Hoeveel spaargeld baby

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25715
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:03

Celebi schreef:
Ik denk dat is gaat en staat met goede opvoeding en voorlichting over geldzaken. Veel jongeren kunnen slecht sparen, maar dit is zeker niet generatie gebonden.


Ik geloof daar niet zo in.
Mijn broer en ik kregen dezelfde financiële opvoeding. Ik ben een (bijna dwangmatige) spaarder, hij is volledig het tegenovergestelde.

pmarenaJarig

Berichten: 48344
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:09

Ik denk dat je een kind heel veel mee kan geven, maar dat het een illusie is dat je als ouders alles helemaal kan kneden. Want vlak de invloed van de buitenwereld en verschillende karakters niet uit :=

Vandaar dat wij er voor hebben gekozen om voor hem, maar op onze eigen naam te sparen zodat wij baas blijven over het geld. Dat vind ik ook wel leuker, dat je het echt kan gebruiken als een cadeau en het niet voelt als iets waar die (alleen beslissings) recht op heeft ofzo. Dat is leuk voor 1000 euro, maar niet voor duizenden euro's in 1 keer vrij te besteden op je rekening en vrijuit te verbrassen :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-10-23 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:14

secricible schreef:
Celebi schreef:
Ik denk dat is gaat en staat met goede opvoeding en voorlichting over geldzaken. Veel jongeren kunnen slecht sparen, maar dit is zeker niet generatie gebonden.


Ik geloof daar niet zo in.
Mijn broer en ik kregen dezelfde financiële opvoeding. Ik ben een (bijna dwangmatige) spaarder, hij is volledig het tegenovergestelde.


Jup in deze ben ik het eens met secricible.

Ik geloof wel dat er een stukje opvoeding achter zit, zeker weten maar ik denk niet dat je alles kan opvangen met opvoeding en voorlichting. Soms is het ook gewoon het karakter van iemand, of is iemand heel gevoelig voor invloeden van buitenaf. "O ik wil die nieuwe telefoon hebben, die nieuwe laptop, o en ik MOET een scooter hebben."

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:17

Wij storten sinds de geboorte van onze 3 kinderen de kinderbijslag op hun spaarrekening. Daarnaast hebben opa en oma's wel een schenking gegeven en hebben we wat belegd . Binnenkort wordt onze oudste 18. Die krijgt een prachtig bedrag mee van uit haar spaarrekening. De oudste is erg verantwoordelijk en ben dan ook niet ongerust dat zij dat geld zal verkwanselen. Ook duidelijk aangegeven dat dit het geld is bedoeld voor haar studie. We gaan haar geen maandelijkse bijdragen meer geven.
DE middelste is nu 15. Zij heeft altijd geld tekort. Ik sluit niet uit dat we haar niet het volledige bedrag van haar spaarrekening gaan geven maar dat we dat (gedeeltelijk) tijdelijk op onze eigen rekening zetten. Puur omdat ik bang ben dat zij mogelijk het geld uitgeeft als water en het uitgeeft aan andere zaken.

Padoertje
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:20

Ik ga ervan uit dat de meesten hier wel hebben opgelet bij het openen/toevoegen van een (spaar)rekening op naam van je kind, maar zet het toch even neer :j Als je een rekening hebt geopend voor je kind, check dan even dat dit ook echt een spaarrekening is en niet een jeugdrekening. Deze laatste wordt nml bij 18 jaar automatisch omgezet naar een studentenrekening. Deze verdwijnt bij 18 jaar ook uit jouw eigen internetbankieren omgeving (mits je dit dan samen met je kind anders regelt, gezien je dan het bevoegd gezag kwijt bent). Zelfde met een spaarrekening op naam van het kind zelf. Zonder aangepaste voorwaarden, heeft je kind hier met 18 jaar zelf bevoegdheid over. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar met flinke bedragen in het potje, wel iets om rekening mee te houden ;)

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:20

Precies, opvoeding is heel belangrijk maar karakter bepalend.

