Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
verootjoo schreef:Je kan nog zoveel therapie voor je perfectionisme volgen (heb ik ook gedaan en het is echt al een stuk milder geworden) maar onkundige collega’s zijn gewoon irritant, helemaal als ze zelf denken dat ze wel kundig zijn
Voor mij idd reden om op te stappen, ik kan niet werken met idioten hoewel ik nu ook in de spagaat zit, werk is leuk, collega’s dom.
Eulogy schreef:Waar komt dit vandaan bij jezelf? Wat gebeurt er als je voor jezelf niet voldoet aan je eigen standaarden?
.
Goof schreef:Jemig. Als een bedrijf aangeeft dat jij moet stoppen met de fouten van je collega te corrigeren en dat dat hun probleem is, neem dat dan ook aan.
Je draagt de wereld op je schouders en waarvoor?? Leer loslaten, de wereld vergaat echt niet.
En je paarden worden er ook niet slechter van als iemand een uur wil rijden en vervolgens geen zin heeft in klusjes (maar die kennelijk wel doet).
Temeraire schreef:Probeer het als een kans te zien om jezelf te ontwikkelen.
Zo te horen gaat je collega niet ineens nog miraculeus verbeteren, dus kan je je richten op waar je zelf invloed op hebt, namelijk je eigen reactie.
Als perfectionist wil je jezelf ook blijven verbeteren, zie dit als een kans om je eigen skills op gebied van loslaten te verbeteren. Op die manier heeft het bedrijf ook meer aan je.
Zo te horen heb je al groen licht van het management om de fouten niet op te lossen, dat is heel fijn.
Alternatief is 1 grote ergenis tot januari, zonder resultaat en zonder ontwikkeling.
Dus grijp deze kans!
Temeraire schreef:Probeer het als een kans te zien om jezelf te ontwikkelen.
Zo te horen gaat je collega niet ineens nog miraculeus verbeteren, dus kan je je richten op waar je zelf invloed op hebt, namelijk je eigen reactie.
Als perfectionist wil je jezelf ook blijven verbeteren, zie dit als een kans om je eigen skills op gebied van loslaten te verbeteren. Op die manier heeft het bedrijf ook meer aan je.
Zo te horen heb je al groen licht van het management om de fouten niet op te lossen, dat is heel fijn.
Alternatief is 1 grote ergenis tot januari, zonder resultaat en zonder ontwikkeling.
Dus grijp deze kans!
Memories schreef:Qua therapie kun je veel kanten op. Ik ben zelf het reguliere circuit ingegaan dus huisarts -> poh-ggz -> ggz traject. Je kan er allicht eens mee aankloppen bij de HA.
Wat ik me ook afvraag wat betreft een praktische oplossing voor het huidige actieve probleem: even van uitgaande dat je vervelende collega ook objectief slecht werk levert, ook in de ogen van andere collega’s en management etc - Weet die vervelende collega zelf dat het werk wat ze levert prut is, of is niemand echt een confrontatie met haar aangegaan?
Lalidan schreef:Waarom schaam jij je voor het prutswerk dat iemand anders aflevert? Als iemand komt om over de kwaliteit te klagen, verwijs je gewoon naar degene die dat werk gedaan hebt. Als zij dat goed genoeg vind, en management het goed genoeg vind, wie ben jij dan om het niet goed genoeg te vinden? Waarom ben jij zo belangrijk? En waarom is alleen jouw standaard goed? Wat is er mis met een 5.5?
Je zegt zelf, je hebt er last van. Maar ondertussen lijk je het vooral bij anderen neer te leggen. Als zij nou aan jouw standaard voldoen, heb jij geen probleem. Maar het probleem zit wel degelijk bij jou en niet bij je collega.
Echt, leer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen aandeel en laat de verantwoordelijkheid voor wat een ander doet los. Vermoedelijk vind jouw collega jou net zo zeer een probleem met je perfectionisme als jij haar een probleem vind.
Ik zou gewoon eens bij een psycholoog aankloppen als je hier hulp bij wilt. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen.
Olympia96 schreef:Goof schreef:Jemig. Als een bedrijf aangeeft dat jij moet stoppen met de fouten van je collega te corrigeren en dat dat hun probleem is, neem dat dan ook aan.
Je draagt de wereld op je schouders en waarvoor?? Leer loslaten, de wereld vergaat echt niet.
