Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12194
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:32

Inderdaad, je moet elkaar gewoon kunnen verstaan.
Ik vind het moeilijk uit te leggen omdat ik dat normaal vind maar er blijkbaar ook mensen zijn die er maling aan hebben.

heidy_wilco

Berichten: 4480
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:00

22.00 is de wet, en het is fijn dat die grens er volgens de wet is, maar over het algemeen heb ik ook geen problemen met 00.00 en soms 01.00 uur. Maar er is ook wel een verschil met het geluid harder hebben en het zo hard hebben dat je niet eens meer meer je radio of tv kan horen. Ik woon in een appartementencomplex en ik snap ook echt wel dat er geluiden zijn en dat je muziek van elkaar kunt horen. In principe loop ik ook wel zelf wel naar de buren toe als er iets is, omdat over het algemeen het geluid wel zacht gaat en vind ik gelijk de politie bellen ook weer overdreven (dit geld natuurlijk niet voor alle mensen, ieder persoon reageert anders en bij sommigen moet je niet eens zelf heen willen lopen). Ik heb laatst ook 03.00 bij mijn buurman aan de deur gestaan met de opmerking dat hij met wat logisch nadenken wist dat muziek op stand nachtclub met dikke bas asociaal was en dat mensen gewoon willen slapen. Ja, ik was pissig want ik was door hem wakker geworden en dat heeft hij ook echt wel gewerkt. Hij heeft ook excuses aangeboden en sindsdien ook geen las meer gehad.

Stybba

Berichten: 3017
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:13

Heel goed dat je er over nadenkt hoe je overlast kan beperken! Even communiceren inderdaad en gewoon op tijd beginnen. Om 22:00 muziek zachter, om 00:00 uit en daarna op normaal volume praten. Niet gaan gillen/schreeuwen/stampen zoals mijn buren dat nodig leken te vinden (waardoor je elke keer weer wakker schrikt als je nét bijna slaapt >;) ).
En mocht er iemand aan de deur komen, dan toch wat zachter aan doen.
Beetje rekening met elkaar houden is wel fijn.

Jorissie
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:09

Ik woon met mijn gezin in een dorp en vorig jaar werden de kinderen van 4 huizen verder 21 jaar en gaven ook een feestje.

Zij hebben netjes een briefje in de brievenbus gedaan bij alle buren met telefoonnummer erop en de mededeling dat wij bij te veel overlast mochten aanbellen. Ohja er zaten ook nog 2 setjes oordoppen bij.

Dit duurde uiteindelijk tot 4 uur in de ochtend en werd de hele avond/nacht in de tuin gehouden.

Was ik er super blij mee, nee niet toen ik wilde slapen, aan de andere kant ben ik nuchter genoeg terug te denken aan mijn eigen jeugd.
Moet zeggen dat alle buren er wel op deze manier in stonden ook, dit is ook echt eenmalig geweest want we horen ze verder nooit.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:18

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=

Ik zou gewoon even de buren inlichten dat je een feestje hebt en lekker feesten en na 24.00 de muziek een standje terug doen.

Zolang dit niet elke week is, is er mi echt geen probleem. Een avondje overlast overleeft iedereen wel en als je ze inlicht kunnen ze er ook voor kiezen zelf een avondje uit te gaan.


Ja dit ook, je moet een beetje kunnen leven toch.

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:30

Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?

xDenies

Berichten: 13505
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:42

Goof schreef:
Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?


Dit. Echt 100% dit :')

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:46

In mijn studententijd woonde ik midden in een woonwijk en gaven we elk jaar een feest voor 150 man. Iedereen in de wijk wist ervan en ruim een maand van tevoren gingen we alle deuren langs met een briefje en een telefoonnummer, een heleboel buren kwamen vaak de avond van tevoren nog kijken naar de versieringen. Nog nooit gezeur gehad en we ruimden altijd gelijk alles op de volgende ochtend, niet altijd even fit moet ik zeggen. Plus om 01.00 ging de muziek uit en stuurden we iedereen naar huis zodat ze niet in de straat bleven hangen en schreeuwen.

