Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAurea

Berichten: 66
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 22:47

Hoihoi,

Mijn ouders zijn 2 jaar terug gescheiden en ik woon inmiddels in een rijtjeshuis met mijn moeder, nu ben ik binnenkort jarig en wil ik graag een feestje geven met natuurlijk leuke muziek :). Vorig jaar heb ik het gevierd bij mijn vader, maar dit jaar kon dat niet en nou vroeg ik me af hoe dat eigenlijk zit met geluidsoverlast etc.
Ik kom uit een ruim vrijstaand huis waar we eigenlijk nooit hinder hadden van buren, wij wonen hier nu ongeveer 2 en eigenlijk hebben we eigenlijk nog steeds geen hinder van onze nieuwe buren, dus misschien is het wel gewoon goed geïsoleerd :) .

Aangezien mijn verjaardag toch wel tot een uur of 2/3 's nachts duurt vroeg ik me dus af hoe dat werkt, gewoon een briefje in de bus doen en zeggen dat ze misschien wat geluidsoverlast kunnen ervaren?

groetjes
bijna jarige- Iris

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:48

Nou om heel eerlijk te zijn zou ik dit helemaal niet doen. Of tot 22.00 uur of je verjaardag ergens anders houden. Of geen muziek. Officieel moet het na 22.00 uur stil zijn, anders mogen ze de handhaving bellen.
Als je echt een feest wil tot 2-3 uur ‘s nachts met harde muziek dan moet je iets afhuren, een zaaltje ofzo. Of naar het plaatselijke café.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27269
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:18

Omdat dit topic beter op LZP past ga ik het daarheen verplaatsen.

HK --> LZP

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16257
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:20

Wat is de relatie met je buren? Heb je contact met ze of eigenlijk nooit? Ik doe zelf minimaal een week van te voren een briefje door de brievenbus of bel even aan om te overleggen. Ik ben van mening dat als je persoonlijk met je buren overlegt wat wel en niet kan voor die ene avond vaker positief ontvangen wordt. Laat je telefoonnummer achter en geef aan dat ze altijd een appje kunnen sturen als ze last van je hebben.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:24

Ik heb afgelopen jaren mijn verjaardag ook gevierd in een rijtjeshuis. Van te voren een briefje in de brievenbus gedaan bij de buren en m’n verjaardag op een vrijdag gevierd. Op het briefje ook m’n telefoonnummer gezet.

Ik zou wel rekening houden met geluid/muziek, de muziek na bijv. 00.00u zachter of uit zetten. Als je verder nooit overlast geeft, moet een keer een feestje wel kunnen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:25

Tot 2 - 3 is niet oké. Je kan het wel iets later maken dan 22:00 als je buren daarmee akkoord gaan, maar tot vroeg in de ochtend lijkt me teveel gevraagd.

Briefje in de bus doen (of aanbellen) met "Dag buren, dan en dan vier ik mijn verjaardag. Ik zal zorgen dat het om 24:00 stil is. Mochten jullie me willen bereiken kan dat op 06-1234567."

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:33

Nouja je hebt muziek draaien en je hebt muziek draaien. Of de buren overlast ervaren ligt deels aan de isolatie van de huizen maar zeker ook deels aan "hoe hard staat de muziek?".

Ik hoor hier binnen haast niets van de buren. De vorige buren hadden de muziek altijd standje bejaardenhuisdoofvolume staan (kwam ik achter toen ik er op borrel ging :D ) maar daar hoorde ik nooit wat van. Wat wel hinderlijk is, is als men in de achtertuin gaat roken. Onze slaapkamer ligt op de achtertuin en we worden dus vrij snel wakker als er iemand in de achtertuin is/praat. Daar zou ik me wel van bewust zijn, ook bijvoorbeeld met het uitzwaaien van bezoek/vertrekken met fietsen etc.

