Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 18:34

Volgens mij zijn er momenteel geen actuele topics hierover

Waar kopen jullie tegenwoordig nog je spullen, wat zijn plekken waar je kan slagen voor eerlijke producten, en waar kan je beter ver vandaan blijven?

Het lijkt mij top om met elkaar te kunnen delen wanneer je iets tegen komt wat bijvoorbeeld echt tegen je gevoel in gaat, om dan anderen te kunnen waarschuwen wanneer iets bij een merk of winkel niet in de haak is. Denk aan dierenleed, schending van mensenrechten, ernstige milieuvervuiling, producten die potentieel schadelijk zijn voor de gezondheid. Dan denk ik bijvoorbeeld aan nieuwsberichten, informatieve links, documentaires, you name it zodat we onszelf en elkaar op de hoogte kunnen houden waar we spullen liever niet zouden kopen, en tips uitwisselen waar we dan wel verantwoord spullen kunnen vinden!

Of het mag weet ik niet (ik kijk even lief naar de mods) maar het lijkt mij bijvoorbeeld ook heel leuk om 'goede' en diervriendelijke winkels van bokkers of familie van bokkers hier een plaatsje te kunnen geven, bijvoorbeeld als iemand specifiek diervriendelijke producten verkoopt (stel, een bokker heeft schaapjes verkoopt diervriendelijke producten van de wol, of een bokker verkoopt op x lokatie in het land scharreleitjes van liefdevol gehouden kipjes enz.)

Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 18:49

Heineken die uit Rusland zou vertrekken,
maar in plaats daarvan gewoon bleef zitten en in Rusland nieuwe merken bier en frisdrank op de markt bracht, terwijl andere merken er wel waren vertrokken.
Het laatste nieuws daarover:
https://nos.nl/artikel/2466533-heineken ... ijk-genoeg

Dieuwke_
Berichten: 4561
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:12

Interessant topic! Ik was al aan het zoeken naar iets soortgelijks. Ik zou bijvoorbeeld graag investeren in een betere kwaliteit kleding in mijn kast en dan graag duurzaam en cruelty free. Maar ik vind het eerlijk gezegd niet meevallen om het allemaal uit te zoeken welk merk nu echt goed is en welke stiekem toch niet zo duurzaam als ze beweren :=

Ik volg dus voor tips

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:17

Ik vind dit ook lastig. Ik koop bijna alles tweedehands, dan vind ik het persoonlijk goed te verantwoorden omdat er niets 'extra's' voor is gebeurd. Maar ik lees mee voor tips :)

Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 19:27

Daar waar ik artikelen en meer informatie weet te vinden zal ik ook zeker linkjes en dergelijke plaatsen, ik ben zelf ook op zoek. Liefst leuk en niet te duur, maar dat willen we denk ik ook allemaal :))

Inkoppertje, maar om het maar alvast genoemd te hebben:
Voor winkels als Aliexpress, Temu en Wish is het advies voor zo ver ik weet sowieso negatief, vanwege de schendingen van mensenrechten, de situaties waarin mensen moeten werken, de impact die het allemaal heeft op het milieu. Ook vanwege de twijfelachtige veiligheid van producten, zoals bijvoorbeeld in make-up, maar ook andere chemicaliën die slecht zijn voor de gezondheid. Op Netflix staat een documentaire met een uitzending over make-up uit China, de docu serie heet 'Broken' voor wie interesse heeft.

Winkels als bol.com en Amazon verkopen ook dergelijke spullen uit China, ook daar is het oppassen geblazen als je spullen van verkopers ziet die geen onderdeel zijn van bol :\

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:27

Jack Wolfskin, schiet me net te binnen door het topic waar naar een warme winterjas gevraagd werd.
Vrij van pfas, biologisch geteelde katoen, en men let daar op arbeidsomstandigheden.
Kan natuurlijk altijd beter, maar is al iets in elk geval.

Tweedehands kopen is natuurlijk helemaal circulair :j

De productontwikkeling en productiecontrole van Jack Wolfskin

Onze producten worden geproduceerd in Zuidoost-Azië en Europa. In juli 2010 is Jack Wolfskin onderdeel geworden van de Fair Wear Foundation (FWF), die ervoor zorgt dat leveranciers voldoen aan sociale normen. Deze foundation is gevestigd in Nederland en is een vereniging van verschillende belangenorganisaties uit het bedrijfsleven, vakbonden en NGO's met als doel de arbeidsomstandigheden in de textiel- en kledingindustrie duurzaam te verbeteren. Daarnaast houden we ons aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN. Namelijk dat iedereen ter wereld een bevredigend en zelfgekozen leven kan leiden.

