Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:22

Nikass schreef:
Whizz schreef:
Waardeloos vind ik dat soort zaken. Je zou bijna alles controleren. Ook stom dat biologische groenten en fruit niet hetzelfde is als onbespoten.
Kleding van Bellamy Gallery koop ik ook wel.


Leg eens uit?

Bij biologisch mogen bepaalde bestrijdingmiddelen bij bepaalde gewassen gebruikt worden. Als je zeker wilt zijn dat voedsel gifvrij is, moet je of zelf je voedsel verbouwen of alleen dingen kopen met het Demeter (biodynamisch) keurmerk.
Overigens wat betrefr het zelf verbouwen; ik vraag me altijd af waarom mensen het een goed idee vinden een volkstuin langs het spoor en/of snel-/autoweg te hebben. Of naast een bollenveld om nog maar eens iets te noemen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:00

Er mogen geen chemische of synthetische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Wat voor gif mag er dan volgens jou wel gebruikt worden?

Demeter is biologisch dynamisch en gaat daarom een stap verder.

Je kunt ook beter niets verbouwen, geen dieren houden en überhaupt niet wonen naast (reguliere) aardappel-akkers. Elke vijf dagen komt de gifkar langs. En een beetje over de erfgrens spuiten is geen enkel probleem.

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:10

Nikass schreef:
Whizz schreef:
Waardeloos vind ik dat soort zaken. Je zou bijna alles controleren. Ook stom dat biologische groenten en fruit niet hetzelfde is als onbespoten.
Kleding van Bellamy Gallery koop ik ook wel.
Leg eens uit?
Heb ff zitten zoeken online, want was ook wel benieuwd gezien de term "biologisch" wettelijk beschermd is in Europa, anders dan bijv. "natuurlijk". Vond bijv. dit. Blijkbaar mogen niet-biologische middelen wel degelijk gebruikt worden in sommige gevallen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:22

Niet - biologisch is niet persé chemisch of synthetisch.
En ik kan nog geen voorbeeld vinden van zo'n bijzonder geval waarin niet biologische middelen gebruikt mogen worden.
Dus ik ben nog steeds wel benieuwd naar een toelichting van Whizz, aangezien haar opmerking suggereert dat een biologisch keurmerk niet of nauwelijks waarde heeft.

Edit: tegelijkertijd gepost.
Maar alsnog, wat is er dan uitgelegd?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-10-23 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Whizz
Berichten: 1065
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 20:22

Nikass, andere bokkers hebben goed uitgelegd wat ik bedoel! Ik was een tijdlang in de veronderstelling dat er hetzelfde mee bedoeld werd. Mijn fout natuurlijk maar voor mij wekte het een andere suggestie. Het maakt op zich niet uit als ik maar weet waar ik voor kies als ik iets koop.