Ben ik de enige?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:53

Selina schreef:
RanjaRietje schreef:
Oh ja hoor! Altijd wel, maar niet iedereen zegt wat terug maar de meeste wel, bekende zwaaien we altijd na. Ook als je ze in de tuin ziet bijvoorbeeld of hoi, hallo, moi. Vinger opsteken en Moi! op het platteland is dat een gewoonte denk ik zo ben ik opgegroeid :D


Nog nooit gehoord van moi. Waar komt dat vandaan dan?


Grunn

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:55

Ik woon in Drenthe en we groeten hier iedereen, bekend en onbekend. Als mensen ons vreemd aankijken en niks terug zeggen, mompelen we altijd 'toeristen' :D
Maar ook als je elkaar in de auto passeert en je even ruimte maakt voor de ander, gaan aan beide zijden de hand omhoog.

josewoos

Berichten: 4821
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:56

Bellatrix schreef:
Ik woon in een klein dorp waar eigenlijk iedereen elkaar wel gedag zegt. Of je elkaar nou kent of niet. :+


Ja wandelend of te paard of zo, maar als ik door je dorp fiets word ik door niemand begroet hoor :+
Net als mijn dorp verderop of de stad. Maar ik denk ook dat ik dan drukker ga zijn met begroeten dan op het verkeer te letten.

Nee, deze gewoonte is mij echt niet bekend. En ohja, ik behoor tot de bijna fossielen groep denk ik _O-

Grappig zoveel verschillen en dat bij de ene raar word opgekeken als je door onbekende word begroet en dat een ander het weer raar vind als het niet gebeurd

Picopico
Berichten: 897
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 00:38

Ligt eraan waar ik ben. In het buitengebied als ik aan het wandelen ben groet ik iedereen, de meeste mensen groeten ook terug. Degenen die dat niet doen zijn vaak toerist. Vooral Duitsers groeten nooit.
In de stad groet ik vrijwel niemand, dan blijf je aan de gang. Muv een klein, rustig straatje of als je voor elkaar aan de kant moet, dan groet ik wel (kan ook alleen oogcontact zijn).

hannelot
Berichten: 1006
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:10

Snadrem schreef:
prugelpiet schreef:
Hier zegt iedereen hoi (of moi). Of je nou loopt, fietst of je op een andere manier voortbeweegt. Als er mensen op straat lopen zwaai je daar naar vanuit huis, en als je in de auto rijd steek je je vinger op. Is toch net zo gezellig :D

Jij woont duidelijk niet aan een superdrukke straat midden in een stad :)

Ik groet wel andere mensen als ik op straat loop, maar alleen als ik er ook echt oogcontact mee heb. Ik ga niet naar iedereen die buiten is "hoi" lopen roepen.

Wel uitgebreid zwaaien en roepen naar mensen die ik ken, om er dan achter te komen dat ik die mensen helemaal niet ken en ze alleen maar leken op mensen die ik ken :')

Dat doe ik ook. Alleen als ik oogcontact heb

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:12

Ik ben 7 jaar geleden verhuisd van Arnhem naar de achterhoek en moest er in het begin enorm aan wennen dat iedereen gedag zegt hier.

Inmiddels doe ik het zelf ook en vind ik het "raar" als ik geen antwoord terug krijg.
Dit is overigens wel tijdens het wandelen/winkelen etc., op de fiets groet ik alleen bekenden.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:11

Wintu schreef:
Maar ook als je elkaar in de auto passeert en je even ruimte maakt voor de ander, gaan aan beide zijden de hand omhoog.

Dit is normaal weggebruik, ook in de stad

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:29

Dorine92 schreef:
Wintu schreef:
Maar ook als je elkaar in de auto passeert en je even ruimte maakt voor de ander, gaan aan beide zijden de hand omhoog.

Dit is normaal weggebruik, ook in de stad

Daar denken veel mensen tegenwoordig anders over lijkt het. Er zijn zelfs mensen die proberen je helemaal de berm in te drukken door keihard door te rijden. Dat gebeurt vooral op de weg waaraan wij wonen en waar zo nu en dan een auto vast komt te zitten dus wij gaan niet de berm in. Kunnen ze kiezen, zelf door de berm of afremmen en elkaar netjes passeren. Het zijn eigenlijk altijd gezichten die we niet kennen. Vind ik ook zo bijzonder, rijd je ergens waar je het niet kent en gedraag je je als een hork.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:35

Hier ligt het echt aan het gebied. In een dorp vlakbij van waar ik vroeger woonde groet je iedereen. Al is het soms ook een knikje in plaats van 'hoi' In de kleine stad ernaast groet je niemand, tenzij het een bekende is.

