Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:20

Thanks

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:26

Mijn hond krijgt gewoon zo nu en dan een stuk peen oid. Vind hij heerlijk en ik hoef niet moeilijk te doen.

Ik moet bekennen dat ik de oorsprong van zijn voer niet ken. Ik heb alleen gelet op de inhoud qua voedingsstoffen en welke ingrediënten er in zitten. Maar niet uitgezocgt waar die vandaan komen.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:32

rien10 schreef:
Dan durf ik hier ook wel te vragen hoe dat zit met honden snacks. Daar zit toch ook vreselijk veel troep tussen? Op advies van mijn nichtje (honden gedrags therapeut) geef ik als snack gedroogd vlees, of vis. Dus 100% vlees of vis. Maar die kauwstaven, dat is toch gelooid leer of zo? Meen dat ik daar ooit iets over gezien heb op TV.


Heb je tips voor iets dat lang mee gaat? Ik geef nu altijd hoefjes want we hebben een echte kauwer. Gedroogd vlees is hier hap slik weg.

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:48

Malenka schreef:
Mijn hond krijgt gewoon zo nu en dan een stuk peen oid. Vind hij heerlijk en ik hoef niet moeilijk te doen.

Ik moet bekennen dat ik de oorsprong van zijn voer niet ken. Ik heb alleen gelet op de inhoud qua voedingsstoffen en welke ingrediënten er in zitten. Maar niet uitgezocgt waar die vandaan komen.

Ik voer Mc adams, daar hebben ook de dieren het goed gehad. Wat ik persoonlijk ook belangrijk vindt.


En verder regelmatig een peer appel of meloen. Ja mijn hond spoort niet :+

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:14

Ik voer mijn honden zo natuurlijk mogelijk, zinder granen en toevoeging.
Gaf altijd vers vlees, maar met veel op pad zijn met de camper werkt dat niet echt..
Dus nu blik 99% vlees en geen granen

En biologische

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:22

Leuk topic!

Ik haal vlees en zuivel bij de lokale boer, kippen hebben we zelf, meel halen we bij de molen en bakken zelf brood. Groente haal ik bij de lokale tuinder.

Kleding let ik niet zo op, koop het ook amper, ben meestal te vinden in een spijkerbroek en een shirtje, broeken meestal van Only, shirtjes van WE. In de winter draag ik wol, merk Fjallraven, gaan jaren mee ook. Ook ayacucho hebben we veel, bloesjes heb ik meestal van Cavallaro Napoli.

Shampoo bars heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet voor me. Dus ik zoek nog een fijne duurzame shampoo voor krulhaar :D

Mijn hondenvoer komt van Keetjes krokant, koudgeperst en kvv, maar ook gestoomd vlees en mooie snacks, aanrader.

www.keetjes.nl

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:27

Hema is goed betaalbaar, vegan en de flessen recyclebaar en gemaakt met recycling

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:38

Wintu schreef:
Leuk topic!

Ik haal vlees en zuivel bij de lokale boer, kippen hebben we zelf, meel halen we bij de molen en bakken zelf brood. Groente haal ik bij de lokale tuinder.

Kleding let ik niet zo op, koop het ook amper, ben meestal te vinden in een spijkerbroek en een shirtje, broeken meestal van Only, shirtjes van WE. In de winter draag ik wol, merk Fjallraven, gaan jaren mee ook. Ook ayacucho hebben we veel, bloesjes heb ik meestal van Cavallaro Napoli.

Shampoo bars heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet voor me. Dus ik zoek nog een fijne duurzame shampoo voor krulhaar :D

Mijn hondenvoer komt van Keetjes krokant, koudgeperst en kvv, maar ook gestoomd vlees en mooie snacks, aanrader.

https://www.keetjes.nl



Tip voor ecologisch verantwoorde Krul shampoo: https://www.krullespulle.nl/

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:02

En de shampoo van the body shop? Zelf geen krullen, maar gebruik al jaren enkel hun producten voor haar en huid.
Ze zijn ook relatief bewust bezig met plastic en ook dierproevenvrij.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:07

Ilse_123 schreef:
Tip voor ecologisch verantwoorde Krul shampoo: https://www.krullespulle.nl/


Ik vind dat zo enorm prijzig, als je als gezin daarmee je haar moet wassen en dan heb je de cremespoeling nog niet mee gerekend, dan ben je een godsvermogen kwijt. Dat is ook voor veel mensen een drempel om ecologische spullen te kopen, de prijs. Is er niet een betaalbaarder alternatief?