Jack Wolfskin’s inzet voor duurzaamheid

Onze prioriteit is het vergroten van de duurzaamheid en waar mogelijk het verkleinen van onze ecologische footprint. We willen mensen bewust maken van de schoonheid, kwetsbaarheid en wonderen van de natuurlijke wereld. Daarom verbeteren we voortdurend onze ecologische inzet, op alle niveaus. Zo worden steeds meer producten gemaakt van gerecyclede materialen. Onze kleding en alle equipment-producten zijn compleet PFC-vrij. In 2025 worden onze schoenen ook aan het PFC-vrije rijtje toegevoegd.

Bij ons wordt uitsluitend gecertificeerde biologische katoen gebruikt, en is al ons dons gecertificeerd volgens de Responsible Down Standard. Dit keurmerk garandeert dat veren en dons niet afkomstig zijn van dwanggevoerde dieren. In 2025 werken we alleen nog met wol van leveranciers die het Responsible Wool Standard-certificaat hebben.

Wij pleiten voor een verantwoord chemisch- en milieubeheer in onze toeleveringsketen, in overeenstemming met het bluesign®-systeem. Sinds 2011 zijn we bluesign®partner, dus inmiddels voldoen de meeste van onze materialen aan de systeemeisen. Bovendien houden we streng toezicht op schadelijke stoffen, niet alleen in onze producten, maar ook ter plaatse in het productieproces. Dit wordt bereikt door middel van uitgebreide lijsten van gevaarlijke stoffen, die zowel in onze afgewerkte producten als in alle productieprocessen verboden zijn. Onze duurzaamheidsdoelstellingen motiveren ons om op deze weg door te gaan en in de toekomst nog milieuvriendelijkere en innovatievere materialen en producten te ontwikkelen.


Lees ook graag mee voor meer tips uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 24-09-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:28

Er was toch ook iets met het paardensport merk Horze? Was dat niet iets met gedwongen arbeid en een geloof. Ik moet gaan Googlen, dat is wel duidelijk.

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:30

Ik koop regelmatig dingen bij de ANWB winkel. Kwaliteit goed en voor zover ik weet eerlijk geproduceerd :) Niet het goedkoopste maar ik vind het ook niet idioot duur.

Jack Wolfskin idd en Helly Hansen (volgens mij een Zweeds merk zo uit mijn hoofd) en fijne kwaliteit.

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:39

Laatst bijgewerkt door Prairy op 24-09-23 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:42

rien10 schreef:
Er was toch ook iets met het paardensport merk Horze? Was dat niet iets met gedwongen arbeid en een geloof. Ik moet gaan Googlen, dat is wel duidelijk.

Google: mijn eerste hit is Bokt. [NM] Horze.nl doet aan uitbuiting ( Noorse sekte)

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:42


midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:44

Leuk en goed topic :) wat dat soort kleding zijn Patagonia en Rab ook heel goed en voorlopers op dat gebied. Maar veel outdoor merken zijn daar wel hard mee bezig.

Viel mij op horse event op dat de paardensport wereld helemaal niet met duurzaamheid bezig lijkt te zijn... ik was best wel gechoqueerd and realiseerde mij dat is schijnbaar best in een bubbel leef. Heb op het moment geen paarden maar hoe zit dat met paarden merken? Dekjes, kleding etc?

Qua shampoo bar zweer ik bij de haver van ganier
https://www.kruidvat.nl/garnier-loving-blends-milde-haver-solid-shampoo-bar/p/5236841?gclid=Cj0KCQjwvL-oBhCxARIsAHkOiu2NRD-hPYlRsgowzYfHpHpfpIrFjyLBwELnDORYc3W6OvBOB

Edit: link erbij
Laatst bijgewerkt door midori op 24-09-23 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:44

Sansevieria schreef:
Voor diegenen die o.a. in het kader van plastic besparen haarzeep gebruiken:
Goedkoper dan de gemiddelde NL haarzeep merken, biologisch en vegan, het merk Savion, die zelf produceren:
https://www.savion.de/haarseife/?p=1&pr ... c76f04b73f

Krijg je hier geen droge handen van? Dat is mijn probleem met de shampoo bars die ik geprobeerd heb.

Telpeva

Berichten: 14844
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 19:47

Ik vind het echt leuk dat jullie het meteen zo oppakken, dit soort tips, uitleg en linkjes is echt wat mijn bedoeling is ja! Ik doe nog even een mailtje sturen naar het team met mijn vraag uit de OP er in, of bokkers met een eigen bedrijf (groot of klein) met eerlijke producten hier ook mogen posten.