Ik woon nu in het centrum van een stad. Als ik tegen iedereen 'hoi' ga zeggen, heb ik geen stem meer over :P

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:42

Ik vind het interessant dat je zegt dat niemand meer geniet van het fietsen. Ik zeg alleen hoi als ik oogcontact heb met iemand en verder zit ik te genieten van het fietsen/wandelen. Daarnaast vind ik mensen hoi zeggen ervoor zorgen dat ik juist even niet geniet van de omgeving. Maar goed, tijdens wandelen doe ik het wel als een soort norm.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:46

Wintu schreef:
Selina schreef:

Nog nooit gehoord van moi. Waar komt dat vandaan dan?


Grunn


Word in zowel Drenthe, Groningen als Friesland gebruikt. Maar vergeet het vingertje niet :)) niet je hele hand, alleen een wijsvinger.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:20

Arlette1991 schreef:
Ik ben 7 jaar geleden verhuisd van Arnhem naar de achterhoek en moest er in het begin enorm aan wennen dat iedereen gedag zegt hier.

Inmiddels doe ik het zelf ook en vind ik het "raar" als ik geen antwoord terug krijg.
Dit is overigens wel tijdens het wandelen/winkelen etc., op de fiets groet ik alleen bekenden.

Toerist :D

Ik woon niet ver bij je vandaan, maar hier groet dus echt iedereen, ook op de fiets. Soms heel onhandig, aangezien we in een boerderij op een hoek wonen, er komen dus nogal wat mensen voorbij soms.
Degenen die dat niet doen zijn dus meestal toeristen.

Maar heel eerlijk: ik vind het wel prettig eigenlijk, voelt vertrouwd ofzo.

Als ik op mijn werk (in de stad) tussen de middag een rondje wandel doe ik het ook gewoon. De meeste mensen reageren juist wel positief dan.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:26

Grappig hoe verschillend dit overal is. En ook altijd al is geweest.
Ik had vroeger een penvriendinnetje (die had je toen nog, gewoon met pen en papier elkaar brieven schrijven :D). Ik woonde in Groningen en zij in de buurt van Nunspeet. We gingen bij elkaar logeren en zij was eerst een week bij mij. Toen we onderweg waren naar haar huis, zei ze in de auto tegen mij:”Jij zegt op straat iedereen gedag, maar bij ons doen we dat niet, hoor!”
Haha, ze was natuurlijk bang dat ze zich dood zou schamen, omdat ik daar tegen iedereen te pas en te onpas hoi zou gaan roepen :D.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:33

Ik heb altijd draadloze oordopjes in als ik fiets, dus ja, ik zou je niet eens horen waarschijnlijk :=

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:38

Wat genieten van het fietsen betreft, ik denk ook niet dat je er van uit moet gaan dat iedereen fietsen leuk vindt, of dat mensen voor hun plezier op een fiets zitten.

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:43

Ik woon in een dorp vlakbij Utrecht en hier begroeten wij onbekenden te voet of fiets. Gewoon in het voorbij gaan wanneer er oogcontact is.

Op zaterdag ga ik altijd wandelen of hardlopen in de omgeving van Utrecht/Groenekan/Bilthoven en ook hier wordt er gegroet.

Ik vind het juist wel mooi, vooral in de tijd van eenzaamheid, een klein gebaar/momentje van aandacht voor elkaar. Iemand voelt zich gezoend en dat is toch hartstikke mooi.

Ik weet nog wel dat ik 10 jaar geleden door een collega werd opgehaald. Hij stond even te wachten bij de auto en toen ik instapte was hij zo verbaasd over de aandacht en vriendelijkheid van de mensen in de buurt.

Berdien

Berichten: 64559
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:47

Als ik recreatief fiets, dus puur voor de lol dan groet ik meestal wel. Dan kom je vaak ook mede recreanten tegen. Maar op weg naar de stad? Dan kom je niet echt mensen op hetzelfde fietspad tegen, plus dan ben ik ook op een missie. Dan ga ik echt niet iedereen die ik tegen kom groeten, de meeste fietsers zijn daar ook mede-missie-fietsers :))

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:53

Snadrem schreef:
prugelpiet schreef:
Hier zegt iedereen hoi (of moi). Of je nou loopt, fietst of je op een andere manier voortbeweegt. Als er mensen op straat lopen zwaai je daar naar vanuit huis, en als je in de auto rijd steek je je vinger op. Is toch net zo gezellig :D

Jij woont duidelijk niet aan een superdrukke straat midden in een stad :)

Ik groet wel andere mensen als ik op straat loop, maar alleen als ik er ook echt oogcontact mee heb. Ik ga niet naar iedereen die buiten is "hoi" lopen roepen.

