Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:18

Hier had ik eind 2021 zo'n 11k staan, maar toen ging ik verhuizen wat het nodige kostte en was er in maart 2022 1k van over :') Wel de nodige loonsverhogingen gehad waardoor ik weer flink kon sparen, dus inmiddels is dat weer goed op peil. Maar er moet ook nog wel het één en ander uitgegeven worden aan onder meer de tuin, dat is nu nog één grote bende :')

Ghostattack schreef:
Overigens bijna 28, werk fulltime in de IT en heb een (half) koophuis.

Heb je de kelder of het dak gekocht? :+

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:31

Een mooi bedrag voor onverwachte uitgaven aan huis, paard, auto's indien nodig. Een fijn gevoel :)
Laatst bijgewerkt door Phrono op 22-09-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:49

35, Samenwonend in koophuis met vriend, hebben beiden een auto. Werken beiden fulltime en ik heb een paard, vriend een motor en andere dure hobby.
Maar wij hebben het verre van slecht, mijn spaarrekening is goed gevuld en dat vind ik prettig. Vriend heeft zijn eigen spaarrekening en rommelt wat met aandelen en bitcoins. :=

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:54

Ik ben 28 en heb nu zo'n 14.000, ouders hebben college geld betaald, voor de rest heb ik zelf alles betaald sinds ik 18 ben. Maar daar komt wel bij dat ik nog €3000 rentevrije lening heb. Ik woon sinds een jaar alleen, daarvoor huurde ik altijd een kamer. Ik heb heel veel gereisd in die tien jaar maar wel altijd budget zodat ik veel kon reizen.

Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 05:03

Vraag me vooral af waarom mensen zoveel geld op de bank zetten en het daar dan laten… met inflatie houd je dan elk jaar minder spaargeld over zelfs als je er nooit aan komt…

Je kunt het veel beter investeren

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 06:50

Libera schreef:
Vraag me vooral af waarom mensen zoveel geld op de bank zetten en het daar dan laten… met inflatie houd je dan elk jaar minder spaargeld over zelfs als je er nooit aan komt…

Je kunt het veel beter investeren


Wij hebben een deel ook geïnvesteerd maar dat staat dus vast. Dus als de auto stuk gaat wil ik wel zo’n 15-20k voor een nieuwe hebben en dat kan je niet zo makkelijk onttrekken uit je beleggingsfonds.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:49

Libera schreef:
Vraag me vooral af waarom mensen zoveel geld op de bank zetten en het daar dan laten… met inflatie houd je dan elk jaar minder spaargeld over zelfs als je er nooit aan komt…

Je kunt het veel beter investeren


Omdat een auto ook stuk kan gaan en je niet kunt beleggen in een keukenverbouwing.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:53

Libera schreef:
Vraag me vooral af waarom mensen zoveel geld op de bank zetten en het daar dan laten… met inflatie houd je dan elk jaar minder spaargeld over zelfs als je er nooit aan komt…

Je kunt het veel beter investeren


Geld dat geïnvesteerd is zou ik ook tellen als ‘spaargeld’ of tenminste als vermogen.
Imo is er een groot verschil tussen iemand met 5k op de bank en 50k in beleggingen en iemand met 5k op de bank zonder beleggingen.

Daarbij deden de afgelopen twee jaar de beleggingen het echt ruk. Ik heb nu wat kasbons gekocht en verder hou ik het ook bij de bank.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:56

Haha grappig dat je het vraagt. Ik ben altijd wel een spaarder.. :')
Heb sinds de covid pandemie iets van 30.000 euro kunnen sparen. Echter huis gekocht dus dan bloed je weer leeg. :')
Dus nu acht ik mn spaarrekening weer leeg en moet ie aan het infuus.
Opzich ben ik wel dankbaar dat ik elke maand doorgaans (als ik niet net n nieuw huis heb) zeker 1000-2000 kan wegzetten.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:56

Voor mensen die geen verstand hebben van beleggen is sparen een goed alternatief …

Ik heb spaargeld en een hypotheek.. dus onder de streep uiteindelijk een min bedrag :P

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:09

Beleggen laat ik aan mijn vriend over, die is daar beter in.
Wij hebben het zo geregeld dat ik het grootste deel van onze vaste lasten betaal, en hij spaart en belegt voor ons vervroegd pensioen, en/of om eventueel later eens een huis te kunnen kopen zonder (grote) hypotheek nodig te hebben.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:31

Ik vind die gemiddelde geheimzinnigheid over geld verschrikkelijk, en heb er zelf ook totaal geen probleem mee om te zeggen wat ik heb. Ik denk oprecht dat als er meer over gesproken zou worden, mensen ook verstandiger zouden omgaan met hun geld - gewoon al omdat je erover praat, andere meningen hoort, kan bijleren.

