Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:48

Relaxed schreef:
Ik vind die rubrieken in tijdschriften met wat mensen uitgeven en wat er binnenkomt altijd wel leuk om te lezen, maar dan zie je ook meteen dat het bijna altijd appels met peren vergelijken is. Iedere situatie is zo verschillend, spaargeld zegt helemaal niks als je niets weet qua achtergrond en situatie van die persoon :n

Daar moest ik ook aan denken. Ik lees deze graag om beetje idee te krijgen hoe het werkt bij verschillende mensen.
Dit topic vergelijk ik daar wat mee, toch redelijk anoniem zoiets delen.

Roosch

Berichten: 36737
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:58

Cayenne schreef:
Voor de mensen zonder spaargeld: Hoe doe je dat wanneer je auto stuk gaat, je een nieuwe verwarmingsketel moet kopen of wanneer je paard/huisdier een dure operatie nodig heeft?
Oprecht geinteresseerd! :j

Ik kan me niet voorstellen dat geen spaargeld hebben een bewuste keuze is.

Ik ben zelf sinds m'n 18e volledig onafhankelijk zonder iemand om echt financieel op terug te vallen achter de hand. Dat is in al die jaren zo nu en dan best spannend geweest. Kan me nog een week herinneren dat ik mezelf moet redden met een grote pan met pastasaus. :))

Nyaleti

Berichten: 6334
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:04

Ik vind het ook wel interessant om te zien wat mensen van mijn leeftijd hebben. Gewoon om te zien of ik het een beetje oké doe maargoed, ik wil het zelf nu ook niet neerzetten :')

Het is gewoon niet te vergelijken. Had het er met 2 vriendinnen over.
Eentje woont thuis, heeft al jaren een goede baan en studie is betaald door de ouders.
Andere vriendin is vroeg uit huis gegaan, heeft elke cent zelf moeten betalen en draagt nu al jaren zelf alle kosten.
Ik woon nog met mijn ouders maar paarden gehad met flinke kosten, hele dure opleidingen in het buitenland gedaan en al 1,5 jaar niet echt gewerkt.

Die 3 bedragen verschillen enorm. Maakt dat de ene rijk en de ander arm? Of de ene een slechte spaarder?Nee. Het is gewoon niet te vergelijkende

Charaz

Berichten: 24361
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:20

Ik deel dit soort gegevens ook niet online, maar vind het wel interessant om mee te lezen.

Urona447
Berichten: 2818
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:26

Het is inderdaad niet te vergelijken, pak al de vergelijking tussen mensen met een koophuis met aflossingsvrije hypotheek (lagere maandlasten) of mensen met een hypotheek die wel aflossen.

Dan kan stel 1 met aflossingsvrije hypotheek 10k spaargeld hebben terwijl stel 2 amper spaargeld heeft maar wel 80.000 euro afgelost heeft. Als je op een gemakkelijke manier geld vrij kan maken door bijvoorbeeld verkoop van aandelen, ontroerend goed of waardevast materiaal vind ik het ook al een heel ander verhaal om niet direct geld op de spaarrekening te hebben.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd schrik van de bedragen die Nibud adviseerd. In onze situatie word een bedrag van 35.000 euro spaargeld geadviseerd, dit vind ik echt bizar veel. Gelukkig heb ik een handige man waardoor een kapotte auto of schade aan huis zelf opgelost word als de verzekering dit al niet regelt.

8nnemiek

Berichten: 43491
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:43

Ik vind het helemaal niet erg om online te delen eigenlijk :))
Vroeger heb ik járen lang rond de 3000 tot 5000 euro spaargeld gehad. Dat vond ik wel het minimum omdat ik altijd genoeg wilde hebben voor mijn dieren of voor onverwachte uitgaven als bv de auto. Ik heb dus ook wel eens korte tijd geen spaargeld gehad als ik een nieuwe auto nodig had. Gek genoeg lukte het me daarna altijd vrij snel om weer tegen die 5000 spaargeld aan te komen, maar meer dan dat was een stuk lastiger haha. Dan ging ik toch onbewust meer uitgeven.

Sinds ik ZZP'er ben, ben ik wat serieuzer gaan sparen. Ik moet voor mijn eigen pensioen zorgen, en wil ook nog eens eerder stoppen met werken (met passief inkomen, dat wel).

Dat sparen ging best goed, ik kan meestal zo'n 10.000 euro per jaar opzij zetten.. alleen heb ik de afgelopen jaren ook weer veel geld in de renovatie van onze boot gestopt, dus dat vloog er net zo snel weer uit :=
Inmiddels ben ik nét voorbij de 20.000 euro spaargeld, waar ik al heel blij mee ben, terwijl dat eigenlijk peanuts is en natuurlijk veel te weinig is voor een ZZP'er :Y)
Mijn doel is 50.000 spaargeld over een paar jaar.

