Zorgen grote auto’s voor meer files?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 20:38

Ik vraag me het al een tijdje af, maar kan het niet juist beoordelen. Zelf rij ik met een kleine auto, bewust omdat ik in een stad woon en het altijd file parkeren is. Met een grote auto (ervaring zakelijke auto :D ) paste het altijd NET niet. Nu kan ik hem overal precies tussen proppen.

Ik woon in België dus groen is allemaal gas geven en midden op het kruispunt stil staan en alles blokkeren (echt fantastische uitvinding) :+

Maar sinds ik dit kleine bakkie rij merk ik dat ik hem vaak even net ergens tussen kan proppen. Bijvoorbeeld verkeerslicht, alles op groen - al het verkeer dat naar links wil staat al iets naar links. Als ik dan naar rechts wil en er is een fietspad kan er net aan langs. Scheelt weer een stoplicht wachten op niks.

Even naar de glasbak, maar de brug staat open. Ik pas precies over het fietspad om er naartoe te rijden zolang er geen Amerikaanse auto’s staan (en er geen fietsers zijn natuurlijk).

Zo zijn er zo veel situaties en dat zorgt ervoor dat ik me af vraag of de hoeveelheid grote auto’s de files misschien erger maken. Je neemt immers meer ruimte in, ruimte waar met dezelfde 100 auto’s die half zo klein zijn misschien al 10 auto’s afgeslagen waren. Maar maakt dat echt verschil? Qua km lengte ja. Maar ik bedoel met name qua doorstroom van het verkeer.

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel :')

Iemand geleerd die mij dit kan uitleggen?

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:52

Ja, met een auto op een fietspad is verboden :+

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:53

Meer files denk ik niet. Files komen door snelheidsverschil, niet door lengte van autos. Als een kleine auto langzaam rijdt veroorzaakt het een even grote file als een grote auto die langzaam rijdt lijkt me.
Doorstroom hangt ook af van hoe hard, of niet hard mensen rijden.

Dus ik denk van niet. Ik ben benieuwd wat de rest denkt :D

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:56

Is afhankelijk van de locatie, maar het zal niet heel veel schelen vermoed ik. In steden kan het wel wat schelen, zeker als iemand niet comfortabel is met een grotere auto en in een krapper gebied rondrijdt. Denk aan rijden in oude binnensteden bijvoorbeeld. Op snelwegen maakt het geen verschil, daar zijn rijstroken gemaakt voor groot verkeer en bochten gemaakt om snelheid te behouden.

Ik weet overigens niet wat voor auto je rijdt, maar vaak maakt het verschil tussen 'kleiner' (Toyota Aygo, Fiat Panda, Suzuki Swift) en groter niet zo enorm veel verschil, ± 1,2 meter. Ze vallen nog altijd in het niet bij alle busjes en dergelijke die rondrijden.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:58

Barbabientje schreef:
Ja, met een auto op een fietspad is verboden :+

Maar daar staat geen file :Y)

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:58

Er gebeuren ongelukken doordat mensen hun auto even snel ergens voor langs proppen. Dan veroorzaken ze een file.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:43

Nee want mensen in kleine auto's rijden vaak heel truttig :j

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:43

Bumperkleven, maar idd ook onverwachte acties veroorzaken files. Daardoor gaan mensen remmen en dat geeft een ripple effect.

En je mag idd niet met je auto op het fietspad :+

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:46

Tiggs schreef:
Nee want mensen in kleine auto's rijden vaak heel truttig :j

Te voorzichtig en blijven lang achter vrachtwagens rijden en dan op het laatste moment erlangs, waardoor de auto is al bezig is met een inhaalactie op de rem moet..... en juist dat remmen is wat files veroorzaakt.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:51

Maar België is ook echt een raar autoland. Volgens mij zijn daar alle stoplichten op een kruispunt of tegelijk groen, of tegelijk rood. Om over de ring Antwerpen nog maar niet te spreken. Daar is mijn tip: 1 snelheid aanhouden, niet van baan wisselen. Ook niet als je naar rechts zou kunnen.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:43

Tiggs schreef:
Maar België is ook echt een raar autoland. Volgens mij zijn daar alle stoplichten op een kruispunt of tegelijk groen, of tegelijk rood. Om over de ring Antwerpen nog maar niet te spreken. Daar is mijn tip: 1 snelheid aanhouden, niet van baan wisselen. Ook niet als je naar rechts zou kunnen.

