Wat is "thuis" voor jou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:16

pien_2010 schreef:
SusanH schreef:
Thuis, dat gevoel heb ik in mijn huis waar mijn vertrouwde spullen zijn, mijn 2 liefste mensen en mijn hond. Maar dat gevoel van thuis en ergens helemaal op mijn plek zijn kan ik ook ervaren in de natuur. Kan niet goed uitleggen wat het is want het is een oergevoel, een gevoel van diep geluk waardoor alles even wegvalt en je helemaal in het hier en nu mag zijn, en alles goed is.

Dat herken ik ook. Vroeger bij mijn paarden had ik ook dat gevoel met name bij Hercule. En ook in de natuur kan ik het ervaren of als ik 's ochtends in mijn tuin kijk kan ik vaak nog niet geloven dat we op zo'n mooie plek mogen wonen en voel ik me zo thuis en jouw beschreven gevoel.

Heftig Koper uithuisplaatsing ervaring twee keer. Dat doet iets met een mens.


Ben de paarden vergeten, ook bij de paarden kan ik me thuis voelen.

En Koper met wat jij hebt meegemaakt is het niet vreemd dat jij het zo ervaart. Dat is echt heftig om mee te moeten maken.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:19

goldyc schreef:
Thuis is voor mij de plek waar je je thuis voelt. Het is de plek waar je altijd absoluut jezelf kan zijn, met al je rare kantjes en gewoontes, en waar je je niet hoeft te verexcuseren voor wie je bent. Het is een veilige haven, waar je blij en vrolijk mag zijn, maar waar je je ook heel slecht mag voelen, en mag huilen, als dat nodig is. Het is niet per sé hetzelfde als de plek waar je woont.

Scheelt mij weer typen :) . Precies dit.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:29

Thuis is waar niks hoeft en alles mag. Waar ik, zoals nu in mijn badjas mag rondlopen tot ik om half één richting de kapper ga. Waar àlles comfortabel is, zoals mijn eigen stoel, de bank, de fijne douche en ons bed. En waar we samen zijn, mijn man en ik.

Ons twee huis voelt als bijna-thuis, in huis is het comfortabel, warm en gezellig, maar er is teveel 'ruis' rond de deur van verkeer, buren en drukte. Ik ben er graag een tijdje, in Nederland. Maar daar krijg ik dus heimwee naar thuis, ons huis in Spanje.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:31

Thuis is voor mij pas sinds 11 jaar "thuis".

Ik ben nu 51 jaar, en in April woon ik 11 jaar in mijn eigen flatje.
Dat heb ik zélf gekocht en zelf ingericht naar mijn smaak.
Hier wonen mijn kat en ik, we maken samen lekker rommel, kan de afwas een dag laten staan en als ik een keer geen zin heb om te stofzuigen: so be it! En in me blote kont lopen kan ik ook doen, zit toch 3 hoog.
Niemand die zanikt over de TV, wat we eten, hoelaat ik naar bed ga ( of soms hoe vroeg,hihi)

Toen ik bij mijn ouder nog "thuis" woonde was mijn kamer gewoon de plek waar ik sliep, meer niet en we zaten eigenlijk altijd beneden huiswerk te maken en zo, alleen had je niet veel te vertellen.Ben op mijn 18e uit huis gegaan.

Daarna ben ik 2x ingetrokken bij een toenmalige vriend maar ook dan is het niet echt je "eigen huis" en echt thuis voelen was het ook niet omdat de boel nou eenmaal al ingericht was. En ik heb ook niks betaald eraan....toen de relaties uitgingen weer naar mijn ouders ( gelukkig kon dat ook) maar dan voel je je echt op visite zitten en ongemakkelijk.

Pas toen ik dit flatje kocht en weer single daar zat dacht ik: jah! dit is MIJN huis en is het ook mijn echte "thuis" geworden.
Ik geef dit ook nooit meer op, bij een relatie ga ik wel latten.

daantjuhhh

Berichten: 26882
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:10

Thuis is voor mij mijn eigen huis, mijn ouders huis en mijn beste vriendin haar huis…

De mensen en huisdieren maken een huis thuis…

Vakantie in een ander land voelt ook als een 2de thuis.
Zolang de zee en zon er is ben ik rijk.

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:38

Oh Koper, je hebt me met jouw vraag wel aan het denken gezet.

Ik ben in mijn jeugd heel vaak verhuisd. Later heb ik jaren op grote zeilschepen gewerkt waardoor ik ook niet een echt huis als thuis had. Maar ik voelde me aan boord over het algemeen wel thuis. Nu woon ik ondertussen 12 jaar samen met ml in ons koophuis. Dat voelde bij de eerste bezichtiging als je lievelingstrui, zo goed. Ondanks het feit dat werkelijk alles nog verbouwd moest worden. Nu voel ik me nog meer thuis hier, omdat we het echt eigen hebben gemaakt.

Maar ik kan me ook prima thuis voelen in de vakantie als we met tent enz trekken door Zweden bijvoorbeeld. Of als ik aan zee ben.

