Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maren
Feeling down? Saddle up!
Berichten: 1059
Geregistreerd: 10-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:51

Nielojram schreef:
Daihyo schreef:
Nielojram: ik wéét het. Moet er af en toe zelf om lachen en vraag me serieus af waarom ik voel wat ik voel. Maar het gevoel is er en kan het niet zo 123 uitschakelen. Ook al weet ik wie het was en dat het echt niet nog zomaar een keer gaan gebeuren. Maar wat wel maakt dat ik te gespannen ben. Ook al weet ik dat het totaal onnodig is. Stom hoe verstand en gevoel ver uit elkaar liggen. Het is ook niet zo dat ik er voor thuis blijf ofzo. Maar meer dat het vooral in mijn onderbewustzijn zit.

Hou deze gedachte vast, en dan sta je morgen weer gezond op.
En schaam je je wellicht over het openen van dit topic, gewoon dood laten bloeden :o
Komp goe!


Nou zeg, wat onaardig :( . Als je schrikt en die schrik niet kan uiten zal het minder snel gaan liggen dan als je er over praat. Gevoelens kun je helaas niet veranderen, dus goed dat je het uit TS!

Wij hebben vorig jaar ook een diefstal gehad uit de schuur op klaarlichte dag. Gelukkig geen confrontatie gehad, maar toch voelt het daarna even gek dat er iemand zomaar op jouw eigen terrein inbreekt. Bij mij is dit snel gaan liggen, en hoop voor jou dat dat ook vanzelf gebeurd. Mocht je last houden zou je contact op kunnen nemen met de POH of eventueel EMDR overwegen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:51

Oei, dat lijkt me hartstikke schrikken! En ook al weet je nu de reden, dat weet je lichaam natuurlijk niet. Zo'n 'doodsangst' blijf je nog wel even voelen.

Na een inbraak waarbij ik een (rustige) confrontatie heb gehad, is bij mij mettertijd de angst/schrik minder geworden, heeft toen wel een maandje of 2 geduurd.

Sterkte!

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:28

Nou kan m voorstellen hoor , dat je je dood schrikt... Ik heb het ooit een keer meegemaakt, reed midden in de nacht , na een spoed OK, naar huis ,en in een bocht onder een lantaarnpaal stond ook zo'n figuur van je plaatje... ben er echt helemaal van slag van geweest... zo eng...

Duurt wel even voor je weer herstelt van de schrik, maar het komt wel goed...

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:32

Ik heb ook iets naars meegemaakt een aantal jaar geleden.

Mijn toenmalige man bleek een affaire te hebben. Hij maakte het uit maar die vrouw ging daar niet mee akkoord. Zij kwam steeds door de poort en keek dan over de schutting om te zien wat mijn toenmalige man deed, ze kon precies door het grote achterraam naar binnen kijken.
Ze stuurde ook foto's naar mijn man waar hij zelf op stond, die maakte ze over de schutting, heel eng en akelig.

Ik heb me lang onveilig gevoeld, ook nadat ik mijn toenmalige man de deur voorgoed heb gewezen. Die vrouw bleef namelijk controleren of hij toch niet bij mij was.

Omdat ze niet in de tuin kwam, maar vanuit de poort (brandgang) over de schutting keek, kon ik weinig doen. Ze deed het 's avonds maar ook overdag, ook als ik in de keuken stond de koken, keek ze.

Ik heb toen mijn ramen afgeplakt met folie. Ik kon zelf ook niet naar buiten kijken, maar dat vond ik minder belangrijk.

Ik heb het lang laten zitten, net zolang ik mezelf weer prettig voelde. Gelukkig ben ik inmiddels van haar (en mijn exman) af.

Misschien helpt het jou ook als je weet dat niemand naar binnen kan kijken?

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:47

Nielojram schreef:
T'is zondag gebeurd, nu is het woensdag, hij is niet meer teruggekomen.

Als het een ekte maffie was had hij de afgelopen 2 nachten ook in je tuin gestaan.

T'is beurt, en nu weer door.

Ik ben benieuwd of jij ook zo zou reageren als het jou overkomt.

