Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:04

Er is al veel gezegd over het in stand houden van het probleem door te blijven proberen het op te lossen.

Over perfectionisme heb ik ooit eens een interessant boekje gelezen: "De kunst om niet perfect te zijn"

Citaat:
Perfectionisme is een belangrijke stressfactor. Deze eigenschap heeft goede én slechte kanten. Een perfectionist is doorgaans betrouwbaar en levert vaak uitstekend werk; er kan echter ook veel te weinig uit z'n handen komen, en de omgeving kan wanhopig worden door de extreem hoge eisen die zo iemand stelt.
In dit toegankelijke en soms humoristische boek gaat Ulrike Zöllner op de oorzaken van perfectionisme in. Ze beschrijft verschillende typen perfectionisten, en de stelregels waarmee zij de wereld tegemoet treden. Ze verklaart ook waarom de hang naar het volmaakte in onze tijd sterker wordt. En wist u dat mannelijke en vrouwelijke perfectionisten duidelijke verschillen vertonen? Tenslotte geeft Zöllner aan hoe perfectionisten en mensen in hun omgeving met de negatieve kanten van deze neiging kunnen omgaan.
Maaszicht uit Maasbracht


https://www.bol.com/nl/p/kunst-om-niet- ... androidapp

Ik vond het erg nuttig om te lezen, wie weet helpt het jou ook verder op weg.

Succes!

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:11

Olympia96 schreef:
Nauwkeurig, precies, zorgvuldig, gedreven dat zijn kenmerken gerelateerd aan de functie. Er staat idd geen perfectionisme in de omschrijving.
Deel twee van je bericht klopt. Het klinkt zo simpel. Ik vind het ontzettend moeilijk.


Ik vind dat goede eigenschappen, maar perfectionisme de 'doorslaande' variant daarvan.
Zelf heb ik er ook echt last van gehad en dan is het leuk dat iemand zegt '95%/70% is ook goed', maar om dat te geloven en ook te weten waar 95% of 70% ligt is zo ontzettend moeilijk. Ik ben er uiteindelijk beter in geworden, maar het blijft een valkuil.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 09:20

Tiggs schreef:
Olympia96 schreef:
Nauwkeurig, precies, zorgvuldig, gedreven dat zijn kenmerken gerelateerd aan de functie. Er staat idd geen perfectionisme in de omschrijving.
Deel twee van je bericht klopt. Het klinkt zo simpel. Ik vind het ontzettend moeilijk.


Ik vind dat goede eigenschappen, maar perfectionisme de 'doorslaande' variant daarvan.
Zelf heb ik er ook echt last van gehad en dan is het leuk dat iemand zegt '95%/70% is ook goed', maar om dat te geloven en ook te weten waar 95% of 70% ligt is zo ontzettend moeilijk. Ik ben er uiteindelijk beter in geworden, maar het blijft een valkuil.


Nou precies dat. De praktische vertaling daarvan vind ik moeilijk.

Dank Marije, interessant!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:28

Ik ben denk ik niet perfectionistisch maar leg de lat wel vaak erg hoog als het om dingen gaat waar ik passie voor heb. Er zijn echter zat dingen waar ik juist heel laks mee ben (huishouden en zo).

Er zijn hier meer elementen in het verhaal die niet perse gekoppeld zijn.

Kwa dierenverzorging: Dieren hebben geen eigen stem, ik vind het meer dan logisch dat je geen lakse mensen om je paard wil hebben. Dat valt voor mij niet onder perfectionisme maar een goed verantwoordelijkheidsgevoel.

Stal poetsen: aangeleerd perfectionisme kun je afleren. Vooral rond paarden had ik ook een aantal aangeleerde „moetjes“, maar daarbij moet je gewoon af en toe een stap terug doen en denken: wie gaat er dood als ik vandaag niet de boel veeg?
Is het eigenlijk bewezen zinvol als ik de benen afspuit?
Het is zinvol om daar actief mee aan de gang te gaan omdat je met dit soort dingen je leven echt makkelijker kunt maken.

