Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 12:11

Hoihoi, ik ga dit even zo kort en globaal mogelijk proberen te schetsen.

Mijn moeder en ik hebben een tijdje geleden samen een boek geschreven en zijn op zoek gegaan naar een uitgever. Die vonden we; een partij waarmee we een klik voelden en het leuk vonden om mee aan de slag te gaan.

Wij hebben toen één keer in het echt afgesproken als kennismaking; hier is het een en ander besproken over hoe het verhaal tot stand is gekomen en hoe een proces van een boek maken er globaal uitziet. Kortom; absoluut nog geen mondelinge afspraken en er was toen nog niets in gang gezet.

Hij heeft na deze kennismaking een mailtje gestuurd met waar wij alvast mee aan de slag konden; dit zijn we toen gaan doen. Mijn moeder had echter af en toe vragen, en daar reageerde de beste man moeilijk op.

Uiteindelijk nam hij na lang aandringen een maand geleden weer contact op, waarin hij iets over een proefdruk heeft gezegd en dat er iemand aan de slag ging met de layout maken. Dit voelde voor ons opeens best snel; we wilden eigenlijk liever eerst nog eens de boel rustig bespreken, en daarbij wilde mijn vader graag duidelijke informatie over afspraken over kosten. Die kregen we niet. "Moeilijke" vragen ontweek deze uitgever en het process van proefdruk enzo heeft hij zelf in gang gezet. Ook hebben wij niets gezien van wat de designer ging doen met de layout. Mijn vader vertrouwde het niet meer en ook mijn moeder en ik kregen er een ongemakkelijk gevoel bij en hebben per direct de samenwerking beëindigt.

De feiten: er zijn nooit, niet mondeling en niet schriftelijk, offertes getoond of kosten besproken, laat staan dat wij daar akkoord op hebben gegeven. Wij hebben hier NIETS over gehoord of van gezien, ook niet na aandringen. Wij hebben niets ontvangen of gehoord over hoeveel de proefdruk zou kosten, wij hebben geen contract getekend, wij hebben geen akkoord gegeven op processen waarvan we niet wisten wie dat zou moeten gaan betalen.

Wij hebben nu echter een flinke factuur ontvangen van allerlei dingen en processen waar hij mee aan de slag is gegaan en die wij nu zouden moeten betalen wegens beëindiging samenwerking.

Mijn vraag: wat zijn onze rechten? Er zijn echt 0 overeenkomsten geweest en geen offertes met ons gedeeld, dus deze best wel hele hoge rekening (over de 1000 euro) komt als een verrassing. Mijn vader slaapt er slecht van en wil het maar gewoon betalen om er vanaf te zijn, maar ik heb het idee dat wat deze man doet niet mag.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:16

Dit is een raar verhaal. Ik zou ook niet zomaar betalen. Toen hij begon over een proefdruk en iemand aan het werk zetten hebben jullie duidelijk gezegd dat je dat nog niet wilde?
Hoe dan ook zou ik advies inwinnen bij je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket.

Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 12:22

Lijsken schreef:
Dit is een raar verhaal. Ik zou ook niet zomaar betalen. Toen hij begon over een proefdruk en iemand aan het werk zetten hebben jullie duidelijk gezegd dat je dat nog niet wilde?
Hoe dan ook zou ik advies inwinnen bij je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket.



Hij is zelf aan de slag gegaan met allerlei dingen (zoals proefdruk, maar ook opeens kennelijk promotie en een uitgeefconstructie) waarover wij überhaupt nooit zijn ingelicht, laat staan dat er kosten aan zijn verbonden. Die krijgen wij nu opeens in een factuur op ons dak.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:24

Rechtsbijstand bellen of juridisch loket.

Ik denk dat hij zal moeten aantonen dat jullie dit wilden. Dat er handtekeningen zijn.
Maar goed ik ben geen advocaat.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:29

Zeker niet betalen! Daar hoopt zo iemand op. Ik zou wel idd gelijk dit bij een rechtsbijstand neerleggen en hen de confrontatie laten doen. Wellicht is het dan met 1 briefje simpel opgelost. Geen overeenkomst = geen grond voor een factuur. Wie eist, bewijst dus laat hij maar aantonen dat er wel een overeenkomst zou zijn.....

