Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
othelloster

Berichten: 2316
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 13:55

Goedemiddag

Kort maar krachtig, al enkele jaren ben ik bevriend met een goeie vriendin van mij, regelmatig gaan we samen leuke dingen ondernemen en is het ook spontaan en gezellig.

Nu is het wel zo, ondanks jaren vriendschap, zit er wel ergens gevoelsmatig een kloof, de dame in kwestie heeft een pittige jeugd gehad. Waardoor ze zichzelf niet durft te uiten. Hoe of wat kan ik hier mee om gaan.

Ik vind het namelijk wel een lastig verhaal, ik wil er graag voor haar zijn, maar ergens word dat flink beperkt door die grote kloof.

Hoe of wat denken jullie daar over, wat is jullie ervaringen in mensen die een muur om zichzelf hebben opgebouwd uit zelfbescherming.

Ik weet je eigen gezondheid en belang staat voorop, maar ik vind het welzijn van de mensen die dicht bij mij staan net zo belangrijk.

Lieve boktgenootjes, brand los en alvast hartelijk dank!

Koper

Berichten: 30409
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:59

Ik kan je eigenlijk maar één tip geven: probeer haar niet te redden. Je bent haar vriendin. Niet haar therapeut.

Waarom wil jij achter die muur? Wat wil je bereiken?

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:05

ow jee ik weet uit eigen ervaring kwa muurtjes om je heen. Dat hoe harder diegene zijn best doet om mijn muurtje af te breken.. Hoe meer ik een muur om mij heen houdt

kortom wees gewoon wie je bent. En als je wat wilt vertellen luister dan naar haar. Meer kan je echt niet doen. Ja soms zeggen ik ben er voor je, je kan alles zeggen. Maar niet 100x keer herhalen. Diegene weet het echt wel.

Je vriendin moet er zelf aan toe zijn om een bouwstenen steen voor steen los te laten. Nu weet ik niet precies wat de kloof nu dan beperkt? beperkt in wat? afspreken? leuke dingen doen?? In welke zin kan ze zich niet uiten?

Dat is ook natuurlijk een verschil.

Mijn tip wees jezelf en probeer niet te veel. Ze weet dat je er voor haar bent. En wat wel belangrijk is.Stel ze belt je (ook al kom het niet uit) wees er dan voor haar. Maak even 5 min tijd. Of als je niet op kan nemen (als ze belt) stuur dan ff een berichtje ik bel je snel terug en doe dit dan ook. Ook al belt ze je midden in de nacht neem gewoon op.

Daarin laat je zien dat je ook echt voor haar bent. En zal het muurtje misschien afbreken. Maar ze moet dit ook echt zelf willen. Dit is haar proces. En alleen jij kan naast haar staan als er een steen afbreekt dat je je hand kan uisteken, en zegt ik ben er voor je.

En wat koper zegt. je bent haar vriendin niet haar therapeut. Geloof me alleen maar door een vriendin te zijn doe je al zo veel meer dan dat je haar wilt redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:06

Er voor haar zijn, maar niet proberen te redden :n Meer dan een luisterend oor en haar gevoelens respecteren kun je niet doen. Zoals iemand eens tegen me zei, je kunt iemand naar het water dragen, maar niet dwingen om te drinken..

othelloster

Berichten: 2316
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 14:07

Koper schreef:
Ik kan je eigenlijk maar één tip geven: probeer haar niet te redden. Je bent haar vriendin. Niet haar therapeut.

Waarom wil jij achter die muur? Wat wil je bereiken?


Daar heb je gelijk in, en dat is mijn bedoeling daar ook niet in. Misschien voor mijzelf, dat ik de dingen zelf niet altijd accepteer en neem zoals ze zijn. En daar juist een gat mee creër.