Werk: ik snap je volledig!!!
Ik heb ook zeer veel eer aan goed afgeleverd werk. Als ik ergens PM van ben dan gaat het in goede toestand naar de klant, geen discussie over mogenlijk. Als daar een incompetente ziel tussen loopt die de boel in de war gooit zou ik daar ook echt niet gelukkig mee zijn.
Omgekeerd kan ik me niet echt druk maken als andere afdelingen slecht werk doen: het is immers niet mijn bedrijf. Hooguit zal ik zorgen dat ik niets samen hoef te doen.

Wat voor jouw situatie imo belangrijk is, is heel helder scheiden van mijn/jouw werk. Wellicht kun je het takenpakket eens goed op een rijtje zetten zodat ook voor anderen helder is wat van jou is en wat van je collega. Tevens zou je waarschijnlijk beter af geweest zijn als leidinggevende aangezien je dan meer te zeggen had gehad kwa takenpaketten. Ook had je dan zelf een functioneringsonderzoek kunnen instellen.
Het is bijna Januari, zorg tot die tijd dat je raakvlakken zo klein mogenlijk zijn. Tot die tijd gewoon ook niet kijken naar haar werk.
Waarschijnlijk komt er nu een „ja maar dat gaat niet“. Maar ga er eens rustig voor zitten en probeer het toch, anders vreet je jezelf op.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:33

Ik zal vanmiddag wat uitgebreider reageren. Ik ben ook veeleisend en perfectionistisch. Ik leg de lat hoog voor mezelf maar verwacht eigenlijk van anderen hetzelfde. En daar zit de valkuil. Je hebt namelijk alleen invloed op wat je zelf doet. Je hebt geen invloed op het gedrag van anderen. En het is de kunst om dat onderscheid te blijven maken. Ik ben zelf het gelukkigst met mijn hoge standaarden, zo werk ik graag. Ik zorg dus ook dat mijn standaarden hoog blijven. Wat een ander doet moet hij zelf weten. Als ik er echt last van krijg dan meld ik dit bij mijn leidinggevende. Zo heb ik in mijn werk last gehad van iemand die echt onbeschoft naar klanten communiceerde. Nu doe ik dat erbij. Prima, dan ben ik een stuk blijer en weet ik dat het goed gebeurt. Natuurlijk kan je niet alles op je nemen, dat begrijp ik wel. Maar het is zoeken naar een balans. Jezelf echt veranderen kan ook niet. Gebruik de positieve kanten die je perfectionisme met zich meebrengen en probeer te leren leven met de negatieve kanten. Makkelijk gezegd inderdaad. Ik kom er vanmiddag nog even op terug.

Sellyxx

Berichten: 1220
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:06

Ik zie hier een aantal keer verschillende meningen tegenkomen m.b.t. perfectionisme als eigenschap en dan vooral of het wel of geen goede eigenschap is. Ik zei vroeger ook altijd "ik ben perfectionistisch" maar aan de hand van het kernkwadrant heb ik geleerd dat perfectionisme ontstaat wanneer ik 'téveel doorschiet in mijn positieve eigenschap'.

Je noemde zelf de woorden 'Nauwkeurig, precies, zorgvuldig, gedreven' die voorkomen in je functieomschrijving. In mijn ogen zijn dát de kernkwaliteiten die linksboven in het kernkwadrant zouden passen. Zorgvuldig & Gedreven zijn precies de positieve eigenschappen waarmee ik mij tegenwoordig identificeer. En als dat iets te veel doorschiet, wordt het voor mij perfectionisme. Dit heeft mij erg geholpen, om mij dus ook niet te identificeren met mijn valkuil; want dat gaf mij ook altijd een gevoel van "ik ben nu eenmaal zo". Terwijl ik het nu wat meer kan scheiden van mijn positieve eigenschappen en dus niet het idee heb perfectionisme altijd als een kramp te moeten vasthouden omdat dat nu eenmaal bij me hoort. Ik leer nu dat ik best serieus, zorgvuldig en gedreven kan zijn zonder dat het altijd perfect moet.

