Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 17:28

… en ik heb er last van.

Ik ben veeleisend en perfectionistisch als het om mezelf gaat. Wil alles naar mijn beste kunnen doen (werk en paarden) en vergeet mezelf soms in dit proces. Maar dat neem ik op de koop toe, omdat ‘goed’ doen toch net beter voelt.

De verzorging van mijn dieren doe ik 300%. Zo ben ik ook opgevoed. Als de stal van de paarden niet schoon genoeg was bijvoorbeeld, dan werd ik uit bed gevist door mijn niet-paardenmens-ouders.

In mijn vakgebied is perfectionisme bijna een voorwaarde. Ik stel hoge eisen aan het werk dat ik oplever en heb een drive om dingen ‘goed’ te doen. Ik hou van mijn vak en beleef er plezier aan.

Tot zover alleen mijn probleem :-).

Bij mijn paarden heb ik te maken gehad met een stiefdochter (paard voor haar gekocht) en later bijrijders. Het verschil in omgaan met de dieren zorgt elke keer voor conflicten. Stiefdochter is meer een manegeruiter. Wil een uur op een paard zitten en daarna naar huis. De klusjes waren 1 grote moet die twee keer per week dat het haar taak was (inderdaad, verleden tijd).

De bijrijders meldden zich met alle gemak op de dag zelf af. Of kwamen zo een week niet en wilden daarna weer opstappen alsof ze gewoon doorgetraind hadden. Mijn gevoel: eigen belang toch boven het belang van het paard zetten. Dat zorgt voor conflicten bij mij (en extra werk, want dus twee paarden te trainen). Ik mis de ‘drive/passie’.

Op m’n werk kreeg ik een collega op mijn afdeling. Oudere dame, geen achtergrond in het vak en geen gevoel voor het vak. Binnen het bedrijf is geen andere functie beschikbaar meer (nadat ze de functie die wel past afwees).

Mijn werkdagen zijn sinds haar komst verschrikkelijk. 0 verbetering in bijna 6 maanden, fouten in een reeks van herhalingen, een management dat ‘akkoord’ gaat met een 5.5 qua prestaties van mijn afdeling, omdát zij het niveau omlaag haalt. Ik vang al haar fouten op en doe het werk wat zij laat liggen. Terwijl het management zegt: niet doen. Dit is de consequentie van onze beslissing. Voor nu.

Dat ze na een halfjaar dagelijks herhalen nog het verschil tussen actieve en passieve zinnen niet snapt, frustreert mij mateloos. Net als al het andere. De lijst is eindeloos. En zo lang dat ik het werk net zo goed zelf kan doen.

Sinds twee weken heb ik een stagiair. Het is een verademing. Het gemak waarmee ze dingen oppakt, maakt het contrast met de collega nog groter.

Ja, ik weet dat ik veel vraag, zelfs als ik van de ander minder vraag dan van mezelf. Het vervelende aan de kwestie is: ik vínd niet dat ik onredelijk veel vraag en wil daar niet nóg meer in aanpassen.

Dat resulteert in een stop op de bijrijders. En veel meer werk voor mezelf. Op m’n werk kan ik die keuze niet maken. Elke week hoor ik: maar je verlaat ons niet hè? En nee, dat wil ik niet. Dit is het gaafste bedrijf waar ik gewerkt heb tot nu toe. Alles is geweldig. Behalve mijn onkundige collega en de manier waarop men daar mee omgaat. Collega speelt vermoorde onschuld. Zegt dat ze haar stinkende best doet, ondanks dat fout na fout boven tafel komt.

Januari wordt een Go of NoGo punt voor mijn collega. Daarvoor staat ze onder toezicht bij HR. Ik heb er twee weken opzitten na de vakantie en ben alweer leeg. Ik heb hier geen invloed op.

Moet ik mezelf parkeren tot januari? Hoe doe ik dat dan zonder er aan onderdoor te gaan? Iemand tips? Of herkenning misschien?