Hoe dan ook zou ik het even aangeven bij hen en overleggen, maar ook echt rekening houden met volume van de muziek.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:35

BaileyMix schreef:
Tot 2 - 3 is niet oké. Je kan het wel iets later maken dan 22:00 als je buren daarmee akkoord gaan, maar tot vroeg in de ochtend lijkt me teveel gevraagd.

Briefje in de bus doen (of aanbellen) met "Dag buren, dan en dan vier ik mijn verjaardag. Ik zal zorgen dat het om 24:00 stil is. Mochten jullie me willen bereiken kan dat op 06-1234567."



Dit dus, op vrijdag en zaterdag, door de weeks zou ik het niet laat maken.

Zorg ook dat jouw gasten niet gezellig op straat na gaan praten, dan slapen de buren evengoed niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23527
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:35

Eens met bovenstaande.
Of na middernacht muziek uit en zachtjes verder gaan, dit nadat je bij de buren hebt gemeld dat je het gaat vieren tot middernacht.
Als je echt tot in de nacht door wil dan een zaaltje oid huren bij een plaatselijk cafe/eettentje/whatever.

Als ik een briefje in de bus zou krijgen dat het tot (ver) na middernacht doorgaat zou ik wel gaan bellen met je.
Vergeet niet dat er ook mensen zijn die bv in het weekend moeten werken of mensen met kinderen enzo.

Edit: inderdaad bij vertrek ook je gasten vragen stil te vertrekken, soms gaan ze hier voor de deur verder staan praten, is het een netjes stil feestje geweest en dan word je alsnog wakker

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:36

Nou tot 2-3 uur harde muziek vind ik niet kunnen. Als ik om 23.00 in bed lig hoef ik geen boem boem muziek te horen :o

Ik zou laten weten dat je een feestje geeft en je nummer achterlaten dat ze kunnen appen als ze er last van hebben.

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:44

En mss een keer leuk: breek de trend en start vroeg!
Je kunt even aanbellen en vertellen wat je van plan bent? “Overlast” van jou is nog niet vaak voorgekomen dus als het goed is zullen ze er wel begrip voor hebben!
En dan mss de dag erna iets van een kaartje of zo in de bus; bedankt voor jullie begrip daardoor kon ik er een super feestje van maken. Altijd leuk toch? Goed dat je aan je buren denkt. Enne gefeliciteerd alvast!

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:07

Eensgezind met de rest. Tot 24.00 zou ik voor een keer geen problem vinden. Maar later graag de muziek zachter en daarmee automatisch ook de mensen die er overheen praten.
2-3 is echt veel te laat.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:12

Jeetje wat zijn jullie streng :=

Ik zou gewoon even de buren inlichten dat je een feestje hebt en lekker feesten en na 24.00 de muziek een standje terug doen.

Zolang dit niet elke week is, is er mi echt geen probleem. Een avondje overlast overleeft iedereen wel en als je ze inlicht kunnen ze er ook voor kiezen zelf een avondje uit te gaan.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:16

Interessante reacties hierboven. Ook in onze slecht geisoleerde flat zijn wel eens mensen jarig, en ook die geven wel eens een feestje tot na zonsondergang. Kwestie van de muziek niet enorm hard zetten en een beetje logisch nadenken. Tot 3 uur enorme herrie is natuurlijk niet sociaal, maar gewoon wat gezelligheid moet kunnen toch?

frensje
Berichten: 725
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:17

Wij wonen in een 2 onder 1 kap met brede tuinen dus echt niet bovenop elkaar maar buren 6 huizen verderop hadden 2 weken geleden een feestje waar ook een zanger kwam. Wat een herrie en dan tot een uur of 3. Het was op een zaterdag maar ik vind dit echt niet kunnen, huur dan een zaaltje. Tot een uur of 12 vind ik acceptabel.
Wat gezelligheid moet kunnen maar niet op een manier waarop zo’n beetje de hele straat wakker ligt tot diep in de nacht. Dat vind ik asociaal.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:27

