ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:40


Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 15:57


Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:12

Ik kan me helemaal voorstellen dat dit rot voelt TS. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat maatwerk in een dergelijk geval niet bespreekbaar is, mits je een goede bewindvoerder hebt die daar handig in is en een beetje van doorpakken weet. Ik ben benieuwd naar de reactie van de ING en of er toch iets mogelijk is. Over of het mag of niet kan ik me goed voorstellen dat een bank dit onder de noemer zorgplicht schuift.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:19

Over de zorgverzekering, heeft jouw gemeente geen minimaverzekering? Ja, die is duur, maar wel een hoop vergoedingen. Ik heb die nodig en daarnaast alsnog veel eigen kosten, maar wel minder als ik zou hebben met alleen basis verzekering.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:31

Euro, ik vind het alleen maar verstandig, dat je dit zo hebt opgelost. Ik ben voor iemand met autisme, curator. Technisch gezien zou de betreffende persoon het zelf kunnen uitvoeren, maar de persoon heeft absoluut geen enkel overzicht en is behoorlijk naïef.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:25

Geen rechtstreekse oplossing, maar je kunt je verhaal wel eens sturen naar Lisa Westerveld of 1 van de andere Kamerleden die rechten van mensen met een beperking aan de orde stellen. (Er was gisteren nog een debat.)

Het is mij niet duidelijk waarom je Apple Pay niet zou kunnen gebruiken als je wel een betaalpas mag gebruiken, volgens mij zijn die functioneel hetzelfde, dus wat mij betreft moet de bank aan de gang om dat mogelijk te maken. Als dat niet kan met de huidige instellingen, dan is het tijd om die instellingen te verbeteren.

Daar heb jij nog niet zo veel aan (dus val vooral ook de ING nog wat vaker lastig) maar dit lijkt me echt een heel concreet onderwerp wat opgelost kan worden als er aandacht voor komt.

Ondertussen zou ik bij de ING ook nog even doorpushen: die mail is werkelijk bedroevend. Een paar spelfouten ('gebeurd') en dan de verhelderende uitleg dat het niet werkt omdat het niet werkt geven mij niet de indruk dat er al iemand van hogerop heeft meegekeken.

Als je nog meer heisa wilt lijkt het me trouwens ook wel iets voor BOOS. En dan kun je ook publiekelijk het taboe misschien wat verbreken: bewindvoering is geen alles of niets, mensen zijn niet dom, maar sommige mensen hebben bescherming nodig tegen te grote gevolgen. Maar dan kun je nog prima kleine betalingen doen binnen de grenzen van een betaalrekening met een beperkt saldo - en ING moet dat gewoon mogelijk maken zoals voor iedereen, met of zonder beperking. (Zelfs als je niet zelf bij BOOS in de uitzending wilt kun je het sturen, soms vraagt BOOS namelijk ook heel gericht of er mensen zijn die wel voor de camera mee willen werken aan een bepaald onderwerp.)

Cambionn

Berichten: 795
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:46

8nnemiek schreef:
Wat een raar verhaal van de bank.. En wat is een "Apple pay pas"? Apple pay heeft toch weinig te maken met je betaalpas? Ik heb regelmatig een nieuwe pas gekregen, maar hoef bij Apple pay niks aan te passen.
Ik weet niet of het bij Apple ook zo werkt want Apple Pay en Google Pay werken onderliggend anders. Maar bij Google Pay maakt Google een digitale pas aan die gekoppelt is aan jouw rekening. Staat ook een heel ander pasnummer op (dacht ook een lange, zoals op Maestro kaarten buiten Nederland want onze kaarten zijn raar).

Hoewel ik denk dat TS bedoeld dat haar pas automatisch (en waarschijnlijk softwarematig) geblokeerd is voor gebruik met Apple Pay. Net zoals je contactloos betalen uit kan zetten. Zal zijn juist omdat het zo makkelijk betalen is, iets wat voor mensen onder bewindvoering (niet TS per se, maar gemiddeld gezien) natuurlijk niet altijd handig is. Zou in mijn vermoeden van een softwarematige block aan de technische kant dan ook weer zo te deblockeren moeten zijn. Maar dan moet de bank dat natuurlijk wel willen/de medewerker dat mogen.

Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:55

Maar een medewerker van een bank heeft niet veel te willen als de bewindvoerder akkoord is, lijkt me

BeFunny

Berichten: 10624
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:57

Independence schreef:
Maar een medewerker van een bank heeft niet veel te willen als de bewindvoerder akkoord is, lijkt me



Dat dus eigenlijk.