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:09

Wintu schreef:
Ilse_123 schreef:
Tip voor ecologisch verantwoorde Krul shampoo: https://www.krullespulle.nl/


Ik vind dat zo enorm prijzig, als je als gezin daarmee je haar moet wassen en dan heb je de cremespoeling nog niet mee gerekend, dan ben je een godsvermogen kwijt. Dat is ook voor veel mensen een drempel om ecologische spullen te kopen, de prijs. Is er niet een betaalbaarder alternatief?


Ik vind dat met heel veel duurzamere opties, allemaal zo duur. Deze ken ik toevallig, er zal vast ergens goedkoper verkrijgbaar zijn.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:40

Ooh ik vind dit een heel leuk topic! Volgens mij is er ooit zoiets geweest, of iets wat er op leek, maar is dat topic niet meer actief. Althans zoiets kan ik me herinneren.

Ik probeer ook zo goed als ik kan milieubewust te leven. In ons nieuwe huis hebben we veel spullen via marktplaats of in de kringloop gekocht. De spulletjes hebben we opgeknapt en zien er weer super uit. Ook probeer ik zelf dingen voor in huis te maken. Ook heb ik zelf lippenbalsem gemaakt en olie om jezelf mee in te smeren. Ik ben het met Annemiek eens dat spullen zonder stekker vaak een stuk milieubewuster zijn. Ik heb geen droger omdat ik de was gewoon op een rekje hang. Ook gebruik ik dingen als een sinaasappelpers zonder stekker.

Kleding koop ik voornamelijk via vinted. Ik moet zeggen dat ik daarbij minder op de duurzaamheid van een merk let omdat ik het belangrijker vind om kleding te 'hergebruiken' dan dat ik het nieuw koop. Dat is volgens mij nog steeds de beste duurzaamheid. Van de merken die ik vaak draag weet ik mijn maten en die passen nagenoeg altijd dus via vinted kopen bevalt me prima.

Mijn vlees haal ik bij de plaatselijke boer. Die heeft een slager in de buurt die de dieren slacht. Het is een biologische boerderij waarbij de koeien en varkens lekker buiten lopen. Ik vind dit wel een luxe product en eet niet vaak vlees. Mijn groente komt uit een grote moestuin van ouders van een vriendin. Die hebben zo ontzettend veel en lekkere dingen. Appels etc haal ik bij een kennis van mij die niks met de fruitbomen doet.

Mijn shampoo heb ik van love beauty&planet. Ik had ook het probleem dat mijn haar naar stro voelde als ik een shampoo bar gebruikte. Dit merk wat ik nu heb zet, voor zover ik overal gelezen heb, zich in voor duurzaamheid. Hun verpakking is gerecycled en ook weer te recyclen.

Daarnaast heb ik ook weer kanttekeningen bij alles vegan of alles natuurlijk. Natuurlijk of vegan wil niet zeggen dat het beter is. Ik eet bewust geen vleesvervangers omdat ik vind dat ze daar veel te veel E nummers in proppen. Ik eet nauwelijks vlees uit de supermarkt omdat ook hier het een en ander aan toegevoegd wordt. Ik wil graag zien waar mijn eten groeit, dit vind ik belangrijk. Ook vind ik het belangrijk om vers te eten en hierbij zo weinig mogelijk 'rotzooi' aan toe te voegen. Het enige waar ik nog niet echt vanaf kom is mijn jus. Die heb ik nog steeds van de potjes van maggi. Die vind ik zo vreselijk lekker en heb nog niet echt iets gevonden waarmee ik dat goed namaak maar dan vers.