Ik snap je volledig hoor TS, wat een enge vent met een enge pose. Zoiets verwacht je niet in je tuin, je eigen vertrouwde omgeving aan te treffen.

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:59

dat heeft wel even tijd nodig hoor, en dat mag en die moet je er ook voor nemen.

ik heb vroeger eens iemand snachts in huis gehad, ik werd wakker van een van de katten die naast me op bed zat te brommen, en toen ik omhoog kwam hoorde ik beneden iets.
ik heb lawaai gemaakt en die persoon is toen weggerent ,de voordeur stond echt wagenwijd open.
maar ik ben echt nog maanden van de leg geweest hoor.
ik werd heel vaak wakker snachts van geluidjes, ik had de binnenkant van de voor en achterdeur snachts gebarricadeerd zodat er niemand in kon.
ik vond het echt heel heel eng, heeft best even geduurd voor ik me weer enigszins veilig in huis voelde :j


wat ik me wel bedenk in jouw situatie..ik denk dat ik met die jongen even zou willen praten.
gewoon even van hey je hebt me kapot laten schrikken, even een gesprekje, denk dat dat echt wel helpen kan

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:06

Ik denk niet dat nielojram het zo bedoeld. Tenminste ik denk dat er een vraagteken achter haar zin had moeten staan.

Wat een schrik zul jij gehad hebben zeg! Is niet niks. Ik hoop dat het nare gevoel snel slijt. Je woont er ook pas net.

Is het misschien een idee dat je de vorige eigenaar nog even opbelt en ook echt kan verifiëren dat het daadwerkelijk zijn zoon was? Of had je die bevestiging al? Misschien helpt het je als je die bevestiging hebt.

Misschien heb ik eroverheen gelezen.

Wildgirl

Berichten: 11678
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:19

Weet je waar je angst zit TS?
Dat is nl de enige manier om hier wat mee te kunnen doen.
Ik denk dat je in de richting van je basis veiligheid moet zoeken.
Blijkbaar gaat daar iets niet helemaal goed waardoor jij op het moment na de schrik angst voelt ipv nieuwsgierigheid of boosheid (slechts ter voorbeeld).
Ook nadat je weet wie het was en dat de persoon geen kwaad in de zin had bleef je angst. Je partner kan deze niet wegnemen.
Heel kort door de bocht: heb je ooit een trauma meegemaakt welke jouw gevoel van veiligheid enorm heeft beïnvloed en welke je nog niet doorgekauwd hebt? Daar ligt imo je sleutel.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:24

Heb je 's avonds ook gordijnen of luxaflex dicht?

Ik vind het meestal eng als er een zwart/donker raam is, dus als ik alle gordijnen of luxaflex dicht heb hoef ik dat iig niet te zien :') en kan ook niemand mij zien.

Ik weet niet of dat direct je angst zou oplossen, maar kan wellicht wat rust geven in de nacht?

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:26

Dat kán, maar hoeft helemaal niet hoor Wildgirl

Punt is dat TS zich op het moment zélf helemaal kapot geschrokken is. Dat triggert het stress systeem in je lijf, en dat laat zich niet zomaar met redelijke gedachten kalmeren.

TS: Zoals eerder hier uitgelegd is je reactie volstrekt normaal. Je hebt serieus even gedacht dat er iemand stond die kwaad wilde. Dat dat achteraf onjuist bleek te zijn doet er niet toe. Op het moment zelf was het écht, met alle lichamelijke ( beschermings) reacties die erbij horen.

Je stress systeem reageert daar nu nog wat op, door nog even 'hyper' te zijn en dat vraagt even wat tijd om weer echt te kalmeren.

Komende dagen er naar behoefte over praten, niet je angst weglachen of wat dan ook, maar gewoon erkennen en accepteren dat je even wat meer angstig bent. Dat is normaal, en zal als het goed is de komende dagen vanzelf langzaam afnemen.

( Edit: de kunst is dus om niet heel erg je best te doen het uit je hoofd of gevoel te krijgen. Gewoon voelen wat je voelt, het er laten zijn en je zult zien dat het dan langzaam af neemt.)

