Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14810
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:31

xMyrth schreef:
Jeetje wat enorm schrikken zeg! Ik snap je gevoel volledig... Ook ooit iets vervelends meegemaakt.
Dit heeft gewoonlijk wel tijd nodig, maar kan ook best gezien worden als een trauma.
Wat misschien kan helpen is gesprekken aangaan via de huisarts (doorverwijzing?)... EMDR is ook een optie, dat is mij toen aangeraden :)

Dat is een grote stap. Hiervoor kan je slachtofferhulp vragen. https://www.slachtofferhulp.nl/

rien10
Berichten: 14810
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:33

Nielojram schreef:
T'is zondag gebeurd, nu is het woensdag, hij is niet meer teruggekomen.

Als het een ekte maffie was had hij de afgelopen 2 nachten ook in je tuin gestaan.

T'is beurt, en nu weer door.

Zo werkt dat niet. TS geeft toch aan dat Gewoon Weer Door niet gaat? Ze blijft er mee in haar hoofd malen. Zo werkt een hoofd soms. Ontkennen van dat wat er is en gewoon doorgaan lost niets op.

rien10
Berichten: 14810
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:38

Nielojram schreef:
Nielojram schreef:
T'is zondag gebeurd, nu is het woensdag, hij is niet meer teruggekomen.

Als het een ekte maffie was had hij de afgelopen 2 nachten ook in je tuin gestaan.

T'is beurt, en nu weer door.

Aantal maanden geleden een behoorlijke class gehad met een buurman en zijn zoon.

Zijn zoon was bereid om mij volledig in elkaar te slaan,( ik was een prutsmuts, undsoweiter) en vaders 'suste' dat.. 'Ik hou hem nu tegen maar hij zit wel op boksen'..
Het was dat ik heel sterk mijn mannetjevrouwtje bleef staan, maar die 2 stonden op scherp.

Het was tegen middernacht aan, ik lag al in bed, en daarna natuurlijk up&running..

Maar, een topic erover openen op bokt.. neuh.. wat had het mij gebracht?

Het was een vervelende situatie.

Ik ben overigens vrijgezel.

Dat is fijn, dat het bij jou zo werkt, dat je er geen topic over hoeft aan te maken. Dat is niet cynisch of hatelijk gedoeld, dat meen ik.
Dat jouw lijf en brein zo reageert, is geen garantie dat een ander lijf en brein ook zo zal reageren op een soort gelijke situatie. Ieder is anders.
Voor TS helpt zo'n topic denk ik wel, anders had ze het niet aangemaakt.

Suliko

Berichten: 4354
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:45

Nielojram schreef:
Je kan het ook groter maken dan het is, heb nooit ergens het woord 'aanstellerij' genoemd.


TS succes!


Het is vast goed bedoeld, maar wel kortzichtig om enkel uit je eigen ervaring te spreken en daarmee iemands gevoel te bagatelliseren of te zeggen dat iemand het zichzelf aandoet (door het groter te maken). Fijn dat jij zo’n ervaring makkelijk los hebt kunnen laten, maar helaas heb je er echt geen vat op hoe je angst systeem reageert in zulke situaties en helaas kan je daardoor blijven hangen in hyperalertheid en angstgevoelens. Hoe goed je het ook met je verstand kan relativeren en rationaliseren, daar heeft je angstsysteem schijt aan.

TS, heel erg rot dat je nu zo’n last hebt van de schrik. Ik zou eigenlijk vooral even lief zijn naar jezelf en dat gevoel en het voor nu proberen te accepteren dat het er is. Hoe harder je ervan af wilt komen, hoe meer je ermee bezig gaat zijn (denk niet aan de roze olifant). Maak het ook niet klein en ga het niet stom/zwak/raar van jezelf vinden. Het is net gebeurd, geef jezelf de tijd, zeg tegen je lichaam/gevoel dat het oké is om even hyperalert te zijn op alles. Zoek een klein beetje de confrontatie op door naar buiten te turen als het donker is en dan bewust proberen te ontspannen en adem te halen. :)

Ik heb zelf helaas een keer een gluurder gehad terwijl ik midden in de nacht nog aan het lezen was en mijn slaapkamer aan de straat grensde. Hij kwam ook terug diezelfde nacht. Echt heel erg naar. Erna een hele grote verduisterende doek voor mijn raam gehangen (zat een licht gordijn met kiertjes aan de zijkant), maar alsnog voelde ik me een hele tijd onveilig en sliep ik slecht. Met de tijd zakte dat gevoel van hyperalertheid en angst wel en kon ik uiteindelijk weer prima slapen. Inmiddels woon ik er niet meer, want het was een tijdelijke woning, en ben ik heel erg blij dat ik weer een bovenwoning heb met mijn slaapkamer op de 3e verdieping. Maar het gevoel zakte dus wel echt en los van de nare herinnering had ik er geen last meer van. Erover praten helpt ook, ik weet niet hoe je band met je buren is, maar sociale controle kan ook veiligheid geven als zij weten wat er gebeurt is. Zo hielp het mij heel erg om het in de buurtapp te gooien en kreeg ik gelijk van buurmannen die vlakbij woonde een berichtje dat als het nog eens gebeurde ik ze direct mocht bellen en zij de gluurder dan wel even zouden laten schrikken. :)

rien10
Berichten: 14810
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:47

Nielojram schreef:
Je kan het ook groter maken dan het is, heb nooit ergens het woord 'aanstellerij' genoemd.