En je paarden worden er ook niet slechter van als iemand een uur wil rijden en vervolgens geen zin heeft in klusjes (maar die kennelijk wel doet).
Ik bedoel dit niet l*llig, maar juist daar zit mijn probleem. Wat jij zegt is voor mij: makkelijk gezegd vanaf de zijlijn. Maar hoe dan?
Ik heb last van de prutkwaliteit die ze oplevert. Zélf, maar ook doordat andere collega’s ermee bij mij komen. Dat leren loslaten, wat verderop gezegd wordt: hoe doe je dat dan?
Olympia96 schreef:Memories schreef:Qua therapie kun je veel kanten op. Ik ben zelf het reguliere circuit ingegaan dus huisarts -> poh-ggz -> ggz traject. Je kan er allicht eens mee aankloppen bij de HA.
Wat ik me ook afvraag wat betreft een praktische oplossing voor het huidige actieve probleem: even van uitgaande dat je vervelende collega ook objectief slecht werk levert, ook in de ogen van andere collega’s en management etc - Weet die vervelende collega zelf dat het werk wat ze levert prut is, of is niemand echt een confrontatie met haar aangegaan?
De fouten door haar functioneren in het verleden komen nu boven water (ander die het werk doet). Ik heb niet vernomen dat ze daarvan op de hoogte is gebracht.
Ja via HR en Sales worden de fouten blootgelegd (ook misstanden die buiten mij en mijn afdeling plaatsvinden). En via mij dus. Maar alles wordt weerlegd en in haar wereld is het anders. Daardoor treedt er geen verbetering op.
Lalidan schreef:Waarom schaam jij je voor het prutswerk dat iemand anders aflevert? Als iemand komt om over de kwaliteit te klagen, verwijs je gewoon naar degene die dat werk gedaan hebt. Als zij dat goed genoeg vind, en management het goed genoeg vind, wie ben jij dan om het niet goed genoeg te vinden? Waarom ben jij zo belangrijk? En waarom is alleen jouw standaard goed? Wat is er mis met een 5.5?
Je zegt zelf, je hebt er last van. Maar ondertussen lijk je het vooral bij anderen neer te leggen. Als zij nou aan jouw standaard voldoen, heb jij geen probleem. Maar het probleem zit wel degelijk bij jou en niet bij je collega.
Echt, leer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen aandeel en laat de verantwoordelijkheid voor wat een ander doet los. Vermoedelijk vind jouw collega jou net zo zeer een probleem met je perfectionisme als jij haar een probleem vind.
Ik zou gewoon eens bij een psycholoog aankloppen als je hier hulp bij wilt. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen.
Omdat binnen het bedrijf iedereen mij ziet als degene die verantwoordelijk is voor dit werk. Ik was ook eerst de enige die dit werk deed, dus die gedachte is logisch. Dat we achteruit hollen in kwaliteit mag dan geaccepteerd worden door het management, maar ik ben er als persoon ook nog.
Ik ben aangenomen voor deze functie omdát ik goed ben in m’n werk. Omdat ik perfectionistisch ben. En omdat ik de opdracht kreeg om mijn afdeling naar een hoger niveau te tillen.
Dus wat jij nu doet is de zaken omdraaien. Perfectionisme is een eigenschap die hoort bij iemand die mijn werk doet. Ik refereer niet voor niets aan de stagiair die het ook snapt. Die probleemloos instapt en goed werk levert.
Met die 5.5 zou geen enkele vakgenoot akkoord moeten gaan. En over het algemeen is dat dus ook het geval. Dus ik zit niet als een Koningin op mijn zetel onredelijke dingen te eisen: dit is waarvoor ik betaald word en aangenomen ben.
Ja, ik moet leren loslaten. En dat is wat ik zou willen. Juist omdat ik hier geen invloed op heb.
Mars schreef:Ik ken niemand die aangenomen wordt op perfectionisme want het is een eigenschap die juist een enorme valkuil is.
Jij bent je eigen probleem in stand aan het houden door werk op te pakken/fouten te corrigeren van je collega terwijl management heeft aangegeven dat niet te doen.
Door te blijven oppakken en corrigeren ziet management dus ook de omvang van haar disfunctioneren niet. En het gaat tegen de instructies van je leidinggevende in.