Maar banken doen raar tegenwoordig.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:24

Ik heb dit onlangs zelf ondervonden, met het deblokkeren van de ING betaalapp. Na 5 keer het servicenr gebeld te hebben en een rot commentaar op social media, kon ik de app weer gebruiken.

Het kwam omdat de telefoon vermist was en ik de app uit voorzorg had laten blokkeren.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:46

Cambionn schreef:
8nnemiek schreef:
Wat een raar verhaal van de bank.. En wat is een "Apple pay pas"? Apple pay heeft toch weinig te maken met je betaalpas? Ik heb regelmatig een nieuwe pas gekregen, maar hoef bij Apple pay niks aan te passen.
Ik weet niet of het bij Apple ook zo werkt want Apple Pay en Google Pay werken onderliggend anders. Maar bij Google Pay maakt Google een digitale pas aan die gekoppelt is aan jouw rekening. Staat ook een heel ander pasnummer op (dacht ook een lange, zoals op Maestro kaarten buiten Nederland want onze kaarten zijn raar).

Bij Apple pay betaal je gewoon met je rekening, in je wallet staat je rekeningnummer vermeld, ongeacht of je verder een of meer betaalpassen hebt. Die staan los van Apple pay.

Cambionn

Berichten: 795
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:19

Independence schreef:
Maar een medewerker van een bank heeft niet veel te willen als de bewindvoerder akkoord is, lijkt me
Tja soms snappen ze zelf de regels niet helemaal, en denken ze iets niet te mogen terwijl het wel mag. En dan zijn ze vaak liever extra voorzichtig tegenwoordig. Zo heeft mijn vriend ook moeite gehad met het openen van bepaalde rekeningen omdat hij buitenlands is terwijl hij wel de juiste verblijfsvergunning heeft. Systeem zei nee, dus mocht het vast niet. Hebben ze naar heel wat zeuren en veel navragen hogerop handmatig moeten overrulen. Maar makkelijk gaat het niet. Verwacht hier net zo'n soort probleem.

Heb trouwens sowieso echt ruk ervaring met de ING. Kreeg daar zelf, als "normale" Nederlander (als in, geen extra regeltjes op mij van toepassing), niet eens normaal dingen gedaan. No offence, maar die kunnen in mijn ervaring echt niks fatsoenlijk doen. Echt zo blij dat ik niks meer met ze te maken heb. Ben niet de enige die ik ken ook. Helaas is overstappen voor TS geen optie.

Polarize
Berichten: 708
Geregistreerd: 25-04-14

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:39

Ik had even bij mijn moeder nagevraagd of zij eerder zoiets heeft gehad, omdat ze bewindvoerder is, maar helaas kon ze niet verder helpen omdat ze nog niet eerder zo'n situatie hebben gehad met klanten. Wel zegt ze dat ING op dat vlak gewoon een rotbank is en ze er bij haar op het werk ook niet graag mee samen werken juist om dit soort dingen.

Celebi
Berichten: 3716
Geregistreerd: 04-11-20

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:55

Rare situatie en enorm rot ook dat je er nu zo mee zit. Ik hoop dat de ING een passende fijne oplossing kan bieden, maar in de tussentijd onder het mom van omdenken: zou je met je bankpas in je telefoonhoesje niet ook gewoon gemakkelijk kunnen betalen overal? Het is inderdaad zonde van de Apple Pay op je telefoon en smartwatch, maar het is verder niet veel tijdrovender om even je pasje langs een automaat te halen, zeker contactloos. Het is misschien niet de oplossing die je zoekt, maar wellicht wel een optie die je nu minder zorgen en meer rust en flexibiliteit geeft.

Cambionn

Berichten: 795
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:17

Celebi schreef:
zou je met je bankpas in je telefoonhoesje niet ook gewoon gemakkelijk kunnen betalen overal?
Ik zou hier echt mee uitkijken, tenzij je een hoesje met RFID/NFC bescherming hebt. Zodra je pasjes met NFC erin hebt is dat eigenlijk wel een must, want anders is zo'n pasje uitlezen voor geld of identiteitsfraude (afhankelijk van het soort pas) een klein kunstje. En echt zo'n ding waarvan iedereen denkt gebeurt mij niet, wat is die kans nou. Tot het wel gebeurd...

Celebi
Berichten: 3716
Geregistreerd: 04-11-20

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:06

Als dat belangrijk voor je is, dan zou je misschien ook je telefoon of smartwatch niet als betaalmiddel moeten gebruiken, dus ik gok niet dat dat risico hier meespeelt in de overweging. Maar een extra veilig hoesje er omheen kan natuurlijk altijd en is uiteraard slim.