Afbeelding

Nauwkeurig, precies, zorgvuldig, gedreven staan dan dus links bovenin, als ik het kernkwadrant hierboven zou moeten invullen. Dat zijn eigenschappen die super goed zijn en vaak ook nodig. Maar perfectionisme is hetgene wat voor mij persoonlijk staat als 'teveel van het goede', en waarin het mijn uitdaging is om soms wat meer los te laten en niet te belanden in een soort staat van overcontrole waarbij ik op bepaalde details zit die niet meer baanbrekend zijn. De uitdaging (rechts onderin) is dan gewoon wat meer loslaten. Maar als mensen daar weer te ver in doorschieten, alles loslaten, geen verantwoordelijkheid meer pakken, wordt het teveel van het loslaten en wordt het laksheid of dingen totaal niet serieus nemen (rechts onderin). Dit bracht het voor mijzelf wel helder in kaart. Om mijzelf te begrijpen waarom ik bijv. met bepaalde personen bots, daar een stukje erkenning in te vinden naar mijzelf toe of dat juist uit te kunnen leggen naar een ander toe. Daarmee is de situatie niet gelijk veranderd maar dat op zo'n manier benaderen geeft soms wel wat lucht en ademruimte.

Ook gaf het mij wel een inzicht dat je soms mensen gelijk in de linkeronderhoek plaatst (in je allergie), terwijl er ook mensen zijn die rechts-onder zitten, die iets meer loslaten als dan dat jij misschien gewend ben, maar waarbij het niet gelijk hoeft te zeggen dat ze totaal niks serieus nemen (maar die je misschien wel zo bestempelt). Daarin zeg ik (@ts) niet dat jouw collega niet linksonder zit, maar wel dat het een spectrum is en dat mensen soms juist iets kunnen bezitten van wat jouw uitdaging is; dat wil dan niet zeggen dat je helemaal zoals hun hoeft te willen worden, of dat je andere aspecten van hun gedrag 'goedkeurt', maar wel dat ze misschien nét iets bezitten waarvan jij misschien wel iets zou kunnen gebruiken. Mijn man bijv. neemt dingen vaak veel relaxer op dan ik, en ik denk geregeld, pffff.. maar puntje bij paaltje komt het eigenlijk best wel op z'n pootjes terecht en was mijn reactie op het geheel 'too much' in plaats van dat hij 'te weinig' deed.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:19

Misschien is de rol van teamleider (nog) niet voor je weggelegd?
Eigenlijk is er voor jou een stukje people management/leiderschap/coaching bijgekomen. Heb je daarin voldoende opleiding en/of ondersteuning gekregen vanuit het bedrijf?
Kan je in de toekomst vaker mensen 'onder je' krijgen? Dan zou ik zeker proberen mezelf te ontwikkelen als 'leider'. Dan krijg je ook inzicht in persoonlijkheden van mensen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:50

Ik herken mij heel erg in je verhaal en waar je tegenaan loopt. Nu heb ik meerdere redenen voor therapie, maar vooral schematherapie heeft mij hier zó ontzettend veel in geholpen. Ik raad eigenlijk heel snel therapie aan omdat het gewoon goed is voor iedereen - ook als je geen ernstige problematiek hebt, maar jezelf verder wilt ontwikkelen.

Perfectionisme valt vaker onder een valkuil dan een pro. Het is namelijk al een flinke stap verder dan zorgvuldig/nauwkeurig of resultaatgericht zijn. Het is mij eigenlijk altijd zo uitgelegd dat je met perfectionisme altijd al een stap te ver bent en dat is voor niemand leuk. (Onkundige collega's overigens ook niet, maar er moet wel een balans zijn natuurlijk)

Ik zou in ieder geval therapie, of anders een goede coach overwegen (daar zou ik overigens wel goed onderzoek naar doen, omdat coaching tegenwoordig echt een trend is ook). Ik kan in ieder geval zeggen: je kunt er echt iets mee! Ik heb het vanuit huis uit ook altijd meegekregen, en ook ik heb problemen met het loslaten als anderen iets op een andere manier doen dan ik het zou willen... Maar het is nu al zo erg verbeterd dat het een makkelijkere pil is om door te slikken en ik gewoon lekker mijn eigen ding doe.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:55

Begrijp de volgende zin:

"Perfectionisme is de kwaliteit die er niet meer toe doet."