Nu ik een "grotemensen" huis heb zou ik er niet negatief tegenover staan als er één maal per jaar een feestje is bij de buren. Mits vooraf aangegeven natuurlijk.
Wij verplaatsen meestal uiterlijk om 22 uur naar binnen als het lekker weer is en/of doen de ramen dicht. Daarnaast is het meer gezellige muziek, je kunt niet praten met standje 100 en dansen kun je echt beter/leuker in de stad.
Een grotere ergernis naast muziek is vooral het om 3 uur s'nacht buiten tien minuten afscheid staan te nemen, schreeuwen over straat en toeteren.

Moet toegeven dat ik de luxe heb niet (meer) in een appartement te wonen dus ik heb wat meer ruimte rondom het huis en de buren zitten iets verder weg.

Supervixen

Berichten: 12955
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:46

Goof schreef:
Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?


Helemaal mee eens.

Het zou niet eens in me opkomen om de muziek hard aan te zetten. Ook niet overdag, omdat ik niet wil dat mensen zich eraan storen en omdat ik het zelf ook vervelend vind als ik andermans herrie aan moet horen.

Ashleytjuhh

Berichten: 6700
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:55

Hebben jullie wel eens het geproduceerde geluid gehoord van een gemiddeld kinderfeestje ? :+ over overlast gesproken.

Zoals je kunt zien zijn de meningen verdeelt.

Ts als je een briefje in de bus doet bij de buren met een duidelijk lijn van:
om 00:00 gaat de muziek zachter en het duurt tot 02:00( als voorbeeld) dan weten de buren wat ze kunnen verwachten met je 06 nummer

Mochten er mensen problemen mee hebben zullen ze je wel aanspreken en kun je altijd kijken wat je daar mee gaat doen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:59

Ashleytjuhh schreef:
Hebben jullie wel eens het geproduceerde geluid gehoord van een gemiddeld kinderfeestje ? :+ over overlast gesproken.

Zoals je kunt zien zijn de meningen verdeelt.

Ts als je een briefje in de bus doet bij de buren met een duidelijk lijn van:
om 00:00 gaat de muziek zachter en het duurt tot 02:00( als voorbeeld) dan weten de buren wat ze kunnen verwachten met je 06 nummer

Mochten er mensen problemen mee hebben zullen ze je wel aanspreken en kun je altijd kijken wat je daar mee gaat doen

Hoeveel kinderfeestjes vinden 's avonds/'s nachts plaats?

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:02

Dat kinderfeestje om 3.00 heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt :D

De meeste zijn het er wel over eens. Gewoon rond 12 uur de muziek zacht.
Dan heb je de wettelijke regels al mogen overtreden. Dus al lieve buren.
Helaas is dat niet altijd meer voldoende. En moet die de overlast krijgt zich maar aanpassen en niet zeuren.

Ashleytjuhh

Berichten: 6700
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:04

Het ging vooral over het stukje
Citaat:
Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?


Nou hier in de buurt duren ze vaak wel een hele dag. dan is het een hele dag krijsende en jengelde kinderen. Kinderen die lopen de vervelen omdat ze moe zijn...
Je zult maar je nacht je dienst hebben gehad

Dan liever een feestje waar je een paar uurtjes last van hebt ook al is het in de avond als een hele dag overlast

Zoolgangster

Berichten: 9740
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:50

verootjoo schreef:
Ik ben wel verbaasd dat mensen blijkbaar niet standaard oordoppen in huis hebben. En dan gaan klagen over zelfs de politie bellen als anderen een leuk eenmalig feestje hebben.

Ik lig nooit wakker van feestjes van buren omdat ik voor alle soorten overlast oordopjes heb. Heb een hekel aan harde herrie maar er zijn dus gewoon goede oordoppen die herrie filteren en bastonen dempen en je wel gewoon tv kan kijken.