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:39

Waar komt dit vandaan bij jezelf? Wat gebeurt er als je voor jezelf niet voldoet aan je eigen standaarden?

Ik herken het heel erg, bij mij veroorzaakte het veel stress en angst/paniek. Voor die angst ben ik in therapie geweest waardoor ik er beter mee om kan gaan en minder druk op mezelf leg. Ik verwacht nog steeds veel van mezelf, maar als het niet gaat, dan gaat het niet.

Dus ja, soms gewoon verwachtingen bijstellen en accepteren dat het even niet gaat zoals je graag zou willen. Mij helpt het om me af te vragen wat het ergste is wat er kan gebeuren, of wat nou eigenlijk echt de consequenties zijn als ik of een ander iets niet perfect uitvoert. Vaak valt dat namelijk heel erg mee, maar er over nadenken alleen al helpt mij.

Aan de andere kant ook goed je grenzen aangeven. Als een bijrijder of collega niet functioneert, dat op tijd signaleren en bespreken.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:44

Je kan nog zoveel therapie voor je perfectionisme volgen (heb ik ook gedaan en het is echt al een stuk milder geworden) maar onkundige collega’s zijn gewoon irritant, helemaal als ze zelf denken dat ze wel kundig zijn :=

Voor mij idd reden om op te stappen, ik kan niet werken met idioten :o hoewel ik nu ook in de spagaat zit, werk is leuk, collega’s dom.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-09-23 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:44

Jemig. Als een bedrijf aangeeft dat jij moet stoppen met de fouten van je collega te corrigeren en dat dat hun probleem is, neem dat dan ook aan.
Je draagt de wereld op je schouders en waarvoor?? Leer loslaten, de wereld vergaat echt niet.
En je paarden worden er ook niet slechter van als iemand een uur wil rijden en vervolgens geen zin heeft in klusjes (maar die kennelijk wel doet).

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:46

verootjoo schreef:
Je kan nog zoveel therapie voor je perfectionisme volgen (heb ik ook gedaan en het is echt al een stuk milder geworden) maar onkundige collega’s zijn gewoon irritant, helemaal als ze zelf denken dat ze wel kundig zijn :=

Voor mij idd reden om op te stappen, ik kan niet werken met idioten :o hoewel ik nu ook in de spagaat zit, werk is leuk, collega’s dom.

Ja mee eens :+ Maar 1 collega die, zo te lezen, daar waarschijnlijk ook niet langdurig zal blijven en waarvan bekend is dat ze niet functioneert zou ik wel kunnen accepteren.

Wat Goof zegt.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:51

Probeer het als een kans te zien om jezelf te ontwikkelen.
Zo te horen gaat je collega niet ineens nog miraculeus verbeteren, dus kan je je richten op waar je zelf invloed op hebt, namelijk je eigen reactie.
Als perfectionist wil je jezelf ook blijven verbeteren, zie dit als een kans om je eigen skills op gebied van loslaten te verbeteren. Op die manier heeft het bedrijf ook meer aan je.

Zo te horen heb je al groen licht van het management om de fouten niet op te lossen, dat is heel fijn.

Alternatief is 1 grote ergenis tot januari, zonder resultaat en zonder ontwikkeling.
Dus grijp deze kans! :)

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:00

Bepaalde dingen zijn heel herkenbaar. Ik zou het ook als ontwikkelingskans voor jezelf zien; dus richting loslaten en niet zo geleefd worden door de tekortkomingen van een ander. Heb je wel eens eerder een therapeut gesproken? Nu is het die ene collega die over een tijdje misschien ook weer weg is maar je hebt er geen invloed op hoe, wanneer en voor hoe lang je opnieuw een dergelijke situatie in kan lopen.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 18:16

Eulogy schreef:
Waar komt dit vandaan bij jezelf? Wat gebeurt er als je voor jezelf niet voldoet aan je eigen standaarden?
.