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:49

Prairy schreef:
Sansevieria schreef:
Voor diegenen die o.a. in het kader van plastic besparen haarzeep gebruiken:
Goedkoper dan de gemiddelde NL haarzeep merken, biologisch en vegan, het merk Savion, die zelf produceren:
https://www.savion.de/haarseife/?p=1&pr ... c76f04b73f

Krijg je hier geen droge handen van? Dat is mijn probleem met de shampoo bars die ik geprobeerd heb.

Heb ik geen last van moet ik zeggen. Elke huid zal anders reageren...
Ze hebben normaal gezien de mogelijkheid om een testverpakking met drie mini-bars te bestellen.
Maar dan zit je wel met verzendkosten, ik bestel daar normaal gezien een keer per jaar voor het hele jaar vooruit.
Edit, voor mensen in Duitsland kun je de tester met 3 soorten voor 4.90 bestellen zonder verzendkosten, naar NL helaas wel verzendkosten. Ze hebben 2 setjes met elk 3 soorten erin.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 24-09-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:53

Telpeva schreef:
Ik vind het echt leuk dat jullie het meteen zo oppakken, dit soort tips, uitleg en linkjes is echt wat mijn bedoeling is ja! Ik doe nog even een mailtje sturen naar het team met mijn vraag uit de OP er in, of bokkers met een eigen bedrijf (groot of klein) met eerlijke producten hier ook mogen posten.

Oh dat zou ik wel mooi vinden idd :j

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:55

Onderstaande app is goed om bij de hand te hebben wanneer het om kleding en schoenen gaat.
https://goodonyou.eco/

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:09

Interessant topic, ik volg!

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:12

Dan meteen ook maar een link: ik heb laatst 2 broeken bij Ninepine gekocht. Zij hebben een heel deel van hun site aan sustainability gewijd. Zeggen ook dat het niet perfect is, maar dat ze daar wel zo veel mogelijk aan doen.

https://www.ninepine.nl/pages/sustainability2

Avalanche

Berichten: 16292
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:22

Ook even tips voor herenkleding please?

Nielojram

Berichten: 7861
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:27

midori schreef:
Leuk en goed topic :) wat dat soort kleding zijn Patagonia

Ahhh, nu snap ik dat T-shirt van Mees :D :P

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:52

Nielojram schreef:
midori schreef:
Leuk en goed topic :) wat dat soort kleding zijn Patagonia

Ahhh, nu snap ik dat T-shirt van Mees :D :P

Deze reactie mag je graag verder uitleggen, nu ben ik nieuwsgierig :o

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:09

Ik probeer zo veel mogelijk het gebruik van plastic te vermijden, ook microplastics. Daarnaast graag vegan, herbruikbaar, zo milieuvriendelijk mogelijk en liefst lokaal, uit Nederland of evt uit Europa.

Ik koop graag bij https://www.greenjump.nl . Vooral keukenspullen en spullen om eten mee te nemen/bewaren. Ik gebruik al jaren herbruikbare boterhamzakjes en afdekhoesjes (zien er uit als alpinopetjes :D ).

Tandenborstel heb ik al jaren van bamboe, de Humble Brush. Idem wattenstaafjes. Deo van Lekkerrr, in een kartonnen potje. Alleen nog maar zeepblokken, liefst van Lush of Happy Soaps (leuk want dat wordt hier vlakbij geproduceerd). Alleen mijn shampoo zit nog in plastic. In de badkamer ben ik eigenlijk zo goed als zonder plastic en netjes bezig.

De keuken gaat ook best goed. Zeker ook nu ik een groentenpakket afneem via een biodynamische boerderij hier vlakbij. Scheelt echt enorm in verpakkingsmateriaal!

Kleding zou ik echt nog winst kunnen behalen. Maar ik vind kleding kopen vreselijk. Ik ben al blij als ik iets kan vinden dat leuk is en goed zit. Ik koop niet bij H&M en koop kwaliteitsproducten die lang meegaan. Maar ik let eigenlijk niet op of het mens/dier/wereld vriendelijk geproduceerd wordt. Ik ben wel heel precies met het kopen van wollen producten en dons (alleen geraapt dons). Heeft iemand tips voor winkels waar je zorgeloos kleding kunt shoppen? Niet online maar IRL?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:14

Leuk topic.

Deze organisatie zet in op eerlijke winkels, maar ik heb me er nog niet in verdiept hoe ze dat precies doen.
https://www.projectcece.nl/

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:43

Tip voor diegenen die Greenchoice als energieleverancier hebben, je kunt daar (gratis) punten inleveren voor een 25% kortingsvoucher op aankoop van een MUD Jeans.