Blijf je werken als ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:08

Het is gewoon jammer dat je keihard uit de naad werken de norm is geworden om te kunnen leven. De jongeren proberen daar tegenwoordig aandacht voor te krijgen, maar dit wordt veelal bestempeld als een stelletje zielepoten die liever lui dan moe zijn. Maar het is gewoon een feit dat het leven heel veel meer prikkels heeft dan vroeger en mentale gezondheid gewoon echt heel belangrijk is. Ik ben dan ook zeker van het motto dat je niet moet leven om te werken, maar hooguit werken om te leven. De balans tussen jezelf nuttig maken en geld verdienen en doen wat je graag wilt moet er wel kunnen zijn. En bij een hoop mensen is die balans echt zoek met alle gevolgen van dien.

Sherivey
Berichten: 8689
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:17

Celebi schreef:
Het is gewoon jammer dat je keihard uit de naad werken de norm is geworden om te kunnen leven. De jongeren proberen daar tegenwoordig aandacht voor te krijgen, maar dit wordt veelal bestempeld als een stelletje zielepoten die liever lui dan moe zijn. Maar het is gewoon een feit dat het leven heel veel meer prikkels heeft dan vroeger en mentale gezondheid gewoon echt heel belangrijk is. Ik ben dan ook zeker van het motto dat je niet moet leven om te werken, maar hooguit werken om te leven. De balans tussen jezelf nuttig maken en geld verdienen en doen wat je graag wilt moet er wel kunnen zijn. En bij een hoop mensen is die balans echt zoek met alle gevolgen van dien.

Mee eens hoor.

Ik denk ook niet dat er zoveel mentale problemen onder (jonge) mensen zijn omdat die minder sterk zijn, maar omdat de druk gewoon veel hoger is.

En dan heb ik nog een luxepositie (tweeverdieners, een studieschuld die te overzien is en de mogelijkheid tot het hebben van een paard), maar genoeg mensen die het moeten redden met fulltime werk voor minimumloon en daar maar net van rondkomen

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:41

Ik zou per direct met m’n man vertrekken met onze zeilboot voor onbepaalde tijd en een huis kopen in Italië en deze verhuren om ook wat inkomsten binnen te halen. Na de reis direct daarheen emigreren. Ondanks dat ik m’n werk leuk vind. Heb het niet naar m’n zin in Nederland dus de keuze is dan snel gemaakt. Helaas hebben we weinig gewonnen met de staatsloterij dus we blijven sparen en dromen :D

Wiwabalia

Berichten: 4699
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 00:02

Sherivey schreef:
Het is aan de ene kant idd triest dat zoveel mensen (waaronder ik zelf) hun werk doen voor de financiën, maar het liever niet zouden doen.

Aan de andere kant denk ik "het kan niet altijd feest zijn".
Feit is gewoon dat leven duur is (zeker als je paarden hebt) en je toch alles moet kunnen betalen.
Oke, als ik geen paard zou hebben, dan zou ik minder kunnen gaan werken. Maar juist de paarden zijn ook mijn geluk. Dus geef ik mezelf maar gewoon een schop onder mijn kont. :)


Naja dit is bij mij wel het geval.. gezien ik 2 paarden heb te onderhouden (en normaal gezien 1 al duur is en voor sommige mensen niet haalbaar), moet ik werk doen wat ik minder leuk vind maar waar ik meer mee verdien waardoor ik in mijn vrije tijd kan doen wat ik echt heel erg leuk vind en gelukkig van word..

Ik kan wel gaan doen wat ik “leuker” vind qua werk, maar dat betekend in mijn geval dat de paarden eruit moeten en krijg ik privé weer een groot gemis/word ik daar niet gelukkig van.

Dus het zij zo, ik prijs mezelf gelukkig met het feit dat ik mijn leven maast werk zo kan inrichten zoals ik dat leuk vind en dat is die wat saaiere baan meer dan waard. :j

Maar daarom gaan veel mensen denk ik wel iets anders doen/stoppen als ze 30 miljoen zouden hebben.

