Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 19:51

Ik moet het even ergens kwijt en thuis lukt niet echt :+

Afgelopen zondagochtend ben ik me kapotgeschrokken. Ik ging rond half 7 naar de wc, loop daarna de kamer in naar de keuken en toen ik het hoekje om kwam, stond daar iemand in de tuin. Met een hoodie, capuchon over zijn hoofd en hij stond naar binnen te kijken door de achterdeur. Zo zeg maar.
Afbeelding

We hebben elkaar een paar seconden aangekeken, toen ben ik heel hard de gang in gerend en heb mijn man geroepen. Ik heb nog nooit zo hard geschreeuwd….

Hij is meteen naar beneden gekomen. De persoon in de tuin was inmiddels weg en we hebben de politie gebeld. Deze zijn meteen gekomen, hebben in de buurt rond gereden en zijn daarna bij ons binnen geweest. We hebben de tuin doorzocht. Alles zat gewoon nog dicht. We hebben een schutting en de hoge tuinpoort zat op slot. Wel zagen we dat de container bij de poort iets verschoven was, dus hij is er overheen geklommen.
De politie gaf aan dat het voor inbraak te laat was, ivm zonsopkomst. Dus konden het nog 2 dingen zijn: iemand die echt kwaad wilde, bij ons of de vorige bewoners (we wonen hier net een maand). Of iemand die zich met zijn dronken kop heeft vergist in het huis.

De dag verliep heel onrustig. We hebben aan de buitenkant van de poort ook sporen gevonden en op de container stond een voetafdruk. Ik had het me dus niet verbeeld (je gaat gekke dingen denken zeg maar). ‘s Middags kreeg ik ineens een idee: de zoon van de vorige bewoner heeft hier een tijdje alleen gewoond tot wij de sleutel kregen. Die jongen is ietwat ontspoord en zijn moeder woont nog bij ons in de buurt. Wij hebben het huis van zijn vader gekocht. Ik heb hem gebeld en gevraagd of het zijn zoon kon zijn. Die was inderdaad stomdronken met de 1e trein naar huis gekomen. Die komt rond 6 uur aan, dus half 7 zou heel goed kunnen. En hij moest wel vaker over de poort naar binnen als die op slot was gedaan. Het is dus zo goed als aannemelijk dat het die jongen is geweest.

Los daarvan hebben we meteen achter een lamp met sensor geplaatst en een extra camera achter, gekoppeld aan de Ring deurbel.
Wetende dat hij het is geeft zeker rust. Maar ik merk dat ik nog erg last heb van de schrik. Ik voel me niet lekker in mijn eigen huis, check tig keer of de deur dicht is (terwijl die vanaf de verhuizing eigenlijk altijd open stond als we thuis waren, want visite komt hier achterom). Of kijk elke keer naar buiten omdat ik denk dat ik iets zie.
Ik wéét dat het die zoon was. Maar toch voelt het een soort van onveilig. Ik ben zo enorm geschrokken, het leek wel een slechte horrorfilm. Terwijl er dus niet eens echt iets is gebeurd. Maar mijn hoofd (weten) en mijn lijf (gevoel) lijken compleet los te staan van elkaar. Terwijl ik normaal toch de nuchterheid zelve ben :+
Hoe ga ik hier zsm overheen komen, want we hebben een fijn nieuw huis en ik wil hier gewoon van genieten.

xMyrth

Berichten: 2808
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:55

Jeetje wat enorm schrikken zeg! Ik snap je gevoel volledig... Ook ooit iets vervelends meegemaakt.
Dit heeft gewoonlijk wel tijd nodig, maar kan ook best gezien worden als een trauma.
Wat misschien kan helpen is gesprekken aangaan via de huisarts (doorverwijzing?)... EMDR is ook een optie, dat is mij toen aangeraden :)

kimberly1995
Berichten: 2426
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:55

Zou het je kunnen helpen als je met de man in kwestie kan praten?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:57

Oh sjezus ik kan me voorstellen dat je je kapot schrikt!
Ik weet niet hoe je dit moet loslaten, misschien heeft het gewoon tijd nodig?
De maatregelen die je hebt genomen zullen wellicht ook daarbij helpen.