Moet ook toegeven dat als ik in mijn directe omgeving kijk meiden over het algemeen beter omgaan met geld. Of nouja, sneller de waarde ervan inzien.

secricible

Berichten: 25715
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:24

Nanda schreef:
Wij storten sinds de geboorte van onze 3 kinderen de kinderbijslag op hun spaarrekening. Daarnaast hebben opa en oma's wel een schenking gegeven en hebben we wat belegd . Binnenkort wordt onze oudste 18. Die krijgt een prachtig bedrag mee van uit haar spaarrekening. De oudste is erg verantwoordelijk en ben dan ook niet ongerust dat zij dat geld zal verkwanselen. Ook duidelijk aangegeven dat dit het geld is bedoeld voor haar studie. We gaan haar geen maandelijkse bijdragen meer geven.
DE middelste is nu 15. Zij heeft altijd geld tekort. Ik sluit niet uit dat we haar niet het volledige bedrag van haar spaarrekening gaan geven maar dat we dat (gedeeltelijk) tijdelijk op onze eigen rekening zetten. Puur omdat ik bang ben dat zij mogelijk het geld uitgeeft als water en het uitgeeft aan andere zaken.


Let je op dat dit officieel niet mag? Het zal ongetwijfeld 99.9% van de keren geen problemen opleveren maar als je er heibel over krijgt met je kind is het officieel van het kind.
Op je online omgeving ben je waarschijnlijk ook gemachtigde en geen eigenaar van de rekening.

Ook het eerder hier genoemde lenen van je kind mag officieel niet als de rekening op naam vh kind staat (als het op eigen naam staat zoals pmarena hier benoemd dus wel)

Nog ter aanvulling:
Als je zelf financieel in de problemen komt mag je dus ook geen geld gebruiken dat op rekening van je kind staat. Andersom kun je verplicht worden het geld wel te gebruiken om schuld af te lossen als het op jou naam staat.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:40

Wij hebben een beleggingsrekening voor onze kleine, hier een start bedrag op gezet en opa en oma maken elk jaar wat over.
Zal genoeg zijn om straks haar studie van te betalen en evt kamer als ze normaal uitgeeft.

Daarnaast op mijn rekening nog een spaarrekening voor haar open staan, maar die gebruiken we om kinderbijslag op te zetten voor evt een back Up mochten we opeens veel geld acuut nodig hebben voor haar. (Zou niet weten wat maar toch :+ )

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:53

@Secricible. Ik weet dat dit officieel niet mag en het is goed dat je me hier op wijst. Zoals je zegt, ik verwacht er geen heibel mee, Ik kan me voorstellen dat er meer ouders zijn die bang zijn dat hun spaargeld over de balk worden gegooid, deze beslissing maken om niet in één keer een groot bedrag op hun kinds rekening te laten storten als ze 18 worden ook al staat die op het kinds naam.

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:05

Je hebt ook ander soortige rekeningen he.... dan kan je zelf bepalen wanneer het vrij komt (bijv. bij 30 jaar pas) en dan kan je kind er tussentijds wel bij, maar alleen met jouw toestemming. Wellicht een interessante tussenvariant. Dan kan je tussen 18 en 30 gewoon met gezamenlijke instemming het geld besteden (meestal toch bedoeld voor studie etc) en is het geen schenking.

WenK

Berichten: 10512
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:07

manzano schreef:
Je hebt ook ander soortige rekeningen he.... dan kan je zelf bepalen wanneer het vrij komt (bijv. bij 30 jaar pas) en dan kan je kind er tussentijds wel bij, maar alleen met jouw toestemming. Wellicht een interessante tussenvariant. Dan kan je tussen 18 en 30 gewoon met gezamenlijke instemming het geld besteden (meestal toch bedoeld voor studie etc) en is het geen schenking.