Ik woon in zo'n buurt waar er geen rekening met elkaar wordt gehouden. De zomer is hier altijd ellende want dan is het schijnbaar normaal om tot 4uur 's nachts herrie te maken, ongeacht feestje. De huizen staan hier dicht op elkaar dus het is vreselijk gehorig. Je zet dus niet graag het raam open en ook mijn 'luikje' doe ik vaak dicht.
Vaak ook hoe later het wordt, hoe meer alcohol er in zit, hoe harder het wordt. Of dat je midden in de nacht wakker wordt en mensen op het schuur dak ziet staan. De politie komt hier al niet meer voor overlast. Laatste keer waren het jonge gasten in een serre die tik-tok filmpjes aan het opnemen waren. Vre-se-lijk.

Je hoeft ook niet aan de deur te gaan staan omdat jij wellicht wel moet werken of gewoon na 12u graag je bed in duikt. Je wordt keihard uitgelachen, kan een grote bek verwachten of erger.

Dus ik krijg altijd een beetje de kriebels. Is ook niet goed, dat weet ik.
Ik zou het waarderen als men elkaar op de hoogte brengt en in ieder geval hun best doet om rekening te houden met. Tot 12uur vind ik toch echt wel maximaal om harde muziek te draaien maar vergis je niet hoe ver stemgeluid kan dragen dus als je dan naar binnen gaat of dergelijke is het over het algemeen prima. Tenzij je een karaoke set aan zet ... :Y)

Los van het feit of mensen wel of niet werken, of wel of geen problemen er mee hebben. Ik vind het persoonlijk ook niet meer dan normaal dat je op bepaalde tijden gewoon stil bent. Je hebt ook lichte slapers, mensen die chronisch pijn hebben en dus veel behoefte aan nachtrust hebben, mensen met jonge kinderen enzovoort enzovoort. Je hoeft inderdaad niet overal rekening mee te houden maar kijk ook wat je zelf fijn zou vinden. Ik vind in een woonwijk tot 2/3 uur snachts gewoon not done.

12 uur is een prima tijd toch?

En wat betreft niet iedere week: Nee ach, nu is het Truus en zaterdag is het Klaas en zondag is het Peter. Maar Truus viert het maar één dag :')

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:28

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=


Ik vind de reacties ook wel heel overdreven. En dat terwijl ik zelf echt een pieperd kan zijn met geluidsoverlast en slapen :')

Ik vind dat zo nu en dan een feest tot 4 uur snachts oid gewoon moet kunnen. Ook als je in een rijtjeshuis woont. Na 12’en ofzo even iets meer opletten, zoals muziek wat zachter, evt wat ramen/deuren dicht zodat er minder geluid naar buiten lekt, en geen lallende mensen meer in je tuin of voor je deur laten kletsen.
En van tevoren idd even aankondigen aan alle direct aangrenzende buren + telefoonnummer geven zodat ze het aan kunnen geven als er toch hinder is.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:33

Memories schreef:
verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=


Ik vind de reacties ook wel heel overdreven. En dat terwijl ik zelf echt een pieperd kan zijn met geluidsoverlast en slapen :')


Ja, ikzelf ook := ben gevoelig voor geluid en woon daarom niet in een rijtjeshuis.

Maar ik heb allerlei oordoppen voor dit soort situaties. Ik vind dat feestjes ook gewoon moeten kunnen.
Ben zelf ook puber en adolescent geweest, feestjes thuis horen er gewoon bij imo en welke 21-jarige kan een café afhuren :') dat is echt niet reëel.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:35

xDenies schreef:
En wat betreft niet iedere week: Nee ach, nu is het Truus en zaterdag is het Klaas en zondag is het Peter. Maar Truus viert het maar één dag :')