mizzpoez

Berichten: 291
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: 't Gooi

Re: Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:09

Hey Soepblik, haha, leuke naam, ik zie je topic voorbij komen en ik reageer niet zo vaak op bokt maar ik wil je meteen wat meegeven: Ik ben al heel wat jaren zelfstandig ondernemer en kan ondertussen zelf een boek schrijven wat zowel klanten als fabrikanten allemaal proberen uit te halen om aan geld te komen.
In de eerste jaren zou ik van een voorbeeld als dit ook onder de indruk zijn geweest maar ondertussen heb ik door ervaringen veel geleerd en ook omdat ik zelf wel eens aan de andere kant sta van de factuur: dus wanneer mijn klanten mij niet willen betalen: alles onder de 1000 euries is het wel waard om naar een incassobureau te sturen maar bij uitblijven van een betaling zal ik hier verder niet zo vaak meer wat mee willen doen. Vanaf dat moment moet ik namelijk vooruit betalingen gaan doen om een rechtszaak voor te bereiden en die kosten lopen al snel op boven het oorspronkelijke factuurbedrag. Ik heb het in het verleden wel gedaan, omdat ik de betreffende persoon koste wat kost wilde laten dokken (voor geleverd materiaal). Zelfs met een vonnis van de rechter bleef de betaling uit en in principe is het dan klaar: het incasso haakt dan zelf ook af. Dit is me nu 3x gebeurd in al die jaren dus de kosten bij elkaar lopen de spuigaten uit voor een resultaat van niks. Je kan in dit land dus heel erg makkelijk een factuur opzij leggen, het uit laten komen op een rechtszaak en vervolgens het vonnis in de prullenbak gooien: geen hond die er voor komt. Bij grotere bedragen zal dit anders zijn maar tot 2000,- doet echt niemand meer moeite voor je.
Dan de clou van dit verhaal: je staat in je recht: je hebt geen overeenkomst getekend of toegezegd, die gast is zelf wat gaan organiseren zonder jullie erbij te betrekken en bij afhaken van jullie wordt hij boos en stuurt dan maar een factuur om nog iets van winst te proberen te maken.
Je kan 2 dingen doen: heel veel tijd en energie erin stoppen en de factuur gaan tegen vechten. Je kan ook een mededeling geven dat hij onterecht een factuur stuurt voor een nooit overeengekomen afspraak voor nooit overeengekomen diensten en dat jullie een creditnota verwachten binnen 5 werkdagen. Einde bericht. Sta in je recht en laat je niet overbluffen door dit soort lui en al helemaal geen slapeloze nachten bezorgen. Tenzij je verhaal nog details heeft die niet omschreven staan heeft hij geen recht om wat dan ook te factureren. Hij snapt zelf ook wel dat hij geen case heeft voor het incassobureau en een evt. rechtzaak die erop kan volgen: dat kost hem heel veel geld en hij weet dat hij heel zwak staat dit te kunnen winnen.

journee
Berichten: 784
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:30

Ik zou de factuur ook niet klakkeloos betalen. Maar gezien het feit dat het bedrijf klaarblijkelijk wel werkzaamheden voor jullie heeft verricht, zou ik overwegen om een gedeelte (wat jullie redelijk lijkt) van de factuur te voldoen. Ik zou het bedrijf zowiezo aanschrijven om protest te maken tegen de factuur met jullie onderbouwing erbij. Dan eventueel met het voorstel om een gedeelte van de factuur te voldoen. Dan sta je al een stuk sterker.
Misschien kun je er op die manier samen uitkomen.

Bij mondelinge afspraken geldt inderdaad een bewijslast, maar dit geldt voor beide partijen. Kan de eiser bewijzen dat hij kosten voor jullie heeft gemaakt en mocht hij ervan uitgaan dat er een overeenkomst was? Kunnen jullie bewijzen/hard maken dat jullie van niets wisten en er geen overeenkomst was? Verder juridisch advies vragen is dan ook zeker niet onverstandig.

Mijn ervaring is dat het altijd handig is om mondelinge/ telefonische gesprekken nogmaals via mail samentevatten en te bevestigen wat is besproken, ook als dit soms onnodig lijkt. Dit om zo een dossier op te bouwen en dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. Bovendien krijg je dan als het goed is ook een bevestiging van de andere partij en weet je dan tenminste zeker dat jullie elkaar in het gesprek goed begrepen hebben.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:33

Als er een deel betaald wordt, Journee, moet er ook wat geleverd worden. Bijvoorbeeld Artwork, proefdruk, layout, wat dan ook.

sas66
Berichten: 637
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:33

Precies wat Misspoez bij optie 2 aangeeft. Het is namelijk niet handig om niets te doen. Je moet de factuur betwisten (dus aangeven dat je het er niet mee eens bent) en aangeven waarom je niet betaalt. Dit doen per email met lees en/of ontvangstbevestiging of per aangetekende brief, maar in ieder geval op een manier dat je kunt bewijzen dat hij het ontvangen heeft.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:36

Sommige bedrijven lopen hierop en hopen dat je betaalt. Als jullie voor jezelf weten dat er geen overeenkomst is gesloten, dan is het advies van mizzpoez volgen een goede keuze.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:39

journee schreef:
Bij mondelinge afspraken geldt inderdaad een bewijslast, maar dit geldt voor beide partijen.

Nee dat geldt niet voor beide partijen in deze zaak.. het bedrijf heeft een grotere bewijslast dan een particulier.

TS vragen om het contract waaruit blijkt wat jullie zouden moeten betalen.
Dit kunnen zij dus niet leveren en hoef je niet te betalen.

