Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:24

Ik heb wel bij mijn ouders met oud en nieuw de polonaise over de zoldertrap aan het andere eind van het blok mee kunnen luisteren. En dat is dus binnenshuis. Hier kan ik soms ook luide gesprekken net niet verstaanbaar volgen. Bouwfouten kunnen aardig geluiden doorgeven tussen huizen en zelfs met 6-8 huizen er tussen. Dan nog eens dik muziek en minimaal tot middernacht in een woonwijk? Nee dank je. Hier het dorpsfeest naast het dorpshuis (zitten 2-3 flinke gebouwen tussen stamp je nog tot afgelopen bekant je bed van uit. Nu weet je dat ver van te voren en kan je eventueel weg die paar dagen, maar buren met feestjes die eigenlijk niet geschikt zijn voor een woonwijk? Nee bedankt.

Afspraken over mogen maken van herrie zijn er ook om ervoor te zorgen dat je niet op elkaars actieve tijden wakker hoeft te zijn en dus samen naast elkaar kan wonen/leven zonder en pas om 3 uur naar bed te kunnen en er weer om 6:30 uit te moeten. Je zou er bijna voor aan de deurbel hangen de volgende ochtend met inderdaad de boodschap :"als ik wakker moet zijn op uw tijden, dan u ook op de mijne".

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 01:27

Wij wonen in een carré van rijtjeshuizen in een nette wijk. Allemaal gezinnen met pubers (of net iets ouder) waardoor we zeer regelmatig feestjes meekrijgen. Niet zozeer alleen van de jeugd. Onze buurman viert geregeld surinaamse bbq feestjes voorzien van reggae en onze achterbuurman lalt graag met zijn vrienden op echte smartlappen.
Wanneer onze dochters een briefje uitdelen m.b.t. een feestje, krijgen we standaard reacties als: laat ze genieten, ze zijn maar 1x jong of gewoon een grapje als: moeten we jullie bellen als de muren beginnen te dansen?
Wij hebben hier allemaal Schiphol beglazing/isolatie....wij noemen het ook wel bunkers want 4/5G ontvangen is nog niemand gelukt. Hoewel we af en toe gek worden van de vliegtuigen is de isolatie wel enorm handig tijdens feestjes die wat langer doorgaan...frisse lucht kun je even vergeten maar met de ramen dicht kun je practisch zonder geluidsoverlast slapen.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 04:27

hier richting het oosten van het land kunnen we aardig goed feesten, maar een simpel verjaardagsfeestje tot 4 uur?? nog nooit meegemaakt en in mijn ogen ook totaal onnodig. ik woon lekker rustig in het buitengebied maar als er al een feest is tot 2 uur is het iets bijzonders zoals een tent bij huis voor bijvoorbeeld 50-jaar oid en dan ben je als buurtbewoners meestal wel uitgenodigd. jeugd gaat ook echt niet ergens zitten lawaaien tot 4 uur ‘s nachts en dat zou ook echt niet gewaardeerd worden

Ashleytjuhh

Berichten: 6690
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:04

Jeetje wat een hoop zure mensen zeg tot 22:00.

Waarschijnlijk hebben ze meeste nog een zaterdagbaantje dus werken tot 17:00 a 18:00 dan nog naar huis moeten eten, omkleden en ernaar toe zullen de meeste er op zijn vroegst pas rond 20:00 a 20:30 zijn.

Als ts netjes overal een briefje in de bus doet aan de huizen om hun heen zou dat best moeten kunnen tot zeker 01:00. Ts daarna misschien de stad in met zijn alle of anders dan de muziek wel wat zachter.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:56

Ashleytjuhh schreef:
Jeetje wat een hoop zure mensen zeg tot 22:00.

Waarschijnlijk hebben ze meeste nog een zaterdagbaantje dus werken tot 17:00 a 18:00 dan nog naar huis moeten eten, omkleden en ernaar toe zullen de meeste er op zijn vroegst pas rond 20:00 a 20:30 zijn.

Als ts netjes overal een briefje in de bus doet aan de huizen om hun heen zou dat best moeten kunnen tot zeker 01:00. Ts daarna misschien de stad in met zijn alle of anders dan de muziek wel wat zachter.


Dat zeggen de meesten toch ook ;)

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:27

Geen zure mensen.
Dat iemand een feestje geeft is prima. Overlast bezorgen is dan weer niet prima.

Huur dan een zaaltje waar je los kan gaan.

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:16

luuntje schreef:
Geen zure mensen.
Dat iemand een feestje geeft is prima. Overlast bezorgen is dan weer niet prima.

Huur dan een zaaltje waar je los kan gaan.


Ach, als je buurmeisje toch één keer een verjaardagsfeestje geeft met wat vrienden tot 01.00 moet dit toch gewoon kunnen? Helemaal als het vooraf netjes wordt aangekondigd. Dan kan je er gewoon rekening mee houden.