Cambionn

Berichten: 795
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:25

Sherivey schreef:
Celebi schreef:
Het is gewoon jammer dat je keihard uit de naad werken de norm is geworden om te kunnen leven. De jongeren proberen daar tegenwoordig aandacht voor te krijgen, maar dit wordt veelal bestempeld als een stelletje zielepoten die liever lui dan moe zijn. Maar het is gewoon een feit dat het leven heel veel meer prikkels heeft dan vroeger en mentale gezondheid gewoon echt heel belangrijk is. Ik ben dan ook zeker van het motto dat je niet moet leven om te werken, maar hooguit werken om te leven. De balans tussen jezelf nuttig maken en geld verdienen en doen wat je graag wilt moet er wel kunnen zijn. En bij een hoop mensen is die balans echt zoek met alle gevolgen van dien.
Mee eens hoor.

Ik denk ook niet dat er zoveel mentale problemen onder (jonge) mensen zijn omdat die minder sterk zijn, maar omdat de druk gewoon veel hoger is.

En dan heb ik nog een luxepositie (tweeverdieners, een studieschuld die te overzien is en de mogelijkheid tot het hebben van een paard), maar genoeg mensen die het moeten redden met fulltime werk voor minimumloon en daar maar net van rondkomen
Nouja, ik ben net paar jaar student af en nog in mijn twintige jaren, maar vond/vind het prima meevallen? Zelfs tijdens de lockdowns en alles vond ik het meevallen als student zijnde. En ik kom uit een laag inkomen gezin en kon niet thuis blijven wonen, stond er eigenlijk helemaal alleen voor in die tijd. Ik heb mijn hele studie en alle lasten (huur, GWL, boodschappen, belastingen, etc etc) beide zelf moeten betalen door buiten school te werken + een studieschuld om het te bekostigen. Dus een luxepositie heb ik niet gehad, en wellicht dat dat ook wel juist meespeelt in dat ik het mee vind vallen. Pas nu na mijn afstuderen nu dat ik werk heb, heb ik een leuk inkomen. Dingen als paarden zijn daarom ook nu pas in mijn leven gekomen.

Maar wat mij vooral opviel is hoeveel leeftijdsgenoten uitgeven aan hobbies, feesten en (buitenhuis of duur-premade) eten om te klagen dat ze dan geld moesten tellen om boodschappen te doen, en hoe hoog ze eisen stellen aan huisvesting en werk. En dan bedoel ik echt buiten normaal om, ik heb het niet over de mensen die terecht klagen bij onveilige of schimmelhuizen enzo. Dat kan natuurlijk echt niet en is zeker klagen waard. Ik heb het nu over mensen die per se in die dure buurt hun eerste woning willen, en dan wel een woning vergelijkbaar met mensen die al jaren werken (en daar inkomen naar hebben) maar voor hun betaalbaar als student/net afgestudeerde. Of mensen die eigenlijk enkel hun droombaan willen (wat vaak moeilijk te vinden is) en anders klagen hoe ruk en zwaar werk en het vinden ervan is. Of opleidingen doen waar geen werk in te vinden is dan wel waar de competitie zwaar is, en geen back-up plan hebben voor als het niet lukt.

En dan heb ik het echt niet over dat iedereen zo is. Zijn er ook bij die wel een realistisch beeld en eisen hebben, en ook daar zijn er mensen waarvoor het moeilijk is. Die mensen hoor je mij geen slecht woord over zeggen, ook niet als die aangeven dat ze het lastig hebben. Dus als bovenstaande niet op je van toepassing is, voel je niet aangesproken. Ik weet dat dat niet voor iedereen geld. Maar het is wel zo dat ik er zelf ook veel ben tegengekomen die wel zoals bovengenoemd zijn, en die in mijn ervaring ook vaak het hardste klagen hoe zwaar en oneerlijk het leven is voor jonge mensen. Dus ik snap het wel enigszins dat het vaak zo bestempeld wordt, om heel eerlijk te zijn.

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:38

Ik zou mijn werk direct opzeggen. Ik ben software developer.

Ik zal wel blijven werken, maar als geld geen rol meer speelt ga ik zelf iets opzetten om aan iets te werken wat ik zelf nuttig en belangrijk vind.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:49

Sherivey schreef:
Het is gewoon jammer dat je keihard uit de naad werken de norm is geworden om te kunnen leven. De jongeren proberen daar tegenwoordig aandacht voor te krijgen, maar dit wordt veelal bestempeld als een stelletje zielepoten die liever lui dan moe zijn. Maar het is gewoon een feit dat het leven heel veel meer prikkels heeft dan vroeger en mentale gezondheid gewoon echt heel belangrijk is. Ik ben dan ook zeker van het motto dat je niet moet leven om te werken, maar hooguit werken om te leven. De balans tussen jezelf nuttig maken en geld verdienen en doen wat je graag wilt moet er wel kunnen zijn. En bij een hoop mensen is die balans echt zoek met alle gevolgen van dien.


