Afval dumpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 14:16

Sinds anderhalf jaar moeten we hier in de gemeente extra betalen voor het legen van de grijze bak.
In eerste instantie hadden ze de gemeente afvalheffing verlaagd, maar ondertussen alweer nagenoeg het oude tarief. Ook de tarieven voor rest afval zijn omhoog gegaan.
Je betaalt dit achteraf na 1 jaar.
Grote container €8,40
Ondergrondse container €2,10 per vuilniszak ( duurder uit dan met bak)

Wat opviel is dat op veel plekken de vuilnisbakken verdwenen. Dit omdat mensen daar hun afval bij gingen dumpen. Niet enkel een vuilniszak maar ook grofvuil.

Grofvuil mocht je 2 of 3 keer per jaar kosteloos laten ophalen, kost nu iets van €40 per keer.

Al met al word het voor iedereen duurder en duurder. Met als gevolg, er word veel gedumpt.
Vandaag in het natuurgebied bij de parkeerplaats, zakken vol met incontinentie luiers
Gezien de hoeveelheid dan vrees ik dat ze het gewoon niet meer kunnen betalen

Spoiler:
Afbeelding


Had melding gemaakt via de fixi app en dat we het bos uitkwamen was het al direct opgeruimd.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:20

Triest... als mensen dat inderdaad van armoede doen.
In mijn woonplaats kun je toegang krijgen tot een speciale luiercontainer, en dat kost niets, maar dat is dan ook alleen voor luiers en die moeten in een speciale zak worden gedaan. (Die zakken zijn ook gratis).

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:23

Ondergrondse containers zijn ook niet alles. Hier in Den haag wordt gewoon een volle zak op een volle container gegooid of er gaat van alles naast wat er maar kwijt moet

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 14:29

Zoolgangster, geen idee of dat hier in de regio ook is, zo´n container

purny, nee klopt hoor, al valt het hier in het complex 100% mee. Maar toen we nog de gewone grijze bakken hadden kwamen ze vanaf buitenaf hun huisvuil hier dumpen.
En door de nieuwe regeling en dat alle grijze bij elkaar staan besloot hvc een ondergrondse te plaatsen. Ook nog eens duurder uit, want kreeg altijd wel meer dan 4 vuilniszakken in de grote grijze bak.
Nu heb ik iets minder moeite met ernaast, er specifiek voor naar een natuur/recreatie gebied rijden om te gaan dumpen

Nu hier in het recreatie gebied staat een grote container. Mensen komen gewoon met de auto aanrijden, kofferbak open en dumpen maar.
Met als gevolg dat de kleine vuilnisbakken allemaal worden weg gehaald wat weer lijd tot meer zwerfafval.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:50

Wat ben ik blij met de ondergrondse bakken waar we kosteloos afval in kunnen doen. :=
Edit: ik betaal wel afvalstoffenheffing van bijna €225 per jaar

SUSANNEx

Berichten: 833
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:55

Dit is bij ons in de gemeente al een aantal jaar de regeling... ik vind het hopeloos. Onze kliko's staan bereikbaar vanaf de openbare weg en helaas maken de bewoners van de sociale huur toren naast ons, gretig gebruik van de grijze kliko's van ons en onze buren. Dat is ook heel frustrerend; probeer je zelf netjes te scheiden maar wordt hij toch elke keer weer volgestopt met andersmans afval.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:55

Ik betaal idd een jaarlijkse bijdrage, die was best veel. Maar dan kan ik wel onbeperkt de ondergrondse mee vol gooien (nu nog iig, werkt wel al op pas), en heb ik een plastic, papier- en groene bak voor die of om de week (plastic en groen), of 1x in de maand (papier) wordt geleegd. Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voor we ook daar voor moeten gaan betalen, en dan kijk ik idd niet meer op dat het op andere plaatsen zal worden gedumpt. Dat zie je nu al met grofvuil dat niet altijd gratis kan worden opgehaald... Dat wordt snachts bij containers gezet en vervolgens is het van niemand meer...

In plaatsen waar je moet betalen per bruine bak die geleegd moet worden, is het een kunst geworden om hem zo laat mogelijk, net voor het legen, pas bij de weg te zetten. Want als je het te ver van te voren doet, wordt hij door andere mensen vol gestouwd die er niet voor willen/kunnen betalen, en als hij niet meer dicht kan wordt hij niet geleegd en zit je als container eigenaar opeens met de gebakken peren....