Normaal gesproken hebben mensen geen oordoppen in huis, nee. Die dingen zitten niet lekker, en je moet maar net een paar redelijke zien te vinden. En ze broeien in je oren. Mijn man heeft trouwens vernauwde gehoorgangen overgehouden van zijn oordoppen, die hij moest dragen vanwege werk in een lawaaiige omgeving.
En met huisdieren wilde ik altijd kunnen horen of er iets aan de hand was.

dierenfan
Berichten: 9680
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:55

Ashleytjuhh schreef:
Het ging vooral over het stukje
Citaat:
Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?


Nou hier in de buurt duren ze vaak wel een hele dag. dan is het een hele dag krijsende en jengelde kinderen. Kinderen die lopen de vervelen omdat ze moe zijn...
Je zult maar je nacht je dienst hebben gehad

Dan liever een feestje waar je een paar uurtjes last van hebt ook al is het in de avond als een hele dag overlast


De meeste mensen met nachtdiensten die niet goed slapen met lawaai hebben degelijke oordoppen. Gewoon omdat overdag zonder lawaai slapen vaak onmogelijk is. Zelfs hier in het dorp. Kinderen en klus geluiden hoor je vrijwel dagelijks. Ik slaap overal doorheen of draai me om. Mij man heeft oordoppen. Zo slapen we beiden gerust overdag zonder problemen. Al heb ik tegenwoordig geen nachtdiensten meer dat is nog fijner haha

Biebz

Berichten: 5536
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:58

Ik durf geen oordopjes te gebruiken als ik slaap. Veel te bang dat ik niks meer hoor als er wat aan de hand is.

Ooit meegemaakt dat er een auto brand was en het op punt van naar binnen slaan bij de buren stond.

Wij hebben gebeld, met de brievenbus geklepperd, geschreeuwd.
Maar de buurman werd maar niet wakker. Hoorde ons niet door zijn oordoppen.
Gelukkig goed afgelopen.
Maar ik durf ze dus niet te gebruiken.

En 1x een feestje kan best idd. Mits aangegeven en niet de hele nacht door.
Helaas ook andere ervaringen hier.

Zoolgangster

Berichten: 9740
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:03

Biebz schreef:
Ik durf geen oordopjes te gebruiken als ik slaap. Veel te bang dat ik niks meer hoor als er wat aan de hand is.

Ooit meegemaakt dat er een auto brand was en het op punt van naar binnen slaan bij de buren stond.

Wij hebben gebeld, met de brievenbus geklepperd, geschreeuwd.
Maar de buurman werd maar niet wakker. Hoorde ons niet door zijn oordoppen.
Gelukkig goed afgelopen.
Maar ik durf ze dus niet te gebruiken.

En 1x een feestje kan best idd. Mits aangegeven en niet de hele nacht door.
Helaas ook andere ervaringen hier.


Zoiets dus. Hier in de buurt loopt een brandstichter rond, steekt containers en schuurtjes in brand, dan is het handig om wat te kunnen horen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:10

Ashleytjuhh schreef:
Het ging vooral over het stukje
Citaat:
Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?


Nou hier in de buurt duren ze vaak wel een hele dag. dan is het een hele dag krijsende en jengelde kinderen. Kinderen die lopen de vervelen omdat ze moe zijn...
Je zult maar je nacht je dienst hebben gehad

Dan liever een feestje waar je een paar uurtjes last van hebt ook al is het in de avond als een hele dag overlast

Maar meestal is het niet of of, maar wordt het en en.

Overdag gillende kinderen, klussende buren, tuinmachines, auto's, motoren, wielrenners. En dan 's avonds/'s nachts nog een feestje erbij tot in de late uurtjes, dat zijn best veel prikkels. Een feest kan toch ook prima tot 24u, hooguit 1u?

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:19

Ik ga geen oordoppen indoen omdat mijn buren vinden dat ze asociaal een feest kunnen geven tot laat of vroeg in de ochtend.

