelt :D



Dit zegt echt niemand. Het algemene geluid in dit topic is juist dat best wel wat mensen thuis zouden willen blijven voor het huishouden of de kinderen maar enkel als er ook wat geregeld is als het fout gaat. Ik hoop voor jou ook dat er wat geregeld is of dat je ondertussen ook aan je eigen ontwikkeling (opleiding, vrijwilligerswerk oid) aan het werk bent zodat je in worst case scenario niet helemaal van 0 moet beginnen.


Maar hier ga je al, de vrouw wil thuis blijven voor het huishouden. Laat ik je zeggen dat er heel veel niet zoveel thuis zijn hoor en een broertje dood hebben aan het huishouden en de dingen vaak nog in de avonduren gedaan moeten worden :D

Mijn eigen ontwikkeling is niets mis mee, dat ligt maar helemaal aan jezelf!

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:14

daantjuhhh schreef:
Een persoon of een keuze dom noemen zijn 2 verschillende dingen.

Ik vind het geen slimme keuze.
Maar dat betekent niet dat ik de persoon dom vind.

Je kan een keuze pas dom vinden, als je weet hoe een situatie is ontstaan en waarom sommigen er voor kiezen. Maar bij voorbaat iets dom noemen is onwetend een oordeel vellen.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:16

BigOne schreef:
Thuisblijven bij de kids( man of vrouw) is iets anders dan Tradwife.

Ja dit :+
Tradwife gaat echt verder dan niet werken en thuis voor de kinderen zorgen.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:17

Sizzle schreef:
BigOne schreef:
Wanneer vrouwen of mannen de keuze hebben om thuis te blijven en dat doen, helemaal prima.
Echter, tradwife is wat anders, dat komt uit de extreem rechtse hoek. Over gewaaid uit usa met alle denkbeelden die erbij horen.
Vrouw ondergeschikt aan man, hun kinderen zijn alleen maar hetero, zwarten zijn uitschot enzenz .


Daar plastste ik ook een linkje van in het AfD protest topic. Zo ziet een conservatief rechtse partij de vrouw:

[ [url=m/UmHhgp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik word helemaal naar van dat plaatje van Sizzle.

LoveBodin

Berichten: 4362
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:19

Silenna schreef:
Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.

De essentie is in mijn ogen (met feministische blik :D) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben :j Leef en laat leven!

De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas ( :') ) zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.


Jij hebt hetzelfde instagram filmpje gezien als ik!
Deze quote schrok ik ook van.. Echt bizar.
Kiezen om thuis te werken en eten te koken en schoon te maken vind ik niet zoveel van, maar jezelf compleet afhankelijk maken van je man en nooit willen scheiden heb ik toch een sterkere mening over. Maar ik denk dan vooral aan de mogelijke schade aan kinderen. Want nooit scheiden betekent ook niet scheiden als je man jou (en je kinderen) slaat neem ik dan aan.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:20

Het is inderdaad jammer dat een discussie over deze 'traditionele rolverdelingen/tradwives' beweging altijd maar weer uit komt op het thuis blijven van een ouder/de moeder.

Op het moment dat jouw argumenten/redenen waarom een ouder thuis blijft ook toegepast kunnen worden op gezinnen waar de vader thuis blijft of gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht, dan heb je het over een heel ander verhaal dan waar die tradwife aanhangers voor staan.

Als het erover gaat dat je niet weet wat de toekomst brengt, dan is het ook belangrijk dat een vader ook voor zijn kind(eren) en huishouden kan zorgen als hij er alleen voor komt te staan.

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:22

Mijn zoon is inmiddels bijna 18, maar als ik weg gevallen was in zijn kinderjaren had mijn man zijn werk op moeten zeggen, de enige tak van werk waar hij ervaring in heeft. Dus ook dat zou een aanzienlijke inkomensdaling zijn geweest.

BeFunny

Berichten: 10631
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:24

Leven en laten leven.

Hier ook geen carrière drang.

Ook geen kinderen. Wel al ruim 22 jaar samen met dezelfde partner. Ongetrouwd maar wel gelukkig.

Ik ben niet zo van de standaard en het moeten wat anderen doen of proberen op te leggen.

Als mensen gelukkig zijn om te leven op de ouderwetse manier dan is dat helemaal prima.

Ik werk trouwens wel. Maar een stuk minder dan mijn partner en hij is dus in weze de grote kostwinner als het fout zou gaan kan ik altijd meer gaan werken en hebben we iig geen kinderen die een hoop geld kosten. En daardoor doe ik de meeste huishoudelijke taken en ik kook. Dus wel meer ook traditioneel. Ik heb wel ook meer gewerkt maar ben toch blij dat het nu zo kan.