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:01

Het is triest inderdaad, je ziet steeds meer zakken langs de kant van de weg gesmeten.

Ik rij iedere 2 weken even langs de milieu straat, daar kan ik het gratis weggooien en het is niet ver rijden.

Maar ik geloof dat het per gemeente verschilt of je het gratis naar de milieu straat mag brengen.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 15:09

Kaitlyn, is dat voor een 1 persoons huishouden of meer persoons?
Hier betalen we enkel voor afvalheffing meerpersoons € 285

SUSANNEx, dat zie je hier ook waar er geen ondergrondse containers staan. Echt hopeloos.

Tancreda4
Plastic was in containers maar nu weer zakken, word om de week opgehaald
Groen is nu ook een ondergrondse geworden. Lachwekkend want staat gewoon 1 grijze kliko onder. Waar er eerst 10 losse groene klikos waren, moeten we het nu met eentje doen. Welke dus vaak vol is.
Paper hier om de week aan de weg zetten, word opgehaald door een vereniging (wisselt per welke dat is)
Hier zie je bij degene die losse containers hebben idd hetzelfde probleem.
Gemeente en hvc gaan van de eerlijkheid van de mens uit dat dit niet gebeurt. Heel erg naïef. Want klaag je erover dan zijn ze niet thuis

Majolen, hier kan je wel naar de stort rijden. Maar dat is voor mij ook 27.5 km enkele reis. Er is er wel eentje dichterbij maar dat is een andere gemeente en daar mag je dan weer niet heen (controleren ze helaas op)

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:25

Hier is geen onderscheid tussen eenpersoons of meerpersoons. Heb hier containers voor plastic, GFT en papier die 2-4 wekelijks (verschilt per container) geleegd worden, en een ondergrondse in het dorp voor restafval. Voor die laatste betaal je nog een euro per zak bij

Waar m'n moeder woont zijn ze eerder dit jaar overgegaan naar een pasjessysteem voor ondergrondse containers (daarvoor waren ze vrij te openen), alleen hebben ze daar geen plastic bij "omdat mensen niet goed genoeg scheiden". Dat moet maar bij het restafval vinden ze, waar je daar per volgend jaar ergens ook voor gaat betalen. Tarief daarvan zal wel wat lager komen te liggen, maar niet in verhouding verwacht ik. Zal er wel op neerkomen dat ik haar plastic mee naar mij neem om het hier weg te gooien :')

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:36

Hier een basisbedrag en daarna elke lediging, er zit een systeem achter wat elke lediging registreert. Ik betaal mij ondertussen scheel terwijl de halve stad zijn afval gewoon op straat dumpt. -:(-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102068
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:43

Hier €1.44 voor een zak restafval van 60L. De helft voor een zak van 30L. Die moeten we met een pasje in de ondergrondse container gooien. Ik betaal dit jaar voor de zakken van vorig jaar. Zit op €6.50 per maand.

Papier container kan ik 1x per maand aan de straat zetten, PMD elke 2 weken. GFT ook 1x per maand. Die zijn gratis.

Hier in het dorp zie ik geen zakken er naast staan, iedereen gooit het netjes in de containers.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:49

kiki1976 schreef:
Kaitlyn, is dat voor een 1 persoons huishouden of meer persoons?
Hier betalen we enkel voor afvalheffing meerpersoons € 285

SUSANNEx, dat zie je hier ook waar er geen ondergrondse containers staan. Echt hopeloos.

Tancreda4
Plastic was in containers maar nu weer zakken, word om de week opgehaald
Groen is nu ook een ondergrondse geworden. Lachwekkend want staat gewoon 1 grijze kliko onder. Waar er eerst 10 losse groene klikos waren, moeten we het nu met eentje doen. Welke dus vaak vol is.
Paper hier om de week aan de weg zetten, word opgehaald door een vereniging (wisselt per welke dat is)
Hier zie je bij degene die losse containers hebben idd hetzelfde probleem.
Gemeente en hvc gaan van de eerlijkheid van de mens uit dat dit niet gebeurt. Heel erg naïef. Want klaag je erover dan zijn ze niet thuis

Majolen, hier kan je wel naar de stort rijden. Maar dat is voor mij ook 27.5 km enkele reis. Er is er wel eentje dichterbij maar dat is een andere gemeente en daar mag je dan weer niet heen (controleren ze helaas op)


1 persoons, sorry meerpersoons is €296,28 en dat moet ik betalen. :')
Ik kan wel onbeperkt afval kwijt hiervoor. :j

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:58

Interessant om te zien hoe anders het overal gaat :)

Ik betaal €375 per jaar aan afvalstoffenheffing (1 persoon). Vrij duur als ik het zo lees?