Afgelopen week heb ik vanuit mijn werk 2 lezingen mogen geven op een netwerkbeurs over milieu. Als bedankje kreeg ik het boek 'De eindeloze wereld' van Christophe Blain. Dit is een vrij dik boek (200+ pagina's) maar dan in stripboek vorm. Het gaat over de klimaatcrisis en hoe mensen daar op reageren, en wat er nu echt aan de hand is. Ik merk zelf dat ik de hele klimaatcrisis zelf (meer het nieuws) wat aan me voorbij laat gaan. Ik ben van mening dat er genoeg aan de hand is op deze wereld, en waar het nu door veroorzaakt wordt weet ik niet, maar dat er wat gedaan moet worden weet ik wel. Kan het boek zeker aanbevelen.

Daarnaast zag ik ook op de Instagram van Dennis Storm een post over een nieuw boek. Dit boek heet 'als gezond verstand koning was'. Met daarbij de volgende tekst:

Een kleine test. Laat de uitkomst bepalen of het lopen of lezen gaat worden.
Wat zegt je gezond verstand als je de beelden uit de bio-industrie ziet waar aan de lopende band dieren geslacht worden? Wat vertelt het je als je naar een industrielandschap kijkt waar de lucht gevuld is met donkere wolken vol schadelijke gassen, die onafgebroken uit de betonnen pijpen van grauwe fabrieken worden gestoten? Als er beelden voorbijkomen waarop mensen schreeuwend over elkaar heen struikelen om als eerste een winkel in te rennen op Black Friday? Wat voel je als je ziet hoe bossen en oerwouden bruut worden gekapt, onze aarde en gewassen iedere dag weer met pesticiden worden bespoten en onze oceanen en rivieren wereldwijd dichtslibben met plastic?

Woede. Frustratie. Onmacht.

Die eerste twee gevoelens zijn terecht, maar dit boek laat je hopelijk inzien dat het gevoel onmachtig te zijn onterecht is. Dat wanneer het gezond verstand bovendien gesteund wordt door de wetenschap, het niet langer als vals sentiment weggewuifd kan worden."


Denk een erg leuk en interessant boek.

Oeps, post is een beetje lang geworden. Hopelijk inspireert het mensen wel.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:07

Leuk topic! Ik reageer later even uitgebreider, want ook ik ben hier veel mee bezig en vind kleding toch wel een van de lastigere dingen.

Verzorgingsproducten zit ik eigenlijk wel goed qua ethiek en ingrediënten, al zou ik nog wel minder plastic willen zien. Ik vind de shampoos/conditioner van urtekram, dr organic en petal fresh helemaal niet zo duur en die kan je ook goed gebruiken als je krullen hebt (meeste producten van die merken zijn cg). Voor mijn lichaam gebruik ik altijd werfzeep, lokale en natuurlijke zeep die mijn huid niet uitdroogt.

Een tijd terug dit topic aangemaakt, maar die is helaas algauw weggezakt. Daar staan ook wel leuke tips in. :)
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=2043075&hilit=Duurzaam+suliko

Voor kleding kan je ook nog op etsy kijken. Is niet lokaal, maar zo weet je wel waar iets vandaan komt en betaal je daadwerkelijk iemand een eerlijke prijs die iets gemaakt heeft. Zo heb ik een keer een linnen zomerjas laten maken op maat door iemand uit Litouwen. Prachtige en stevige kwaliteit, als ik daar een beetje zuinig mee doe kan die zo mijn hele leven mee. Een neutrale linnen kleur is ook tijdloos, eindeloos te combineren en toch uniek.

Momo94
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:53

Voor diegenen die o.a. in het kader van plastic besparen haarzeep gebruiken:
Goedkoper dan de gemiddelde NL haarzeep merken, biologisch en vegan, het merk Savion, die zelf produceren:
https://www.savion.de/haarseife/?p=1&pr ... c76f04b73f
[/quote]
Krijg je hier geen droge handen van? Dat is mijn probleem met de shampoo bars die ik geprobeerd heb.[/quote]
Heb ik geen last van moet ik zeggen. Elke huid zal anders reageren...
Ze hebben normaal gezien de mogelijkheid om een testverpakking met drie mini-bars te bestellen.
Maar dan zit je wel met verzendkosten, ik bestel daar normaal gezien een keer per jaar voor het hele jaar vooruit.
Edit, voor mensen in Duitsland kun je de tester met 3 soorten voor 4.90 bestellen zonder verzendkosten, naar NL helaas wel verzendkosten. Ze hebben 2 setjes met elk 3 soorten erin.[/quote]