Je uit de naad werken om te kunnen leven is echt niks geks. Om te kunnen leven moet je werken. En waar je in de prehistorie zelf achter je eten aan moest kan je dat nu gelukkig kopen in ruil voor arbeid die veel interessanter is.

En hoe denk je dat het pak en beet 150 jaar geleden was? Toen was het een luxe wanneer de vrouw niet buitenshuis hoefde te werken, naast het huishouden. En het huishouden was toen echt veel werk. Alles moest met de hand. Er is tegenwoordig zoveel geautomatiseerd. 150 jaar geleden was er zelfs nog kinderarbeid. Niks studeren en feesten, alleen voor de rijken. Er waren nog geen vaste werk uren dus mensen werkten soms 12u of meer per dag. Er waren wellicht minder prikkels. Maar er was ook echt minder ruimte voor plezier, het leven was veel meer overleven. Ik ben heel blij dat ik nu leef.

Ik vind het wel eens lastig, die mensen die denken dat het leven vooral moet bestaan uit mooie dingen ervaren ed en vooral dus ook vinden dat ze daar recht op hebben. Terwijl het juist pure rijkdom is dat we zoveel tijd kunnen besteden in ons leven aan andere dingen dan overleven. Ik ben oprecht dankbaar voor de tijd waarin ik leef

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:59

Je keihard uit de naad werken moesten je ouders, groot ouders en hun ouders ook onder nog veel moeilijkere omstandigheden!
Als je wat wil zul je er wat voor moeten doen. Zo is het leven. Dat geld voor je geld verdienen als ook presteren in sport, studie...etc
Niks komt vanzelf.

Hard werken, dan komen de mooie dingen vanzelf!!

Sherivey
Berichten: 8689
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:06

Ja, ik ben het ermee eens dat je moet werken als je iets wilt.
Bericht in Amable's quote is overigens niet door mij geschreven.

Maar die laatste zin ben ik het niet in alle gevallen mee eens.
Daarvoor heb ik teveel mensen in armoede gezien en teveel mensen zich letterlijk kapot zien werken. :n

Celebi
Berichten: 3719
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:24

Klopt, het was mijn tekst. :D

Vroeger in het verre verre verleden waarbij de mens moest jagen was het leven echt heel anders. Er waren hele andere taken, hele andere zorgen. Dat is echt niet meer te vergelijken met nu.

Maar juist bovenstaande kreten over je uit de naad werken (want hard werken en jezelf kapot werken is wel wat anders natuurlijk) maken dat de impact van de mentale gesteldheid van mensen weer ondergesneeuwd raakt. Het zou juist niet normaal moeten zijn om jezelf kapot te werken. Hard werken, inzet tonen, bijdragen aan de maatschappij: Jazeker! Maar echt jezelf kapot werken gebeurt nu heel veel, zowel fysiek als mentaal, en dat is echt zorgelijk.

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:31

Ja maar wat de 1 hard werken vind is voor een ander peanuts en jagen hoeven we niet meer. Diensten draaien van
12 uur per dag is in alle landen om ons heen gewoon de norm. Hier wil men deeltijd en dat soort onzin. Men moest eens beseffen hoe goed je het hier hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:09

Popstra schreef:
Ja maar wat de 1 hard werken vind is voor een ander peanuts en jagen hoeven we niet meer. Diensten draaien van
12 uur per dag is in alle landen om ons heen gewoon de norm. Hier wil men deeltijd en dat soort onzin. Men moest eens beseffen hoe goed je het hier hebt.

Wat voor werk doe jij eigenlijk?

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:38

Popstra schreef:
Je keihard uit de naad werken moesten je ouders, groot ouders en hun ouders ook onder nog veel moeilijkere omstandigheden!
Als je wat wil zul je er wat voor moeten doen. Zo is het leven. Dat geld voor je geld verdienen als ook presteren in sport, studie...etc
Niks komt vanzelf.