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 23:24

Mede door lichamelijke problemen ( ik kan niet in detail traiden ivm herkenning) was het voor mij makkelijker via contactloos betalen met telefoon door middel van vingerprint. Of dubbel klikken bij het gebruik met Apple Watch/ iPhone. Het zit hem vooral ik kleine en fijne mororiek om pasje te pakken uit gleufje van portemonnai.


Afbeelding
Voorbeeld van portemonnai met pasjes wat voor mij heel moeilijk is om pasjes tussen uit te krijgen…..

Verder was ik het al zo gewend en gewoon om te betalen met mijn telefoon.

Vandaag brieven binnen van ING, dit ging over mobiel bankieren app dat ik die heb aangevraagd en mag gebruiken en kan activeren -O- :( . Deze heb ik gewoon en doet het dus begreep de brieven niet wederom geprobeerd om met de ING te bellen om te vragen hoe of wat….. moest maar contact opnemen met bewindvoering…… terwijl de brieven rechtstreeks aan mij geadresseerd zijn komen niet via bewindvoerder….. dus werd weer heel boos…. Weer het hele verhaal uitgebreid uitgelegd….. zucht zo frustrerend…. Maar goed het helpt me momenteel niet veel. Knallende hoofdpijn en het slapen lukt nu dus gewoon niet zo goed omdat ik zo gefrustreerd ben maar geen stap verder kom…… we wachten af wat er gaat gebeuren nu…..

Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 00:20

Hoevaak spreek je je bewindvoerder? Zou je ook kunnen afspreken dat diegene dit voor jou gaat regelen, zodat jij zelf niet steeds contact hoeft te hebben met de ING? Al die frustratie lijkt me ook niet fijn...

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:51

Als er daadwerkelijk iets moet gebeuren, dan moet TS zich kunnen legitimeren. Dat kan een bewindvoerder niet doen. Alles bij elkaar kom je dus geen stap verder. Het enige is naar een fysiek bankkantoor als de ING dat nog heeft en daar proberen om de zaak te regelen.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:30


Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:04

Independence schreef:
Hoevaak spreek je je bewindvoerder? Zou je ook kunnen afspreken dat diegene dit voor jou gaat regelen, zodat jij zelf niet steeds contact hoeft te hebben met de ING? Al die frustratie lijkt me ook niet fijn...


Brief over mijn ing en de brief waar wachtwoord in staan zijn aan mij geadresseerd en ook aan mij gestuurd zonder tussenkomst van bewindvoerder. Die weet dus helemaal niet de inhoud van de brieven mede doordat het ook wachtwoord bevat die je niet moet/ mag delen…… verder had ik vraag over de inhoud van de brief verder niks om te e veranderen etc……Met mijn bewindvoerder prima contact maar ik ben natuurlijk niet haar enigste klant (privé kantoor , klein kantoor aan huis met 3 medewerkers totaal, geen grote organisatie)
Ik wil hun ook niet lastig blijven vallen.


nikkel schreef:
Als er daadwerkelijk iets moet gebeuren, dan moet TS zich kunnen legitimeren. Dat kan een bewindvoerder niet doen. Alles bij elkaar kom je dus geen stap verder. Het enige is naar een fysiek bankkantoor als de ING dat nog heeft en daar proberen om de zaak te regelen.


Dichtstbijzijnde kantoor is ruwweg 50 km enkele reis dichterbij zit een service punt (10km) enkele reis. Bij het service punt en kantoor kom ik geen stap verder ivm bewindvoering moet ik telefonisch contact opnemen ‍♀️ ben 2x bij service punt al geweest en 2 x op kantoor. Het is tegenwoordig zo dat je een afspraak moet maken om op kantoor langs te komen, dat wist ik niet en lukte me niet om afspraak te maken dus zo langs geweest. Maar daar kom ik dus ook niet verder……


Amber_anne schreef:
Ik denk niet dat er een hoesje bedoeld wordt waarbij je je pasje echt moet pakken maar waarbij je hem gewoon kunt laten zitten en dan contactloos met je bankpas kunt betalen.

