Afscheidsboek maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 15:34

Ik geef/begeleid dansles aan mensen met een verstandelijke beperking.
Afgelopen vrijdag is geheel onverwacht 1 van mijn deelnemers overleden.

De groep bestaat uit 20 deelnemers van verschillend niveau. Sommigen wonen zelfstandig met hulp bij bijvoorbeeld financien en hebben ook een baan bij een 'normaal' bedrijf. Sommigen wonen begeleid of in een instelling en gaan bijvoorbeeld naar de dagbesteding. Dit om het verschil in niveau duidelijk te maken.

Komende vrijdag komt onze groep weer bij elkaar. De overleden deelnemer was 51 en is aan een hartstilstand overleden. Volledig plotseling dus voor iedereen. Het afscheid is donderdag maar dat is voor de meeste deelnemers teveel om daar naar toe te gaan.

Nu wil ik vrijdag hier aandacht aan besteden met de groep. Ik heb inmiddels alle ouders/begeleiders en een deel van de deelnemers gesproken en op de hoogte gesteld, zodat ze niet vrijdag voor een (nare) verrassing komen te staan.

Het idee is om een boekje te maken, met een foto van de overleden deelnemer (misschien ook de kaart?) en daar de herinneringen in op te schrijven. Zo kunnen ze het 'van zich af schrijven'.

Nu kan ik natuurlijk een mooi hardcover schrift kopen en hier zelf wat in zetten. Maar zijn er mensen die dit eerder hebben meegemaakt en weten of hier iets voor te koop is? Een mooi boekje waar je dingen in op kan schrijven, een kleine leidraad in hoe dit te doen?

Mijn dank is groot voor alle ideeen alvast!

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:53

Ik ga even advocaat van de duivel spelen, maar is dit wel jouw "taak" / "positie" om dit te doen?
Ik weet natuurlijk niet welke opleiding je hebt, maar rekening houdend dat dit een emotionele gebeurtenis is, en sommige mensen met een beperking die emoties niet goed kunnen regelen, kan dit in een groep met misschien niet de beste begeleiding voor dit scenario wel eens heel snel escaleren.
Het lijkt mij het beste als de persoonlijke begeleiders dit stukje oppakken en niet perse de begeleider van de dansgroep zeg maar.

Hoe staan de ouders en begeleiders daartegen?

Als je er iets rond wil doen, zou het niet beter zijn om er een dans rond te maken? Dat trekt dan toch een beetje de lading eraf en blijft meer in de stijl rond hetgene er anders gedaan wordt?

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 11:08

Vind je kritische noot fijn!

Ik heb dit met alle ouders/begeleiders besproken en die stonden er unaniem positief tegenover dat we hier de gelegenheid voor bieden. H
eb ze gisteren stuk voor stuk gebeld met het nieuws. Zodat vrijdag niemand voor een verrassing komt te staan. Daarnaast heb ik ook aangegeven, dat als mensen hier echt moeite mee hebben, ze natuurlijk ook vrij zijn om een avond over te slaan.

Het idee om zo'n boekje te maken komt ook van 1 van de ouders.

We willen de mensen de ruimte geven om hier binnen de groep over te praten, maar ik kan natuurlijk niet alles 'oplossen'. Wel kan ik ze een luisterend oor bieden en de ruimte om dus een stukje herinnering vast te leggen voor de mensen die er behoefte aan hebben. Hebben mensen die behoeft niet, ook helemaal prima. Maar ik krijg nu al van verschillende deelnemers berichtjes dat ze behoefte hebben om dit te bespreken.

We gaan ondertussen wel 'gewoon' dansen met ze, zodat het niet de hele avond een activiteit is maar willen ze dus wel de ruimte geven.

Een dans hier omheen maken wordt met het niveau en het stijldansen wat wij doen erg lastig. Maar vind het wel een mooi idee.

Ik ben verpleegkundige qua opleiding, maar goed, dat zegt niets over je vermogen om dit te begeleiden. De handgrepen zijn daar, ik leidt de groep al 25 jaar en ken ze dus goed.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:32

Kan je niet met elkaar een mooie dans maken als afscheid. Iedere deelnemer die zijn eigen stukje toevoegt. Dat opnemen als afscheid. Dan houd je het bij wat jullie als groep heeft samen gebracht.