CupCakes_

Berichten: 3373
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:25

Dat verhaal had over mij kunnen gaan. Mijn muur is de laatste tijd ènorm hoog geworden door alles wat ik heb meegemaakt en de omstandigheden hiervan. Mijn omgeving vindt dit erg frustrerend. Maar zij weten inmiddels dat als ze teveel door blijven drammen, zeuren en hun zin door te drijven dat dit mij alleen nog maar meer verder in de verdediging laat schieten. En dat ik nog verder weg ga staan van iedereen.
Soms dan gaat mijn omgeving door op een bepaald onderwerp en dan stel ik mij wel open. Maar dat is echt zelden of als ik echt met mijn hoofd tegen het plafond zit dat ik overloop.

Mijn vriendinnen en vrienden weten dit ook. En ze weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Soms is er een emotionele uitbarsting vanuit mijn kant en het enigste wat zij op dat moment kunnen doen is een knuffel en soms vast blijven houden. Het moet vanuit mij komen dat ik dingen wil vertellen of niet.

Hier wordt wel aan gewerkt trouwens.

Het is voor de omgeving enorm lastig en frustrerend als er zo'n iemand tussen zit. Maar leer echt naar je vriendin te luisteren, kijk waar zij behoefte aan heeft. Wil ze praten? Dan praat ze. Wil ze dat niet? Dring het dan ook niet aan. Waarom wil jij dat zij zich uit? Bedoel je dan emoties of diepgaande gesprekken? Soms is het al voldoende om gewoon er voor haar te zijn. :knuffel:

Mando

Berichten: 15734
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:55

Laat haar lekker haar muurtje om zich heen hebben, die heb je waarschijnlijk zelf ook.

Laat haar in haar waarde en probeer niet over het muurtje te kijken daar heb je niets te zoeken.

Koper

Berichten: 30409
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:08

othelloster schreef:
Misschien voor mijzelf, dat ik de dingen zelf niet altijd accepteer en neem zoals ze zijn.

Aan jezelf? Of aan je vriendin?

marleen_88

Berichten: 14129
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:12

Wees een vriendin, geen professional.
Luister naar haar en bescherm jezelf tegen het willen redden. Heel lief bedoelt, maar het vreet jouw energie op en je krijgt er weinig voor terug.

Sherivey
Berichten: 8780
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:23

Accepteer dat ze die muur heeft. Als zij er klaar voor is, maakt ze vanzelf een deur voor je.

Wees een vriendin voor haar, maar accepteer haar grenzen. :)

othelloster

Berichten: 2316
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 16:25

Duidelijke en fijne reacties van iedereen! Dankjewel!

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:26

Je kan haar helpen door haar te accepteren zoals ze is. De muur komt neer wanneer zij dat wil en niet wanneer jij dat wil. Als je er aan gaat peuteren als zij er niet aan toe is kan het zijn dat ze afhaakt en dan heb je het tegenovergestelde bereikt.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat zij behoefte heeft aan een vriendin waarbij ze leuke dingen kan doen in plaats van weer geconfronteerd worden met haar verleden doordat jij haar wil helpen. Wees die vriendin waarbij ze dit allemaal even kan vergeten en gezellig iets leuks doet. Daar help je haar waarschijnlijk het meeste mee.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:45

Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent maar best accepteren dat die muur er is. Het is voor haar deel van wie ze op dit moment is.

Ik heb ook contact met iemand met een muur rond zich, helaas heeft die gene door de muur dan terug angst om af te spreken. Het enige wat ik doe is er gewoon zijn, ik heb het wel natuurlijk eens laten weten dat ik wel graag zou afspreken maar blijven herhalen en aandringen heeft geen zin. Dat zou mogelijks omgekeerd werken.

BeFunny

Berichten: 10872
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:46

Wees gewoon haar vriendin.
Een luisterend oor als ze daar behoefde aan heeft. Maar laat die muur voor wat het is. Accepteer die vriendin en het feit dat ze wat meer in zichzelf is.