Situatieschets hier - 35j, samenwonend (aparte spaarrekeningen), koophuis, geen kinderen. In totaal een kleine 100k spaargeld, 40k op een spaarrekening, 60k in beleggingen (obligaties en ETF's). Bedoeling is om naar volgend jaar toe die verhouding eerder op 15/85 te brengen. Ik ben op dit moment echt absoluut een newbe wat betreft beleggingen, dus ik heb mezelf een jaar de tijd gegeven om wat met trial and error te leren :D

Voordat de vragen komen - nee, ik ben niet alles netjes zelf gespaard. Ik heb op mijn 18de een start gehad van thuis uit van een kleine 5000€ en mijn studie is ook door mijn ouders betaald. Jammer genoeg is mijn papa ook een paar jaar geleden gestorven, waarvan ik een kleine 30k erfenis heb gekregen. Bij de aankoop van ons huis, hebben onze ouders (langst beide kanten) ook gesponsord met een schenking van 10k.

Dus samengevat - ik ben een goeie spaarder, maar heb ook gewoon heel veel geluk van uit 'een goed nest' te komen.

midori schreef:
Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?


Samen gekocht, en wij hadden toen gezamenlijk misschien 30k. Wij hebben elk 10k van onze ouders gekregen voor de aankoop van het huis, dus 30+20k. Hiervan hebben we 30k in het huis gestoken (min. eigen inleg, alle bijkomende kosten en belastingen), en elk 10k als buffer gehouden (voor inrichting, meubels, kleine verbouwingen, hadden toen ook alletwee een oude versleten auto, die noodzakelijk was om naar het werk te gaan,...).
Geluk gehad om wel vrij goedkoop te kunnen kopen (<300k).

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:35

Wyb_ster schreef:
Ik vraag mij bijvoorbeeld in dat kader ook af of het bijvoorbeeld verschil maakt of je introvert of extrovert bent en of je in de stad woont of op het platteland. Als extrovert ben je eenmaal sneller onder de mensen "uit", wat gepaard gaat met een hoger bestedingspatroon. In de stad lijkt het alsof mensen sneller een schilderles of extra sportabonnement erbij nemen, terwijl je op het platteland misschien makkelijker (kosteloos) gaat wandelen of fietsen in de natuur. Tegelijkertijd betekent op het platteland wonen vaak ook meer reistijd, wat ook leidt tot andere uitgaven.


Dit is echt absoluut zo. Ik ben een introvert, op het platteland, belangrijkste bezigheid is wandelen. Ik heb dan ook nog eens het geluk (ofja, dat is wel een heel bewuste keuze geweest) om kort bij huis te werken, dus alles gaat gewoon met fiets. Neem dat allemaal, samen met 'geen kinderen hebben', en sparen is niet zo moeilijk :')

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:43

Ik volg even. Bij ons twee eigen zaken, komt een hele hoop binnen maar gaat ook hele hoop weer uit. Een huis kopen? Wish me luck

Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:56

midori schreef:
Ik ben 28 en heb nu zo'n 14.000, ouders hebben college geld betaald, voor de rest heb ik zelf alles betaald sinds ik 18 ben. Maar daar komt wel bij dat ik nog €3000 rentevrije lening heb. Ik woon sinds een jaar alleen, daarvoor huurde ik altijd een kamer. Ik heb heel veel gereisd in die tien jaar maar wel altijd budget zodat ik veel kon reizen.

Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?


Toen ik mijn huis 7 jaar geleden kocht had ik heel wat minder spaargeld dan jij. Minder dan 5000 euro, alleen gekocht. :)

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:04

Libera schreef:
Vraag me vooral af waarom mensen zoveel geld op de bank zetten en het daar dan laten… met inflatie houd je dan elk jaar minder spaargeld over zelfs als je er nooit aan komt…

Je kunt het veel beter investeren


Omdat ik er niets over weet dus ook niet waar te beginnen. Best eng om dan 'zomaar' ergens je geld in te steken en niet te weten of dat een goed plan was.