TS succes!


En dan afsluiten met TS Succes?
Schaam je. Schaam je diep.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:15

Dat is één van mijn angsten en ik zou daar ook echt last van hebben.

Ik heb als kind een insluiper meegemaakt, Wij woonde destijds boven het cafe/snackbar en diegene heeft alle (slaapkamer) deuren, kasten enz open gedaan en dat terwijl wij gewoon lagen te slapen! mijn ouders waren beneden aan het werk.

Er is behalve geld gestolen verder niks gebeurd, maar top op de dag van vandaag en aangezien ik veel alleen ben (man werkt op olieplatformen) steekt dat wel eens de kop op en voel ik de angst nog.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je onveilig voelt, niks mis mee en kost tijd. Het wordt pas een issue als het je echt in de weg gaat zitten en dan zal je hulp moeten zoeken.

rien10
Berichten: 14810
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:19

rien10 schreef:
Nielojram schreef:
Je kan het ook groter maken dan het is, heb nooit ergens het woord 'aanstellerij' genoemd.


TS succes!


En dan afsluiten met TS Succes?
Schaam je. Schaam je diep.

Mijn excuses Nielojram.
Ik heb je post verkeerd gelezen. Beschouw mijn opmerking maar als niet gemaakt. Y;(

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:04

Ik heb hier helaas ervaring mee. 4 jaar geleden heeft mijn vriend toen nog net 19 gewoon wat domme dingen gedaan. Iedereen maakt fouten so be it. Hij werkte overdag veel en snachts in de winter ook want dan had hij strooi diensten. Het had dus te maken met iets wat hem wakker en op de been hield.. op een gegeven moment stonden er zo nu en dan voor ons keuken raam aan de straat luxere zwarte auto's met vreemde figuren bij ons naar binnen te kijken terwijl wij met de lichten aan, aan de keuken tafel zaten. Ik dacht vrienden van hem die gewoon kwamen klieren. Mijn vriend deed altijd meteen het rolluik dicht. Ik vondt hem steeds panischer worden als er een geluidje was in de avond. Als ik snachts alleen was omdat hij moest werken drukte hij me altijd op het hard de deuren op slot te houden. Ik dacht uhm oke dat doe ik sws wel als ik ga slapen . Die autos stonden steeds vaker voor de deur tot de schrik van mijn vriend ben ik een keer toen ik ook alleen was savonds er heen gelopen en gevraagd of ik iets voor ze kon betekenen en of de anders gewoon weg wilde gaan. Dit deden ze. Maar ik zag die autos steeds vaker. Ineens wilde mn vriend ook graag een hond. Ik was daar oke mee maar wilde wel een chihuahua hij dacht aan wat groters maar dat weigerde ik. De hond sloeg vaak aan snachts als ik alleen was dus hij hoorde toch wel het 1 en ander rondom het huis. Dit heeft 1,5 jaar geduurd voor uit kwam wat er aan de hand was hij bleek een schuld bij die gasten te hebben. Ik heb deze in
1 keer door hun auto raam gepropt gezegd ze nooit maar dan ook nooit meer hier te willen zien. Mijn vriend een nieuw nummer gegeven en alles laten wissen zodat er geen contact meer kon zijn en laten afkicken en een gezamenlijke rekening genomen die ik beheer. Eind goed al goed. Maar het feit dat er mensen je in de gaten houden is geen fijn gevoel. Zoiets moet echt slijten. Gelukkig ben ik zelf niet bang uitgevallen maar je schrikt wel als de hond snachts aanslaat. ik hoop voor je dat je je snel weer wat fijner voelt in je eigen huis. Misschien extra sloten nemen??

Gini
Berichten: 17974
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:57

Nielojram schreef:
Aantal maanden geleden een behoorlijke class gehad met een buurman en zijn zoon.

Zijn zoon was bereid om mij volledig in elkaar te slaan,( ik was een prutsmuts, undsoweiter) en vaders 'suste' dat.. 'Ik hou hem nu tegen maar hij zit wel op boksen'..
Het was dat ik heel sterk mijn mannetjevrouwtje bleef staan, maar die 2 stonden op scherp.

Het was tegen middernacht aan, ik lag al in bed, en daarna natuurlijk up&running..

Maar, een topic erover openen op bokt.. neuh.. wat had het mij gebracht?

Het was een vervelende situatie.

Ik ben overigens vrijgezel.


Jij deelt dit incident nu ook op Bokt, dus ergens heb je ook de nood om het erover te hebben, om aan anderen te vertellen wat je hebt meegemaakt, om dat stuk erkenning te krijgen.

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:07

Mijn dochter ging naar oma die woonde naast ons, ze keek naar binnen en ze zag oma dood in haar stoel zitten/ hangen. Het heeft heel lang geduurd voor dat dat beeld steeds minder werd. Het heeft echt tijd nodig.