Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:21

midori schreef:
Ik ben 28 en heb nu zo'n 14.000,

Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?


Wij kochten ons eerste huis in 2018, met z’n tweeen. Waren toen 26 en 28. Hadden net voldoende spaargeld voor kosten koper, een beetje klussen en een potje spaargeld voor onvoorziene situaties. Dat huis hebben we na 2 jaar verkocht, met flinke overwaarde. Daar hebben we een groter huis van kunnen kopen, inclusief bouwdepot voor de verbouwing. Maar als wij nu een eerste huis hadden moeten kopen hadden we er heel anders bij gezeten hoor.

Humble opinion: met €14K op je spaarrekening heb je het hartstikke goed gedaan so far.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:22

Doubtless schreef:
Dat financiële gezondheid het resultaat is van keuzes, en daarmee dus maakbaar is, is een illusie die niet elke bubbel zich kan veroorloven.

Je financiële situatie wordt óók gevormd door het nest waar je in opgroeit, je financiële opvoeding (of gebrek daaraan) en, niet geheel onbelangrijk… het leven. Als je ziek wordt of een gehandicapt kindje krijgt of je auto total loss rijdt of pech hebt met schade aan je huis kan er zomaar een flinke zak geld nodig zijn. Er zijn ook heel veel mensen die elke maand hun best doen om de eindjes aan elkaar te knopen, omdat ze niet veel verdienen en het leven zonder leuke dingen ook al duur is. Ik denk dat het goed is voor m in Posts zoals bovenstaande niet teveel te doen alsof alles maakbaar is.

Tuurlijk kun je flink pech hebben, of op de verkeerde plaats of in het verkeerde land geboren worden, maar hoe je opgroeit hoeft zeker niet je verdere leven te beïnvloeden.
Het is natuurlijk een stuk makkelijker als je ouders veel geld hebben en je daarmee leert omgaan tijdens het opgroeien, maar het is echt prima mogelijk om met een slechte start toch succesvol te worden. Daar zijn zat voorbeelden van.
Voor mij dicht bij huis; mijn vriend is in een arm gezin opgegroeid, alleenstaande moeder, altijd de eindjes bij elkaar moeten knopen, en zijn hbo opleiding heeft hij volledig zelf moeten betalen. En toch inmiddels een goede baan, leuke cent spaargeld en plannen om over een paar jaar financieel onafhankelijk te zijn. Dus het kan wel gewoon, je zal er alleen wel meer moeite voor moeten doen, dat zeker.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:40

Ik wist dat er meteen reacties zouden komen met “maar het hoeft niet uit te maken!!” :')

Dat zeg ik ook niet en dat is ook net de essentie van die post. Houd er gewoon rekening mee dat het gemiddeld genomen wél invloed heeft. Het hoeft niet bepalend te zijn, ik kan ook wel 100 uitzonderingen aanwijzen. Maar stap er niet overheen alsof het per definitie niets uitmaakt.

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:59

Tuurlijk heeft het invloed hoe je leven verloopt.

Als ik het vergelijk met iemand die ik ken:

Zij:
Tot haar 27e thuis gewoond, geen kostgeld hoeven betalen en vanaf jong fulltime gewerkt. Op haar 27e gelijk samen gaan wonen (=dus kosten delen)

Ik:
Vanaf m'n 18e uit huis zonder financiële steun (dat was dus niet mijn eigen keuze), op m'n drieëntwintigste een jaar samengewoond en daarna weer alleen. Op m'n 27e m'n eigen huis gekocht in m'n uppie.

Iemand zei eerder dat het niet te vergelijken is en daar ben ik het mee eens. :j

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:04

Tuurlijk heeft her invloed, het is naïef om te denken van niet.
En dat betekend niet dat een dubbeltje nooit een kwartje kan worden, maar de kans is wel kleiner.

En andersom kan het leven je ook gewoon grandioos tegen zitten en dan kun je het ondanks dat goede nest alsnog pittig krijgen.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:05

Ik heb veel te veel en doe geen moeite om te beleggen. Stel dat ik nog meer krijg.

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:10

pillow schreef:
Ik heb veel te veel en doe geen moeite om te beleggen. Stel dat ik nog meer krijg.

Nouja als je omhoog zit wil ik je best mijn rekeningnummer even faxen hoor. Ik heb een chronisch tekort namelijk. :')

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:19

Ik vind het een interessant topic om te vergelijken. Ik heb altijd wel veel geld gehad op mijn rekening en soms niet begrepen waarom anderen dan niks konden doen onder het mom geen geld.
Op mijn 14e werkte ik en op mijn 17e kocht ik mijn eerste paard, door werken kon dit want mijn ouders betaalden niet mee.