Enne...
Container op een andere plek zetten zodat deze sluiproute niet meer kan :D
Laatst bijgewerkt door Punz op 27-09-23 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MonaLieske

Berichten: 1521
Geregistreerd: 01-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:29

Ik sluit me aan bij de meerderheid hier: klinkt als een heel normale reactie op een angstige gebeurtenis waarbij de angst en stress waarschijnlijk met de tijd wel zakt. Je kunt altijd proberen dat een beetje te helpen door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen of meditatie (ik vind de headspace app fijn), caffeïne ed. even vermijden, et cetera.

Warboel
Berichten: 14704
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:56

Ik ken het gevoel wel een beetje helaas, al was mijn situatie wel wat anders.

Jaaaren terug is onze schuur op kerstochtend in de brand gestoken, er stonden voetafdrukken in de sneeuw en verderop was nog een schuur in brand gestoken. Daardoor moest de vrijwillige brandweer van een dorp 15 km verderop komen, en dat duurde voor m’n gevoel eeuwen. En toen konden ze ook de brandkranen nog niet vinden omdat de bordjes vervaagd waren en er dus sneeuw lag… intussen kroop het vuur over de schutting richting het huis, gelukkig heeft toen een buurman de schutting nat gehouden met een tuinslang. Helaas zijn voor zover ik weet de dader(s) nooit gepakt.

Het is denk ik in 2008 of 2009 geweest, als ik aan die bewuste ochtend denk kan ik nog enorm in paniek raken. Dat mensen het lef hebben om met hun tengels aan je spullen te zitten en ze compleet te vernielen maakte me zo bang.

Ik heb nooit meer lekker geslapen daar (was nog bij m’n ouders thuis, en brand is altijd m’n allergrootste angst geweest). Heb toen erg veel bij m’n vriend geslapen. Voelde me er soms wel banketstaaf om, maar ik kon thuis gewoon niet meer slapen.

Inmiddels al jaren uit huis en ik woon nu in een appartement op de vierde verdieping en daar voel ik me veilig. Hiervoor woonde we in een normaal rijtjeshuis en ik sliep bij wijze van altijd met 1 oog een beetje open en als ik maar dacht iemand in de tuin te horen vloog ik overeind met een hartslag van 180.

De brandmelder ging toen een keer ‘s avonds laat vanwege lege batterijen toen m’n vriend late dienst had en ik alleen thuis was, nou je kon me opvegen _O-

Ik heb uiteindelijk EMDR gehad (in de eerste instantie ergens anders voor, maar toen kwam dit ook naar boven bij therapie) en heb het nu wel een plekje kunnen geven.

Het is gewoon poedersuiker om je in je eigen huis zo angstig/onveilig te voelen. Het maakte me toen ook zó kwaad. Heel veel sterkte!
Enne… praten helpt echt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:10

Het gevoel zit in je lichaam opgeslagen. Daar kun je iets mee met behulp van lichaamswerk zoals bijvoorbeeld tre.
Sterkte, kan me voorstellen dat dat een ontzettend onveilig gevoel oplevert..

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 02:54

Wat je nu doormaakt, is een hele normale reactie op een enge gebeurtenis. Je stress-systeem staat nu op standje hyperalert, en mentaal moet alles nog een plekje krijgen. Belangrijk is dan om mild en lief te zijn voor jezelf, goed voor jezelf te zorgen en te beseffen dat het echt wel even wat tijd kan kosten voor je weer je gevoel van veiligheid terug hebt. Nachtmerries, snel schrikken, een angstig gevoel, het kan er allemaal bijhoren en meestal gaat dat vanzelf over. Je kunt ook even een gesprekje bij de POH aanvragen voor wat tips.

Je hebt super goed gehandeld, zowel op het moment zelf als achteraf door uit te zoeken wat er aan de hand is geweest en wat technische oplossingen in te zetten.

Praten over hoe je je voelt en wat dit met je doet helpt, maar teveel piekeren (of praten) over wat er gebeurd is / had kunnen gebeuren kan het in je hoofd ook juist groter maken.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:35

Nielojram schreef:
T'is zondag gebeurd, nu is het woensdag, hij is niet meer teruggekomen.

Als het een ekte maffie was had hij de afgelopen 2 nachten ook in je tuin gestaan.