Waar kan je die probeersets vinden? :D

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:31

Ilse_123 schreef:
Wintu schreef:
Ik vind dat zo enorm prijzig, als je als gezin daarmee je haar moet wassen en dan heb je de cremespoeling nog niet mee gerekend, dan ben je een godsvermogen kwijt. Dat is ook voor veel mensen een drempel om ecologische spullen te kopen, de prijs. Is er niet een betaalbaarder alternatief?
Ik vind dat met heel veel duurzamere opties, allemaal zo duur. Deze ken ik toevallig, er zal vast ergens goedkoper verkrijgbaar zijn.
Weet je wat het ook een beetje is, die duurzame producten zijn eigenlijk niet zo zeer duur, maar de niet-duurzame zijn te goedkoop. Veel van de "betaalbare" producten hebben enkel zulke prijzen omdat ze in zulke slechte omstandigheden geproduceerd zijn. Mensen eerlijk loon betalen en een veilige werkomgeving bieden kost geld. En tot een paar decades terug was meer betalen heel normaal. Maar door al dat fast-fashion en troep-producten die zo goedkoop mogenlijk geproduceerd moesten worden zijn we gewend geraakt aan minder betalen als norm, terwijl dat voor die prijs vaak gewoon niet eerlijk kan en nooit heeft gekund.

Nou snap ik het compleet hoor. Ik ben in armoede opgegroeid en als kind ooit gezegd "ik ben te arm voor princiepes". Inmiddels ben ik ouder, wijzer, maar heb ik ook meer inkomen. Dat maakt het makkelijker praten. Maar heb ook wel eens voor andere met een stuk minder inkomen (tot aan een familielid dat het van een Jumbo bijbaantje á €150 p/m moest hebben) uitgerekend en veel dingen kúnnen wel, maar dan moet je wel keuzes maken. Andere dingen ervoor laten staan. Maar dat willen mensen vaak weer niet is mijn ervaring. En dat mag! Ik ga mensen daar niet over lastig vallen, hooguit mits passend informeren zodat ze een bewuste keuze kunnen maken. Ik vind het alleen zo jammer dat men dan vaak zegt dat ze het niet kúnnen betalen, terwijl men eigenlijk bedoeld dat ze niks aan luxe willen missen en geen keuzes willen hoeven maken maar ook niet alles etisch kunnen of willen betalen. Dat is trouwens niet tegen jullie specefiek bedoeld, want jullie hebben dat niet gezegd! Maar iets wat ik in het echte leven vaak tegen kom wat ik altijd erg jammer vind.

Ik ben lang niet zo extreem als sommige in dit topic overigens, maar ik ben wel kritisch wat ik koop en koop alleen wat nodig of iig ook echt actief gebruikt wordt, en ga voor kwaliteit boven kwantiteit. En om eerlijk te zijn, als ik de ethiek er buiten laat zou ik dat nogsteeds doen. Want van kwaliteit geniet je gewoon meer. Goede kwaliteit kleding hoeft niet enkel minder vervangen te worden (wat minder productie en weggooien tot gevolg heeft), maar zit mooier om je lichaam, voelt fijner op de huid, en kan ik langer van genieten. De eerlijkbetaalde werknemers leveren over het algemeen ook betere kwaliteit werk af. En vaak is het op lange termijn goedkoper ook omdat je minder vaak nieuwe hoeft te kopen. Goede kwaliteit shampoo en huidproducten laten je haar/huid in betere staat achter. Etc etc. Vanuit egocentrisch oogvlak snap ik goedkope rotzooi kopen eigenlijk nogsteeds niet, en om nog eerlijker te zijn is dat bij mij ook vaak genoeg (maar niet altijd) de doorslaggevende (maar niet enige!) factor om meer te betalen voor iets goeds.