Als het nou elke maand gebeurt, het gaat tot 03.00 uur met harde muziek door of er komt 100 man is het een ander verhaal. Dat kan uiteraard niet, maar je moet je buren ook wel eens wat gunnen.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:22

Maar gelukkig heb je geen één buur :') Maar goed. Blijf het hilarisch vinden dat je maar gelijk zuur bent als je je nachtrust op prijs stelt en een feest tot 12u prima vindt.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:25

Ik zou er geen moeite mee hebben, een keer een feestje tot in de late uurtjes, als dan om uiterlijk 01:00 het geluid maar zachter gaat, zodat wij ook gewoon kunnen gaan slapen.

Mijn buren hebben regelmatig een feestje (en kondigen niets aan; sterker nog ze zijn zich niet eens even komen voorstellen toen ze hier kwamen wonen) waarbij tot 04.00 de muziek keihard blijft en de gasten zelf ook uit hun plaat gaan. Het klinkt echt alsof ze op de verwarming slaan met iets. Ik ben dus al een keer aan gaan bellen om 03:30 dat ik er nu wel klaar mee was. Een half uur later was het rustig. Maar de keer daarop weer; enorm lawaai tot een uur of 04:00 :-(
Gelukkig is het nu al een aantal weken rustig.
Ik ben absoluut geen zeurende buur (terwijl ik wel chronisch migraine heb) maar dit ging me wel wat te ver. Wij wonen dan ook in zeer slecht geïsoleerde huurwoningen; ik hoor mijn buren rustig plassen :(

Ik hoop dat jullie een gezellige verjaardag hebben!

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:23

Mavantos het blijft niet bij 1 buur.
Want waarom het goedvinden als Piet van nummer 15 een feest geeft en niet als Annie van nummer 6 een feest geeft.

Wij hebben een klein hofje met een speeltuin in het midden en 36 huizen.
Buiten dit hofje zijn meer stratenen tuinen die je kan horen.
Gemiddeld 3 mensen per woning. Zit je op 108 mensen in het hofje.
Als die allemaal hun verjaardag flink gaan vieren wordt het heel vervelend qua nachtrust.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:51

Alsof al die 108 mensen hun verjaardag zo uitbundig gaan vieren.

Bij de meeste mensen is het waarschijnlijk de meeste avonden gewoon stil en is er niet elke week feest waar je last van hebt.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:57

Ik zou een briefje in de bus doen met de mededeling dat jullie rekening houden met de buren maar dat er toch geluidsoverlast kan zijn. En dat ze dan gewoon kunnen bellen/langskomen. En na 23.00 gewoon de muziek iets zachter zetten.
Mijn buurvrouw vond het in het verleden fijn om volgens haar silent disco's te houden die helemaal niet zo silent waren...

En als het maar 1 keer is is het niet zo erg. Zo lang het maar niet elke week is en tot in de vroege morgen keiharde muziek

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:18

luuntje schreef:
Mavantos het blijft niet bij 1 buur.
Want waarom het goedvinden als Piet van nummer 15 een feest geeft en niet als Annie van nummer 6 een feest geeft.

Wij hebben een klein hofje met een speeltuin in het midden en 36 huizen.
Buiten dit hofje zijn meer stratenen tuinen die je kan horen.
Gemiddeld 3 mensen per woning. Zit je op 108 mensen in het hofje.
Als die allemaal hun verjaardag flink gaan vieren wordt het heel vervelend qua nachtrust.


Maar niet iedereen viert zijn/haar verjaardag zo uitbundig toch? En normaal viert TS haar verjaardag ergens anders.

Tuurlijk is geluidsoverlast niet prettig, maar in een weekend tot 00.00 een beetje geluid (Nee, geen keiharde muziek) moet toch kunnen. De meeste mensen werken niet in het weekend en er zijn ook nog opties als oordoppen. Is dat ideaal? Nee, maar een gemiddeld gezond persoon kan prima overleven met een uurtje minder slaap.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23527
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:26

Iedereen zegt toch ook dat tot middernacht geen probleem is, TS geeft alleen in de openingspost aan dat haar verjaardag tot 2-3u snachts duurt en dat vinden de meesten hier (w.m.b. terecht) te laat

Mama3
Berichten: 1813
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:33

Wij wonen in een rijtjeshuis in een hofje en toen mijn zoon 18 werd heeft hij bij de directe buren een dag daarvoor aangebeld en de overige in de straat een briefje in de bus.

Ik lees dat jij dat ook van plan bent, hartstikke prima toch.

In ons hofje lig ik vaker wakker van huilende baby's en kinderen dan van de feestjes die de tieners geven.

Ik ga ervan uit dat iedereen het netjes vind dat je het voorafgaat weten en de muziek na 12u zachter gaat.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:57

mavantos schreef:
Is dat ideaal? Nee, maar een gemiddeld gezond persoon kan prima overleven met een uurtje minder slaap.


Ook echt leuk als je sowieso al geen normale nacht kunt slapen, bijvoorbeeld omdat je kleine kinderen hebt die nog regelmatig wakker worden. Dan ben je blij als je 5 uur slaap redt, maar een paar uurtjes minder moet kunnen toch?

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:06

Doubtless schreef:
mavantos schreef:
Is dat ideaal? Nee, maar een gemiddeld gezond persoon kan prima overleven met een uurtje minder slaap.