Op mijn 24e mijn huis gekocht, toen had ik zo rond de 50k gespaard.
Deels inbrengen in huis, deels meubels etc. en altijd geleerd zo'n 10/15k over te houden voor reparaties etc.
Inmiddels is dat al veel hoger en heb ik nooit zorgen om geld.

Ik woon alleen maar werk er hard voor en inmiddels 2 paarden verder. Ik spaar nu denk ik zo'n 600 per maand.

Ieder zijn eigen keuze maar geen spaargeld zou mij erg zenuwachtig maken. Nou scheelt het wel als je bijvoorbeeld een huurhuis hebt, minder zorgen omdat dan veel gedaan wordt. Nu moet ik bijvoorbeeld denken aan schilderwerk voor volgend jaar :)

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:04

pillow schreef:
Ik heb veel te veel en doe geen moeite om te beleggen. Stel dat ik nog meer krijg.


:') PB me ff voor hulp om van je geld af te komen :7

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:25

verootjoo schreef:
pillow schreef:
Ik heb veel te veel en doe geen moeite om te beleggen. Stel dat ik nog meer krijg.


:') PB me ff voor hulp om van je geld af te komen :7

Ik hoef er niet vanaf, zo is het niet. Maar ik ben niet zo uitgeverig. Ik heb een goede auto, dus waarom een andere. Mijn trailer is oud 30 oid, maar nog helemaal goed, dus koop ik geen nieuwe. Mijn fiets is ook al 25 maar mankeert niks aan, dus geen nieuwe. Vriendin ging samenwonen en had een zgan wasmachine over. De mijne was al 20 jaar dus voor een spotprijs weer een van 2 jaar oud. Ik heb na 3 dagen al heimwee dus ga nooit op vakantie. Ik ga weinig uit dus ook weinig nette kleding. En zo gaat het met alles eigenlijk, dus raakt het niet op zeg maar. Maar om het dan maar weg te geven gaat me te ver.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:46

Ik weet niet of je op bokt een correcte afspiegeling van ‘de maatschappij’ krijgt. Het publiek hier is over het algemeen (!) net wat beter voorzien dan gemiddeld.

Maar dat terzijde :)

Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kids en heb net mijn huis verbouwd. Mijn spaarrekening heeft een echo :+

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:53

Libera schreef:
Vraag me vooral af waarom mensen zoveel geld op de bank zetten en het daar dan laten… met inflatie houd je dan elk jaar minder spaargeld over zelfs als je er nooit aan komt…

Je kunt het veel beter investeren

Dan moet je wel weten waar je het in moet investeren.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:58

midori schreef:
Ik ben 28 en heb nu zo'n 14.000,

Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?

Ik kocht mijn woning toen ik 28 was alleen. Geen eigen geld ingebracht. Dat was in een tijd dat je je arm kon lenen. Ik denk dat het met het salaris van toen in de tijd van nu helemaal niet meer gelukt was.
Ook twijfel ik of het met het salaris van nu in de tijd van nu nog zou lukken. Ik woon overigens nog steeds in dezelfde (starters)woning. Is gewoon een eengezinswoning met 3 slaapkamers in een straat vol jonge gezinnen, want er ligt een groot grasveld voor de deur en daar komt nu een speeltuin heb ik gehoord.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:05

Chubby schreef:
Ik weet niet of je op bokt een correcte afspiegeling van ‘de maatschappij’ krijgt. Het publiek hier is over het algemeen (!) net wat beter voorzien dan gemiddeld.

Maar dat terzijde :)

Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kids en heb net mijn huis verbouwd. Mijn spaarrekening heeft een echo :+


Ik denk dat het wel meevalt. Wel meer vrouwen dan mannen maar er zitten toch ook veel (inmiddels) niet paardeneigenaren en ook best wat alleenstaanden.

Ik wist trouwens helemaal niet dat jij ook alleenstaand was Chubby? Ik ken je nog uit een Mama/zwangerschapstopic van heeeeeeel lang geleden.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:17

@germie je mag me een pb sturen over het investeren.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:17

germie schreef:
midori schreef:
Ik ben 28 en heb nu zo'n 14.000,

Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?

Ik kocht mijn woning toen ik 28 was alleen. Geen eigen geld ingebracht. Dat was in een tijd dat je je arm kon lenen. Ik denk dat het met het salaris van toen in de tijd van nu helemaal niet meer gelukt was.
Ook twijfel ik of het met het salaris van nu in de tijd van nu nog zou lukken. Ik woon overigens nog steeds in dezelfde (starters)woning. Is gewoon een eengezinswoning met 3 slaapkamers in een straat vol jonge gezinnen, want er ligt een groot grasveld voor de deur en daar komt nu een speeltuin heb ik gehoord.