Enige waar je echt op mist, is voor een dubbeltje alle trends kunnen volgen. Maar wellicht moeten we ons afvragen of we dat wel moeten willen. Sowieso waarom die trend zo veel boeit. Daarnaast ook waarom die trend zo snel moet veranderen. Tot 100 jaar terug ging de mode gewoon lange tijd mee, maar nu is het max een paar jaar, sons zelfs een paar weken. Das toch eigenlijk te zot voor woorden?

parnassia
Berichten: 832
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:47

Goede reactie Cambionn

Met het seizoen mee-eten is ook een stuk goedkoper bv. Dus geen sperziebonen in de winter willen (of, koop er veel in het juiste seizoen en vries ze in)

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:44

Cambionn schreef:
Ik vind dat met heel veel duurzamere opties, allemaal zo duur. Deze ken ik toevallig, er zal vast ergens goedkoper verkrijgbaar zijn.
Weet je wat het ook een beetje is, die duurzame producten zijn eigenlijk niet zo zeer duur, maar de niet-duurzame zijn te goedkoop. Veel van de "betaalbare" producten hebben enkel zulke prijzen omdat ze in zulke slechte omstandigheden geproduceerd zijn. Mensen eerlijk loon betalen en een veilige werkomgeving bieden kost geld. En tot een paar decades terug was meer betalen heel normaal. Maar door al dat fast-fashion en troep-producten die zo goedkoop mogenlijk geproduceerd moesten worden zijn we gewend geraakt aan minder betalen als norm, terwijl dat voor die prijs vaak gewoon niet eerlijk kan en nooit heeft gekund.

Nou snap ik het compleet hoor. Ik ben in armoede opgegroeid en als kind ooit gezegd "ik ben te arm voor princiepes". Inmiddels ben ik ouder, wijzer, maar heb ik ook meer inkomen. Dat maakt het makkelijker praten. Maar heb ook wel eens voor andere met een stuk minder inkomen (tot aan een familielid dat het van een Jumbo bijbaantje á €150 p/m moest hebben) uitgerekend en veel dingen kúnnen wel, maar dan moet je wel keuzes maken. Andere dingen ervoor laten staan. Maar dat willen mensen vaak weer niet is mijn ervaring. En dat mag! Ik ga mensen daar niet over lastig vallen, hooguit mits passend informeren zodat ze een bewuste keuze kunnen maken. Ik vind het alleen zo jammer dat men dan vaak zegt dat ze het niet kúnnen betalen, terwijl men eigenlijk bedoeld dat ze niks aan luxe willen missen en geen keuzes willen hoeven maken maar ook niet alles etisch kunnen of willen betalen. Dat is trouwens niet tegen jullie specefiek bedoeld, want jullie hebben dat niet gezegd! Maar iets wat ik in het echte leven vaak tegen kom wat ik altijd erg jammer vind.

Ik ben lang niet zo extreem als sommige in dit topic overigens, maar ik ben wel kritisch wat ik koop en koop alleen wat nodig of iig ook echt actief gebruikt wordt, en ga voor kwaliteit boven kwantiteit. En om eerlijk te zijn, als ik de ethiek er buiten laat zou ik dat nogsteeds doen. Want van kwaliteit geniet je gewoon meer. Goede kwaliteit kleding hoeft niet enkel minder vervangen te worden (wat minder productie en weggooien tot gevolg heeft), maar zit mooier om je lichaam, voelt fijner op de huid, en kan ik langer van genieten. De eerlijkbetaalde werknemers leveren over het algemeen ook betere kwaliteit werk af. En vaak is het op lange termijn goedkoper ook omdat je minder vaak nieuwe hoeft te kopen. Goede kwaliteit shampoo en huidproducten laten je haar/huid in betere staat achter. Etc etc. Vanuit egocentrisch oogvlak snap ik goedkope rotzooi kopen eigenlijk nogsteeds niet, en om nog eerlijker te zijn is dat bij mij ook vaak genoeg (maar niet altijd) de doorslaggevende (maar niet enige!) factor om meer te betalen voor iets goeds.

Enige waar je echt op mist, is voor een dubbeltje alle trends kunnen volgen. Maar wellicht moeten we ons afvragen of we dat wel moeten willen. Sowieso waarom die trend zo veel boeit. Daarnaast ook waarom die trend zo snel moet veranderen. Tot 100 jaar terug ging de mode gewoon lange tijd mee, maar nu is het max een paar jaar, sons zelfs een paar weken. Das toch eigenlijk te zot voor woorden?


