Hoe bewijs je dat je er niet was?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:33

Vandaag kreeg ik een parkeerboete van de gemeente Rotterdam in de bus. Ik zou 8 januari geparkeerd hebben in Rotterdam, zonder te betalen. Of ik even bijna 80 euro wil overmaken.

Nu was ik 8 januari niet in Rotterdam, maar gewoon thuis. Op de bank. En mijn auto mag niet zonder mij buiten spelen, dus die was ook braaf thuis. Klein detail: mijn huis woont in noord Groningen. Niet echt in de buurt van Rotterdam := .

Uiteraard heb ik direct bezwaar aangetekend, maar ik moet bewijsstukken bijvoegen. Wat voor bewijs? Een foto van mijn bank?
Iemand nog tips?

Oja, mijn kentekenplaat is niet gejat ofzo

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:35

Heb je op mijn cjib toevallig een foto/scan van je auto staan.

Ik heb ook weleens bezwaar gemaakt en bij opvragen van de foto bleek het een heel ander kenteken te zijn

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:36

Zoek eens in het AD wat een slimmerd met zwarte tape had gedaan om verkeersboetes te ontlopen.
En gewoon bezwaar maken is een goed begin.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 17-01-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:36

Deze boete kwam niet via cjib, maar via gemeente Rotterdam. Kon verder geen foto vinden. Ik weet ook niet of die bij parkeerboetes gemaakt worden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:38

Je woont daar toch totaal niet in de buurt? Heb je geen boodschappen gedaan ofzo die dag dat je een bonnetje hebt.
Gevoelsmatig zou ik zeggen "laat ze maar bewijzen dat je er wel was" maar zo zal het wel niet werken

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:40

Polly schreef:
Je woont daar toch totaal niet in de buurt? Heb je geen boodschappen gedaan ofzo die dag dat je een bonnetje hebt.
Gevoelsmatig zou ik zeggen "laat ze maar bewijzen dat je er wel was" maar zo zal het wel niet werken

Nee, ik had ook al even gekeken, maar net die dag geen geld uitgegeven.
Ben 's avonds wel naar een vriend in Friesland gereden. Maar ja... daar is ook geen bewijs van

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:40

Ik zou eerst maar eens schriftelijk of foto bewijs vragen aan de boete uitschrijver. Van auto merk, kleur en kenteken :j

Daarnaast als je een werkrooster hebt dat misschien mee overleggen dat je niet eens tijd hebt om naar Rotterdam te gaan.

Ik heb een keer een snelheidsboete gehad van mijn hyundai atos waarmee ik met 150 km per uur over een 80 weggescheurd zou hebben. :+ Ergens in het westen waarvan ik niet eens wist waar het lag. En ik die dag zoals altijd toen gestrekt op bed had gelegen. Klein detail mijn atos ging echt niet harder dan 130 km per uur. Hoop gedoe geweest maar uiteindelijk bleek het om heel een andere auto te gaan.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:40

Morganlefay schreef:
Zoek eens in het AD wat een slimmerd met zwarte tape had gedaan om verkeersboetes te ontlopen.
En gewoon bezwaar maken is een goed begin.


Moest ik ook direct aan denken, ging ook over boetes in Rotterdam.

Knoek
Berichten: 120
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:43

Ik ben een keer bekeurd in de PC Hoofdstraat in Amsterdam. Echter op dat moment was ik aan het bevallen van onze zoon.
Bij gemeente opgevraagd wat voor auto het is geweest. Bleek een of andere dure bak te zijn en niet mijn paarse 308 station.
Bezwaar met geboortekaartje erbij en kreeg binnen een week reactie met foutje bedankt, en een rompertje van de gemeente Amsterdam

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:45

Ladygiroc schreef:
Morganlefay schreef:
Zoek eens in het AD wat een slimmerd met zwarte tape had gedaan om verkeersboetes te ontlopen.
En gewoon bezwaar maken is een goed begin.


Moest ik ook direct aan denken, ging ook over boetes in Rotterdam.



Ik ook. Dit artikel
https://www.destentor.nl/binnenland/plo ... ~a3d9c303/

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:48

Rotterdam gaat vaak fout inderdaad. Geen pintransacties in je eigen regio van die dag die je kan laten zien? Foto opvragen van de auto kan, maar ik weet eigenlijk niet of de scanauto's wel foto's van de wagens maken of alleen de kentekens scannen...