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 13:06

Ja dat idee is mooi maar dat gaat met het niveau van onze groep niet lukken helaas. Dat verzandt in stress van het aanleren van wat nieuws en schiet daarbij zijn doel voorbij.

Even voor de beeldvorming, een deel van de deelnemers kan de basis (met rechts stap zij sluit, met links stap zij sluit) van de Engelse Wals nauwelijks aan.

Ik heb nu een schriftje gehaald, heel simpel, waar ze per persoon als ze die behoefte hebben wat in mogen (laten) zetten. En er zijn hartjes van klei waar ze wat op mogen zetten, die kunnen dan als foto bij in het boekje en als aandenken mee naar huis.

Kon bij de boekenwinkel en online alleen hele 'zware' herinneringsboeken vinden. En juist dat willen we voorkomen, keep it simple in dit geval lijkt ons de juiste benadering.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:45

Ik vind het een heel mooi idee. En... alles is goed. Het maakt niet uit wat voor boekje je precies haalt, want de waarde die het geeft is dat je verbonden bent als groep. Ik zou niet op zoek gaan naar een boekje met een voorgedrukt format. Wel zijn er hele mooie boekjes van Paperblanks (hard kaft, magnetische sluiting en bijzonder mooie patronen.) Maar... als de deelnemer een enorme Star Wars fan is zou je ook een Star Wars boekje kunnen nemen - het is ook waardevol als het bij de persoon past.

Verder denk ik dat het heel erg kan helpen als er iemand bij is. Je hebt dan namelijk 1 iemand die bijvoorbeeld tegen een deelnemer die het moeilijk heeft kan zeggen: 'zullen we even aan de kant gaan zitten' en even een beetje water kan geven, of gewoon alleen maar erbij aanwezig zijn, terwijl de ander de groep een focus kan geven. Alleen is dat echt een stuk moeilijker. Als er iemand uit de organisatie is die dat kan, of een collega of vertrouwde vrijwilliger of 1 van de ouders: ik zou het zeker vragen.

Het benoemen vooraf helpt ook veel: het benoemen van het boekje, maar ook benoemen dat je even apart mag zitten als het niet gaat, en dat je ook weer kunt aansluiten als je eraan toe bent.

Als je denkt dat heel veel mensen tegelijk aan de gang willen met het maken van iets, zou je ook een fotomapje kunnen overwegen (insteekhoesjes) en iedereen die dat wil een briefkaart die je daarna in de hoesjes steekt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:03

Ik werk zelf als persoonlijk begeleider in de VG zorg. Ik vind het een heel goed idee, om het er zo als groep met elkaar over te hebben. En wat Shadow aangeeft, zorg dat er nog iemand bij is die eventueel even iemand apart kan nemen, of een arm om iemand heen kan slaan. Wat we bij ons op het werk wel eens gedaan hebben rond een overlijden, iedereen mocht om beurten een kaars vasthouden en iets zeggen, waar ze aan moeten denken bij de persoon die overleden is. Dat zou je ook kunnen doen, iedereen de ruimte geven om iets te noemen waaraan ze die perspoon herinneren en dat in het boekje schrijven of tekenen.

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 14:42

Oh dat staat er niet bij, maar ik ben zeker niet alleen! We zijn met drie mensen die al sinds jaar en dag deze groep leiden/begeleiden, dus dat komt zeker goed.Daarnaast is er idd heel fijn een extra vrijwilliger die komende vrijdag komt, die ook de groep goed kent (leidt de Soos van dezelfde stichting).

Wat een fijne ideeen Shadow en Susan, daar kan ik echt wat mee.
Daarnaast geeft het bevestiging van hoe ik er in sta, dat is fijn, voelt als steun. Stiekem ben ik ook best verdrietig, je gaat je toch hechten |(

Uiteindelijk is het denk ik het belangrijkste dat de ruimte er is om de emotie te tonen en dat de mensen er wat mee mogen maar niet moeten in de vorm van het 'boekje' of het hartje.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:47

Ik heb voor mijn kinderen zelf een boek gemaakt over hun vader als afscheidsboek. Dit heb ik gewoon gedaan dmv een klapper met daarin foto's en andere tastbare dingen die er waren. Maar dat is inderdaad heel vrij.