Als je die zin ècht begrijpt, gaat je leven leuker worden.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:51

Dees schreef:
Begrijp de volgende zin:

"Perfectionisme is de kwaliteit die er niet meer toe doet."

Als je die zin ècht begrijpt, gaat je leven leuker worden.


Ja, ik zeg vaak tegen mezelf: Goed is ook goed genoeg.

_irene_
Berichten: 58
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:52

Vervelende situatie! Tegelijkertijd mooi dat je deze aangrijpt als kans om iets te doen met je eigen ervaring erin. Op het gebied van coaching heb ik hele goede ervaringen met Josselien Janssens van https://www.krachtvandekudde.nl. Mocht je er meer over willen weten, stuur me gerust een pb.

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:20

verootjoo schreef:
Hutcherson schreef:
En dit.... Is hoe mensen in een burnout raken.
Perfectionisme is een hele slechte eigenschap om te bezitten.
Wanneer is iets perfect?
En is het nog perfect als jij het helemaal geweldig vind en je collega/ouder/partner geeft een net iets minder enthousiaste reactie? Of hebben zelfs feedback?!


Ik vind perfectionisme niet per se slecht. De lat moet ook wel op een bepaalde hoogte liggen. Het maakt je kritisch, verantwoordelijk en je ziet snel dingen die anderen niet zien. Het is een hele fijne eigenschap.
Zou wat wezen als een brandweer zegt: ach, 95% geblust is ook wel prima. Of een chirurg: ik ben nu al zo lang bezig; 95% is ook goed.
Ik behandel zelf ook mensen (ja, ook met/voor perfectionisme, hoe ironisch) en het perfectionisme is echt niet altijd het probleem, was bij mezelf ook niet.
Wél de enorme controledwang erop, of het doorschieten ervan.
Het alles koste wat kost onder controle willen houden en inde illusie trappen dat je ook maar een greintje controle hebt.
Het zijn vaak mensen met weinig mind-body connectie wat resulteert in het leven in je hoofd. Door dat meer te verplaatsen naar je lichaam en te oefenen met controle loslaten kan je veel bereiken.

Ik begrijp je stuk over mind-body connectie. Ik doe zelf inderdaad vandaag de dag veel meer op gevoel. Dat werkt tot nu toe prima.
Maar ik vind perfectionisme wel een slechte eigenschap. Kritisch zijn dan ik weer helemaal niet.
Je mag zeker secuur en kritisch zijn op je werk en wat beter kan of wat je goed gedaan hebt. Echter is perfectie iets wat je nooit gaat behalen dus lijden aan perfectionisme is alsof je in een illusie gelooft. En juist inderdaad die controle erop en bijkomende emoties als het niet loopt zoals gewenst, dat maakt het link.
Als ik een sollicitatiegesprek heb met iemand die dit noemt (perfectionisme) dan ben ik direct alert op een negatieve manier. Betekend niet een no go maar ben wel alert op mogelijke tekenen van burnouts, teveel werkdruk, grenshantering etc.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:27

Hm dat hoeft echt niet hoor Hutcherson. Perfectionisme levert ook echt veel goede dingen. Jammer dat je het zo negatief ziet. Streven naar het beste hoeft echt niet standaard een burn out te betekenen. Er is niks mis met de lat hoog leggen en jezelf uitdagen het beste uit jezelf te halen. De burn out kaart wordt wel snel getrokken vind ik. Ook op scholen. Goed dat er aandacht voor is, maar je moet niet overdrijven. Omgaan met prestatiedruk is te leren en moet ook getraind worden. De maatschappij gaat wel erg de richting op van: een 6’je is ook goed genoeg. Nou dat vind ik niet eigenlijk. Altijd streven naar de 10 is ook niet gezond maar de lat mag best wel hoger.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:43

Je kan ook perfectionistisch zijn op bepaalde vlakken.
Er is niet zo veel mis met perfectionistisch zijn als het gaat om trainen voor een kampioenschap of voor die ene grote opdracht of zo.
Als je in ALLES perfectionistisch bent, dan gaat het meestal niet goed, dan valt het vaak onder dwangmatig gedrag.