Ik las, dat iemand die modaal verdiend, in zijn eentje ongeveer 1% van de woningen op funda binnen budget heeft. Dus tsja…

Edit: eind vorig jaar 0,81% zelfs, als je geen studieschuld hebt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:42

Heb jij daar een bron van? Ik ben zeer benieuwd naar hoe ze dat hebben bepaald.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:46

Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon een schatting van wat iemand met een modaal salaris (zonder schulden) aan hypotheek kan krijgen en dat als budget nemen? Vervolgens kun je natuurlijk makkelijk zien welk % van het aanbod op funda binnen dat budget valt.

Edit: modaal is in 2023 €40.000, daar koop je inderdaad niet veel voor.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:50

Poekkie schreef:
Heb jij daar een bron van? Ik ben zeer benieuwd naar hoe ze dat hebben bepaald.


Nou, wat verdient iemand modaal? 40.000 euro.
Wat kan je aan hypotheek krijgen? Ongeveer 4,5 x je inkomen. Dus 180.000 euro.
Wat kan je daarvoor kopen? Eigenlijk niks.

Dat dus.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:51

Eulogy schreef:
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon een schatting van wat iemand met een modaal salaris (zonder schulden) aan hypotheek kan krijgen en dat als budget nemen? Vervolgens kun je natuurlijk makkelijk zien welk % van het aanbod op funda binnen dat budget valt.

Edit: modaal is in 2023 €40.000, daar koop je inderdaad niet veel voor.


Ik vermoedde al zoiets idd maar dan hou je dus geen rekening met eigen inbreng en spaargeld. Ook renovatiebudget etc bij de huizen in het goedkope segment wordt dan ook niet bekeken.

Tesamen dus een zeer simplistische aanpak die de werkelijkheid niet weerspiegelt imo.

(Also… dat je zonder ook maar iets te sparen niet meteen een huis kan kopen in de meeste gevallen vind ik niet meer dan normaal, is dat zo’n ramp dan?)

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:55

Nou ja, zelfs met 50.000 spaargeld (en dat is dan flink meer dan een bruto jaarsalaris, dus hoe realistisch is dat) kun je met een modaal salaris dan nog bijna niks kopen (€220-230k, afhankelijk van de regio heb je daar nog steeds niks voor).

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:56

Poekkie schreef:
Eulogy schreef:
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon een schatting van wat iemand met een modaal salaris (zonder schulden) aan hypotheek kan krijgen en dat als budget nemen? Vervolgens kun je natuurlijk makkelijk zien welk % van het aanbod op funda binnen dat budget valt.

Edit: modaal is in 2023 €40.000, daar koop je inderdaad niet veel voor.


Ik vermoedde al zoiets idd maar dan hou je dus geen rekening met eigen inbreng en spaargeld. Ook renovatiebudget etc bij de huizen in het goedkope segment wordt dan ook niet bekeken.

Tesamen dus een zeer simplistische aanpak die de werkelijkheid niet weerspiegelt imo.

(Also… dat je zonder ook maar iets te sparen niet meteen een huis kan kopen in de meeste gevallen vind ik niet meer dan normaal, is dat zo’n ramp dan?)


De huizen beginnen hier bij 4ton dus moet je 2 ton zelf sparen, dat is best een uitdaging.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:01

Of je moet een dikke overwaarde meenemen uit een vorig huis. Heb je die niet dan wordt t in de meeste regios krap aan

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:03

Mars schreef:
Of je moet een dikke overwaarde meenemen uit een vorig huis. Heb je die niet dan wordt t in de meeste regios krap aan


Ja dat is voor een tweede huis. Zo konden wij ook ons tweede huis kopen met minder hypotheeklasten dan er op onze starterswoning zat.

Maar een starterswoning kopen is gewoon echt moeilijk. Hier begint het bij 4 ton.

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:09

Ik probeer als 26 jarige een leuke spaarpot te hebben staan voor inderdaad uitgaven als een (tweedehands) autootje, dure dierenarts rekeningen van hond/paard, maar inderdaad ook voor eventueel ooit een huisje. Maar hoe veel ik ook spaar, dat huisje zit er niet echt in met een salaris nog ver onder modaal. Tegenwoordig kun je alleen nog huizen kopen lijkt het als je een vorig huis kunt verkopen. Maar als starter op de woningmarkt is het vreselijk lastig. Gelukkig mag ik momenteel tegen een leuk huurtarief op het erf van mijn ouders wonen want ik kom na al die jaren ook nog steeds niet echt in aanmerking voor een huurhuis.