Jee… ik heb twee stallen gemest terwijl ik nadenk over je vragen. En een concreet, compleet antwoord heb ik niet gevonden.

Deels is het opvoeding geweest. Niet piepen, gewoon doen.
Qua dieren heb ik rust gevonden, zonder vaste bijrijder, in mijn eigen standaard.
Qua werk heb ik zelf geen probleem met mijn standaard. Wel met die van mijn collega. Twee woorden die haar omschrijven: snel en slordig. Het doet afbreuk aan de hoge kwaliteitsstandaard die we op andere afdelingen ook hebben. Haar fouten geven mij een heel vervelend gevoel. Ook van schaamte.

Goof schreef:
Jemig. Als een bedrijf aangeeft dat jij moet stoppen met de fouten van je collega te corrigeren en dat dat hun probleem is, neem dat dan ook aan.
Je draagt de wereld op je schouders en waarvoor?? Leer loslaten, de wereld vergaat echt niet.
En je paarden worden er ook niet slechter van als iemand een uur wil rijden en vervolgens geen zin heeft in klusjes (maar die kennelijk wel doet).


Ik bedoel dit niet l*llig, maar juist daar zit mijn probleem. Wat jij zegt is voor mij: makkelijk gezegd vanaf de zijlijn. Maar hoe dan?
Ik heb last van de prutkwaliteit die ze oplevert. Zélf, maar ook doordat andere collega’s ermee bij mij komen. Dat leren loslaten, wat verderop gezegd wordt: hoe doe je dat dan?

En die klussen bij de paarden doe ik dus vervolgens zelf. Slechter worden ze er misschien niet van. Maar als ik mijn paard als een manegepaard wilde behandelen dan bracht ik hem daar wel heen. Mijn standaard ligt hoger. Ik vind dat mijn dieren meer verdienen.


Temeraire schreef:
Probeer het als een kans te zien om jezelf te ontwikkelen.
Zo te horen gaat je collega niet ineens nog miraculeus verbeteren, dus kan je je richten op waar je zelf invloed op hebt, namelijk je eigen reactie.
Als perfectionist wil je jezelf ook blijven verbeteren, zie dit als een kans om je eigen skills op gebied van loslaten te verbeteren. Op die manier heeft het bedrijf ook meer aan je.

Zo te horen heb je al groen licht van het management om de fouten niet op te lossen, dat is heel fijn.

Alternatief is 1 grote ergenis tot januari, zonder resultaat en zonder ontwikkeling.
Dus grijp deze kans! :)


Eens met wat je zegt. In welke richting kan ik denken voor hulp hierbij? Alleen lukt me dat niet (zo blijkt).

Iemand anders vroeg of ik wel eens een therapeut ingeschakeld heb. Het antwoord is nee, maar ik sta daar zeker open voor. Heb alleen geen idee in welke hoek ik dat zou moeten zoeken.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:21

Wat ik heb geleerd is om mezelf de vraag te stellen wat is het ergste dat kan gebeuren en is dat echt zo erg. Ik heb faalangst en ben perfectionisch, de lat lag zo hoog dat ik er van dichtklapte, dat ik niet functioneerde.

Inmiddels heb ik geleerd dingen los te laten. Doet collega X iets fout en is dit bekend bij hoger hand, niet mijn probleem. Komen andere collega's bij mij klagen, klaag bij de teamleider en niet bij mij. Juist door iemands fouten op te lossen is het lastiger om zo'n persoon eruit te krijgen. Soms moet je iets gewoon op zijn bek laten gaan. Dat geeft in het begin veel stress, maar een aander ligt er ook niet eat wakker, dus waarom zou ik dat wel doen.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:25

Temeraire schreef:
Probeer het als een kans te zien om jezelf te ontwikkelen.
Zo te horen gaat je collega niet ineens nog miraculeus verbeteren, dus kan je je richten op waar je zelf invloed op hebt, namelijk je eigen reactie.
Als perfectionist wil je jezelf ook blijven verbeteren, zie dit als een kans om je eigen skills op gebied van loslaten te verbeteren. Op die manier heeft het bedrijf ook meer aan je.