Sterkte!

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:58

Zou het helpen als je een keer ergens op neutraal terrein met die jongen een kop koffie zou drinken, als jullie daar voor open staan? Dan weet hij dat er echt iemand anders in dat huis woont, en jij kunt aangeven dat je geschrokken bent.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:58

Wat een vervelend voorval. Begrijpelijk dat je zo geschrokken bent en het nu nog niet kwijt bent.
Het klinkt misschien gek, maar bel eens met Slachtofferhulp. Zij hebben vaak goede tips om om te gaan met dit soort ervaringen.
Ik denk zelf dat het in ieder geval goed is om te bewegen, rennen, ergens op slaan etc. Die stress zit ook in je lijf en moet eruit.
Sterkte.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:59

Ooh, oef! Ik snap dat je echt heel erg geschrokken bent! Kun je het verhaal kwijt bij mensen die je kent?

Het is ook echt nog maar een paar dagen geleden. Dit heeft echt even tijd nodig :(:) Mocht je er lang last van houden, zou ik het eens met de huisarts overleggen.
Maar dat je nu nog alert bent, is niet gek :(:)

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 20:02

Oh wij staan daar wel voor open. We hebben hen ook al gesproken. Die jongen heeft zich stomdronken gewoon vergist in het huis. We hebben ook uitgelegd dat we enorm geschrokken zijn. Maar dat is het dan ook. Ik realiseer me ook nu pas dat die schrik dieper zit dan ik dacht.
Ik weet dat hij het niet nog een keer doet. Of zowel, dat hij het is en het een vergissing is, niet om ons te zieken of iets aan te doen. Plus dat hij dan in de schijnwerpers staat en op camera. Ik ben ook niet bang voor die jongen ofzo.

Maar meer het gevoel dat onze afgesloten tuin dus blijkbaar niet zo afgesloten is als we denken. Dat iemand gewoon je veilige tuin kan betreden of je bang kan maken. Het staat echt compleet los van die jongen zelf.

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? :+

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vreselijk geschrokken, hoe uit mijn hoofd/gevoel krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:05

Ik snap het helemaal. Dan heb je nu de juiste maatregelen getroffen met camera en lampen, en moet het gevoel echt slijten. Het is zó naar om te beseffen dat je veilige eigen wereld eigenlijk helemaal niet veilig is. Ik heb nog nooit iets naars op dat gebied meegemaakt, maar toch droom ik er regelmatig over, kennelijk toch een diep gewortelde angst. Ik vond de reactie van de politie trouwens wel heel fijn bij jullie!

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:06

T'is zondag gebeurd, nu is het woensdag, hij is niet meer teruggekomen.

Als het een ekte maffie was had hij de afgelopen 2 nachten ook in je tuin gestaan.

T'is beurt, en nu weer door.

Paardenfann4
Berichten: 1364
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:10

Die betreffende zoon droeg inderdaad zo een hoody? Ik zou me ook rot geschrokken zijn en er niet gerust op zijn. Jullie hebben nu maatregelen getroffen, dus dit zal direct niet weer gebeuren, maar het is heel logisch dat jij je nu onveilig voelt. Dit moet even slijten, geef het tijd.