Schuur_

Berichten: 4891
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:30

@Wintu, als jij thuis blijft om lekker permanent vakantie te vieren is dat ook prima hoor. Mij maakt het echt niet uit. Ik kan alleen weinig medelijden opbrengen voor vrouwen (want daar ging het topic over) die er bewust, dus niet gedwongen, voor hebben gekozen om niet te werken en thuis te blijven en er na enkele jaren achter komen dat ze niks hebben.

De echte 'tradwifes' die ook een handel maken van andere mensen te bekeren heb ik een andere mening over. Probleem is dat persoon X in haar tradwife huwelijk heel gelukkig kan zijn met een man die haar respecteert en waardeert maar in haar volgers zullen best wel wat mannen zitten die enkel horen hoe een vrouw onderdanig moet zijn en het hem naar de zin moet maken en niet wat daar tegenover moet staan. En onder diezelfde volgers zitten ook vrouwen die gaan denken dat het normaal is om je mond te houden en klaar te staan met de pantoffels omdat je man anders losse handjes krijgt.
Zolang alles op wederzijds respect steunt in een dergelijke constructie is er niet zoveel aan het handje maar als ze beginnen met volgers en verdienmodellen via influencen tja... Waar begint en stopt hun verantwoordelijkheid?

Als het gaat over rolverdeling kan ik ook in mijn relatie zeggen dat ik me comfortabel voel in een traditionelere verdeling. Ik zou het dus ook niet erg vinden om minder te verdienen zodat ik meer thuis kan blijven (maar dan wel met een eigen spaarpot achter de hand die ik tot nu toe al heb opgebouwd). Helaas doen wij het heel modern en wonen 250km uit elkaar en door mijn baan komt daar de eerste jaren geen verandering in.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:39

LoveBodin schreef:
Silenna schreef:
Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.

De essentie is in mijn ogen (met feministische blik :D) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben :j Leef en laat leven!

De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas ( :') ) zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.


Jij hebt hetzelfde instagram filmpje gezien als ik!
Deze quote schrok ik ook van.. Echt bizar.
Kiezen om thuis te werken en eten te koken en schoon te maken vind ik niet zoveel van, maar jezelf compleet afhankelijk maken van je man en nooit willen scheiden heb ik toch een sterkere mening over. Maar ik denk dan vooral aan de mogelijke schade aan kinderen. Want nooit scheiden betekent ook niet scheiden als je man jou (en je kinderen) slaat neem ik dan aan.


Nou, exact! En laat je niet gek maken: de vrouwen die deel uitmaken van de echte trad wife beweging (dus het 2e deel wat ik schreef in mijn post) zijn ook uitgesproken anti abortus, anti economische zelfstandigheid (voor vrouwen dan) etcetera. Daarom vind ik de extreme variant van deze beweging wél heel schadelijk, zowel op micro niveau binnen hun eigen gezin - want: kinderen die opgroeien in deze ideologie - als op groter maatschappelijk gebied.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:41

Vraag voor de thuisblijfdames: hoe hebben jullie het (op hoofdlijnen) geregeld dat je financieel vooruit kan als je man om wat voor reden dan ook wegvalt? Of hebben jullie daar niks over op papier staan en zie je het t.z.t. wel?

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:41

@Schuur, wat een nare opmerking. Nee, ik poets niet de hele dag, maar ik vier ook niet alleen maar vakantie? Ik doe veel vrijwilligerswerk en mede de mantelzorg voor mn moeder. De reden waarom ik bewust thuis ben gebleven, is omdat ik een kindje kreeg met een rugzakje en een man die per jaar destijds 8 maanden van huis was. Dus ik ben thuis gebleven. Niet omdat het huishouden nu mijn hobby is of omdat ik vakantie wil vieren, maar omdat in de situatie dat de meest voor de hand liggende oplossing was
. Dus daarom zei ik net ook al, niet zo gauw oordelen, je kunt niet altijd bij mensen achter de voordeur kijken en weten waarom men soms tot een bepaalde oplossing komt. En geen zorgen, we hebben alles netjes geregeld, dus mocht het zover komen, zit ik op jou medelijden niet te wachten.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 24-01-24 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:43

Saar4 schreef:
Vraag voor de thuisblijfdames: hoe hebben jullie het (op hoofdlijnen) geregeld dat je financieel vooruit kan als je man om wat voor reden dan ook wegvalt? Of hebben jullie daar niks over op papier staan en zie je het t.z.t. wel?

Hier staat het huis op beider namen, zijn we in gemeenschap van goederen getrouwd en zijn we goed verzekerd en ja dat kost wat.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Traditonele rolverdeling / tradwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:15

Het trad wife gebeuren is echt een andere wereld hoor. Laatst een stuk gelezen over domestic discipline. Een vrouw mag dus in dergelijke kringen van haar man slaag krijgen. Daar wordt ze uiteraard 'beter' van.