Ladyson

Berichten: 3232
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:51


Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 14:54

Fijn om toch ook herkenning te lezen. Ik probeer echt te verbeteren, ook voor mezelf. Het voorbeeld van Sizzle met de stoep aanvegen voor de stallen, dat is iets wat ik inmiddels ook kan _O-

Ik had mezelf tot voor kort geen perfectionist genoemd. Het kwam ter sprake in een evaluatie met de collega en HR. In het licht van: leg de lat maar lager voor nu.

Ik werk 25 jaar in het vak en heb pas last gekregen van mezelf nu ik een incompetent iemand naast me heb. Heb alleen gewerkt en samengewerkt met vakgenoten in de afgelopen jaren. En nooit noemenswaardige problemen gehad.

Ook in de samenwerking en aansturing met m’n stagiairs geen moeilijkheden. Ik sta wel bekend als iemand met een stevige persoonlijkheid, duidelijke communicatie en soms (als we een aantal tredes zachte aanpak zonder resultaat gehad hebben) een gebrek aan fluwelen handschoentjes. zonder dat ik arrogant wil overkomen: over het algemeen ervaart men mij als prettig in de omgang en plezierig gezelschap. Makkelijk, flexibel, sociaal. Ik heb een druk bezocht kantoor zeg maar :-).

Mijn collega is geen stil muisje en ook een behoorlijk stevige persoonlijkheid. Alleen laat zij nooit het achterste van haar tong zien of haar werkelijke gevoel. Dat is okay, maar ik heb wel voelsprieten voor een mismatch in woord, daad en onderliggend gevoel. Dat zijn ook de onderstroom-momenten die naar de oppervlakte komen.

Dat gezegd hebbende: doorontwikkeling op het gebied van leidinggeven en coaching is zeker gewenst. Maar eerst dit oplossen, want dit is groter.

Edit: ik ben niet perfectionistisch op alle vlakken. Mijn huishouden is alles behalve perfect bijvoorbeeld. Dat kan ik makkelijker loslaten. In vriendschappen kan ik anders-zijn makkelijk accepteren. En daar juist de mooie kanten uithalen. En ervan leren.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:09

Als mijn HR manager zegt: leg de lat maar lager (na 5 jaar goed werk, en lovende jaarsgesprekken), dan ga ik meteen solliciteren :+

Er is ook nog iets als eer van je werk hebben.

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:24

verootjoo schreef:
Dat is toch precies wat ik ook zeg :?

Ik vind alleen ‘perfectionisme is een hele slechte eigenschap om te bezitten’ niet waar.
Perfectionisme brengt je ook veel. Maar de controledwang erop kan luxerend zijn.


De controledwang is in mijn ogen wat perfectionisme ìs. En daarom is het wel een slechte eigenschap; simpelweg omdat je daar zelf aan onderdoor gaat.

Zonder die controledwang, is het in mijn optiek geen perfectionisme.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 15:30

Sizzle schreef:
Als mijn HR manager zegt: leg de lat maar lager (na 5 jaar goed werk, en lovende jaarsgesprekken), dan ga ik meteen solliciteren :+

Er is ook nog iets als eer van je werk hebben.