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:45

Ik heb voldoende spaargeld om grote klappen op te vangen omtrent paard, auto en eventueel wasmachine.

Elke maand spaar ik ongeveer 1/3e aan loon bij..rest van loon gaat op aan huis, boodschappen, dieren, leuke dingen.

We hebben een gescheiden rekening. Ook omdat ik een eigen bedrijf naast mijn werk heb. Zo hou ik overzicht.

Beknopt genoeg om niet te veel bloot te geven.

CupCakes_

Berichten: 3373
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:12

Ik vind het een heel interessant topic. Vooral gezien het in mijn omgeving ontzettend verschilt. Hier hebben mijn ouders ons helaas nooit goed geleerd om effectief te sparen. Hierdoor is het bedrag wat ik nu als spaargeld heb nog redelijk laag, kan ik daardoor ook niet uit huis ondanks de hele onstabiele situatie.
Had ik het mijzelf aan kunnen leren? Misschien wel. Maar dan moet je zoiets kunnen zien en dat kan ik schijnbaar niet.

Gelukkig heb ik nu iemand in de omgeving die meekijkt met de Financiën, waardoor er in een korte tijd een flink bedrag erbij is gekomen op de spaarrekening gelukkig. Waardoor er meer mogelijkheden zijn om in ieder geval het huis uit te kunnen.

desi92
Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:16

Ik zal niet in detail vertellen maar kan wel ongeveer delen.
Ik ben 30 jaar, koophuis, woon alleen. Gemiddeld zit ik rond de 10k spaargeld. Recent nog een dak renovatie gehad, waardoor ik weer even iets lager zit. Maar dat vult zichzelf weer aan

Janneke2

Berichten: 22945
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:25

... goed dan, één klein stukje financiële transparantie.

Ik ben iemand die er voor gekozen heeft om geen spaargeld te hebben.
Rente is een systeem dat de rijken rijker maakt en de armen armer.
Ik ben in de luxe positie dat ik hier niet aan mee hoef te doen.

Ik heb mijn spaargeld omgezet in aandelen windenergie.
Dat voelt goed.
(En het spul werkt. Niet alleen financieel.)

Roosch

Berichten: 36737
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:29

Hoe bedoel je dat, Janneke?

Nog niet zo heel lang geleden was er zelfs negatieve rente voor bedragen boven de ton als ik het goed heb. De "rijken " moesten er dan zelfs voor betalen.

Het geld wat in je aandelen zit, kun je daar zomaar bij als er wat gebeurt met wasmachine/auto/noem maar op?

Ghostattack

Berichten: 11263
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:33

Janneke2 schreef:
... goed dan, één klein stukje financiële transparantie.

Ik ben iemand die er voor gekozen heeft om geen spaargeld te hebben.
Rente is een systeem dat de rijken rijker maakt en de armen armer.
Ik ben in de luxe positie dat ik hier niet aan mee hoef te doen.

Ik heb mijn spaargeld omgezet in aandelen windenergie.
Dat voelt goed.
(En het spul werkt. Niet alleen financieel.)


Interessant, hoe doe je dit als je bijvoorbeeld een onverwachte (hoge) rekening krijgt? Of kun je dat dan opvangen met je salaris?

Zelf heb ik graag een bedrag van minimaal 5k op de rekening staan ivm de dieren, die zijn niet verzekerd. Ik zit daar wel ruim boven, maar kon afgelopen maand dus bijvoorbeeld 2k aftikken aan DA kosten. Mijn "minimum grens" aan spaargeld schuift wel steeds omhoog, ik vind het vooral een prettig gevoel om gewoon geld achter de hand te hebben :j

Overigens bijna 28, werk fulltime in de IT en heb een (half) koophuis.

marleen_usar

Berichten: 24691
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:10

Wij hebben ook aandelen nou ja een soort aan delen, spaargeld wordt niet meer en dit wel.

Suzanne F.

Berichten: 49479
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:17

J30d schreef:
Hi Allen,

Ik heb dit topic gestart omdat ik heel benieuwd ben hoeveel jullie momenteel gespaard hebben. Ik vind financiële transparantie heel belangrijk. Vertel een beetje achtergond van jezelf: denk aan leeftijd, wat doe je en hoeveel kan je sparen per maand.

Ik ben 21 jaar oud, samenwonend in een koophuis en werk parttime als assistent accountant. Ik heb momenteel 15k gespaard. Ik spaar minimaal 300€ per maand verder spaar ik altijd teruggave belastingdienst en deel van mijn vakantiegeld weg.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en jullie financiële transparantie!