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:11

Ik snap dat je geschrokken bent, maar het is helemaal verklaarbaar.
Als mensen in je tuin willen dan kan dat.
Ik denk dat je erg geschrokken bent van het "horrorbeeld". Dat wordt minder denk ik.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:11

Ja ik herken het gevoel van andere schokkende situaties in mijn leven: inbraak hier in huis, schoonmoeder die dood neerviel en die ik geprobeerd heb te reanimeren. En die dingen heb ik echt weken/maanden op mijn netvlies gehad en een unheimlich gevoel. ( steeds checken of alles op slot was, of dat mensen nog adem haalden ook midden in de nacht) maar het slijt en dat zal het bij jou waarschijnlijk ook doen.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 20:15

Paardenfann4 schreef:
Die betreffende zoon droeg inderdaad zo een hoody? Ik zou me ook rot geschrokken zijn en er niet gerust op zijn. Jullie hebben nu maatregelen getroffen, dus dit zal direct niet weer gebeuren, maar het is heel logisch dat jij je nu onveilig voelt. Dit moet even slijten, geef het tijd.

Ja hij droeg zo’n hoodie. Met capuchon over zijn hoofd. In het donker, voor het raam van de achterdeur. Ik heb zijn gezicht niet kunnen zien.

Nielojram: ik wéét het. Moet er af en toe zelf om lachen en vraag me serieus af waarom ik voel wat ik voel. Maar het gevoel is er en kan het niet zo 123 uitschakelen. Ook al weet ik wie het was en dat het echt niet nog zomaar een keer gaan gebeuren. Maar wat wel maakt dat ik te gespannen ben. Ook al weet ik dat het totaal onnodig is. Stom hoe verstand en gevoel ver uit elkaar liggen. Het is ook niet zo dat ik er voor thuis blijf ofzo. Maar meer dat het vooral in mijn onderbewustzijn zit.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-09-23 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:16

Dat snap ik heel goed. Toen wij net in ons huis woonde liep op een ochtend in de winter rond 6 uur ook een keer iemand rond. Ik hoorde dat want we hebben grint rondom het huis (oude boerderij). Ik was er ook helemaal in paniek van, mijn man was al naar zijn werk en in mijn eerste respons bel ik hem op. Hij zegt me 112 te bellen en schakelt onze buurman in.
Ik ben zo bang geweest en vooral geschrokken, dat heeft best nog enige tijd geduurd voordat het uit me was. Inmiddels zijn we zo'n 6 jaar verder hebben we een grote mechelse herder en voel ik me veilig. Dat heeft toch zeker wel een half jaar geduurd voordat ik me op me gemak voelde als ik alleen thuis was, ik heb ook een aantal keer in paniek mijn man gebeld als ik weer bang was.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:22

Je zou nog van die vogelpinnen boven je tuinpoort kunnen doen. Dan wordt erover klimmen in ieder geval wat prikkelig, mocht hij het weer zijn dan wordt hij wellicht even wakker geschud.

Meer dan die camera en licht plaatsen kun je niet doen.

Verder zal het gevoel moeten slijten, mocht je er behoefte aan hebben zou je nog slachtofferhulp kunnen bellen en vragen of zij tips hebben?

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:30

Het wil niet altijd zo makkelijk je lijf uit, maar het helpt waarschijnlijk om een paar keer bewust met de spanning om te gaan. Als je de achterdeur weer checkt bv, check eens hoe je ademhaalt, hoe je schouders voelen, of je je kaken op elkaar klemt. Je hoeft het zelfs niet te veranderen, opmerken is al een prima begin. Als je ervaring hebt met centered riding (ik dacht dat jij daar wel eens iets mee gedaan hebt) kun je ook nog eens denken aan bouwstenen en zachte ogen enzo. En in eerste instantie hoef je er dus niets aan te veranderen, meestal verandert het vanzelf al als je ineens merkt waar de spanning zit.

Maar als je dat voelt en je wilt er wel iets mee, kun je ook een beetje je aandacht verleggen. Proberen je ademhaling ietsjes lager te krijgen, bijvoorbeeld door diep uit te ademen. Met je aandacht meer naar je voeten gaan, je tenen aanspannen en ontspannen, je linkerhand tot een vuist ballen en loslaten en dan je rechterhand (of andersom, ik denk niet dat het uitmaakt.)

