Ben ik de enige?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:15

Ik fiets niet meer maar als ik in de scootmobiel in het dorp rij groet vrijwel elke wandelaar en fietser. Daar word ik toch altijd vrolijk van.
Op de drukke baan is dat veel minder maar die mensen zijn vaak gehaaste.

Als we mennen groet vrijwel iedereen, zowel in België als in Nederland. Sommigen geven een compliment, anderen zetten ons op de foto. Daar heb ik verder geen probleem mee.

Die interactie met andere mensen vind ik fijn en leuk. De maatschappij is al hard genoeg.

Wintu

Berichten: 3209
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:18

RanjaRietje schreef:
Word hier in zuidwest Drenthe wel gezegd :D


Ik kon oorspronkelijk uit Groningen en daar is het meer regel dan uitzondering. Maar woon al jaren in zuid west Drenthe, maar hoor het hier nooit?

carineken

Berichten: 694
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:42

Ik merk dat ook erg als postbode, sommige mensen vallen bijna omver als ik hallo zeg.

Mondy

Berichten: 11889
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:15

Als ik met wandelen oogcontact heb zeg ik wel hallo of een glimlach (uiteraard ook als antwoord op) maar op de fiets echt amper.. dan blijf je bezig in de stad.
Maar zit denk ik ook een verschil tussen dagjesmensen die op hun gemakje een fiets tourtje doen of fietsen om van a naar b te moeten.

Als ik met het paard wandel (of rij) dan zeg ik wel gedag tegen fietsers. Meer ook om hun te laten weten dat ik ze gezien heb en ze ook niet stilletjes voorbij zoefen voor t geval paardlief met zn hoofd in de wolken zat en zich verschiet.

boemel

Berichten: 8534
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:04

Hier groeten de meesten wel. Jong en oud. (Begin Achterhoek, klein dorpje)

Suzanne F.

Berichten: 49479
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 19:54

Hier in de buurt (kleine dorpen) groet iedereen elkaar. Of je nou lopend of fietsend of met de auto bent.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:16

carineken schreef:
Ik merk dat ook erg als postbode, sommige mensen vallen bijna omver als ik hallo zeg.

Deze mensen zijn ongeveer een generatie terug gekruist met de welbekende fainting goats.

Ze kunnen het zelf ook niet helpen.


Suzanne F.

Berichten: 49479
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:22

:')

BeFunny

Berichten: 10875
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:32

Op de fiets begroet ik niemand. Zelfs bekenden niet. Wandelend groet ik iedereen wel met wie ik oogcontact heb.

RanjaRietje

Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:24

Wintu schreef:
RanjaRietje schreef:
Word hier in zuidwest Drenthe wel gezegd :D


Ik kon oorspronkelijk uit Groningen en daar is het meer regel dan uitzondering. Maar woon al jaren in zuid west Drenthe, maar hoor het hier nooit?


Ik denk dat het misschien wel komt door het dorp, daar word het door de dorps mensen wel gezegd

Mri

Berichten: 15314
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:53

Ik ben net verhuisd en vandaag terug in mijn "oude dorp". Het valt mij ineens op hoeweinig er gedag gezegd wordt :oo

Ik wordt gewoon raar aangekeken. Alleen de oudjes zeggen wat terug.

In mijn nieuwe dorp zegt denk ik 70% gedag.


Ik heb het gevoel dat het misschien komt omdat mensen bang zijn dat je een praatje wil maken ofzo, dat het ze tijd kost.

Kaitlyn

Berichten: 9739
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:58

verootjoo schreef:
Telpeva schreef:
Ik heb op de fiets nog nooit anderen begroet met een hallo, waar ik woon is dat niet gebruikelijk.


Nee? Wat doe je dan als je elkaar passeert?

Hier (midden van ‘t land) zegt eigenlijk iedereen wel gedag als je iemand tegenkomt.


Nou op de fiets niet hoor. :=
Nu fiets ik ook alleen als het "moet" en heb er een vreselijke hekel aan. Als ik wandel of op mijn paard buiten rijd dan groet ik wel altijd netjes, behalve als ik in hoger tempo voorbij kom.

ElfBeau_067

Berichten: 2011
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:07

Kaitlyn schreef:
Nou op de fiets niet hoor. :=
Nu fiets ik ook alleen als het "moet" en heb er een vreselijke hekel aan. Als ik wandel of op mijn paard buiten rijd dan groet ik wel altijd netjes, behalve als ik in hoger tempo voorbij kom.


Heb je een vreselijke hekel aan fietsen of mensen groeten op de fiets?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:21

Ik groet ook op de fiets wanneer ik oogcontact met iemand heb tijdens het voorbij gaan :j

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:39

Ohhhhh wat herkenbaar! Ik kom van oorsprong uit een dorp en daar groet iedereen elkaar. Dat is mijn ‘normaal’.
Nu woon ik weer een dorp en groet altijd.

Mijn ergernis zit in het feit dat het hier zomers behoorlijk toeristisch is. De toeristen kijken je aan en reageren niet op je groet. Ik vind dat best a-sociaal en ergerlijk. Nu las ik een zomer-toeristenstop in met groeten :D

Kaitlyn

Berichten: 9739
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:17

ElfBeau_067 schreef:
Kaitlyn schreef:
Nou op de fiets niet hoor. :=
Nu fiets ik ook alleen als het "moet" en heb er een vreselijke hekel aan. Als ik wandel of op mijn paard buiten rijd dan groet ik wel altijd netjes, behalve als ik in hoger tempo voorbij kom.