T'is beurt, en nu weer door.

Aantal maanden geleden een behoorlijke class gehad met een buurman en zijn zoon.

Zijn zoon was bereid om mij volledig in elkaar te slaan,( ik was een prutsmuts, undsoweiter) en vaders 'suste' dat.. 'Ik hou hem nu tegen maar hij zit wel op boksen'..
Het was dat ik heel sterk mijn mannetjevrouwtje bleef staan, maar die 2 stonden op scherp.

Het was tegen middernacht aan, ik lag al in bed, en daarna natuurlijk up&running..

Maar, een topic erover openen op bokt.. neuh.. wat had het mij gebracht?

Het was een vervelende situatie.

Ik ben overigens vrijgezel.

Zebrastreep

Berichten: 9831
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:36

Wat een vervelende situatie heb je meegemaakt ts!

Dit gevoel kan je nog wel een flinke tijd bij je hebben. Het is vervelend maar het zakt op den duur wel meer af.

Ik heb een aantal jaar geleden tijdens mijn werk mijn eerste ervaring gehad met het dood aantreffen van een cliënt. Ik ben toen ook zo erg geschrokken dat ik in paniek ben geraakt en ben weggerend. Dat gevoel wat ik toen had zal ik niet zo snel meer vergeten. Daarna was er ook nog eens super veel onbegrip wat het er niet beter op maakte.

Ik heb het heel lang weggestopt , maar elke keer als ik in de ochtend andere cliënten kwam wakker maken of uit bed kwam halen kreeg ik dat gevoel weer en ging ik met lood in de schoenen ergens naar binnen. Toen nog getwijfeld of gewoon iets compleets anders doen niet beter is. Dit niet gedaan omdat mijn passie echt in dit werkveld ligt , en maar op zoek gegaan naar een andere werkgever.

Maar ook daar bleef dit gevoel tijdens de ochtend. Ik was zelfs al zenuwachtig een dag van te voren als ik een dienst had in de ochtend. Op den duur ben ik gaan praten , eerst heb ik gelijk al mijn collega's ingelicht en ik ben er heel open over geweest wat mij ontzettend geholpen heeft. Daarna heb ik toch mijn manager gebeld en gevraagd of ik een gesprek kon krijgen met een hulpverlener omdat de angst regelmatig de overhand nam.

Omdat het bij mij ook nog gecombineerd ging met schuldgevoel dat ik geschrokken en weggelopen ben zat het ook heel diep en kwam eigenlijk er ook meer achter weg dat ik bang was voor de reactie van mijn collega's als dezelfde situatie nog een keer voor zal doen. Maar ook natuurlijk om weer iemand levenloos aan te treffen.

Kort daarna deed dezelfde situatie zich voor alleen ging dit heel rustig en was ik niet alleen toen deze cliënt overleed. Mijn collega's en manager hebben mij enorm goed opgevangen en vaak gevraagd of ik was nodig was. Ik kon daardoor mijn angst veel meer op zij schuiven , nu ik wist dat mijn collega's mij niet laf of stom zouden vinden. De situatie heeft mij zelfs zo erg geholpen dat ik een gevoel van rust had.

Betekend niet dat mijn schrikgevoel compleet weg is hoor , ik vindt het nog wel spannend maar probeer het wel te blijven doen. En als ik echt denk dit wordt hem niet laat ik een collega iemand wakker maken of eerst de kamer ingaan. Dit gebeurd nu niet vaak meer maar het is een fijn idee om dan niet alleen ergens in de hoeven gaan.

Voordat ik teveel afwijk , vooral blijven praten , praten en nog eens praten. Laat je niet gek maken door mensen die het aanstellerij vinden. Wat ik daarvan heb ik geleerd is dat mensen die dat vinden vooral zelf een tekortkoming hebben en niet weten hoe ze met je om moeten gaan. En wees er open over en stop het niet zoals mij eerst een lange tijd weg , want dan kom je jezelf alleen maar weer tegen op den duur. Soms hebben ze op werkplekken ook wel professionals lopen waarmee je kunt praten.