Dat, :j Gelukkig hier in de buurt weinig last van, enkel een flat 100 meter verder waar ze gezellig tot 3 uur op het balkon zitten en ja, dat hoor je, iedere week weer. Zou er niet aan moeten denken dat de hele buurt één dagje in de week heeft, :')
Ts, tot 12e kan prima, dan gewoon achtergrondmuziekje en op een normaal niveau gaan kletsen. Het hoeft echt niet ''hoe luider hoe beter'' te zijn, vooral niet tot 3e, al denk ik wel dat het vriendelijk is even de buren op de hoogte te stellen. Qua je bent jong en je wilt wat, mwa, we leven hier met z'n alle, ook de jongere(inclusief ik) moeten gewoon een beetje rekening houden met de oudere\werkende in het weekend. Beetje compromis sluiten, zoals netjes om 12 uur die muziek en stemmen zachter. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:36

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=

Ik zou gewoon even de buren inlichten dat je een feestje hebt en lekker feesten en na 24.00 de muziek een standje terug doen.

Zolang dit niet elke week is, is er mi echt geen probleem. Een avondje overlast overleeft iedereen wel en als je ze inlicht kunnen ze er ook voor kiezen zelf een avondje uit te gaan.

Maar waar houdt het dan op? Nu is het TS die jarig is, maar er zullen vast meer kinderen in de straat wonen die een feest willen geven om wat voor reden dan ook. Verjaardag, rijbewijs, geslaagd.

Het lijkt me een prima afspraak om om 24u de muziek zacht te zetten en te letten op je geluidproductie. Vooral 's nachts draagt geluid heel ver en zorg je er imo voor dat het rustig is. Denk je dat je dat niet kunt, dan moet je imo een zaaltje huren oid. Je kunt, vind ik, niet verwachten dat buren jouw feestje na 24u nog meekrijgen.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:41

De directe buren zou ik even persoonlijk aanspreken en op de hoogte brengen van je plannen.
Moesten er dan nog buren mogelijk "last" van hebben, zou ik die een briefje in de bus doen.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:42

verootjoo schreef:
Jeetje wat zijn jullie streng :=

Ik zou gewoon even de buren inlichten dat je een feestje hebt en lekker feesten en na 24.00 de muziek een standje terug doen.

Zolang dit niet elke week is, is er mi echt geen probleem. Een avondje overlast overleeft iedereen wel en als je ze inlicht kunnen ze er ook voor kiezen zelf een avondje uit te gaan.


Vind ik ook. Ik zou wel persoonlijk langsgaan, en/of de buren ook uitnodigen. Of misschien kan je oordopjes uitdelen :) , dan hebben ze helemaal geen last.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:43

verootjoo schreef:
Memories schreef:
Ik vind de reacties ook wel heel overdreven. En dat terwijl ik zelf echt een pieperd kan zijn met geluidsoverlast en slapen :')

Ja, ikzelf ook := ben gevoelig voor geluid en woon daarom niet in een rijtjeshuis.

Maar ik heb allerlei oordoppen voor dit soort situaties. Ik vind dat feestjes ook gewoon moeten kunnen.
Ben zelf ook puber en adolescent geweest, feestjes thuis horen er gewoon bij imo en welke 21-jarige kan een café afhuren :') dat is echt niet reëel.

In sommige dorpen is het waarschijnlijk makkelijker om een feestzaal te huren voor jongeren dan op andere plekken. Maar bij onze locale feestzalen gaat de muziek ook uit om 24.00 en dat terwijl die in de polder zitten. Dan is zo rond half 2 de zaal vaak wel leeg.

Fenn

Berichten: 6168
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Verjaardag vieren rijtjeshuis (geluidsoverlast etc?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:47

Zoals je leest zijn er niet echt regels voor. Zou dus even met de buren in gesprek gaan ipv met Bokt. In mijn geval zou ik het ook prima vinden als het een keer laat wordt bij de buren :)

MonaLieske

Berichten: 1521
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:58

Fenn schreef:
Zoals je leest zijn er niet echt regels voor. Zou dus even met de buren in gesprek gaan ipv met Bokt. In mijn geval zou ik het ook prima vinden als het een keer laat wordt bij de buren :)

Op veel plekken zijn er wel degelijk regels voor, daarvoor moet je even de algemene plaatselijke verordening van je eigen gemeente opzoeken.