Hier ging het spaargeld vorig jaar hard op en neer na aankoop van een huis dat volledig gestript moest worden :P Van 50k naar 130k en toen naar 5k.
Alles zit hier dus in de stenen maar het is wel helemaal naar ons zin. Inmiddels staat de spaar weer op 10k en bouwen we die weer lekker op. Geen kinderen en geen dure hobby's hebben helpt wel om lekker te sparen.

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:15

Beleggen is niet zo ingewikkeld.

Ik ben er niet op uit om geld te maken op de beurs.

Ik wilde dat mijn spaargeld iets beters deed dan mij rijker maken ten koste van anderen.

En ik heb het gestopt waar het geld nodig was.
In zonnepanelen en windmolens.

Bij beleggen ben je mede-drager van het ondernemersrisico, dat is bij mede-eigenaarschap van een serie windmolens echt niet zo groot.

(Dat is totaal anders dan 'pik een klein bedrijfje dat er veelbelovend uit ziet en hoop dat het winst gaat maken...)

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:02

Beleggen in windmolens vind ik ook erg interessant.
Bij ons in de gemeente hadden ze wel de mogelijkheid om in zonnepanelen te investeren, maar dat was volgens mij 2,5% rente, en dat vond ik wel érg weinig, zeker omdat je dan ook nog eens 10 jaar niet bij je geld kan. Bij bv 5% zou ik dat zeker gedaan hebben.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:03

Ik vond de podcast "over geld praat je niet" een heel fijne om in mensentaal wat meer uitleg te krijgen over het what and why van beleggen. Super luchtig gebracht ook, waardoor het gewoon fijne ontspanning is. Aanrader!

Lestrange01

Berichten: 2822
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:16

8Eveline schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind die rubrieken in tijdschriften met wat mensen uitgeven en wat er binnenkomt altijd wel leuk om te lezen, maar dan zie je ook meteen dat het bijna altijd appels met peren vergelijken is. Iedere situatie is zo verschillend, spaargeld zegt helemaal niks als je niets weet qua achtergrond en situatie van die persoon :n

Daar moest ik ook aan denken. Ik lees deze graag om beetje idee te krijgen hoe het werkt bij verschillende mensen.
Dit topic vergelijk ik daar wat mee, toch redelijk anoniem zoiets delen.



Ik vind het ook fijn om te lezen. Mijn moeder spaart totaal niet, ze heeft een klein eigen bedrijfje en we halen het altijd net wel net niet (maar dan toch, uiteindelijk, altijd net wel).

Als ik dit vergelijk met mijn leeftijdsgenoten op de uni, de meeste mensen die ik daar ken hebben ouders die hun studie bekostigen en daardoor een stuk lagere uitgaven.

Ik vind het daarom lastig om te weten wat normaal is voor mijn leeftijd.

Het is iets waar ik me wel veel zorgen over maak. Zeker omdat ik dus opgegroeid ben in een gezin waar we vaak niks meer hadden. Mijn moeder kan tegen die onzekerheid, maar ik niet.

2.5-3k spaargeld maakt me al zenuwachtig. Ik kom er niet aan maar ik denk toch steeds, wat als er iets gebeurd? Die kans is klein, want afgezien van medische kosten, de uni en mijn vervelende, geld slurpende cabrio ( -:(- ) heb ik geen kosten. Ik woon nog thuis, ik geef redelijk weinig geld uit aan hobbies en koop zelden kleding. Ik kan nu niet werken voor het eerst sinds mijn 16de en dat vind ik wel heel poedersuiker.

Maar nu ik hier kijk zie ik dat het best normaal is om soms veel meer en soms een stuk minder spaargeld te hebben, afhankelijk van de omstandigheden. Not the end of the world. En ook dat niet iedereen überhaupt veel spaargeld heeft.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:21

Ach ik ben dubbel de leeftijd van de ts (paar jaar daarbij op) en ik ben alles allang weer kwijt wat ik had opgebouwd...