Dit wilde ik net gaan toevoegen, Rabo generatiesparen is hier een goed voorbeeld van.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:15

manzano schreef:
Je hebt ook ander soortige rekeningen he.... dan kan je zelf bepalen wanneer het vrij komt (bijv. bij 30 jaar pas) en dan kan je kind er tussentijds wel bij, maar alleen met jouw toestemming. Wellicht een interessante tussenvariant. Dan kan je tussen 18 en 30 gewoon met gezamenlijke instemming het geld besteden (meestal toch bedoeld voor studie etc) en is het geen schenking.

Goede tip, dat ga ik verder uitzoeken.

pmarenaJarig

Berichten: 48344
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:31

Ik heb nog even gecheckt wat wij precies hebben. Wat ik jaren geleden nog zelf naast een rekening onder onze naam met 50 euro per maand heb geopend is Dela Coöperatie sparen, ook 50 euro per maand. Ik zie dat de rente daarvan nu 2% is volgens mij.

Ik heb de einddatum op 2045 gezet :=
Met het idee dat het dan zeker lang genoeg is, en we niet in een situatie komen van "eigenlijk wil ik nog wat langer sparen maar dan moet ik een nieuwe rekening openen".

Het voortijdig afkopen kost 150 euro. Nou dat valt ook prima mee op meer dan 10.000 euro.
En na 10 jaar looptijd is die afkoopboete er helemaal niet meer :)

En je kan het dus ook meteen als overlijdens uitkering gebruiken. Daar is Dela immers voor :)

BoktVerlaten
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:50

Je mag jaarlijks ca 6000,- belasting vrij schenken. Dan moet het of vast gelegd zijn op papier (en dan mag het geld op je eigen rekening blijven)of je maakt het over naar een rekening van het kind zelf.

Als je veel spaart en je hebt nog eigen vermogen, bedenk dan dat het spaargeld van minderjarigen valt onder jouw vermogen en waar je mogelijk vermogensbelasting over moet betalen. (Vrijgesteld van vermogensbelasting is 57.000 of 114.000 met partner)

Maaaarije

Berichten: 1766
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:51

Wij sparen €100,- per maand en opa en oma €10,- op een rekening die op haar eigen naam staan.
Contant geld gaat in de spaarpot en storten we eens per jaar.
Na haar geboorte €1000,- op de rekening gezet.

Evt rijbewijs/studie willen wij voor haar betalen dus we hopen op deze manier een mooie start te maken voor een auto/woning. Of ze dit uiteindelijk met het geld doet? Geen idee. Vanaf haar 18de is het officieel van haar maar hopelijk gaat het opvoeden aardig en ziet ze ook in dat ze dit geld verstandiger kan besteden dan aan de kroeg en dagjes weg. :+

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:06

Ik ben geen voorstander van grote bedragen geven als ze 18 worden. Ik merk nu al hoe makkelijk het zakgeld uitgegeven wordt. Met 18 jaar wordt er een auto van gekocht en op vakantie gegaan en alles is op. Dat gaan we niet doen dus. Ik spaar zelf voor haar, voor haar studie en haar rijbewijs. Ik verwacht dat ze zelf ook vakantiewerk gaat doen om hieraan bij te dragen. Ik betaal liever af en toe dingen voor haar na haar 18e dan dat ze een groot bedrag krijgt. Dat lijkt me totaal niet verstandig.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:33

Wij hebben geen speciale rekeningen voor de kinderen.
Wel ons eigen spaargeld en daar betalen we van wat nodig is voor ze.
Maar ‘sparen voor later’ mogen ze zelf doen als ze gaan werken.
Zo bepalen we zelf waar we aan mee willen betalen en hoeveel geld we ze geven en wat ermee gebeurt.

Alja

Berichten: 25661
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:47

Ik spaar elke maand 100 euro per kind

veerledec

Berichten: 6696
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:06

pillow schreef:
Ik vindt 50 euro per maand erg veel. Mijn ouders hadden vroeger (60 jaar gelden) voor ons ook een zilvervloot rekening. Het bedrag wat ze toen kwijt waren was voor hun toen best wel veel. En toen wij 18 waren was het geld wat op de rekening stond door de inflatie een potje van niks. Dus zij hadden het als het ware uit hun mond gespaard en wij hadden er weinig aan. Ik meen dat ik mijn rijbewijs er van gehaald heb.