Flubberboot

Berichten: 2969
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:48

Als iemand met een behoorlijke muur om zich heen; zorg ervoor dat je er voor haar bent. Respecteer haar meningen en keuzes. Wees een vriendin en geen therapeut.

senna21

Berichten: 11914
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:54

Wat wil je vriendin? Heeft zij zelf last van deze afstandelijkheid? Ik denk dat dit soort vragen wel kunnen helpen.

chanicha

Berichten: 12193
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:35

ingvdh schreef:
Je kan haar helpen door haar te accepteren zoals ze is. De muur komt neer wanneer zij dat wil en niet wanneer jij dat wil. Als je er aan gaat peuteren als zij er niet aan toe is kan het zijn dat ze afhaakt en dan heb je het tegenovergestelde bereikt.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat zij behoefte heeft aan een vriendin waarbij ze leuke dingen kan doen in plaats van weer geconfronteerd worden met haar verleden doordat jij haar wil helpen. Wees die vriendin waarbij ze dit allemaal even kan vergeten en gezellig iets leuks doet. Daar help je haar waarschijnlijk het meeste mee.


Precies dit, laat weten en merken dat je er voor haar bent!

pien_2010

Berichten: 43834
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:16

ingvdh schreef:
Je kan haar helpen door haar te accepteren zoals ze is. De muur komt neer wanneer zij dat wil en niet wanneer jij dat wil. Als je er aan gaat peuteren als zij er niet aan toe is kan het zijn dat ze afhaakt en dan heb je het tegenovergestelde bereikt.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat zij behoefte heeft aan een vriendin waarbij ze leuke dingen kan doen in plaats van weer geconfronteerd worden met haar verleden doordat jij haar wil helpen. Wees die vriendin waarbij ze dit allemaal even kan vergeten en gezellig iets leuks doet. Daar help je haar waarschijnlijk het meeste mee.


Zo mee eens.

Ik weet dat een kennis het thuis slecht heeft. Dat heeft ze ooit losgelaten. Ze wil er niet over praten. Dat respecteer ik.

Paar weken geleden kwam ze als een bange muis naar optreden van de koren kijken. Totaal afgesloten.
Ik heb haar aangetikt (zat achter haar), een klein oppervlakkig babbeltje gedaan en dat was het.
Ik begeleid wandelingen 1x p.week, waar Ze altijd is.
Toevallig na dat optreden reden we samen naar het beginpunt. Ik heb haar toen mijn telefoon nummer gegeven (ze weet waar ik woon), en gezegd dat ze een adres heeft zo nodig, dag en nacht! Een traantje en zachtjes dat dit heel veel voor haar betekende.
Verder praat ik er nooit over. Ik ben er gewoon en lief voor haar. Ze bloeit open. Ze is erg grappig.

En verder......het is haar leven. Zij bepaalt. Ik laat haar.
Dat is ook mijn advies aan jou. Ben er en laat haar. Die muur heeft een goede reden. Zowel bij jouw vriendin, als mijn kennis. Het is hun leven. Het enige wat ik uitstraal, altijd, is dat ik er ben voor haar. Ik raak haar niet aan (verdraagt ze niet), maar geef knipoog, en een high five bij vertrek en aankomst. Zij is zelf begonnen met die hand aan te raken. Het is goed zo. We genieten van de wandelingen. Ze luistert altijd naar de anderen.

Zoolgangster

Berichten: 9738
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:02

Flubberboot schreef:
Als iemand met een behoorlijke muur om zich heen; zorg ervoor dat je er voor haar bent. Respecteer haar meningen en keuzes. Wees een vriendin en geen therapeut.