Zebrastreep

Berichten: 9831
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:38

Nielojram schreef:
Nielojram schreef:
T'is zondag gebeurd, nu is het woensdag, hij is niet meer teruggekomen.

Als het een ekte maffie was had hij de afgelopen 2 nachten ook in je tuin gestaan.

T'is beurt, en nu weer door.

Aantal maanden geleden een behoorlijke class gehad met een buurman en zijn zoon.

Zijn zoon was bereid om mij volledig in elkaar te slaan,( ik was een prutsmuts, undsoweiter) en vaders 'suste' dat.. 'Ik hou hem nu tegen maar hij zit wel op boksen'..
Het was dat ik heel sterk mijn mannetjevrouwtje bleef staan, maar die 2 stonden op scherp.

Het was tegen middernacht aan, ik lag al in bed, en daarna natuurlijk up&running..

Maar, een topic erover openen op bokt.. neuh.. wat had het mij gebracht?

Het was een vervelende situatie.

Ik ben overigens vrijgezel.


Iemands angst zien als aanstellerij of dit minder maken als wat het is is heel fout!

Dat jij er makkelijker mee om gaat , betekend niet automatisch dat dat voor iedereen geld.

En je bezorgt een ander er een rot gevoel mee! Mijn angst is ook nooit herkend en ik had het idee dat ik op den duur iemand vermoord had. Een vreselijk gevoel wat mij mentaal echt wel even kapot heeft gemaakt.

Dus let aub even op wat je zegt!

Punz

Berichten: 8589
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:47

Nielojram/ marjolein:
Wie ben jij om te oordelen of iemand al dan niet iets op bokt kan zetten en daar al dan niet steun uit haalt? Daar ga jij niet over..

Fijn voor jou dat je geen last had.

Punt is:
Je bepaald dus niet zelf of iets blijft hangen of niet...
Dat doet je stress systeem volautomatisch voor je.

En weet je:
Een dreiging die je ook maar een klein beetje aan ziet komen (het signaal van een deurbel midden in de nacht bijvoorbeeld) , hoe heftig ook.. daar gaat ons systeem dus heel veel makkelijker mee om dan iets dat volledig onverwacht er ineens is.

Dus laat dat stoer doen maar zitten..: je hebt domweg mazzel gehad.. niets meer en niets minder..

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:55

Je kan het ook groter maken dan het is, heb nooit ergens het woord 'aanstellerij' genoemd.


TS succes!

Zebrastreep

Berichten: 9831
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:58

Nielojram schreef:
Je kan het ook groter maken dan het is, heb nooit ergens het woord 'aanstellerij' genoemd.


TS succes!


Je berichten komen zeker zo over... Jammer dat je dat niet inziet.

Marije_jiplover

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:27

Zo, dat is zeker even schrikken zeg! En dan ook nog zo kort na je verhuizing, dan is het echt niet raar dat je die schrik nog niet direct kwijt bent!

De schrik zit namelijk opgesloten in je lijf.
Op het moment dat je schrok, verstijfde je en daarmee heb je die schrikreactie eigenlijk in je lijf vastgelegd en opgesloten.

Dat je nu dus nog steeds schrik voelt, is een heel normale fysieke reactie.

Het zou kunnen helpen, om te gaan voelen wat er in je lijf gebeurt, wanneer je de schrik weer voelt, zoals Shadow beschrijft en in de volgende stap proberen je, als je bewust bent van een vastgezette ademhaling, of opgetrokken schouders of gebalde vuisten, of wat je ook waarneemt, dit bewust los te laten. Dit is echter niet perse gemakkelijk om te doen.

En andere oplossing kan zijn, op het moment dat je de schrik weer voelt, te gaan bewegen. Een hele goede manier van bewegen zou zijn, op een trampoline springen, letterlijk de opgeslagen spanning uit je lijf springen. Je hoeft niet hoog en hard, eerder juist een beetje golvend en met ontspannen armen en schouders, echt de spanning uit je lijf af laten vloeien, terwijl je op en neer deint.
Een andere manier is, als je er de beschikking over hebt, lekker boksdn op een bokszak, maar dan tussendoor wel ook even ontspannen en niet vergeten adem te halen.