Ik gok dat de thuisblijf mensen in NL echt weinig in de trad-hoek zitten

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:19

Neem eens een kijkje in de bible belt.

Bovendien heeft zo‘n 10% van de vrouwen te maken met huiselijk geweld, ook als ze zelf niet traditioneel willen zijn.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 24-01-24 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4891
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:20

@Wintu, sorry hoor maar je pikt er 1 ding uit. Hiervoor was het dat ik thuisblijven voor het huishouden of de kinderen noemde ook al beledigend voor jou.

Daarop reageer ik inderdaad met dat het voor mijn part permanent vakantie vieren is. I don't care wat de reden is dat iemand er voor kiest om thuis te blijven. Er zijn wel 100 redenen waarom iemand dat wilt, moet ik ze allemaal opnoemen dan?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:21

heb de serie niet gezien, maar die term tradwife kom ik wel ineens steeds tegen, ik vond dat ineens zo'n hippe term voor iets wat eigenlijk niet zo hip is. Thuis blijven voor de kinderen maakt automatisch wel een iets traditionelere rolverdeling, maar als ik dat krantenknipsel lees dan gaan bij mij echt de nekharen overeind staan, wat verschrikkelijk.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:25

Dat tradwife gebeuren is echt een wereld apart, dat iemand daar vrijwillig voor kiest vind ik moeilijk te begrijpen.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:32

LoveBodin schreef:
Silenna schreef:
Wat anderen ook al aanhaken: het hebben van een traditionele rolverdeling (maar wel een gelijkwaardig huwelijk hebben) en de zogeheten beweging van "trad wifes" zijn echt wel twee verschillende dingen - of in ieder geval, het ene gaat véél verder dan het andere.

De essentie is in mijn ogen (met feministische blik :D) dat het gaat om keuzevrijheid. Daarin is het volkomen te begrijpen dat één van de twee ouders meer, of zelfs volledig, thuis wilt zijn voor de kinderen, en dat die partner dan bijvoorbeeld meer huishoudelijke taken doet. Als je dat financieel rond kunt breien en met je partner een fijne verdeling vind, helemaal goed toch? Denk niet dat iemand daar iets op aan te merken (kan) hebben :j Leef en laat leven!

De (inderdaad vanuit de USA/uit de rechtse hoek overgewaaide) beweging omtrent "traditional wives" gaat hierin echter nog een aantal stappen verder en heeft volgens mij bijna altijd zijn oorsprong in het geloof. Je hebt ook Nederlandse influencers/Instagrammers die hierover schrijven (ik ben een specifieke naam even kwijt, als ik haar vind zal ik 't hier posten). Helaas ( :') ) zit ik nu in het algoritme van deze beweging, en uit toch wel een bepaalde fascinatie ben ik me verder gaan verdiepen. Wat opvalt is dat het echt gaat om het volledig "thuiszijn" van de vrouw, waarin zij volledig onderdanig en dienstbaar is aan haar man. De essentie van haar bestaan is het baren van (veel) kinderen en moeder zijn, geen/weinig contact te hebben met andere mannen en haar leven volledig te wijden aan het huishouden en gezinsleven. Deze vrouwen geloven NIET dat zij ooit zullen scheiden, immers: ze zijn getrouwd om God te dienen, niet voor hun eigen geluk (ja, letterlijke quote!) en zullen daarom nooit gaan scheiden, ook niet als het een ongelukkig/onveilig huwelijk wordt. Je kinderen laten opgroeien in een gebroken gezin is namelijk het ergste wat je je kunt aandoen, dus scheiden doe je niet. Daarmee vervalt het argument "maar wat als jullie ooit uit elkaar gaan?"
Mocht hun man overlijden, dan heeft God dat zo gewild, en dan zullen daar wel weer oplossingen voor komen.
Wat ik hierin ook heel schadelijk vind, is dat deze moeders (en vaders) hun kinderen ook bewust klaarstomen voor deze rollen, dus: meisjes hoeven niet te gaan werken, zijn dienstbaar aan mannen, mannen moeten sterk zijn en voor het gezin zorgen etc. Daarbij komt voor mijn gevoel bijna een soort indoctrinatie kijken en dat vind ik echt zeer kwalijk voor de toekomst van kinderen die in dit soort situaties opgroeien.


Jij hebt hetzelfde instagram filmpje gezien als ik!
Deze quote schrok ik ook van.. Echt bizar.
Kiezen om thuis te werken en eten te koken en schoon te maken vind ik niet zoveel van, maar jezelf compleet afhankelijk maken van je man en nooit willen scheiden heb ik toch een sterkere mening over. Maar ik denk dan vooral aan de mogelijke schade aan kinderen. Want nooit scheiden betekent ook niet scheiden als je man jou (en je kinderen) slaat neem ik dan aan.



Voor het eerst hoor ik van deze beweging en vind het heel schokkend.