Precies... ik heb het dus meegemaakt, iemand die ook graag zit te purken aan andermans psyche... heeft een volwassen kerel aan het huilen gemaakt omdat ze het over iets traumatisch had, waarvan ze wist dat hij het had meegemaakt, doelbewust om hem eh, ja waarom? Ze vond het goed van zichzelf dat ze dat had kunnen oprakelen bij die man. 8)7

Zei ze ook nog tegen hem dat daar psychologen voor zijn om mee te praten, om ervanaf te komen... Duh, met die wachttijden in de zorg zeker. |o
Stel je voor, je laat iemands trauma bovenkomen, hop, weg met de muur, en die persoon moet zich ziekmelden, doordat er allerlei ellende bovenkomt, of raakt zelfs een baan kwijt wegens "onvoldoende functioneren" allemaal omdat er iemand zonodig psycholoogje ging spelen omdat iemand zijn eigen psychologisch inzicht overschat.
Dat moeten we echt niet willen. Gelukkig denken meerdere Bokkers ook zo.

belle_boef

Berichten: 10770
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:08

Gewoon leuke dingen doen. Accepteer haar zoals ze is. Ook als ze soms ver van je af staat.
Doe wat je samen leuk vind en beide energie van krijgt. Gewoon gezellig, zonder oordelen. Lekker in haar waarde laten.
Als gevoel lastig is hou het dan lekker opvlakkig. Samen ouwehoeren is net zo leuk.

Beauty26
Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:25

O jee zo herkenbaar ik heb ook jarenlang zo'n muur gehad.. hoe harder iemand eraan ging sjorren hoe harder ik hem weer optrok! Ik had geleerd om een toneelstukje op te voeren dacht dat mensen dat graag zagen, omdat ze niet met mijn "ellende" opgezadeld willen worden.. soms kon ik t muurtje niet meer zo hoog houden en merkte ze dat t ff niet zo goed ging en dan was t fijn als iemand tegen mij zei, je weet dat ik er ben voor je he?! Of diegene vertelde een stukje van iets wat ze zelf hadden meegemaakt om aan mij te laten merken dat ik me er niet voor hoefde te schamen als t ff niet goed ging.. een stukje hun nemen mij in vertrouwen , dat gaf mij mij t vertouwen dat ik hun misschien ook wat kon vertellen al zou t maar een miniscuul stukje zijn...

Hettieheks
Berichten: 1259
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:20

Niet aan het muurtje zitten is nu wel duidelijk benoemd, en daar ben ik het mee eens.

Ook voor jezelf, als jij er zo anders in staat als die andere persoon kun je ook jezelf vreselijk teleurstellen.

Goeie vrienden, mensen die ook even echt naar je luisteren zonder hun eigen gevoel/mening of interpretatie mee te brengen zijn zo zeldzaam.. het is lief dat je er zoveel tijd in wil steken en allemaal goed bedoelt.. maar als een ander niet wil ook voor jezelf niet aan beginnen dan. Wees er gewoon.. meer kun en moet je niet willen.

rien10
Berichten: 14809
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:07

othelloster schreef:
Koper schreef:
Ik kan je eigenlijk maar één tip geven: probeer haar niet te redden. Je bent haar vriendin. Niet haar therapeut.

Waarom wil jij achter die muur? Wat wil je bereiken?


Daar heb je gelijk in, en dat is mijn bedoeling daar ook niet in. Misschien voor mijzelf, dat ik de dingen zelf niet altijd accepteer en neem zoals ze zijn. En daar juist een gat mee creër.

Dat klinkt alsof er iets speelt bij jou, niet bij je vriendin (in dit geval dan).

Mellow

Berichten: 6526
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Hoe omgaan met iemand, die een muur om zichzelf heeft opgebouwd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:29

Wat ontzettend lief van jou!
Heb je dit gewoon al eens met haarzelf besproken? Dat je de muur voelt en dat je benoemt dat je er voor haar wil zijn?

Ik zelf heb ook een dikke muur en zal niet snel om hulp vragen. Simpelweg omdat ik zo vaak teleurgesteld ben dat ik dat mezelf bespaar.
Hier heb ik zelf niet zoveel last van in die zin dat ik het zelf vaak wel oplos maar ik weet dat het soms voor de omgeving wel lastig is.

Misschien is dat voor haar ook zo.
Maar ik ben wel van het principe maak het bespreekbaar.