Bijvoorbeeld het hoesje uit deze link
https://www.gsmpunt.nl/hoesjes/samsung- ... ransparant


Het gaat mij nu gewoon om het terug krijgen van mijn Apple Pay en het contact loos betalen ermee. Tuurlijk begrijp ik de aangedragen andere oplossingen wel maar, dat is niet antwoord op de vragen die ik ook aan ING stel en niet beantwoord krijg…..
* Waar staat dat als je bewindvoering en Apple Pay wil gebruiken / hebt dat het eigenlijk niet mag en of kan ook al is er toestemming van bewindvoerder.
*Waarom zijn klanten en bewindvoerder niet geïnformeerd als ING het beleid omtrent bewindvoering aanpast lijkt me eerlijk alle partijen op de hoogte te stellen….. van ons wordt ook communicatie verwacht.
*Is maatwerk mogelijk voor klanten die het al hadden en gebruikten zonder problemen of bericht van ING of bewindvoerder dus kan het voor mensen aangepast aangezet worden zonder dat iedereen die bewindvoering heeft over 1 kan gescheerd wordt……
*Mag de ING zelfstandig zonder uitspraak van rechter of bewindvoerder deze beslissing nemen ik ben en blijf ook tijdens bewindvoering gewoon handelsbekwaam. Maar volgens de ING mag en kan het ineens niet meer…….. Ik ben niet ineens veranderd naar persoon die er niet mee om kan gaan……en bewindvoerder heeft toestemming gegeven voor gebruik van Apple Pay…..
* Ik heb zelf de apps niet van mijn telefoon verwijderd waardoor alles nu niet meer werkt….. dat heeft nota ene een medewerker op ING kantoor gedaan toen ik daar 1e keer was. Als ik op de hoogte was van het nieuwe beleid had ik natuurlijk nooit de apps van mijn telefoon af laten halen en kon ik het nu nog gewoon Apple Pay gebruiken. Heb speciaal nog nagevraagd aan kantoor medewerker toen het niet lukte en het om ‘technisch’ probleem ging of het met bewindvoering te maken had nadat ze nogmaals al mijn gegevens nagekeken had en ze verzekerde mij van niet. Waarom worden medewerkers en klantenservice zo slecht geïnformeerd en hoor je de vreemdste verhalen……

Dit zijn eig de vragen die ik beantwoord wil hebben van ING…..en natuurlijk mijn gebruik van Apple Pay terug is niet mijn schuld dat ik het nu niet meer kan gebruiken…..

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:11

Heeft jouw bewindvoerder al contact opgenomen met de ING?
Vaak als deze zelf contact opneemt wordt het vrij vlot weer terug gezet. Een cliënt van mij had hetzelfde. Ook van de ene op andere dag opeens geen betalingen meer met mobiel mogelijk. Na een telefoontje en bevestigingsmail van de bewondvoerder was het binnen een paar werkdagen weer terug.
Zelf contact opnemen door mijn cliënt deden ze niks mee. Ook al ging dit inderdaad ook om vrijwillig bewind.

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:18

c_alsemgeest schreef:
Heeft jouw bewindvoerder al contact opgenomen met de ING?
Vaak als deze zelf contact opneemt wordt het vrij vlot weer terug gezet. Een cliënt van mij had hetzelfde. Ook van de ene op andere dag opeens geen betalingen meer met mobiel mogelijk. Na een telefoontje en bevestigingsmail van de bewondvoerder was het binnen een paar werkdagen weer terug.
Zelf contact opnemen door mijn cliënt deden ze niks mee. Ook al ging dit inderdaad ook om vrijwillig bewind.


Uiteraard is dat gebeurt maar ook zij krijgen hetzelfde te Horn als wat in de mail staat zal hem hieronder nogmaals plaatsen…..
Afbeelding

ING heeft het beleid aangepast zonder communicatie, en het is technisch niet meer mogelijk omdat ik schijnbaar een speciale pas heb gekregen…… heb de pas vergeleken met mijn vaders pas ze zijn identiek.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:19

Wat vervelend, begrijp je frustratie. Bizar dat ze het zo wijzigen.

Euro
Berichten: 15
Geregistreerd: 06-10-23

Re: ING bank bewindvoering en Apple Pay gebruiken….

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:28

Ik heb mij nu erin vast gebeten niet alleen voor mezelf maar ook voor eventuele andere mensen….. ik zou zo graag het algemene beeld omtrent bewindvoering willen veranderen……..Vooral de manier waarop en hoe je behandeld wordt niet alleen bij ING maar overal, zodra men bewindvoering hoort. Zonder ook maar te horen hoe wat waarom kan je gelijk niks meer maar ook hierin kan direct stukje begrip komen etc. Maatwerk moet mogelijk zijn voor zeker mensen met vrijwillig bewind. ( heb met Essent ook al hele geschiedenis)