Waarom vind je financiële transparantie zo belangrijk?
Misschien kan je dan ook transparant zijn over wat je van huis hebt meegekregen. Want dat zal best heel prima zijn vermoed ik. Eigenlijk heeft bijna niemand met 21 jaar een koophuis en 15.000 euro op de bank. Dus ik weet niet of dat is wat je wilde horen in dit topic? Een hypotheek krijgen met een parttime baantje kan ook amper. Dus of je bent fijn geholpen door (zijn of jouw) ouders of je hebt een partner met een zeer riante fulltime baan.
De meesten zijn met 21 zelfs nog thuiswonende en studerende. Hebben geen cent te makken en velen hebben alleen maar schulden door studie. Dus tel je zegeningen zou ik zeggen.

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:26

Waarom vind je financiële transparantie zo belangrijk?
Misschien kan je dan ook transparant zijn over wat je van huis hebt meegekregen. Want dat zal best heel prima zijn vermoed ik. Eigenlijk heeft bijna niemand met 21 jaar een koophuis en 15.000 euro op de bank. Dus ik weet niet of dat is wat je wilde horen in dit topic? Een hypotheek krijgen met een parttime baantje kan ook amper. Dus of je bent fijn geholpen door (zijn of jouw) ouders of je hebt een partner met een zeer riante fulltime baan.
De meesten zijn met 21 zelfs nog thuiswonende en studerende. Hebben geen cent te makken en velen hebben alleen maar schulden door studie. Dus tel je zegeningen zou ik zeggen.[/quote]

Ik ben nooit geholpen vanuit huis. Ik ben op mijn 18e op mijzelf gegaan (sociale huur) en mijn werkgever heeft mijn studie betaald. Ik heb nooit een cent van mijn ouders gekregen. Mijn vriend werkt inderdaad fulltime en is 5 jaar ouder maar ook hij heeft alles zelf opgebouwd. Hij is vanuit zijn ouders wel gesponsord voor studie maar meer ook niet. Wij hadden beide een klein vermogen opgebouwd door keihard te werken meer dingen op te offeren van leuke dingen. Daarnaast wij hebben zoals ik als eens heb benoemt in een qua rente gunstige tijd kunnen kopen. En voor die 15k heb ik de afgelopen 2 jaar keihard voor moeten sparen.

Mocht je verder nog vragen hebben brand los maar misschien iets minder vooroordelen hebben zou fijn zijn.

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:29

Fortitude schreef:
Ik denk dat je met een poll meer reacties krijgt want dan kun je (volgens mij?) niet zien wat een specifieke gebruiker heeft gekozen. Zelf voel ik er ook niet zoveel voor om openbaar exact te vertellen hoeveel wij wel of niet op de bank hebben staan :j

Nee, dat ga ik ook niet doen.
Begrijp ergens wel dat je graag wil weten hoe je er tov je leeftijdsgenoten voor staat, of dat gemiddeld is of niet, maar een anonieme poll lijkt mij dan ook een betere tool.

Snap ook niet dat mensen dat voor iedereen zichtbaar het net op gooien, maar hey, wie ben ik? :D

Cowgirl

Berichten: 23768
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:31

Wat er ook op staat het is altijd te weinig :D :D :')

Gaat gewoon echt niemand aan en zulke dingen moet je in mijn ogen al helemaal niet op internet kwakken.
Er lopen gewoon te veel gekken rond.

DuoPenotti

Berichten: 30185
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:33

Spaargeld wat is dat?
Dat staat nog ergens in het woordenboek van de gulden toch?

_O-

Nee ik ga het hier ook niet delen.
Sowieso iemand van 50 of iemand van 25...laat ik zeggen dat ik blij ben nu niet te hoeven beginnen.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:33

Ik vind dit oprecht een heel interessante discussie, toevallig had ik het hier van de week met mijn huisgenootje over. Het hangt natuurlijk ontzettend af van de keuzes die je maakt: werken of vrije tijd, fulltime of parttime studie, veel leuke dingen doen of met een boek van de bieb op de bank. Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoe de verschillende keuzes leiden tot echt zeer verschillende uitkomsten.

Ik vraag mij bijvoorbeeld in dat kader ook af of het bijvoorbeeld verschil maakt of je introvert of extrovert bent en of je in de stad woont of op het platteland. Als extrovert ben je eenmaal sneller onder de mensen "uit", wat gepaard gaat met een hoger bestedingspatroon. In de stad lijkt het alsof mensen sneller een schilderles of extra sportabonnement erbij nemen, terwijl je op het platteland misschien makkelijker (kosteloos) gaat wandelen of fietsen in de natuur. Tegelijkertijd betekent op het platteland wonen vaak ook meer reistijd, wat ook leidt tot andere uitgaven.