Wel uitgebreid zwaaien en roepen naar mensen die ik ken, om er dan achter te komen dat ik die mensen helemaal niet ken en ze alleen maar leken op mensen die ik ken :')


Hier in het oosten in de woonwijk zeggen we elkaar gedag, in de binnenstad niet, nee. :')

nevica

Berichten: 1029
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:05

Ik deed het ook altijd toen ik nog in Brabant woonde. Nu woon ik in een stad in het Oosten en als ik het hier doe kijken ze me aan alsof ik naar een inrichting moet. :+

akishino
Berichten: 1879
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:20

Ik groet vrijwel altijd. Woon in een dorp in brabant, opgegroeid in een nog kleiner dorp in brabant waar echt iedereen elkaar kent en groet. Ook zo geleerd van mijn ouders.
Mijn vader (70 jaar) werd laatst door zijn buurman (28? Jaar) bestempeld als "hoi-er". Dat lijkt onder die generatie een term te zijn voor mensen die anderen wel groeten. Ik ben dus ook een hoi-er!

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:02

Het overkomt mij zelden. Nu niet en vroeger niet, in de Randstad niet en in de periferie niet. Ik word misschien nog weleens gegroet door wandelaars of stilstaanders als ik langs mensen fiets. Dan groet ik over het algemeen wel terug.

Maar even serieus: waarom zou je wildvreemden groeten? Wat heb ik met die mensen te maken? De maatschappij zit al zo vol met verplichtingen, moet ik nou ook nog iedereen gedag gaan zeggen? Volgens mij gaat er niets verloren als we stoppen met elkaar te groeten. Kijk, een bekende groeten is normaal. Ik kwam gisteren de fietsenmaker nog in het wild tegen, toen zei ik wel wat. Bedanken voor een attentie, zoals een auto die stopt terwijl dat volgens de verkeersregels niet had gehoeven, dat vind ik ook zeer wenselijk. Zo beloon je sociaal gedrag. Maar spontane interactie met mensen die wat mij betreft net zo goed marsmannetjes hadden kunnen zijn... nee, dank je.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:18

musiqolog schreef:
Het overkomt mij zelden. Nu niet en vroeger niet, in de Randstad niet en in de periferie niet. Ik word misschien nog weleens gegroet door wandelaars of stilstaanders als ik langs mensen fiets. Dan groet ik over het algemeen wel terug.

Maar even serieus: waarom zou je wildvreemden groeten? Wat heb ik met die mensen te maken? De maatschappij zit al zo vol met verplichtingen, moet ik nou ook nog iedereen gedag gaan zeggen? Volgens mij gaat er niets verloren als we stoppen met elkaar te groeten. Kijk, een bekende groeten is normaal. Ik kwam gisteren de fietsenmaker nog in het wild tegen, toen zei ik wel wat. Bedanken voor een attentie, zoals een auto die stopt terwijl dat volgens de verkeersregels niet had gehoeven, dat vind ik ook zeer wenselijk. Zo beloon je sociaal gedrag. Maar spontane interactie met mensen die wat mij betreft net zo goed marsmannetjes hadden kunnen zijn... nee, dank je.


Sorry, ik vind het maar een zure reactie.

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:27

Hier (Zandvoort/Haarlem) ligt het er aan waar je fietst.
Op het fietspad door het duin wordt er gedag gezegd. Gewoon op straat een stuk minder.
Toen ik nog standaard door de duinen fietste naar school/studie wist ik ook precies wie ik waar tegen zou komen. Kende die mensen niet kwa naam, maar alleen kwa uiterlijk of hond. Als je dan even niet gefietst had was dat dan ook gelijk opgevallen. Kwam in 20 min duinen tussen de 10 en 15 mensen tegen.

Ik vond het altijd leuk als mensen gedag zetten.
Met de paarden of te voet wordt er nog meer gedag gezegd hier. Wat toch best appart is voor de Randstad als ik zo lees.

RanjaRietje

Berichten: 592
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:07

Selina schreef:
RanjaRietje schreef:
Oh ja hoor! Altijd wel, maar niet iedereen zegt wat terug maar de meeste wel, bekende zwaaien we altijd na. Ook als je ze in de tuin ziet bijvoorbeeld of hoi, hallo, moi. Vinger opsteken en Moi! op het platteland is dat een gewoonte denk ik zo ben ik opgegroeid :D


Nog nooit gehoord van moi. Waar komt dat vandaan dan?



Word hier in zuidwest Drenthe wel gezegd :D

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:13

Nog nooit van moi gehoord, behalve dan in Finland :P Hier is het hoi of goeie.

Hier vlak buiten het dorp staat een bankje waar vaak twee oude mannetjes op zitten. Als je daar langs loopt of fietst en niets zegt vragen ze of je geen mond hebt. Ja hállo, ik ben aan het hardlopen en jij bent een dovig mannetje. Ik ben niet onbeleefd ofzo. Vond het wel onbeleefd dat ze er wat van zeiden dat ze mij geen hoi hadden horen zeggen. Dus de eerste de beste keer dat ik daar langs kwam ben ik van de fiets gestapt en heb ze heel duidelijk articulerend begroet :Y)