En je hoeft niet ineens helemaal zen te worden, het slijt maar het is ook logisch dat je dat niet zomaar uit kunt schakelen, want eigenlijk deden al je alarmsystemen en reacties het prima. Het is dus ook niet erg of gek of verkeerd dat dat wat tijd neemt.

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:31

Daihyo schreef:
Nielojram: ik wéét het. Moet er af en toe zelf om lachen en vraag me serieus af waarom ik voel wat ik voel. Maar het gevoel is er en kan het niet zo 123 uitschakelen. Ook al weet ik wie het was en dat het echt niet nog zomaar een keer gaan gebeuren. Maar wat wel maakt dat ik te gespannen ben. Ook al weet ik dat het totaal onnodig is. Stom hoe verstand en gevoel ver uit elkaar liggen. Het is ook niet zo dat ik er voor thuis blijf ofzo. Maar meer dat het vooral in mijn onderbewustzijn zit.

Hou deze gedachte vast, en dan sta je morgen weer gezond op.
En schaam je je wellicht over het openen van dit topic, gewoon dood laten bloeden :o
Komp goe!

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:36

Wij hebben hier vorige zomer een poging tot inbraak gehad. Gelukkig waren we in slaap gevallen op de bank en hebben ze de verlichting zien branden en hebben ze toen eieren voor hun geld gekozen. Bij meerdere buren is er wel flink huisgehouden in de schuren. Wij hebben toen hier ook het hele terrein volgehangen met camera's en felle lampen en ik heb een extra balk tussen onze achterdeur gegooid zodat die echt 'op slot' kon. De deur met het echte slot zit namelijk pas elders in de schuur. Het voelde namelijk allemaal inderdaad opeens toch onveilig dat er zomaar mannen met maskers over het terrein zijn gegaan. Dit gevoel is gelukkig na een aantal weken weer minder geworden en op een gegeven moment hebben we de balk tussen de deur bijvoorbeeld niet meer gebruikt. Ik verwacht dus dat het gevoel bij jou ook zal slijten, maar het maakt inderdaad gewoon heel veel impact. Gelukkig doen camera's en verlichting wonderen om mensen weg te houden. Veel sterkte de komende tijd!

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:41

Daihyo schreef:
Maar meer het gevoel dat onze afgesloten tuin dus blijkbaar niet zo afgesloten is als we denken. Dat iemand gewoon je veilige tuin kan betreden of je bang kan maken. Het staat echt compleet los van die jongen zelf.

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? :+


Helemaal! Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Je hoofd weet het wel maar je gevoel zegt nog even iets anders. Ik ben echt nog een lange tijd schrikachtig geweest. Langzaam is die schrik gesleten.

Het heeft niet zoveel te maken met of je nuchter bent of niet denk ik. Je bent onwijs geschrokken. Die situatie zit opgeslagen in je lijf. Dat moet er weer uitslijten. Vergelijk het met op een punaise staan met je blote voet. Knetter veel pijn en een punaise onder in je voet. PIJN/SCHRIK Voet geneest en een week later stap je op een kattenbaksteentje. Niks aan de hand maar alle alarmsystemen gaan af en je springt een meter de lucht in. Je lijf herinnert zich de laatste keer met de punaise en reageert daarop. Het duurt ff voor je alarmsysteem weer goed afgesteld staat. Komt vanzelf weer goed!

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:41

Nielojram schreef:
En schaam je je wellicht over het openen van dit topic, gewoon dood laten bloeden :o


Dit is echt niets waar schaamte ook maar in de verste verte gepast zou zijn. Er is niks om je voor te schamen. Daihyo heeft het prima gedaan, haar reactie is helemaal natuurlijk, en je hoeft angst en alertheid niet weg te redeneren of weg te stoppen. Je hoeft je er al helemaal niet voor te schamen.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:42

Huh, dit is toch niet iets om je voor te schamen? Wat een rare opmerking.