Daarnaast heb ik dit boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/herinnering ... JgQAvD_BwE

Ik vraag vrienden en familie hier iets in te zetten. Ik merk wel daarbij dat dit beladen is. Veel mensen hebben echt de tijd nodig, dus of je dat voor iedereen kan invullen in een groepsbijeenkomst weet ik niet zeker.
De vragen zijn vrij simpel (wat is je mooiste herinnering, welk liedje doet je aan de persoon denken, wat heb je van de persoon geleerd?). Je kan het boek inkijken op bol.com om een idee te krijgen.

Je zou deze 2 ook kunnen combineren: maak van tevoren een formatje wat past bij het niveau van je bewoners (misschien zelfs 2 formats, voor het verschil in niveau), print deze uit en vul ze samen in en klapper/plak dit daarna in. Je zou een stuk wit kunnen laten waar ze bijvoorbeeld iets kunnen tekenen. Een beetje meer "vriendenboekjes"-achtig denk ik dan aan.

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 17:16

Mooi Secricible. Echt format maken wil ik niet maar de vragen kunnen zeker helpen voor sommige mensen

Ga ze opschrijven. Als extra hulp is dat misschien wel fijn. En als ik ze niet gebruik is het ook prima.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:21

secricible schreef:
De vragen zijn vrij simpel (wat is je mooiste herinnering, welk liedje doet je aan de persoon denken, wat heb je van de persoon geleerd?). Je kan het boek inkijken op bol.com om een idee te krijgen.


Het lijken simpele vragen, maar eigenlijk denk ik dat die al veel te moeilijk zijn. Ze zijn best abstract namelijk. En woorden als 'mooiste' maken ook dat je nog een soort rangorde moet aanbrengen, en dat is echt lastig voor mensen met een verstandelijke beperking.

Als je al vragen zou willen geven als basis dan zou ik het nog concreter maken: wat deden jullie vaak samen? Wat vond hij leuk?

Maar 'ik ga je missen' of 'ik denk aan je' of alleen iemands naam of een tekening van een kaarsje of iets is ook genoeg. (En niets ook. Maar voor de deelnemers die dat willen: alles is goed.)

Ik denk ook dat de functie iets anders is. Een afscheidsboek zoals jij invult is ook iets waar je na verloop van tijd weer in terug kan bladeren om weer terug te denken aan wie jullie missen en ook weer terug te denken aan de mooie herinneringen.

Maar het contact van een groep met een deelnemer is daarin anders en de doelgroep is ook echt anders. Ik zou dit boekje meer zien als iets dat gaat om de handeling. Iets wat je vooral eenmalig doet, en daarmee iedereen een soort van afsluiting geeft. Dus niet de herinnering staat centraal, maar het doen en het symbolisch een vorm geven.

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afscheidsboek maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 17:33

Ja die vragen zijn voor het grootste deel van onze deelnemers te moeilijk.
Maar ik heb er zeker een aantal die juist het liedje zeg maar een leuke vraag zouden vinden

Vooral omdat het ook in combinatie met de activiteit is. Veel van onze deelnemers hebben zo hun voorkeur qua dans muziek dus daar kan ik (deels) wel wat mee.

Verder totaal eens met je berichtje Shadow.

Het schriftje vrijdag krijgt gewoon een plekje in de dansmap. Mocht ooit iemand dan behoefte hebben kunnen ze het nog eens bekijken, zo niet is het ook prima.
1 van de deelnemers is bijvoorbeeld op vakantie en kan hier als hij wil de volgende keer dan even nog wat in zetten.

Ik merk dat veel van mijn deelnemers veel meer in het nu zitten dan wij. Die hebben het er over en gaan door zeg maar. Dus grote kans dat er geen/nauwelijks nog naar wordt gekeken na vrijdag.