Je kan nog zo goed plannen en sparen/beleggen, dan komt ineens het leven om de hoek kijken en dan kan je alles in een klap weer kwijt zijn.
Ik klaag trouwens niet hoor, want ik ben gelukkig met mijn dieren en de boterham met pindakaas die ik daarvoor te vaak moet eten is mijn keuze wat ik er toch uiteindelijk ook alleen zelf voor over heb.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:11

Florenc schreef:
Wyb_ster schreef:
Ik vraag mij bijvoorbeeld in dat kader ook af of het bijvoorbeeld verschil maakt of je introvert of extrovert bent en of je in de stad woont of op het platteland. Als extrovert ben je eenmaal sneller onder de mensen "uit", wat gepaard gaat met een hoger bestedingspatroon. In de stad lijkt het alsof mensen sneller een schilderles of extra sportabonnement erbij nemen, terwijl je op het platteland misschien makkelijker (kosteloos) gaat wandelen of fietsen in de natuur. Tegelijkertijd betekent op het platteland wonen vaak ook meer reistijd, wat ook leidt tot andere uitgaven.


Dit is echt absoluut zo. Ik ben een introvert, op het platteland, belangrijkste bezigheid is wandelen. Ik heb dan ook nog eens het geluk (ofja, dat is wel een heel bewuste keuze geweest) om kort bij huis te werken, dus alles gaat gewoon met fiets. Neem dat allemaal, samen met 'geen kinderen hebben', en sparen is niet zo moeilijk :')



Grappig om te lezen dat mijn vermoedens een "beetje" bevestigd worden, uiteindelijk ben je er natuurlijk altijd zelf bij wat je wel en niet uitgeeft, ook als extravert, wonend in de stad etc.
Wat betreft sparen en beleggen, op de middelbare school bij economie leer je natuurlijk niet voor niets over de "levensloop". Als je hoopt op de korte tot middellange termijn (binnen nu en pak en beet 5 jaar?) bijvoorbeeld een huis te kunnen kopen, is het natuurlijk minder aantrekkelijk om geld te beleggen.
Het rendement van beleggingen is natuurlijk absoluut niet zeker en soms is het een kwestie van "tijd" en soms de verkeerde keuze/onvoorziene omstandigheden. Ik vind zelf dat wel eens iets te makkelijk wordt geroepen "dan beleg je toch".

Overigens is dat stukje zekerheid van een spaarrekening (het gevoel) ook iets wat je mijns inziens zou moeten optellen bij het rendement van een spaarrekening, net als de het gemak waarmee je het kan uitgeven indien nodig. Afhankelijk van je eigen risicohouding is sparen dan wel of niet rendabel/"winstgevend"

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:26

Wat is spaargeld/het hebben van een spaarpot?
Wij zorgen altijd wel dat er geld is om financiële tegenvallers op te kunnen vangen.
Wij kozen er voor om bij ons vorige huis zoveel mogelijk af te lossen, dit betekende dat we een hele leuke overwaarde hadden die er nu weer voor zorgt dat we met ons huidige huis geen mega hypotheek hebben. Dat was voor ons een soort spaarpot zeg maar, het geld wat uit het huis kwam hadden we nooit kunnen sparen.

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:31

Mijn spaarrekening lijdt al een tijdje honger.

Maar ik krijg binnenkort een leuke erfenis omtrent het verkoop van het huis mijn overleden ouders.

We hebben een lijstje wat we ervan gaan doen en de helft gaat zo wie zo op de spaarrekening.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:11

Wyb_ster schreef:
Ik vind dit oprecht een heel interessante discussie, toevallig had ik het hier van de week met mijn huisgenootje over. Het hangt natuurlijk ontzettend af van de keuzes die je maakt: werken of vrije tijd, fulltime of parttime studie, veel leuke dingen doen of met een boek van de bieb op de bank. Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoe de verschillende keuzes leiden tot echt zeer verschillende uitkomsten.


Dat financiële gezondheid het resultaat is van keuzes, en daarmee dus maakbaar is, is een illusie die niet elke bubbel zich kan veroorloven.

Je financiële situatie wordt óók gevormd door het nest waar je in opgroeit, je financiële opvoeding (of gebrek daaraan) en, niet geheel onbelangrijk… het leven. Als je ziek wordt of een gehandicapt kindje krijgt of je auto total loss rijdt of pech hebt met schade aan je huis kan er zomaar een flinke zak geld nodig zijn. Er zijn ook heel veel mensen die elke maand hun best doen om de eindjes aan elkaar te knopen, omdat ze niet veel verdienen en het leven zonder leuke dingen ook al duur is. Ik denk dat het goed is voor m in Posts zoals bovenstaande niet teveel te doen alsof alles maakbaar is.