Ik kan me in sommige delen van je tekst vinden, echter om te zeggen dat mensen zeggen het niet te kunnen betalen, maar het gewoon eigenlijk niet willen. Dat vind ik iets te gemakkelijk. Ja, sommige mensen zullen zo zijn, men heeft andere prioriteiten, maar of die andere prioriteiten ook perse een luxe zijn.
Bijvoorbeeld, ik ben geen mensen mens, geef niet aan goede doelen bestemd voor de mens, sommigen vinden dat krenterig, prima, ze zien echter niet hoeveel ik wel geef aan goede doelen voor dieren. Mijn prioriteiten liggen daarin anders.
Hetzelfde met mijn voorbeeld over shampoo, kan het prima betalen, maar met de hoeveelheid die er hier gebruikt wordt, dan spendeer ik dat liever aan iets anders, ik betaal liever iets meer voor goede en biologische kwaliteit eten, dan voor shampoo.
Dat je het een niet wilt betalen, wil natuurlijk niet zeggen dat je niks luxe wil laten staan, Prioriteiten en interesses bepalen vaak de voorkeur waar je je geld aan uit wilt geven, ik geef liever meer uit aan producten waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat, proefdier vrij, kleding waarvoor geen dieren zijn mishandeld, onbespoten groente vind ik ook belangrijk. Tuurlijk vind ik het erg dat er misbruik van mensen wordt gemaakt, maar dat raakt me nu eenmaal niet zoveel als wreed zijn voor dieren, daar wordt mijn keuze ook vaak door bepaald.

Verder als je een gezin hebt met pubers bijvoorbeeld, nou ga er dan maar aan staan, dan is duurzaam eten al enorm duur. Voor je hele gezin duurzame kleding kopen, duurzame shampoo van minimaal 20 euro de fles. Want ik ga er dan ook vanuit dat het hele gezin in het stramien mee gaat? Dus ik vind het te gemakkelijk geroepen, "ze willen voor een duppie op de eerste rij zitten" , soms is het leven nu eenmaal keuzes maken en kan niet alles.

Een fles shampoo van 200 ml voor 32,50....... een conditioner voor 41,50 ik vraag me ook sterk af in hoeverre dat een eerlijke prijs is en in hoeverre er gruwelijk wordt verdiend aan mensen die het goed willen doen.

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:35

Goed punt hoor Cambion!
Helaas maken de huidige prijzen het momenteel wel erg lastig, maar dan nog kan je keuzes maken. Wij eten bijvoorbeeld bijna geen vlees meer, maar ook geen vervangers want dat is gewoon vrij prijzig. Niks mis mee en wat mij betreft mag al het goedkope foute vlees uit de schappen verdwijnen. We hebben nu een strak boodschappen budget en daardoor ga ik nu juist doelbewuster naar de supermarkt met minder verspilling tot gevolg, zonder te bezwijken voor al te veel fout voedsel (smerige kant en klare lasagne daargelaten :') ).

Kleding is simpel, geef ik niks om, heb het geluk met vrienden en familie die er wel veel om geven en dat naar mij doorschuiven als ze een shop aanval hebben gehad, plus ik heb werkkleding waardoor ik toch 4 dagen in de week niet naar m’n kast hoef te kijken :'). Ik ben wel echt te krenterig om zelf dure kleding te kopen, dus als ik echte basics nodig heb dan is het toch goedkoop en mindere kwaliteit bij de zeeman.

Op andere punten ben ik weer veel minder heilig tot gewoonweg lui, maargoed, als iedereen een beetje duurzamer en milieubewuster zou leven zou het al schelen.

Ik heb nog wel een vraag: de action (en vergelijkbare discounters) zijn natuurlijk fout omdat ze de consumptiemaatschappij nogal in stand houden met al hun prullen, maar aan de andere kant verkopen ze ook gewoon overgebleven bulk van bijvoorbeeld shampoo e.d. , dus wat dat betreft is het wel weer duurzamer toch?