GabberGill

Berichten: 5938
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:34

2 kinderen
2 paarden
Koophuis
Rijke vent (sarcasme natuurlijk)

Want ik heb belachelijk weinig, maar toch zoveel.

Emj_23
Berichten: 1222
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:45

Maar ben je wel echt “rijk” met dat spaargeld? Ik heb jaren rond de 5 k als spaargeld gehad. Sinds ik een eigen huis heb houd ik het tussen de 15 en 20 k. Nu aan de lage kant omdat ik mijn geld het liefst uitgeef aan reizen. Dat is mijn rijkdom. En alleen spaargeld zegt natuurlijk niets, heb je misschien geïnvesteerd ergens? Of heb je een dure auto voor de deur staan? Een interessantere vraag is misschien wat ben je waard als we je bezittingen van je schuldenlast aftrekken? Want jij kan 10 k spaargeld hebben, maar als je huis 150 k onder water staat is dat niets natuurlijk….

Janneke2

Berichten: 22945
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:51

Ghostattack schreef:
Janneke2 schreef:
... goed dan, één klein stukje financiële transparantie.

Ik ben iemand die er voor gekozen heeft om geen spaargeld te hebben.
Rente is een systeem dat de rijken rijker maakt en de armen armer.
Ik ben in de luxe positie dat ik hier niet aan mee hoef te doen.

Ik heb mijn spaargeld omgezet in aandelen windenergie.
Dat voelt goed.
(En het spul werkt. Niet alleen financieel.)


Interessant, hoe doe je dit als je bijvoorbeeld een onverwachte (hoge) rekening krijgt? Of kun je dat dan opvangen met je salaris?


De precieze termijn weet ik niet, want de meeste zaken zijn idd met beide salarissen (nu ja, Klaas is met pensioen, dat is uitgesteld salaris) op te vangen.
Zo nee, dan wordt het aandeel verkocht en is er extra geld.

En ja, rijke mensen met 'echt' spaargeld moesten op gegeven moment betalen om hun geld bij de bank te stallen. (Als lezeres van de Donald Duck zie ik het pakhuis van Oom Dagobert voor me.)

De auto is alweer zo'n vijf jaar geleden 'de deur uit gegaan'.

Berdien

Berichten: 64571
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:06

Koophuis, twee prijzige katjes in dat huis, flinke auto voor de deur en een nog flinker paard in de wei _O- Ik heb een goed inkomen, maar als financieel alleenstaand (mijn vriend en ik wonen niet samen) is zeker met de huidige prijzen dik sparen best een uitdaging. Er is een buffer voor noodgevallen en ik leef zeer royaal. En dat vind ik prima :j Net ook een fles whisky gehaald bij de slijter. Kan ik ook boodschappen van doen, maar wij genieten echt van dit soort dingen. Dus doen we ze.

Sparen komt wel weer als m’n lief en ik samen in ons volwassen huis in Haren wonen {:}

Roosch

Berichten: 36737
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:21

Berdien schreef:
Koophuis, twee prijzige katjes in dat huis, flinke auto voor de deur en een nog flinker paard in de wei _O- Ik heb een goed inkomen, maar als financieel alleenstaand (mijn vriend en ik wonen niet samen) is zeker met de huidige prijzen dik sparen best een uitdaging. Er is een buffer voor noodgevallen en ik leef zeer royaal. En dat vind ik prima :j Net ook een fles whisky gehaald bij de slijter. Kan ik ook boodschappen van doen, maar wij genieten echt van dit soort dingen. Dus doen we ze.

Sparen komt wel weer als m’n lief en ik samen in ons volwassen huis in Haren wonen {:}

Ik zeg altijd maar dat je het moeilijk mee je graf in kan nemen. Ik geniet er ook graag van. Net nog twee biefstukken bij de slager gehaald, we halen wel aardig vaak lekkers bij de kaaswinkel, gaan weekendjes weg, vakanties..

Je hebt er niets aan het op te potten en er uiteindelijk niets mee te doen.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:52

Wij hebben best wat spaargeld maar een heel groot deel staat vast en daar kan je dus niet zomaar bij. De lopende spaarrekening ( :')) willen we altijd genoeg hebben om een fatsoenlijke nieuwe auto te kopen in geval van nood.
Maar momenteel net een paar grote uitgaven gedaan dus er moet weer even wat bij voor de auto stuk mag gaan :+