Zo te horen heb je al groen licht van het management om de fouten niet op te lossen, dat is heel fijn.

Alternatief is 1 grote ergenis tot januari, zonder resultaat en zonder ontwikkeling.
Dus grijp deze kans! :)


Helemaal mee eens!

En misschien doet deze collega inderdaad keihard haar best, maar lukt het haar gewoon niet (of maakt ze fouten omdat ze zich op de vingers gekeken voelt, ik heb dat ook wel, wordt dan self fulfilling prophecy).

Trouwens knap van het bedrijf dat ze die vrouw toch een kans geven vind ik, niet altijd evident om op iets latere leeftijd nog elders aan te passen (nu ja, voor mij lukt dat behoorlijk, maar ja, ik verander dan ook geregeld van job :) )

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:28

Qua therapie kun je veel kanten op. Ik ben zelf het reguliere circuit ingegaan dus huisarts -> poh-ggz -> ggz traject. Je kan er allicht eens mee aankloppen bij de HA.

Wat ik me ook afvraag wat betreft een praktische oplossing voor het huidige actieve probleem: even van uitgaande dat je vervelende collega ook objectief slecht werk levert, ook in de ogen van andere collega’s en management etc - Weet die vervelende collega zelf dat het werk wat ze levert prut is, of is niemand echt een confrontatie met haar aangegaan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:33

Waarom schaam jij je voor het prutswerk dat iemand anders aflevert? :? Als iemand komt om over de kwaliteit te klagen, verwijs je gewoon naar degene die dat werk gedaan hebt. Als zij dat goed genoeg vind, en management het goed genoeg vind, wie ben jij dan om het niet goed genoeg te vinden? Waarom ben jij zo belangrijk? En waarom is alleen jouw standaard goed? Wat is er mis met een 5.5?

Je zegt zelf, je hebt er last van. Maar ondertussen lijk je het vooral bij anderen neer te leggen. Als zij nou aan jouw standaard voldoen, heb jij geen probleem. Maar het probleem zit wel degelijk bij jou en niet bij je collega.

Echt, leer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen aandeel en laat de verantwoordelijkheid voor wat een ander doet los. Vermoedelijk vind jouw collega jou net zo zeer een probleem met je perfectionisme als jij haar een probleem vind.

Ik zou gewoon eens bij een psycholoog aankloppen als je hier hulp bij wilt. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:43

Zie je het perfectionisme van jezelf als het probleem, maw, wil je hieraan echt werken?

Of zie je je collega en in het verleden je bijrijder als probleem?


Overigens ben identificeer ik mezelf absoluut niet als perfectionist, eerder als slordig en kort door de bocht. Maar een onvoldoende functionerende collega, die niet aan zichzelf werkt, is voor iedereen een probleem (mits je enige verantwoordelijkheid voor je werk/bedrijf voelt).

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 18:53

Memories schreef:
Qua therapie kun je veel kanten op. Ik ben zelf het reguliere circuit ingegaan dus huisarts -> poh-ggz -> ggz traject. Je kan er allicht eens mee aankloppen bij de HA.

Wat ik me ook afvraag wat betreft een praktische oplossing voor het huidige actieve probleem: even van uitgaande dat je vervelende collega ook objectief slecht werk levert, ook in de ogen van andere collega’s en management etc - Weet die vervelende collega zelf dat het werk wat ze levert prut is, of is niemand echt een confrontatie met haar aangegaan?


De fouten door haar functioneren in het verleden komen nu boven water (ander die het werk doet). Ik heb niet vernomen dat ze daarvan op de hoogte is gebracht.

Ja via HR en Sales worden de fouten blootgelegd (ook misstanden die buiten mij en mijn afdeling plaatsvinden). En via mij dus. Maar alles wordt weerlegd en in haar wereld is het anders. Daardoor treedt er geen verbetering op.