Hard werken, dan komen de mooie dingen vanzelf!!


Jij ging zeker ook nog met de benenwagen naar school waarbij je een roedel wolven moest trotseren met -12 graden en zonder winterjas?

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:43

Popstra schreef:
Ja maar wat de 1 hard werken vind is voor een ander peanuts en jagen hoeven we niet meer. Diensten draaien van
12 uur per dag is in alle landen om ons heen gewoon de norm. Hier wil men deeltijd en dat soort onzin. Men moest eens beseffen hoe goed je het hier hebt.


Ik ben blij dat ik hier deeltijd mag werken, 40 urige werkweek stamt uit de industriële revolutie.. er is niks mis met vernieuwing en ik vind het helemaal prima dat ik hier de keus heb of ik mezelf drie slagen in de rondte wil werken of niet. Als ik dan genoegen moet nemen met wat minder, dan is dat maar zo.

12 uur per dag werken is absurd. Je hebt 24 uur in een dag, waarvan je er dan 12 werkt, 8 slaapt (of zou moeten slapen) en dan hou je er 4 over. Hoe moet een mens dan nog ontspannen, huishouden doen, etc.? En dan heb ik de reistijd van en naar het werk nog niet eens meegeteld.

Vroeger werkte er vaak ook maar 1 persoon in het huishouden. Dat is tegenwoordig ook niet meer haalbaar financieel.

Dus je kunt wel over vroeger beginnen en dat we moeten beseffen hoe goed we het hier hebben, maar ook ik heb gewoon zelf hard gewerkt om te komen waar ik nu ben en ik hoef echt niet op de knietjes voor het verleden.

Tijden veranderen, normen en waarden veranderen. Zo gaat het nou eenmaal.

Polarize
Berichten: 709
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:45

Ik weet ook niet waar in "alle landen om ons heen" een 12 uur dag standaard is?? Voor zover ik weet is in een groot deel van Europa 9-5 nog steeds de standaard..

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:49

Polarize schreef:
Ik weet ook niet waar in "alle landen om ons heen" een 12 uur dag standaard is?? Voor zover ik weet is in een groot deel van Europa 9-5 nog steeds de standaard..


Nee, dat vraag ik me inderdaad ook af.

Sherivey
Berichten: 8689
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:03

xPabloBokt schreef:
Polarize schreef:
Ik weet ook niet waar in "alle landen om ons heen" een 12 uur dag standaard is?? Voor zover ik weet is in een groot deel van Europa 9-5 nog steeds de standaard..


Nee, dat vraag ik me inderdaad ook af.

Ik denk dat dat met name landen in Oost-Europa zijn. Al zegt dit nog niks over of het 12-urige werkdagen zijn.
Afbeelding

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:05

Minder dan 36 uur is gemiddeld? Ik doe iets niet goed. :')

Elisa2

Berichten: 37355
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:05

Vroeger was op zaterdag werken ook heel normaal..

Wil niet oordelen over wat beter was wat betreft toen en nu.

Ik denk (maar ik was er niet bij) dat het leven toen allemaal wat rustiger en overzichtelijker was. Er was sowieso veel minder luxe en veel banen en huishouden was fysiek hard werken. De luxe over hoe het mentaal met mensen ging was er helemaal niet. Daar was geen ruimte voor.

Tegenwoordig is de maatschappij veranderd in een snelle en drukke 24/u maatschappij. Er is meer keuze en meer luxe maar daar door denk ik ook meer keuzestress. Met telefoons die nooit stil staan en minder fysiek zwaar werk zitten mensen sowieso meer in hun hoofd en staan daar meer "aan'.
Ook zijn de rollen in een gezin veranderd, kinderen hebben veel meer er bij dan alleen school..er is veel "meer" in het leven wat ook zijn keerzijde heeft. Nu is er wel de luxe om stil te staan hoe mensen het mentaal hebben.

Beide hebben een andere impact op mensen.

Sherivey
Berichten: 8689
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:10

Volgens mij is werken op zaterdag (en zondag) nu ook heel normaal?