Files worden veroorzaakt door onkundige chauffeurs en laat er een Belgische bokker zijn geweest die neergeschreven heeft dat Belgen niet auto kunnen rijden....

Tja, wat moet je er dan nog van zeggen......

}>

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:44

Nu krijg je Belgisch bokt op je dak :+ tenzij je een cabrio hebt :')

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:48

Avalanche schreef:
Nu krijg je Belgisch bokt op je dak :+ tenzij je een cabrio hebt :')

2 stuks..... :D

Enne, don't shoot the messenger.

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:53

Qua file maakt het niets uit. In België rijden relatief gezien weinig kleine auto's.
Ik persoonlijk voel me ook niet veilig in een kleine auto.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:08

Tiggs schreef:
Maar België is ook echt een raar autoland. Volgens mij zijn daar alle stoplichten op een kruispunt of tegelijk groen, of tegelijk rood. Om over de ring Antwerpen nog maar niet te spreken. Daar is mijn tip: 1 snelheid aanhouden, niet van baan wisselen. Ook niet als je naar rechts zou kunnen.

Ik vind de ring van Brussel nog véél erger, zeker in de spits :x


ikke schreef:
Tiggs schreef:
Maar België is ook echt een raar autoland. Volgens mij zijn daar alle stoplichten op een kruispunt of tegelijk groen, of tegelijk rood. Om over de ring Antwerpen nog maar niet te spreken. Daar is mijn tip: 1 snelheid aanhouden, niet van baan wisselen. Ook niet als je naar rechts zou kunnen.

Files worden veroorzaakt door onkundige chauffeurs en laat er een Belgische bokker zijn geweest die neergeschreven heeft dat Belgen niet auto kunnen rijden....

Tja, wat moet je er dan nog van zeggen......

}>

_O-

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:22

Ik denk eerder dat een evt fileprobleem al minder wordt als mensen niet speciaal voor de glasbak in de auto stappen, maakt de grote van de auto niet meer voor uit denk ik :')

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:29

Files in België zou ik ophangen aan:
1: veel en langdurige wegwerkzaamheden
2: de kwaliteit van de wegen waar op dat moment niet aan wordt gewerkt
3: de rijvaardigheid van de weggebruikers (het gebrek daaraan)
4: de onlogica van het wegverkeer en de regels (zoals bijvoorbeeld inderdaad dat groen niet betekent dat het veilig is)
En 5: ik weet niet of het door 3 of 4 komt, of een combinatie hiervan, maar het niet houden aan bepaalde afspraken/regels in het verkeer door de weggebruikers. Ritsen of de betekenis van een rood kruis bijvoorbeeld, is kennelijk onbekend.

Grote auto's zou ik niet direct in het lijstje van voor de hand liggende oorzaken zetten denk ik :D.

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 23:58

Bienotje schreef:
Ik denk eerder dat een evt fileprobleem al minder wordt als mensen niet speciaal voor de glasbak in de auto stappen, maakt :') de grote van de auto niet meer voor uit denk ik


Voor een glasbak stoppen betekend geen ritje specifiek glasbak hè. Tenminste voor mij toch niet := Ik gebruik enkel de auto als eind locatie 10+ kilometer is of ik materiaal moet vervoeren wat niet kan met de fiets. Maar fietsen in België is ook echt levensgevaarlijk. Het is hier niet zo geregeld als in Nederland en zowel automobilisten als fietsers zijn echt niet opgevoed -O- Ik heb recentelijk (op de fiets) mijn buurman van 50 mogen aanleren wat haaientanden betekenen want hij dacht dat hij van rechts kwam en dus sowieso voorrang had ongeacht de weg aanwijzingen _/-\o_

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:07

In het ideale geval dat iedereen exact dezelfde rijstijl heeft, ongeacht de auto waar ze in rijden, dan zorgen grotere auto’s natuurlijk wel voor meer files. Als er in een land een paar miljoen Up/C1/Aygo’s op de weg zijn vs evenveel pickup trucks dan maakt dat laatste het toch een stukje voller.