Lalidan schreef:
Waarom schaam jij je voor het prutswerk dat iemand anders aflevert? :? Als iemand komt om over de kwaliteit te klagen, verwijs je gewoon naar degene die dat werk gedaan hebt. Als zij dat goed genoeg vind, en management het goed genoeg vind, wie ben jij dan om het niet goed genoeg te vinden? Waarom ben jij zo belangrijk? En waarom is alleen jouw standaard goed? Wat is er mis met een 5.5?

Je zegt zelf, je hebt er last van. Maar ondertussen lijk je het vooral bij anderen neer te leggen. Als zij nou aan jouw standaard voldoen, heb jij geen probleem. Maar het probleem zit wel degelijk bij jou en niet bij je collega.

Echt, leer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen aandeel en laat de verantwoordelijkheid voor wat een ander doet los. Vermoedelijk vind jouw collega jou net zo zeer een probleem met je perfectionisme als jij haar een probleem vind.

Ik zou gewoon eens bij een psycholoog aankloppen als je hier hulp bij wilt. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen.


Omdat binnen het bedrijf iedereen mij ziet als degene die verantwoordelijk is voor dit werk. Ik was ook eerst de enige die dit werk deed, dus die gedachte is logisch. Dat we achteruit hollen in kwaliteit mag dan geaccepteerd worden door het management, maar ik ben er als persoon ook nog.

Ik ben aangenomen voor deze functie omdát ik goed ben in m’n werk. Omdat ik perfectionistisch ben. En omdat ik de opdracht kreeg om mijn afdeling naar een hoger niveau te tillen.

Dus wat jij nu doet is de zaken omdraaien. Perfectionisme is een eigenschap die hoort bij iemand die mijn werk doet. Ik refereer niet voor niets aan de stagiair die het ook snapt. Die probleemloos instapt en goed werk levert.

Met die 5.5 zou geen enkele vakgenoot akkoord moeten gaan. En over het algemeen is dat dus ook het geval. Dus ik zit niet als een Koningin op mijn zetel onredelijke dingen te eisen: dit is waarvoor ik betaald word en aangenomen ben.

Ja, ik moet leren loslaten. En dat is wat ik zou willen. Juist omdat ik hier geen invloed op heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:09

Maar jij doet dat werk nu niet, zij doet dat werk. Op haar manier. Punt. Zo simpel is het.

Tuurlijk keer ik de zaken om: zaken hebben altijd een andere kant. Jouw kant is jouw probleem, blijkbaar denkt management er anders over dan jij, ondanks dat jij misschien oorspronkelijk juist aangenomen bent vanwege je perfectionisme. Als je leert die andere kant te zien en te accepteren ipv er tegen in te gaan, gaat het loslaten je ook lukken. Zo lang je vasthoudt aan jouw visie en mening en dat dat de standaard is, hou je letterlijk vast en gaat loslaten je ook niet lukken. Dat is de truc waar loslaten om gaat.

Het klinkt misschien cru zoals ik het zeg, maar dit is wel precies waar het om gaat. Op het gebied van je paarden heb je de keuze. Jouw paarden, jouw standaard. Voldoen anderen daar niet aan, kan je er voor kiezen het zelf te doen. Helemaal prima. Maar wat je werk betreft is het niet jouw keuze, maar daarmee dus ook niet (meer) jouw verantwoordelijkheid. Dus laat het los. Hou jezelf keer op keer voor dat dit niet jouw ding is, hoe graag je het ook anders zou willen.

Supervixen

Berichten: 12922
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:15

Als anderen niet kunnen of willen veranderen of je hebt daar geen invloed op, kun je als enige jezelf veranderen.

