Aangereden steenmarter gekomen; niemand komt hem halen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Aangereden steenmarter gekomen; niemand komt hem halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:24

Afgelopen donderdag vond ik een dode steenmarter langs de kant van de weg in de stromende regen. Ik dacht eerst dat het een uit de kluiten gewassen fret was met misschien een eigenaar. En daarnaast kon ik het niet over m'n Hart verkrijgen hem in de stromende regen te laten liggen.
Dus ik heb hem mee naar huis genomen en de dierenambulance gebeld om hem op te laten halen. Die komen geen "wild" halen en aangezien het een beschermde diersoort is, moest ik de gemeente bellen.
Die moesten een melding maken en zouden hem dan komen halen. Heb hem in een doosje gedaan en onder het afdak in de tuin gezet.
Ze zijn niet gekomen vandaag :( . Dus nu ligt er het hele weekend een dode steenmarter in m'n tuin. Ik heb ook katten en vind dit geen prettig idee.
Maar wat nu? Gemeente komt hem in t weekend niet halen. En de dierenambulance ook niet...
Ben ik strafbaar als ik hem morgen zelf in het bos begraaf? Of, de dierenambulance mag hem niet komen halen, maar als ik hem zelf breng is het dan een ander verhaal?
Kunnen jullie met me mee denken? Ik heb vooral geen zin om een boete te krijgen omdat ik vanuit m'n Hart een overleden dier heb meegenomen.

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:42

Bij mij lag er een paar weken geleden een dood egeltje :( in de tuin. Ik heb toen met de dierenambulance gebeld over wat ik ermee moest doen. Zij hebben toen mijn adres genoteerd voor de database en die mevrouw vertelde dat ze dood wild altijd teruggeven aan de natuur. Andere dieren hebben daar dan weer wat aan. Ik heb het egeltje toen naar het bos gebracht en op een beschut plekje neergelegd.

Of dat voor een beschermde diersoort anders is weet ik alleen niet.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Aangereden steenmarter gekomen; niemand komt hem halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:47

Ik heb het ooit met een ree en rijkswaterstaat gehad.
Die lag dood naast de snelweg
Melding gemaakt en de volgende dag lag hij een stuk richting slootkant met zijn pootjes omhoog
Weer melding gemaakt en die gaven aan dat ze reeën ook terug gaven aan de natuur.
Dus ik zou je steenmarter lekker diep in een bos onder de bomen of struiken leggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aangereden steenmarter gekomen; niemand komt hem halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:02

Lopen er nou twee topics over hetzelfde onderwerp? Ik had volgens mij al gereageerd :o?
Maar ik zou de steenmarter terug in het bos leggen op een plek waar mens en hond niet in de buurt komen.
Begraven hoeft niet, op die manier is hij voedsel voor andere dieren en is het cirkeltje weer rond.

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:12

Ik weet niet of je een wildopvang in de buurt hebt, zo ja, vragen of hij daar in de vriezer kan?
Of anders bij een dierenarts in de vriezer?

Slordig van de gemeente. (Rijden ze niet op zaterdag?).

Door verplaatsen ‘naar het bos’ zou je mogelijk aan faunavervalsing doen; iemand vind jou steenmarter ergens waar geen steenmarters voorkomen maar ja wel aangetroffen en zet een stip op de kaart.

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Aangereden steenmarter gekomen; niemand komt hem halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:28

Gewoon ergens in een gemeenteplantsoen op een stil plekje een kuil graven en het diertje begraven. Het is veel te warm om te laten liggen, dat gaat stinken, en dan hadden ze hem maar moeten ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:30

Ja sorry, dubbeltopic wegens spelfout in de titel.
Bedankt voor de tips tot zo ver. Ik vraag me vooral af of t strafbaar is als ik hem zou begraven/in t bos leg/begraven in t bos, of hem bij de dierenambulance voor de deur leg/überhaupt vervoeren..

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Aangereden steenmarter gekomen; niemand komt hem halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:45

Ik heb degene die ik vond gewoon in de berm, uit zicht, gelegd.

Voor dassen weet ik wel de juiste personen te vinden, maar wist niet dat marters ook gemeld moesten worden.

Nou was de mijne wel een boommarter.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 21:49