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:53

Duurzaam is inderdaad duur. Onze hele economie is ingericht op niet duurzaam.
Soms vind ik dat jammer, maar het gaat er uiteindelijk om wat je wél kan doen. Je kunt gewoon niet alles goed doen, dat is nagenoeg onmogelijk tenzij je echt heel toegewijd bent. Maar als iedereen doet wat ie kan dan kunnen we al een heel eind komen!

Daarnaast (en dit is natuurlijk een generalisatie op basis van de mensen die ik ken) .. ik vind veel minder welvaren mensen die ik ken (al dan niet onbewust) milieubewuster dan bv veel collega's die ik ken die niet heel erg met duurzaamheid bezig zijn. Die laatste groep geeft geld gewoon makkelijker uit want het doet geen pijn aan de portemonnee. Nieuw huis? Nieuw meubilair. Hebben we iets nodig? Dat bestellen we gewoon, ook als dat de nieuwste iphone is terwijl de huidige nog prima werkt. Op vliegvakantie is normaal en met de auto dagje weg want benzine betalen we toch niet zelf (en ja tot die groep behoor ik zelf ook hoor :) ). In mijn ervaring gaan de mensen die iets minder breed zitten toch iets bewuster om met hun aankopen, en denken ze zeker met de huidige benzineprijzen beter na of ze wel echt dat ritje naar de andere kant van het land moeten maken. Dus ja ze gaan voor goedkopere (minder duurzame) producten (wil niet zeggen dat dure producten direct duurzaam zijn maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen) maar denken wel beter na over de dingen die ze kopen.

De belasting van het milieu is een eerstewereldprobleem en ik denk dat iedereen wel iets kan doen. Alleen de meesten van ons zullen er gewoon keuzes in moeten maken in de manier waarop en dat is in mijn optiek gewoon oke.

Nog een tip voor verzorgingsproducten:
https://www.louland.nl/

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:42

Leuk topic! Ik zoek nog een alternatieve mascara, zonder troep en ook echt zonder PFAS. Mocht iemand een tip hebben?

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:52

Ik ben op zoek naar dames poloshirts voor mijn bedrijf. Iemand tips daarvoor?

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:13

AnnoNiemand schreef:
Leuk topic! Ik zoek nog een alternatieve mascara, zonder troep en ook echt zonder PFAS. Mocht iemand een tip hebben?


Misschien is deze iets? https://www.bewustpuur.nl/nl/phb-ethical-beauty-all-in-one-natural-mascara.html?id=138347738

Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik draag eigenlijk geen make-up. Al heb ik nog wel een mascara liggen van Alverde, dat verkopen ze bij de DM en zegt ook meer natuurlijk te zijn zonder microplastics en dergelijke, maar nooit ingedoken in hoeverre dat klopt.
Ik heb donkere wimpers van mezelf en gebruik alleen een wimperkruller, voor wat meer volume/open blik. Verder gebruik ik wenkbrauwgel van de hema, daar zou ik nog wel een plasticvrij alternatief voor willen vinden. Je hebt browsoap, maar dat geeft toch een beetje schilfers zag ik bij iemand.

Dat vind ik toch wel lastig, als je een eerlijker/bewuster alternatief wilt, maar als het tegenvalt in gebruik dan heb je weer geïnvesteerd in meer troep. Daardoor grijp ik soms toch naar wat ik ken, maar wat niet ideaal is.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:05

AnnoNiemand schreef:
Leuk topic! Ik zoek nog een alternatieve mascara, zonder troep en ook echt zonder PFAS. Mocht iemand een tip hebben?

100% pure, link heb ik volgens mij op de eerste pagina gedeeld.

Al lijkt PFAS me lastig testen nog?

Ik heb deze:
https://www.100percentpure.com/products ... ja-mascara
Ruikt nog lekker ook :P

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:51

Leuk topic! Ik kom ook meedoen. :D
Voor de doe-het-zelvers is dit een leuk adres.
https://www.purewol.nl/
Allemaal bijzondere en diervriendelijke wol uit een soort uit de hand gelopen hobbykudde.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:03

Momo94 schreef:
Waar kan je die probeersets vinden? :D

Als je op die site boven in het zoekvenster Haarseifentester ingeeft, dan krijg je twee mogelijke sets te zien.