Ik zie het iig als luxe dat ik het bij mijn huidige baan niet hoef. Wel veel gedaan voorheen.

xPabloBokt

Berichten: 9450
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:23

Ik heb gewoon fulltime gewerkt hoor. Ook op zaterdagen en zondagen. Sterker nog, ik heb er een jaar lang 20 kilometer per dag, 5 dagen per week voor gefietst, en dan deed ik ook nog 8-9 uur per dag fysiek zwaar werk (fastfood horeca).

Daarbuiten ook nog in andere horecavormen gewerkt en drie jaar als boodschappenbezorger gewerkt voor twee supermarkten.

Dus ik weet heus wel wat het is. Des te meer weet ik nu zeker dat ik maar 32 uur wil werken. In mijn geval is het ook nog omdat mijn autisme het me anders het leven zuur maakt. Dus ik ben er dankbaar voor dat die "deeltijd onzin" gewoon kan hier in Nederland.

Elisa2

Berichten: 37355
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Blijf je werken als ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:29

Ik bedoel dat een 6 daagse werkweek normaal was. :-)

Nu werken mensen ook in het weekend maar zijn dan vaak doordeweeks twee dagen vrij.

Elisa2

Berichten: 37355
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:31

"In Nederland werd eeuwenlang de zesdaagse werkweek gehanteerd. Met de industrialisatie in de 19e eeuw kwam ook de roep om een kortere werkweek op gang. Fabrieksarbeiders moesten vaak 75 uur per week werken en ook deels op zondag. Ook kinderarbeid kwam veel voor. In 1874 werd een eerste stap bereikt in de richting van een kortere werkweek met de invoering van het Kinderwetje van Van Houten, waarmee kinderarbeid voor kinderen tot 12 jaar werd verboden. In 1889 werden met een nieuwe wet de werktijden van vrouwen en kinderen van 12 tot 15 jaar geregeld. Zij mochten voortaan maximaal 11 uur per dag werken en nachtdiensten en zondagsdiensten werden voor hen verboden. Deze wet vormde de opmaat voor een nieuwe strijd van de arbeiders voor kortere werkweken. In 1911 werd het maximaal aantal uur beperkt tot 10 uur per dag en in 1919 regelde de Arbeidswet dat een gemiddelde werkdag voortaan 8 uur moest bedragen en een werkweek 45 uur. "

Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkweek_(arbeid)

Ik denk we het zo slecht nog niet hebben nu. :o

(edit: typfout)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-01-24 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8689
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:32

Elisa2 schreef:
Ik bedoel dat een 6 daagse werkweek normaal was. :-)

Nu werken mensen ook in het weekend maar zijn dan vaak doordeweeks twee dagen vrij.

Ohh zo :7

Ja oke, ik had mijn 'weekend' dan wel doordeweeks idd.

Maarrr, ik vind niet dat, omdat het vroeger zo geregeld was, we nu maar boffen en niet hoeven kijken naar de problemen die er zijn.
Dat we het zo slecht nog niet hebben, wil niet zeggen dat het allemaal 'rainbows & unicorns' is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:36

Elisa2 schreef:
"In Nederland werd eeuwenlang de zesdaagse werkweek gehanteerd. Met de industrialisatie in de 19e eeuw kwam ook de roep om een kortere werkweek op gang. Fabrieksarbeiders moesten vaak 75 uur per week werken en ook deels op zondag. Ook kinderarbeid kwam veel voor. In 1874 werd een eerste stap bereikt in de richting van een kortere werkweek met de invoering van het Kinderwetje van Van Houten, waarmee kinderarbeid voor kinderen tot 12 jaar werd verboden. In 1889 werden met een nieuwe wet de werktijden van vrouwen en kinderen van 12 tot 15 jaar geregeld. Zij mochten voortaan maximaal 11 uur per dag werken en nachtdiensten en zondagsdiensten werden voor hen verboden. Deze wet vormde de opmaat voor een nieuwe strijd van de arbeiders voor kortere werkweken. In 1911 werd het maximaal aantal uur beperkt tot 10 uur per dag en in 1919 regelde de Arbeidswet dat een gemiddelde werkdag voortaan 8 uur moest bedragen en een werkweek 45 uur. "

Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkweek_(arbeid)

Ik denk we het zo slecht nog niet hebben nu. :o

(edit: typfout)

Meer dan 100 jaar geleden hadden ze het idd slechter. Betekent niet dat alles nu helemaal 100% op en top is. Mensen en wensen veranderen naar gelang er mogelijkheden voor zijn.