In de praktijk zal het rijgedrag tussen bestuurders het mogelijk compenseren. Iig als Ik naar mijn eigen verschil in rijgedrag kijk. We hebben hier een grote en kleine auto voor de deur en in de kleine rij ik net iets defensiever om de simpele reden dat m’n knieën de kreukelzone zijn. Daarnaast trekt de kleine auto wat minder vlot op omdat er een 1.0 motor in zit.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:08

Wij hebben simpelweg een grote auto omdat ie een trekhaak moest kunnen krijgen. In dit geval een Megane station. En ik denk dat er meer bokkers zijn die daarom een grote auto hebben. Zelfs in hele krappe ruimtes/parkeervakken in Amsterdam kan ik gewoon netjes tussen de lijnen parkeren hoor.

miereneter

Berichten: 2590
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:13

Niet de grootte van de auto, maar het rijbewijzensysteem. Autorijden is vooral vooruitkijken en anticiperen. Ik denk dat in België (ben zelf Belg) het grootste probleem is dat veel bestuurders van hun ouders leren rijden. Dat werkt niet, je geeft vooral de fouten van generatie op generatie door.

Als je denkt dat het slim is om over een fietspad te gaan autorijden, heb je overigens al een deel van je verklaring.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:22

Ik ben gisteren in mijn suv met aanhanger bijna aangereden door een klein autootje die dacht zich tussen mij (tegenligger) en een rechts stilstaande auto door te kunnen proppen. Het is dat ik zo snel reageerde en uit kon wijken anders was het raak geweest. Zo niet had het kleine autootje de file veroorzaakt.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zorgen grote auto’s voor meer files?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:43

De VRT heeft in 2019 een artikel geschreven over het ontstaan van files. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/18 ... %20op,file”%2C%20legt%20Beeckman%20uit.

Korte samenvatting:” Als er veel auto’s op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto’s en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.”

Ik kan me dus goed voorstellen dat naast de hoeveelheid auto’s ook de grootte van de auto’s impact heeft, de weg is immers voller.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:02

Lijsken schreef:
De VRT heeft in 2019 een artikel geschreven over het ontstaan van files. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/18 ... %20op,file”%2C%20legt%20Beeckman%20uit.

Korte samenvatting:” Als er veel auto’s op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto’s en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.”

Ik kan me dus goed voorstellen dat naast de hoeveelheid auto’s ook de grootte van de auto’s impact heeft, de weg is immers voller.

Vrachtwagens ed natuurlijk wel , maar het verschil met een SUV en een en Aygo bijvoorbeeld zet geen zoden aan de dijk.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:08

pillow schreef:
Ik ben gisteren in mijn suv met aanhanger bijna aangereden door een klein autootje die dacht zich tussen mij (tegenligger) en een rechts stilstaande auto door te kunnen proppen. Het is dat ik zo snel reageerde en uit kon wijken anders was het raak geweest. Zo niet had het kleine autootje de file veroorzaakt.

Maar jij had aan je rechter zijde blijkbaar nog ruimte?
Waarom begon je al niet met die ruimte te gebruiken zodat jullie moeiteloos samen door konden rijden?

Dat is ook nog zo'n ding, en niet alleen voor Belgen, dat men geen idee heeft hoe klein men is. Dan rijdt er een vrachtwagen op de rechter baan en dan durven ze niet in te halen (rijstrook is 3,75mtr breed in NL!) omdat ze blijkbaar denken dat ze er niet tussendoor passen.
Of als een malle aan 120km/h+ aan komen jagen maar nog net niet het anker uit gooien op het moment dat ze een vrachtwagen moeten passeren :? Echt, vrachtauto's bijten niet (behalve die ene Belg, maar die weet intussen dat personenauto's terug bijten }> )