Heb je een vreselijke hekel aan fietsen of mensen groeten op de fiets?


Oh nee aan fietsen. Dat is echt overleven voor mij :')
Als ik wandel / hardloop of met mijn paard buiten rijd begroet ik wel altijd netjes iedereen. :j

Edit; ik woon nu in een stad, daar is groeten toch meer een ding dan het dorp waar ik vandaan kom, daar groette ik wel degelijk meer mensen op de fiets ook mede omdat ik ze kende. :D

Montgri
Berichten: 657
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:38

Ik herken dit zelf erg als ik met mijn paard rij en ik mensen een goede morgen wens of hallo zeg. Vaak als ze niets zeggen mompel ik zacht ‘dan niet’, maar dat is echt meer de frustratie dat het zo eenzijdig is en ze niets terug doen. Niet om achter die mensen hun rug te beledigen. Een knikje of een glimlach vind ik ook prima. Maar beleefdheid is ver te zoeken tegenwoordig…, helaas.

Maar hier negeren ook oudere mensen mij regelmatig. En wielrenners en hardlopers die gewoon bewust hun hoofd wegdraaien van je.

Zijn ook zeker mensen die wel groeten of zelfs een praatje maken hoor! Maar zeer zelden.

ElfBeau_067

Berichten: 2011
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:01

Kaitlyn schreef:
Oh nee aan fietsen. Dat is echt overleven voor mij :')


Fietsen kan idd niet leuk zijn, vooral als je op je kamp 5 uur lang ergens heen moest fietsen en het eigenlijk helemaal niet waard was :j yes, that’s me :')

Coco4life
Berichten: 1245
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:06

Ik begroet eigenlijk nooit mensen, behalve bekenden met een heeee. Maar eigenlijk is dat ook wel het enige

hannelot
Berichten: 1010
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 15:32

ElfBeau_067 schreef:
Kaitlyn schreef:
Oh nee aan fietsen. Dat is echt overleven voor mij :')


Fietsen kan idd niet leuk zijn, vooral als je op je kamp 5 uur lang ergens heen moest fietsen en het eigenlijk helemaal niet waard was :j yes, that’s me :')

:')

Kaitlyn

Berichten: 9739
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:41

ElfBeau_067 schreef:
Kaitlyn schreef:
Oh nee aan fietsen. Dat is echt overleven voor mij :')


Fietsen kan idd niet leuk zijn, vooral als je op je kamp 5 uur lang ergens heen moest fietsen en het eigenlijk helemaal niet waard was :j yes, that’s me :')


Schoolkamp groep 8. Ik denk dat daar de haat vandaan is gekomen. |(
Op de terugweg heb ik gefakete dat ik echt heel erg misselijk was. :Y)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:42

Ligt er aan hoe druk het is toch, onafhankelijk van locatie. Als er 30 mensen per minuut passeren zeg je niet 'hallo' tegen iedereen. Op de fiets kan dat aantal nog hoger liggen, schreeuw je dan 'hallo' tegen iedereen?!

Maar op rustige locaties, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg of 's avonds laat, of in het park/bos met de hond etc., stil straatje... Dan groet je wel.

Merk daarin geen verschil tussen regio's, met de kanttekening dat ik nooit in Friesland of Groningen kom dus geen idee hoe het er daar aan toegaat :+ Maar ik zeg niet meer of minder 'hallo' op de Dappermarkt dan op de wekelijkse markt in Goes.

RenskeFrea

Berichten: 872
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:59

Als ik woon werk verkeer fiets groet ik niet, dan ben ik meestal in mezelf gekeerd net als de meeste.
Als ik een fietstochtje maak voor vrije tijd zeggen mensen ook vaker hallo, dan groet ik terug. Anders glimlach ik ook naar mensen zonder iets te zeggen. Met wandelen hetzelfde, meestal alleen hardop als zij dat ook doen.

Wel heb ik er een tijdje een sport/spel van gemaakt toen ik dagelijks naar kantoor fietste om iedereen die ik tegen kwam een glimlach te geven ter groet.
Ik werd er vooral zelf heel vrolijk van, vooral hoe verbaasd of verward/verstrooid sommige mensen keken daarop.
Misschien weer eens uitproberen :P

Soepblik
Berichten: 1172
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:20

Niet op de fiets, maar het viel me laatst wel op dat iedereen ontzettend zuur is. Op straat, in het OV... mensen voelen heel onverdraagzaam aan.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:11

Soepblik schreef:
Niet op de fiets, maar het viel me laatst wel op dat iedereen ontzettend zuur is. Op straat, in het OV... mensen voelen heel onverdraagzaam aan.



Ja, vind je dat echt? Hoe merk je dat dan?

Ik merk juist in het dagelijks leven die polarisatie véél minder dan in de media en online. Behalve in de extreme tokkie/wappie groepen, maar zoveel kom je die dagelijks gelukkig ook weer niet tegen.