Ook echt leuk als je sowieso al geen normale nacht kunt slapen, bijvoorbeeld omdat je kleine kinderen hebt die nog regelmatig wakker worden. Dan ben je blij als je 5 uur slaap redt, maar een paar uurtjes minder moet kunnen toch?


Het is één avond... De buren zullen vast ook wel eens overlast van de kleine kinderen ervaren ;)

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:08

Doubtless schreef:
mavantos schreef:
Is dat ideaal? Nee, maar een gemiddeld gezond persoon kan prima overleven met een uurtje minder slaap.


Ook echt leuk als je sowieso al geen normale nacht kunt slapen, bijvoorbeeld omdat je kleine kinderen hebt die nog regelmatig wakker worden. Dan ben je blij als je 5 uur slaap redt, maar een paar uurtjes minder moet kunnen toch?


Dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen als je geen 'overlast' van anderen wilt hebben.

Ik vind het niet meer dan normaal dat er weleens een feestje gegeven wordt en dat je daar dan wat 'last' van hebt. Dat is gewoon het leven. En ja ik heb zelf een tweeling die als baby's ons nog geen 4 uur per nacht rust gunde, maar betekent dat dat anderen daarom geen feestje mogen geven?

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:10

mavantos schreef:
Het is één avond... De buren zullen vast ook wel eens overlast van de kleine kinderen ervaren ;)


In de openingspost staat van niet…

PSvanLot schreef:
Dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen als je geen 'overlast' van anderen wilt hebben.


Ik moet helemaal niks. De gemeente heeft gewoon regeltjes gemaakt over feestjes en geluid, als iedereen zich daaraan houdt is er geen probleem.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:12

Hier in het dorp is het 00:00 en dat is prima tijd naar mijn mening mits dit niet wekelijks is.

En dan lig je als ouders met kleine baby's toch echt al wel op een oor, maar och je kunt overal over zeuren. Gun ook anderen een plezier/verjaardag.

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:13

Als er hutjes op de hei stonden, had ik er allang in gezeten :D

Maar even serieus, een briefje in de bus met de belofte dat de muziek op een bepaalde tijd zachter gezet zal worden zou bij mij een hoop goed doen :)

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:14

@PSvanLot: Dan weet ik al helemaal niet waarom je zo gepikeerd op mijn post reageert, want dat is precies wat er in mijn eerste bericht staat:

Doubtless schreef:
Ik ga mee met de meerderheid: feestje tot 12 uur moet kunnen. Daarna lekker naar de stad?

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:05

Ja ik snap ook niet waar in het topic ineens de wending is gekomen dat een feestje tot 00.00u niet oké zou zijn? Volgens mij zegt de overgrote meerderheid dat een feestje tot 00.00u/01.00u moet kunnen en zijn er maar een zeer beperkt aantal die 22.00u of 23.00u aangeven... Nu ineens doen alsof bijna iedereen een zuurpruim is die zegt dat tot 00.00u niet oké is lijkt me niet terecht.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:07

Ach in het weekend moet een keer kunnen ergens rond 00.00/00.30uur muziek wat zachter en gewoon lekker doorgaan.

Onze nieuwe buurman gemiddeld 1x per maand in zijn eigen gemaakte overkapping als zijnde bar, kan er wel van meegenieten. Ondanks dat het niet altijd mijn muziek smaak is.
Maar geniet dan vooral van het feit dat andere aan het genieten zijn van een mooie avond.

En ja ik heb hier drie kids op bed liggen. 12 / 8 en 1 jaar oud.

_____

Heb 1x wel bijna gebeld voor huis hierachter maar dat was dan weer alleen echt hardrock maar ook een hoop geschreeuw ipv gezellig met elkaar praten. Leek soms ook echt ruzie en kwamen ook wel wat bijzondere woorden voorbij zullen we maar zeggen. Dat vind ik dan een geval van onacceptabel gedrag.

X2305
Berichten: 283
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:53

Ik zou het in het weekend tot 0100 met hardere muziek, daarna binnen met minder geluidsoverlast echt geen probleem vinden. Directe buren even inlichten, eventueel een briefje bij de rest - hier is echt niemand die daar een probleem van maakt. En ik zie genoeg reacties met tot 22.00 uur := Tussen 22.00/23.00 lopen hier de meeste mensen überhaupt het laatste rondje met de hond (die elkaar allemaal tegen komen), zitten er nog zat buren in de tuin of met de deur open tv te kijken of huilen er baby’s en vechten er katten. Als je dan een keer een uurtje wat langer muziek hoort en daarna alleen geluid in de verte…

Ik ben van het westen naar het oosten (grens Duitsland) dit jaar verhuisd en de ‘overlast’ is hier groter maar dat is omdat er altijd wel elk weekend hier een feest is en in de Dorpsstraat zelf of bij de voetbal waar ik vlakbij woon. En dan woon ik praktisch aan het bos. Ik zou echt totaaal geen problemen ermee hebben en eigenlijk niemand hier in de wijk, althans ik heb er nog nooit iemand over gehoord, waar er ook een verjaardag oid werd gevierd.