Ik denk voor mij persoonlijk is thuis niet direct 1 plek. Het is hier ik mij voel ergens, meer een gevoelsding dus. En dat kan alleen zijn, maar ook samen met ml.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:01

jeetje77 schreef:
Oh Koper, je hebt me met jouw vraag wel aan het denken gezet.

Ik ben in mijn jeugd heel vaak verhuisd. Later heb ik jaren op grote zeilschepen gewerkt waardoor ik ook niet een echt huis als thuis had. Maar ik voelde me aan boord over het algemeen wel thuis. Nu woon ik ondertussen 12 jaar samen met ml in ons koophuis. Dat voelde bij de eerste bezichtiging als je lievelingstrui, zo goed. Ondanks het feit dat werkelijk alles nog verbouwd moest worden. Nu voel ik me nog meer thuis hier, omdat we het echt eigen hebben gemaakt.

Maar ik kan me ook prima thuis voelen in de vakantie als we met tent enz trekken door Zweden bijvoorbeeld. Of als ik aan zee ben.

Ik denk voor mij persoonlijk is thuis niet direct 1 plek. Het is hier ik mij voel ergens, meer een gevoelsding dus. En dat kan alleen zijn, maar ook samen met ml.


Zo voelt het voor mij ook. Mijn huis is wel echt mijn thuis en mijn vertrouwde plek, maar niet de enige plek die als thuis voelt voor mij. Ik kan me enorm thuis voelen in gezelschap van bepaalde mensen, of op bepaalde momenten op plekken waar ik nog nooit eerder geweest ben.
Zoals eerder genoemd; de plek waar je echt helemaal jezelf kan zijn en je je comfortabel voelt.
Ik merk ook naarmate ik meer mijzelf durf te zijn in het algemeen dat ik dat gevoel van thuis makkelijker op meer plekken kan ervaren.

pinto_1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:18

Maar TS, ik vind je verhaal wel heel schrijnend. Ik gun je ook heel graag een thuis. :(:)

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:39

Selina schreef:
Voor mij is thuis waar ik m’n masker af kan zetten.


Waarom vind je dat je buitenshuis een masker op moet zetten?

Best heftig.

daantjuhhh

Berichten: 26882
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:48

Goof schreef:
Selina schreef:
Voor mij is thuis waar ik m’n masker af kan zetten.


Waarom vind je dat je buitenshuis een masker op moet zetten?

Best heftig.

Ik ben niet Selina.
Dus kan niet voor haar spreken, maar zetten we niet allemaal een beetje een masker op in zekere zin.

Ik bedoel, thuis loop ik in joggingbroek met mijn haar in een knot, bril op, hoody.

Als ik wil laat ik een boer..

Als ik buiten huis ga trek ik toch even normale kleding aan, ik kam mijn haar en laat niet zomaar overal een boer.

Qimm

Berichten: 15179
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:14

Ik heb meer verschillende petten. Al ga ik rustig met een joggingbroek en pluishaar of in m'n rijkleding naar de supermarkt als het zo uitkomt. Maar heb ook wel een werk-pet, op visite-pet, feestje-pet. Maar de persoon onder de pet is hetzelfde, de verpakking kan wisselen.

Een masker is toch meestal wel een 'ik kan/mag/wil mezelf niet zijn'. En dat vind ik ook wel heftig.

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:15

Qimm schreef:
Ik heb meer verschillende petten. Al ga ik rustig met een joggingbroek en pluishaar of in m'n rijkleding naar de supermarkt als het zo uitkomt. Maar heb ook wel een werk-pet, op visite-pet, feestje-pet. Maar de persoon onder de pet is hetzelfde, de verpakking kan wisselen.

Een masker is toch meestal wel een 'ik kan/mag/wil mezelf niet zijn'. En dat vind ik ook wel heftig.


Ja dat. De rest is kleding en aankleding, geen masker.

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:21

Thuis is voor mij gekoppeld aan vertrouwen. Dat is niet zozeer locatie gebonden.
Ik voel me thuis in mijn huis maar ook in mijn dorp, bij goede vrienden en familie maar ook als ik alleen met mijn pony in het bos ben.
Ik ben praktisch altijd mezelf, dat is niet voorbehouden aan in mijn eigen huis zijn. Ik loop net zo makkelijk in een oude pyjama broek en op crocs door de jumbo zeg maar ;)

Nee, thuis is voor mij echt een gevoel. Vertrouwen en liefde, liefde voor mensen en dieren maar ook voor natuur en kunst bijvoorbeeld.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18152
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wat is "thuis" voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:45

Dat.. een plek van vertrouwen. Dat is voor mij thuis. En ‘vlug even opruimen’ voordat ik kom, hoeft niet. Want dan ben jij niet meer echt thuis.

Koper

Berichten: 30284
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 10:56

Het was inderdaad het bericht van Selina waar ik verdrietig van werd. Natuurlijk ben je buitenshuis iemand anders dan in je huis. Maar hopelijk voor iedereen nog wel jezelf. En ik hoop echt voor iedereen dat er geen bokkers zijn die thuis een masker nodig hebben :(:)

@ Pinto_1: lief :) Als je wat positieve vibes wil sturen dat ik gauw een huisje vind is dat fijn <3