Het idee erachter is, dat je de in je lijf opgeslagen verstijving, door te bewegen, weer ontspant en af laat vloeien en daarmee de spanning en schrik weer uit je lijf verdwijnen.

Het is in ieder geval volstrekt normaal dat dit optreedt, hopelijk lukt het om de schrik ook weer vlot kwijt te raken.
Sterkte.

Sherivey
Berichten: 8744
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:07

Gadver, ik zou ook geschrokken zijn!
Ik sta al op scherp als ik midden in de nacht wakker word en denk 'iets' in huis te horen :o

Maar is helemaal niet gek hoor, dat die schrik zo diep zit.
Toevallig heb ik laatst een stuk zitten lezen waarin uitgelegd werd dat iedereen een 'veilige illusie' heeft. Een soort bubbel.
En als die dan klapt, door bvb zoals bij jou iemand die ineens in jullie tuin staat, kan dat best een spoor (trauma) achterlaten.

En voor de een is dat een vreemde in de tuin, voor de ander is dat getuige zijn van een heftig ongeluk.
Maar als het niet slijt, zou ik even contact opnemen met de (praktijkondersteuner van de) huisarts. Die kan je misschien net wat beter helpen om dit een plekje te geven.

Sterkte iig!

hagelslag
Berichten: 9146
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:23

Altijd handig zon topic nog even te lezen voor het slapen gaan _O-

Toen vorige jaar de kentekens van m'n zusje jaar auto waren gejat.
Heb ik mij thuis ook een flinke periode niet veilig gevoeld.
5 of 6 nachten eerder was ze nachts werken en wilde jiske percee naar buiten.
Ze dacht dat ze wat hoorde.
En ik hoorde toen ook duidelijk het tuinhekje. Ik had haar wel al buiten gelaten maar niet "snel" genoeg zodat ze nog een spoor kon vinden van mens ofzo.
Sindsdien hebben we camera's rondom en tevens lampen met sensor.
Gewoon omdat het fijner voelt.
De eerste weken heb ik ook echt slecht geslapen. Maar inmiddels gaat het wel weer

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 00:46

Hier iets soortgelijks… een aantal maanden geleden hoorde ik ineens iets in de tuin, en toen ik ging kijken had ik de zaklamp van mn telefoon aan (was al heel laat rond 1.00 denk ik.. wij hebben een serre aangebouwd, en tussen de serre en de schutting van de buren zit een “spleet” van zo’n 50 a 60 cm tussen.. ik hoorde geluid en scheen met mn telefoon erin, en daar stond ook een man met een hoody tussen, ik ben zo geschrokken dat ik naar binnen ben gerend, en alles op slot heb gedaan, en in paniek mn buurvrouw geroepen, die is gekomen en zei belde haar vader, die is poltieagent, maar toen die kwam was die persoon Allang verdwenen, waarschijnlijk over de schutting/schuur geklommen… wat ie aan het doen was is nog steeds niet duidelijk, er is niks gestolen oid.

Nu hebben we lampen met sensors en camera’s.

Maar ik merk idd ook dat dit heel veel heeft gedaan bij mij, ben schrikachtig, en vind het niet prettig om in het donker buiten te zijn, loop nu elke keer met mn sleutels tussen mn vingers als het donker is, voor mijn idee kan ik mij dan verdedigen mocht er een gekkie komen

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:11

@Daihyo heel begrijpelijk dat je je zo voelt en het zal nog wel even zo blijven. Dat is een heel normale reactie na een gebeurtenis als dit.

In het normale leven hebben mensen een soort 'illusie van onkwetsbaarheid' en een 'illusie van veiligheid'. Dit zijn heel functionele illusies, anders is het namelijk onmogelijk om bijvoorbeeld auto te rijden, paard te rijden of in je huis te zitten zonder dat je continue in de stress schiet door te denken aan een mogelijk ongeluk, harde val of inbraak (of brand oid).

Als er dan zoiets gebeurd, hoe onschuldig ook, dan wordt de illusie van veiligheid even verstoord. Even opgeschud 'o ja, er kan wel degelijk iets gebeuren'.

Over het algemeen slijt dit gevoel weer met de tijd :-)