En daar wringt het dus. Het zou mij bij ieder ander bedrijf net zo vergaan. Maar dit zou ik zó zonde vinden. Dit is de eerste werkgever waar ik het ècht naar m’n zin heb. Maar idd als dit voortduurt, dan kies ik voor mezelf. Nee, dan moet ik voor mezelf kiezen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:35

Olympia96 schreef:
En daar wringt het dus. Het zou mij bij ieder ander bedrijf net zo vergaan. Maar dit zou ik zó zonde vinden. Dit is de eerste werkgever waar ik het ècht naar m’n zin heb. Maar idd als dit voortduurt, dan kies ik voor mezelf. Nee, dan moet ik voor mezelf kiezen.



Het enige wat je zelf in de hand hebt, is hoe je zelf naar dingen kijkt.
En daarbij mag je best jezelf eens wat meer uitdagen om meer flexibel te worden in hoe je tegen dingen aankijkt.

Je hebt jezelf namelijk ongelooflijk te pakken als je denkt dat je jezelf helpt met een dergelijke principiele houding.

Leestip: https://www.abrahampc.com/blog/2020/3/1 ... 0influence)%3F
Gebaseerd op de boeken van Stephen Covey, The 7 Habits of Highly Effective People

Want laten we eerlijk zijn, je wilt niet veeleisend en perfectionistisch zijn, je wilt EFFECTIEF zijn.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:50

Aangezien de dame niet effectief is en slechts op een rangeerspoor staat kun je natuurlijk niet verlangen dat je het niveau daar aan aanpast. Dat heet slecht management.
Ik heb ook een dame in mijn team gehad die zeer mondig was maar echt niet voldeed. Ben gewoon een personal investigation plan gestart en toen is ze zelf redelijk rap vertrokken.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 15:51

Dees schreef:
Olympia96 schreef:
En daar wringt het dus. Het zou mij bij ieder ander bedrijf net zo vergaan. Maar dit zou ik zó zonde vinden. Dit is de eerste werkgever waar ik het ècht naar m’n zin heb. Maar idd als dit voortduurt, dan kies ik voor mezelf. Nee, dan moet ik voor mezelf kiezen.



Het enige wat je zelf in de hand hebt, is hoe je zelf naar dingen kijkt.
En daarbij mag je best jezelf eens wat meer uitdagen om meer flexibel te worden in hoe je tegen dingen aankijkt.

Je hebt jezelf namelijk ongelooflijk te pakken als je denkt dat je jezelf helpt met een dergelijke principiele houding.

Leestip: https://www.abrahampc.com/blog/2020/3/1 ... 0influence)%3F
Gebaseerd op de boeken van Stephen Covey, The 7 Habits of Highly Effective People

Want laten we eerlijk zijn, je wilt niet veeleisend en perfectionistisch zijn, je wilt EFFECTIEF zijn.


Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar of je leest niet wat ik bedoel, of je hebt een verkeerde woordkeuze. Want wat is er principieel aan voor jezelf kiezen als de situatie niet verandert? Zoals ik al zei: ik ben goed in mijn vak. Doe het al 25 jaar. En nu moet ik leren accepteren dat ondermaats presteren voor nu ‘okay’ is. Als mij dat niet lukt, omdat ik graag goed werk aflever, dan ‘moet’ ik toch op zoek naar een andere plek waar ik normaal kan functioneren?

En ik heb nergens gezegd dat ik dat graag wil zijn. Ik heb bepaalde vaardigheden en karaktereigenschappen die matchen met het werk. Omdat mijn collega wanprestaties levert, werd de term ‘perfectionisme’ geïntroduceerd. En ja ik herken me daar wel in, maar, zoals vele anderen hier, vind ik dat geen negatieve eigenschap. Zo lang het niet doorslaat en zo lang ik er niet aan onderdoor ga.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:54

Ik zie mijzelf niet als perfectionist, maar heb mijn afdeling graag voor elkaar. Moest nieuwe collega opleiden en wat een drama was die jongen. Kon niks, wou niks. Als je wat aan het uitleggen was vond hij de meiden die rondliepen interessanter. Heb mij ook helemaal groen en geel geërgerd. Besproken hogerop. Kreeg het antwoord, ja maar jij stelt ook wel hoger eisen. Na bijna 6 maanden opleiding (normaal 1) hebben ze hem alleen gezet. Alles wat mis kon gaan ging mis. Heeft zelfs de technische dienst gebeld want het etiketten apparaat deed het niet meer, terwijl gewoon zijn etiketten rol leeg was. Als beloning hebben ze hem een jaarcontract daarna aangeboden (op vrijdag getekend) mijn grote geluk was dat hij zondag het bedrijf heeft gebeld dat hij maandag niet in staat was om te werken. Heeft het hele jaar in de ziektewet gezeten.