BeFunny

Berichten: 10811
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:45

journee schreef:
Ik zou de factuur ook niet klakkeloos betalen. Maar gezien het feit dat het bedrijf klaarblijkelijk wel werkzaamheden voor jullie heeft verricht, zou ik overwegen om een gedeelte (wat jullie redelijk lijkt) van de factuur te voldoen. Ik zou het bedrijf zowiezo aanschrijven om protest te maken tegen de factuur met jullie onderbouwing erbij. Dan eventueel met het voorstel om een gedeelte van de factuur te voldoen. Dan sta je al een stuk sterker.
Misschien kun je er op die manier samen uitkomen.


Ze hebben een vrijblijvend gesprek gehad.
Alle werkzaamheden die het bedrijf gedaan heeft hebben ze op eigen houtje tegen de wil van ts gedaan.

Dus nee ik zou niks betalen.

Ik zou een e mail sturen dat je het niet eens bent met de factuur en dat je die dan ook niet betaald.
Ik zou daar ook inzetten dat er geen contract is. En dat je een creditnota verwacht binnen een bepaalde termijn.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:57

In feite heeft het bedrijf op eigen rekening en risico alvast werkzaamheden verricht omdat ze dachten dan het wel rond zou komen. Nu blijkt het niet rond te zijn en proberen ze alsnog de kosten op jullie te verhalen.

Ik zou daar ook niet mee akkoord gaan.
Ik zou schriftelijk de ontvangst van de factuur bevestigen maar gelijk aangeven dat je de kosten betwist omdat er vanuit jullie kant geen opdracht is gegeven voor het uitvoeren van deze werkzaamheden noch dat jullie enig overzicht hebben gehad van de kosten die bepaalde werkzaamheden met zich meebrengen.
Als het bedrijf meent dat dit wel zo is verzoeken dit te bewijzen.

Verder op zoek naar juridische hulp. Als er een rechtsbijstand verzekering is deze inschakelen of juridisch loket.

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:46

Er zijn wel mogelijkheden om voordat je een handtekening hebt gezet, er al een soort 'contract' ontstaat. Ik zal het juridisch kader even uiteenzetten.
Je hebt namelijk een precontractuele fase, dit is de fase waarin partijen elkaar aftasten en onderhandelen. In de precontractuele fase heb je 3 fases. In de eerste fase staat contractvrijheid voorop en ben je nog volledig vrij in alle keuzes. In de tweede fase zijn partijen al iets dichterbij elkaar, en zijn er mogelijk al kosten gemaakt die te maken hebben met de onderhandelingen, je hebt hier het negatief contractsbelang. In de derde fase zijn partijen zeer nauw, als de verwachting hier is ontstaan dat het contract wordt gesloten, en een partij trekt zich terug, dan geldt het positief contractsbelang. Hierbij dien je de wederpartij in de situatie te brengen die gelijk is aan de situatie waarin wél een contract gesloten zou worden. Uit rechtspraak blijkt echter dat de rechter zeer terughoudend is met het aannemen van de derde fase. Hier is dus zelden sprake van.

Even terug naar de tweede fase. Het negatief contractsbelang wil zeggen dat wanneer een partij zich terugtrekt, deze door de rechter verplicht kan worden de gemaakte kosten te vergoeden. Hier moet dus al een zeker vertrouwen zijn aan de kant van de uitgever dat er een contract tot stand komt. Het is juridisch gezien wel mogelijk dat er een verplichting ontstaat naar de uitgever m.b.t. de kosten.

In jullie situatie echter zaten jullie nog veel meer in de aftastfase / onderhandelingsfase. Jullie hebben het nog niet eens over kosten gehad, en toen de uitgever aangaf een proefdruk te maken en een designer op de layout te zetten hebben jullie aan de rem getrokken, of in ieder geval aangegeven dat het te snel ging en dat jullie nog vragen hadden.
Ik zou daarom ook stellen dat deze uitgever juridisch gezien geen poot om op te staan heeft. Proceskosten zijn daarbij ook hoger dan die 1000eu, dus dat gaat hij echt niet aanvechten.


Buiten het juridische ben ik het eens met Mizzpoez en sass66.
Het lijkt er meer op dat hij jullie wil overbluffen en er geld uit probeert te halen. Ik zou hier ook niet mee akkoord gaan.

Dit is mijn duit in het zakje, ik ben nog een rechtenstudent dus ik geef geen garantie haha.

Rauka

Berichten: 787
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Factuur ontvangen zonder overeenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:53

Wouw, ik heb met verbazing het verhaal gelezen. Ik kan inhoudelijk weinig zinnigs toevoegen maar wil jullie wel graag zeggen hoe verstandig ik de keuze vind om de samenwerking met deze uitgever te beëindigen.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:57

luuntje schreef:
Rechtsbijstand bellen of juridisch loket.

Ik denk dat hij zal moeten aantonen dat jullie dit wilden. Dat er handtekeningen zijn.
Maar goed ik ben geen advocaat.


Dit is een goed advies, zij kunnen precies vertellen wat je rechten zijn.