Heeft niets te maken met vader of moeder die een aantal jaren thuis blijven om voor de kinderen te zorgen.

Het eerste moeten we niet willen, is zo kwalijk en gevaarlijk. Het tweede past in onze maatschappij en heeft te maken met vrije keuze waarbij het belangrijk is dat bij scheiding of overlijden van de kostwinner diegene die thuis heeft gewerkt (foei is absoluut geen vakantie!!!!!) verzorgd is. Hetgeen al vast ligt voordat deze situatie ingaat. Dus of goede overlijdensverzekering of goede toelage bij scheiding. Dus is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:38

Tradwife klinkt mij als iets heel engs extreem rechts in de oren.
Dat is echt niet te vergelijken met zelf beslissen dat je er 100% voor de kinderen wilt zijn en zélfs niet met de traditionele verhoudingen op de bible belt. Die zijn toch echt nog wel een stukje moderner dan 'het enige recht van de vrouw is het aanrecht' wat ik proef in wat ik hier over tradwives voorbij zie komen.
Enge Republican, AfD, BNP (UK) en ik vrees ook FvD-ideologie.

Ik roep overigens al jaren dat ik permanent met vakantie ben, ook toen ik werkte. Omdat ik in 'vakantiegebied' woon. Maar nu ik gestopt ben met werken ben ik echt permanent met vakantie, en da's heerlijk en niets mis mee. En ja, er ligt nog steeds werk in de vorm van huishouden, paarden en zelfs een bijbaantje.

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:45

Schuur_ schreef:
@Wintu, sorry hoor maar je pikt er 1 ding uit. Hiervoor was het dat ik thuisblijven voor het huishouden of de kinderen noemde ook al beledigend voor jou.

Daarop reageer ik inderdaad met dat het voor mijn part permanent vakantie vieren is. I don't care wat de reden is dat iemand er voor kiest om thuis te blijven. Er zijn wel 100 redenen waarom iemand dat wilt, moet ik ze allemaal opnoemen dan?

Ik pikte dat er uit, omdat mijn naam voor die alinea stond ;)

Verder vind ik het niet beledigend, wel generaliserend.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:06

troi schreef:
Het trad wife gebeuren is echt een andere wereld hoor. Laatst een stuk gelezen over domestic discipline. Een vrouw mag dus in dergelijke kringen van haar man slaag krijgen. Daar wordt ze uiteraard 'beter' van.

Ik gok dat de thuisblijf mensen in NL echt weinig in de trad-hoek zitten


Ik denk dat je je daar wel eens in zou kunnen vergissen :o

Als ik hier om mij heen kijk en de blikken en bijbehorend commentaar hoor als men weet dat ik werk en dat mijn man best vaak het eten kookt word ik daar verdrietig van. Ook als ik hoor dat meiden toestemming vragen aan hun man om zelf iets te gaan doen zonder kinderen. Dan moet die betreffende man namelijk een hele middag alleen zijn met de kinderen en dat kan/wil niet iedereen zomaar.
We zijn nog niet zo ver in het feminisme als men denkt :)

Niks mis als je er zelf voor kiest, maar voor sommigen is er weinig keuze en moet je sterk in je schoenen staan als je je leven wilt indelen op een manier die niet al 100jaar ‘zo hoort’.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:12

interessant topic. Dit is een onderwerp waar ik me ook vaak 'druk' over maak.

Ik ben thuis, bij de kinderen. Zorg voor het huishouden, dieren, tuin, etc. School kan altijd een beroep op mij doen als er geknutseld of gereden moet worden. Ik kan mijn eigen tijd gedeeltelijk indelen. Heb dus een prima vrij leventje.

Maar ik werk wel ongeveer 30/35 uur mee thuis op de boerderij. Alleen is dat onbetaald, ja ik krijg wel maandelijks een boodschappenbudget etc. Maar geen 'eigen' geld dus. We zijn op voorwaarden getrouwd, dus bij scheiding of als manlief weg zou vallen is dat wel netjes geregeld. Maar voor NU heb ik dus geen/weinig eigen geld. Deel van mijn spaargeld is in het bedrijf gestoken als lening.
Pensioen bouw ik ook niet op, daar is dus een flink gat ontstaan. Voor ik op de boerderij ging wonen/werken heb ik wel ruim 25 jaar op kantoor gewerkt (parttime) dus er is wel een heel klein pensioentje opgebouwd.

Ik ben meestal best tevreden, maar soms wringt het toch wel. Een baan erbij zoeken is lastig, omdat ik toch ook verantwoordelijkheden op de boerderij heb. Melken en kalveren voeren dat moet gewoon op vaste tijden gebeuren. Ook de kinderen halen en brengen etc.
En de baantjes die evt wel kunnen trekken mij niet zo, schoonmaken etc. Dat kan ik thuis ook (en is niet mijn hobby haha)