Natuurlijk weet je nu dat er helemaal geen gevaarlijke situatie is, maar het gevoel dat je op dat moment ervaart... Je weet op dat moment niet dat het een onschuldige vergissing is en je hoofd vliegt direct in paniek/overleven. Op het moment dat je weer op die plek staat, kan je lichaam je aan die paniek herinneren, omdat je lichaam je in leven probeert te houden.

Het enige dat je kan doen is het gevoel laten slijten, leuke herinneringen maken en over een tijdje is dit een herinnering waar je om kan lachen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:45

Nielojram schreef:
Daihyo schreef:
Nielojram: ik wéét het. Moet er af en toe zelf om lachen en vraag me serieus af waarom ik voel wat ik voel. Maar het gevoel is er en kan het niet zo 123 uitschakelen. Ook al weet ik wie het was en dat het echt niet nog zomaar een keer gaan gebeuren. Maar wat wel maakt dat ik te gespannen ben. Ook al weet ik dat het totaal onnodig is. Stom hoe verstand en gevoel ver uit elkaar liggen. Het is ook niet zo dat ik er voor thuis blijf ofzo. Maar meer dat het vooral in mijn onderbewustzijn zit.

Hou deze gedachte vast, en dan sta je morgen weer gezond op.
En schaam je je wellicht over het openen van dit topic, gewoon dood laten bloeden :o
Komp goe!


Huh wat zit jij hier nou de schrik te bagatelliseren? Alsof Ts zich aanstelt. Beetje meer inlevingsvermogen mag wel hoor. Als het over een onveilig gevoel gaat kunnen hoofd en gevoel totaal niet stroken met elkaar. Onveiligheid kan heel ontwrichtend aanvoelen, zelfs als doodsangst. Dus het is niet iets om maar even te vergeten en weer door te gaan, dat doet het gevoel simpelweg niet.
Ts ik zou even aankijken hoe het gaat, een sessie EMDR zou wellicht helemaal niet zo gek zijn in dit geval.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 20:49

Goed om te lezen dat het blijkbaar een hele normale reactie is en dat het slijt.
Dus ondergaan en tijd geven. Dat moet lukken :D
Verder wonen we hier echt heel fijn hoor. Maar inderdaad, het is zo’n fysieke reactie. Standje overleven is misschien wel een goede omschrijving. Het is dan ook een split second voor het besef weer komt dat er niks is.

Shadow: ik heb er niks mee gedaan, maar ademhalingsoefeningen en signalen herkennen en daarop acteren die ik wel. Het is een primaire reactie, die meteen gevolgd wordt door herkenning en weer bewust ontspannen. Maar die primaire reactie moet wel gaan slijten, want die vind ik vooral in de weg zitten momenteel.

Oh en schamen doe ik me niet hoor. Het is inderdaad een herinnering waar we over een tijdje hopelijk om lachen als smakelijk verhaal. Maar voor nu is dat primaire gevoel van onveiligheid er wel, ondanks dat er niets met ons gebeurd is. En ja, daar wil ik vanaf. Niet heel gek toch? En blijkbaar is dat dus ook nog eens een hele herkenbare reactie. Waarom zou ik me daarvoor moeten schamen? :+

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:50

Shadow0 schreef:
Nielojram schreef:
En schaam je je wellicht over het openen van dit topic, gewoon dood laten bloeden :o


Dit is echt niets waar schaamte ook maar in de verste verte gepast zou zijn. Er is niks om je voor te schamen. Daihyo heeft het prima gedaan, haar reactie is helemaal natuurlijk, en je hoeft angst en alertheid niet weg te redeneren of weg te stoppen. Je hoeft je er al helemaal niet voor te schamen.

Inderdaad.

Dit is gewoon een superhandige en volkomen natuurlijke reactie van je brein die zorgt dat je kunt overleven.

Ik zou bijna zeggen 'wees blij dat je dit voelt' dat betekend dat je een goed functionerend brein hebt.

Probeer je primaire reactie een beetje liefdevol te bekijken want hij is gezond. :D