Perfectionisme is echt vaak recept voor burn outs. En dan ben je flink ver van huis.
Probeer alles een beetje los te laten. Dan alles maar ietsje minder goed. Je bent een mens en geen robot.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:30

Olympia96 schreef:
Goof schreef:
Jemig. Als een bedrijf aangeeft dat jij moet stoppen met de fouten van je collega te corrigeren en dat dat hun probleem is, neem dat dan ook aan.
Je draagt de wereld op je schouders en waarvoor?? Leer loslaten, de wereld vergaat echt niet.
En je paarden worden er ook niet slechter van als iemand een uur wil rijden en vervolgens geen zin heeft in klusjes (maar die kennelijk wel doet).


Ik bedoel dit niet l*llig, maar juist daar zit mijn probleem. Wat jij zegt is voor mij: makkelijk gezegd vanaf de zijlijn. Maar hoe dan?
Ik heb last van de prutkwaliteit die ze oplevert. Zélf, maar ook doordat andere collega’s ermee bij mij komen. Dat leren loslaten, wat verderop gezegd wordt: hoe doe je dat dan?

Heel bot (voeg zelf wat nuance toe maar dit is simpeler op te schrijven): Stuur je collega's door naar de veroorzaker en sommeer ze dat te blijven doen!
Daar waar jij last hebt van de slechte kwaliteit: leg het terug waar het vandaan komt. Heel bot, heel direct en zonder omhaal. Gewoon met gestrekt been erin!

Heus, ik besef dat het zo simpel niet is als ik het schrijf.

Maar bottomline los jij de sh*t van die ander op, daarmee het risico nemend dat je haar uit de storm houdt en jouw leidinggevenden een vertekend beeld van de situatie krijgen en denken dat het wellicht wel mee valt.
Meldt desnoods aan je leidinggevende dat je er met gestrekt been in gaat en in voorkomend geval de boel in de soep laat lopen.

Ik heb eens een directe collega om zien vallen omdat ie door een andere collega uit de wind werd gehouden. Toen die collega weg ging kreeg ie "de volle laag" en viel op enig moment om.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar jij doet wel soort van hetzelfde door de fouten van je collega op te lossen. Stop daar mee; per direct!

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:32

Olympia96 schreef:
Memories schreef:
Qua therapie kun je veel kanten op. Ik ben zelf het reguliere circuit ingegaan dus huisarts -> poh-ggz -> ggz traject. Je kan er allicht eens mee aankloppen bij de HA.

Wat ik me ook afvraag wat betreft een praktische oplossing voor het huidige actieve probleem: even van uitgaande dat je vervelende collega ook objectief slecht werk levert, ook in de ogen van andere collega’s en management etc - Weet die vervelende collega zelf dat het werk wat ze levert prut is, of is niemand echt een confrontatie met haar aangegaan?


De fouten door haar functioneren in het verleden komen nu boven water (ander die het werk doet). Ik heb niet vernomen dat ze daarvan op de hoogte is gebracht.

Ja via HR en Sales worden de fouten blootgelegd (ook misstanden die buiten mij en mijn afdeling plaatsvinden). En via mij dus. Maar alles wordt weerlegd en in haar wereld is het anders. Daardoor treedt er geen verbetering op.



Lalidan schreef:
Waarom schaam jij je voor het prutswerk dat iemand anders aflevert? :? Als iemand komt om over de kwaliteit te klagen, verwijs je gewoon naar degene die dat werk gedaan hebt. Als zij dat goed genoeg vind, en management het goed genoeg vind, wie ben jij dan om het niet goed genoeg te vinden? Waarom ben jij zo belangrijk? En waarom is alleen jouw standaard goed? Wat is er mis met een 5.5?

Je zegt zelf, je hebt er last van. Maar ondertussen lijk je het vooral bij anderen neer te leggen. Als zij nou aan jouw standaard voldoen, heb jij geen probleem. Maar het probleem zit wel degelijk bij jou en niet bij je collega.

Echt, leer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen aandeel en laat de verantwoordelijkheid voor wat een ander doet los. Vermoedelijk vind jouw collega jou net zo zeer een probleem met je perfectionisme als jij haar een probleem vind.