Ik heb van zulke buren 4 huizen verder waar zomers dit regelmatig gebeurd en wij (de buurt) bellen gewoon steeds de politie.

Ben echt geen zeikerd omtrent feestjes maar tot midden in de nacht keiharde muziek waar wij nog in bed van mee dreunen is gewoon niet leuk.

Wij zijn als buurt vorig jaar langs geweest vanwege de overlast maar ze lachte ons gewoon bijna uit en ze zijn jong en doen wat ze willen.
En op zo'n feestje loopt voor heel veel jaar gevangenisstraf rond dus je gaat ook niet even vragen of het zachter kan.
Been there done that.

Ik ben vorige week nog op gesprek geweest bij de woningbouw want dit gaat eens fout aflopen want de buurt is het wel meer dan zat.

Wij wonen hier fijn maar door zulke acties wil ik eigenlijk hier wel weg.
Of zomers ergens anders kunnen zijn want door mijn ziekte heb ik gewoon mijn nachtrust nodig anders heb ik de volgende dag een niet zo'n beste dag.

Ik ben echt de laatste die zou zeggen dat er geen feestje mag gegeven worden maar waarom je buren er mee lastig vallen tot laat in de nacht heb ik nog nooit begrepen.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:20

Goof schreef:
Waarom moet ' een beetje kunnen leven' (of voor mijn part 'heel veel kunnen leven') gepaard gaan met herrie en/of overlast dan? Dat kan toch afzonderlijk naast elkaar bestaan?


Goh ja, ik vind een feestje met muziek niet meteen herrie of overlast. Dat moet kunnen. Niet tot diep in de nacht maar tot een uur of 10 's avonds wel hoor. Kijk als je het elk weekend bont maakt lijkt me overdreven en hardcore op standje max is ook niet nodig.

Gewoon gezellig feestje met muziek erbij, waarom zou dat niet kunnen?

Ik ga hier even uit van normale situaties met mensen met gezond verstand, dus niet feestjes met 60 coma zuipende idioten in de tuin die tot diep in de nacht alles bij elkaar schreeuwen.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:56

Zoolgangster schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben wel verbaasd dat mensen blijkbaar niet standaard oordoppen in huis hebben. En dan gaan klagen over zelfs de politie bellen als anderen een leuk eenmalig feestje hebben.

Ik lig nooit wakker van feestjes van buren omdat ik voor alle soorten overlast oordopjes heb. Heb een hekel aan harde herrie maar er zijn dus gewoon goede oordoppen die herrie filteren en bastonen dempen en je wel gewoon tv kan kijken.


Normaal gesproken hebben mensen geen oordoppen in huis, nee. Die dingen zitten niet lekker, en je moet maar net een paar redelijke zien te vinden. En ze broeien in je oren. Mijn man heeft trouwens vernauwde gehoorgangen overgehouden van zijn oordoppen, die hij moest dragen vanwege werk in een lawaaiige omgeving.
En met huisdieren wilde ik altijd kunnen horen of er iets aan de hand was.


Dit... mijn man hoort dus niks als hij slaapt, ik wil daarom ook absoluut geen oordoppen in, als er iets gebeurt...moet er niet aan denken. Hebben ook nog een jong kind thuis. (Jonge) kinderen kunnen ook niet echt oordoppen in.

Mijn dochter is nu 15 maanden en moet er niet aan denken dat er tot zo laat zo luid een feest is in de buurt. Tijd terug was er een luid karaoke feest 3 huizen verderop. En dan ook echt mega luid en vals :') Gelukkig ging om 10 uur het geluid uit, maar mijn dochter van toen net 1 jaar heeft tot die tijd continu liggen woelen en kwam niet goed in slaap (terwijl ze vanaf het begin al een onwijs goede slaper was). Uiteraard in huis alle ramen dichtgehouden, maar je hoorde het er dwars doorheen.

Wij zijn gelukkig gezegend met een vrij rustige wijk, met vooral wat oudere mensen met zelden een feest.