Daarvoor kan ik onbeperkt afval kwijt in ondergrondse containers voor rest, papier, glas, textiel (PMD moet bij restafval). De containers worden in mijn buurt over het algemeen heel netjes gehouden (geen afval ernaast etc). Grofvuil kan je gratis wegbrengen of laten ophalen, wel met een maximum aantal keer per jaar.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:11

Bij ons gaat dit per januari 2024 ook gelden en ik vrees dat er vanaf dan ook overal afval gedumpt gaat worden. Of dat mensen bijvoorbeeld ‘s morgens vroeg hun zak met afval bij een ander in de kliko dumpen die al op de kliko verzamelplaats staat. Die staan bij ons als ze geleegd worden namelijk op een rijtje aan het begin van de straat, dus ik heb daar geen zicht op vanaf huis.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 16:14

Dat we hier nog geen registratie hadden op het afval en het grofvuil gratis (wel met een max x per jaar) werd opgehaald zag je het eigenlijk ook niet. Het dumpen.
En Dat is met alle prijs stijgingen plus registratie een gevolg dat het nu wel gebeurt.

Overigens word er hier geschermd met, er moet beter plastic, groen gescheiden worden.
Daarom hebben ze het ingevoerd.
Terwijl er bij de verbranding van rest weer groen word toegevoegd.
En andere gemeente welke naar dezelfde verbranding gaat zeggen. Doe het plastic maar weer bij het rest omdat er slecht gescheiden word. Daar word er ook amper gedumpt omdat er geen verdere kosten worden berekend voor je afval.
Afvalheffing is ook nog eens goedkoper

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102068
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:16

Grofvuil storten bij de milieustraat kost trouwens €0.82 per 10 kg. (gemeente Leusden)

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:37

Haarlememrmeer mag je 2 kuub grofvuil per jaar laten ophalen.
Of 3 kuub grofvuil per jaarzelf naar de mileustraat brengen.

Papier gaat elke 2e zaterdag aan de weg en wordt opgehaald door een vereniging.
GFT bak is om de week (april-oktober elke week) aan de weg.
Plastic bak is om de week aan de weg.
Restafval is 1x per 4 weken aan de weg.

We betalen flink.
rolemmer GFT+ E en/of 80-liter rolemmer restafval, € 288,72;
rolemmer GFT+ E en/of 140-liter rolemmer restafval, € 391,20;

Is wel steeds meer afval op straat.
Regelmatig ruimen man en ik dit op en doen het in onze kliko.
Een buurman doet dat ook.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:42

Wij krijgen binnenkort ook pasjes voor het restafval. Verder hebben we containers voor PMD, GFT en papier.

Ze zeggen dat we niet gaan betalen per zak restafval maar ik kan mij niet voorstellen dat ze dat niet gaan invoeren. Hoe het nu gaat is prima. We betalen ook zat.

Ik denk dat ik er dan wel klaar mee ben en meer restafval bij de PMD ga gooien als je per zak moet gaan betalen.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Afval dumpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:06

Ik zie het ook bij mij in de buurt. Iedere week staat er een zak vol afval en soms ook speelgoed, kleding, sporttas,… wat verderop staat een kledingcontainer (gratis), kringwinkel haalt nog bruikbare spullen gratis op,… en wat ik dan vooral vreemd vind: het zit vaak in een plastic tas van een best wel dure supermarkt, voor die tasjes betaal je al snel €0,3. Bij ons wordt prijs bepaald adhv gewicht van afval. Restafval zet ik zelf maar 1x per maand of minder buiten en dan kost dat echt niet zoveel. Iedere keer een plastic tasje betalen kost je wellicht een pak meer…
Ik erger me er in elk geval behoorlijk aan.