Dit...met de huidige inflatie moet je wel echt een goede rente krijgen, anders is sparen geld weggooien.

Supervixen

Berichten: 12957
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:29

Mijn ouders hebben mij nooit 'een zak geld' overhandigd toen ik 16 of 18 werd. Ze hebben mij altijd geleerd om te sparen voor de dingen die ik wilde en daar ben ik nu heel blij mee.
Ik heb zelf mijn rijbewijs bij elkaar gespaard toen ik 21 was en toen heb ik wel de helft teruggekregen van mijn ouders. Dit wist ik niet van tevoren.
En ze hebben ze hebben alles voor mijn school en hbo studie helemaal betaald.
Ik had dus 0,0 euro studieschuld en ook daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor.

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:43

Wij sparen 50 euro per maand per kind. Voor straks studie, rijbewijs ed
Staat gewoon op een spaarrekening van ons, we gaan ook geen geld geven als ze 18 worden ofzo. Echt puur om te helpen in de kosten van die hele grote en hele dure (noodzakelijke) dingen

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:11

Hier hebben we voor beide kinderen een regenboogrekening, waar 50 euro pm heen gaat. Als ze 18 worden is het geld voor hun. Idealiter zou ik graag zien dat ze dat gebruiken voor studie of rijbewijs oid, maar het is hun geld, zij mogen bepalen. Maken ze minder slimme keuzes, dan is dat maar zo. Dat heb ik vroeger ook gedaan, en ik heb er erg veel van geleerd en het is helemaal goed gekomen.

Edit: overigens sparen ze zelf ook op een lopende rekening, hun zakgeld en extraatjes van oma's etc.

Tieme
Berichten: 4981
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 23:09

Ik zet vanaf het begin de kinderbijslag op een aparte spaarrekening die op mijn naam staat.
Een enkele keer gaat er iets vanaf wat veel geld kost. Zoals een fiets en ipad voor m'n oudste op het voortgezet onderwijs.

De rest spaar ik voor later voor wanneer ze een studie willen gaan doen. Misschien betaal ik hun autorijlessen maar dat zie ik tegen die tijd nog wel.

Ze krijgen in ieder geval niet op hun 18e een zak met geld en ik ga niet alles voor ze betalen. Ik heb voor dat geld hard moeten werken dus zit er niet op te wachten dat het zo er doorheen gejaagd wordt. Leren met gele omgaan doen ze dus maar lekker van hun eigen gespaarde en verdiende geld.


Daarnaast hebben ze nog een betaal en spaarrekening op naam. Hier sparen ze zelf hun zakgeld en verjaardagsgeld op en geld van spullen die ze verkocht hebben.
Dit is helemaal hun eigen geld en mogen ze zelf bepalen wat ze ermee doen.

Sky

Berichten: 5073
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoeveel spaargeld baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 04:28

Maar voor een kind studie kunnen betalen en bijv. een bijdrage aan op kamers, wilt niet zeggen dat ze niet zelf ook nog hard moeten werken. Ik heb altijd hard gewerkt, maar was blij dat ik nooit hoefde te stressen over geld voor studie. Dat zijn bedragen die met een bijbaantje naast studie voor een paar euro per uur echt te groot zijn.

Gnome
Berichten: 8460
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 06:27

Wij sparen iedere maand 100 euro voor meneer op een spaarrekening op onze naam. Daarnaast krijgt hij in zijn spaarpotje van bezoek nog regelmatig wat centjes en dat storten we op een rekening waar hij zelf bij kan als ie wat ouder is.

Wij vinden het belangrijk dat we in deze tijden zorgen dat hij straks, als dat nodig is, hulp kan krijgen bij een auto, rijbewijs, studie, huis of wat dan ook. En als ie volledig ontspoort gaan we er zelf van op vakantie O:)