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:52

Knoek schreef:
Ik ben een keer bekeurd in de PC Hoofdstraat in Amsterdam. Echter op dat moment was ik aan het bevallen van onze zoon.
Bij gemeente opgevraagd wat voor auto het is geweest. Bleek een of andere dure bak te zijn en niet mijn paarse 308 station.
Bezwaar met geboortekaartje erbij en kreeg binnen een week reactie met foutje bedankt, en een rompertje van de gemeente Amsterdam


Ja, maar dan heb je wel echt bewijs natuurlijk.

Mellow

Berichten: 6495
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:58

Je weet wat je te doen staat Assie, een geboortekaartje maken dus :') .
(Wel leuk dat je een rompertje kreeg Knoek)

Alle gekheid op een stokje natuurlijk.

Laat ze eerst maar eens van hun kant uit bewijzen dat jij het was met jou auto. Wat staat er precies op die boete dan?
Je kan misschien vragen of de betreffende ambtenaar een bodycam droeg en of er beelden zijn van het uitschrijven van de boete (???).

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:00

assie schreef:
Vandaag kreeg ik een parkeerboete van de gemeente Rotterdam in de bus. Ik zou 8 januari geparkeerd hebben in Rotterdam, zonder te betalen. Of ik even bijna 80 euro wil overmaken.

Nu was ik 8 januari niet in Rotterdam, maar gewoon thuis. Op de bank. En mijn auto mag niet zonder mij buiten spelen, dus die was ook braaf thuis. Klein detail: mijn huis woont in noord Groningen. Niet echt in de buurt van Rotterdam := .

Uiteraard heb ik direct bezwaar aangetekend, maar ik moet bewijsstukken bijvoegen. Wat voor bewijs? Een foto van mijn bank?
Iemand nog tips?

Oja, mijn kentekenplaat is niet gejat ofzo

Misschien kun je je whatsapp/facebook messenger enz even terugkijken voor die dag. Misschien staat er iets in wat bewijst dat je daar niet was. Of misschien heb je fotos gemaakt die dag waarmee bewezen kan worden dat je in Groningen was ipv rotterdam

santie

Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:02

De eiser dient het bewijs te leveren, dus dat zou ik eerst opvragen. Het is toch idioot dat jij moet bewijzen dat je daar niet was... Hoe dan???

Celebi
Berichten: 3770
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:07

Heb je die dag (rond dezelfde tijd idealiter) misschien een foto gemaakt? Daar staat vaak een timestamp met locatie bij. Misschien kun je dat als screenshot meesturen met het verzoek of ze kunnen achterhalen wat voor type auto het überhaupt was.

Rennie89
Berichten: 37279
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:09

Gewoon om bewijs vragen in je bezwaar en dat jij het onmogelijk geweest kan zijn. Je wil niet weten hoe vaak er auto’s met foute kentekens rondrijden.

Vriendin werd tijdens bevalling gebeld door politie dat haar auto in brand stond :+ hetzelfde merk en kleur met haar kenteken. Zij was al in stress en dat nieuws hielp niet echt :+ bleek dus om een andere auto te gaan met hun kenteken, Vervalst. Toevallig in dezelfde regio :+ nou dat komt wel even hard op je dak haha. Maar gelukkig stond hun auto veilig voor het ziekenhuis :D

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:12

Heb je toevallig een Android met je reishistorie aan?
Dan kun je op je tijdslijn in Maps zien waar en hoe laat je je op die dag bevond.

MarjanB

Berichten: 16536
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:28

Ik heb wel eens een onterechte boete gehad en heb toen een foto opgevraagd en bleek dat ze een typefout hadden gemaakt met het invoeren van de bekeuring :+ heb je ze al gebeld?

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:33

Ik hoorde op het nieuws laatst dat er een man was die met een stukje tape één letter of nummer op zijn nummerbord had gewijzigd, waardoor volgens mij steeds verkeerde mensen boetes kregen :') was jij niet daarvan de pechvogel?

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:35

Is het niet toevallig een nepboete?

Rennie89
Berichten: 37279
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:35

Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 17-01-24 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe bewijs je dat je er niet was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:39

Gemeente Rotterdam mag bewijzen dat jij daar was. Niet andersom zou toch idioot zijn als je altijd een alibi klaar moet hebben voor het geval dat. :o

Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:48

Boetes gaan via het CJIB en niet via gemeentes. Ik zou eerst maar eens kijken of het niet fake is.
Dan kan je een foto opvragen of bewijs van hun kant. Je kan een foto van jouw auto sturen, wie weet is dat een heel ander merk en model dan dat er op de foto staat.

Cchanny

Berichten: 8861
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:54

Afanaisa91 schreef:
Heb je toevallig een Android met je reishistorie aan?
Dan kun je op je tijdslijn in Maps zien waar en hoe laat je je op die dag bevond.

Dat wilde ik ook inderdaad voorstellen :)