Als het mij weer overkomt zal ik veel harder zijn en aangeven je zet hem bij een ander neer of ik meld mij ziek. Heeft mij veel te veel irritatie opgeleverd

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:32

Suzanne F. schreef:
Hm dat hoeft echt niet hoor Hutcherson. Perfectionisme levert ook echt veel goede dingen. Jammer dat je het zo negatief ziet. Streven naar het beste hoeft echt niet standaard een burn out te betekenen. Er is niks mis met de lat hoog leggen en jezelf uitdagen het beste uit jezelf te halen. De burn out kaart wordt wel snel getrokken vind ik. Ook op scholen. Goed dat er aandacht voor is, maar je moet niet overdrijven. Omgaan met prestatiedruk is te leren en moet ook getraind worden. De maatschappij gaat wel erg de richting op van: een 6’je is ook goed genoeg. Nou dat vind ik niet eigenlijk. Altijd streven naar de 10 is ook niet gezond maar de lat mag best wel hoger.


Ik vind kritisch zijn, de lat hoog leggen en veel passie hebben voor wat je doet echt iets anders dan perfectionisme. Bij perfectionisme zie ik iemand die in alles wat hij/zij doet (make up, haar, schoolprestaties, werkprestaties, opvoeden kinderen, creatieve uitspattingen, etc) doorslaat in het MOET perfect. En owee als iemand kritiek heeft op iets wat door die persoon als perfect wordt gezien.. Dan is het niet meer perfect en is het gevoel gelijk van 'laat maar begin wel opnieuw'.

Dus voor mij hangt perfectionisme wel samen met te ver gaan (in bijna alles).
Goed willen presteren, de lat hoog leggen, kritisch zijn en niet gauw tevreden vind ik iets anders.
Ik was ooit perfectionistisch.leverde me veel op. Credits, mooie dingen, leuke ideeen, respect en een goed gevoel. Maar ook vaak dat stuk frustratie, niet van me af kunnen zetten en overdrijven qua het perfect willen krijgen.
Nu heb ik meer zoiets van: ziet het er goed uit, of staat alles wat ik wil benoemen erin en verantwoord ik het correct en waterdicht? Prima dan hoeft niet perse elke alinea de eerste zin en de laatste een opsomming te zijn van de alinea zonder teveel in herhaling te vallen. Een korte samenvatting onderaan mijn aanvraag is dan afdoende.
Nu ook met klussen in mn huis... Kind als t allemaal perfect moet zijn we nog n paar jaar bezig en mensen om me heen worden doodmoe van het muggenziften. Dus ik ben blij dat ik kan zeggen: goed is ook echt goed.

Vroeger was het ook zo, als iemand iets had gedaan (bv mn moeder had mn kamer behangen) en die zei dan: ja t ging niet helemaal goed maar ben benieuwd of je het ziet... Dan ging ik werkelijk opzoek naar de fout... Nu heb ik zoiets van: het ziet er prachtig uit, ik wil niet eens die fout zien.

Dus voor mij zit er een wezelijk verschil tussen. Maar wil niet zeggen dat ik bij letselschadezaken of iets juridisch met het UWV ze niet om de oren wil kletsen met bewijzen, argumenten en waterdichte feiten.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:39

Alleen perfectionisten zien perfectionisme als een goede eigenschap.

De rest van de wereld ziet ze doorgaans als erg starre en stugge mensen waarmee het vrij slecht samenwerken is.