Ik zou gewoon eens bij een psycholoog aankloppen als je hier hulp bij wilt. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen.


Omdat binnen het bedrijf iedereen mij ziet als degene die verantwoordelijk is voor dit werk. Ik was ook eerst de enige die dit werk deed, dus die gedachte is logisch. Dat we achteruit hollen in kwaliteit mag dan geaccepteerd worden door het management, maar ik ben er als persoon ook nog.

Ik ben aangenomen voor deze functie omdát ik goed ben in m’n werk. Omdat ik perfectionistisch ben. En omdat ik de opdracht kreeg om mijn afdeling naar een hoger niveau te tillen.

Dus wat jij nu doet is de zaken omdraaien. Perfectionisme is een eigenschap die hoort bij iemand die mijn werk doet. Ik refereer niet voor niets aan de stagiair die het ook snapt. Die probleemloos instapt en goed werk levert.

Met die 5.5 zou geen enkele vakgenoot akkoord moeten gaan. En over het algemeen is dat dus ook het geval. Dus ik zit niet als een Koningin op mijn zetel onredelijke dingen te eisen: dit is waarvoor ik betaald word en aangenomen ben.

Ja, ik moet leren loslaten. En dat is wat ik zou willen. Juist omdat ik hier geen invloed op heb.

Haar werk = haar verantwoordelijkheid. Stuur ze dus maar door en als dan de bom barst dan moet dat maar eens. Kennelijk is dat al een aantal maanden over tijd. Jij kan dit niet onbeperkt blijven volhouden en vroeg of laat gaan er klanten pissig worden, wat het bedrijf veel meer gaat kosten dan deze figuur op straat zetten.

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:33

Ik zou hier heel simpel in zijn. Of zij eruit of ik eruit. Keuze van het bedrijf. Zeggen dat jij het naar je zin hebt maar haar fouten niet trekt. banketstaaf voor haar maar helaas. Werk ligt overal voor het oprapen dus er zal vast nog ergens zo’n functie beschikbaar zijn

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:36

Ik ken niemand die aangenomen wordt op perfectionisme want het is een eigenschap die juist een enorme valkuil is.

Jij bent je eigen probleem in stand aan het houden door werk op te pakken/fouten te corrigeren van je collega terwijl management heeft aangegeven dat niet te doen.
Door te blijven oppakken en corrigeren ziet management dus ook de omvang van haar disfunctioneren niet. En het gaat tegen de instructies van je leidinggevende in.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:42

Mars schreef:
Ik ken niemand die aangenomen wordt op perfectionisme want het is een eigenschap die juist een enorme valkuil is.

Jij bent je eigen probleem in stand aan het houden door werk op te pakken/fouten te corrigeren van je collega terwijl management heeft aangegeven dat niet te doen.
Door te blijven oppakken en corrigeren ziet management dus ook de omvang van haar disfunctioneren niet. En het gaat tegen de instructies van je leidinggevende in.

Precies...

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:48

Heel simpel als jij haar fouten op blijft lossen zoals je nu doet wen er dan maar aan want de kans dat ze dan na januari nog mag blijven is redelijk aanwezig want uiteindelijk komt het werk toch goed .

Kies voor jezelf juist door geen dingen te herstellen als collega’s bij jou aan bureau staan
zeg je ik kijk even oh ik zie dat … dit gedaan heeft wil je even langs haar lopen ?
Dit vol blijven houden er is voor deze weg gekozen heel cru gezegd wie ben jij om hier iets van te vinden ?

Klinkt heel makkelijk uit mijn mond maar ik was precies als jij . Op mijn werk en bij de paarden. En ik heb geleerd het los te laten want uiteindelijk ben jij degene die er last van heeft die ander niet . Wij hebben thuis een paar paarden in pensioen staan en sommige hebben makkelijke eigenaren . Eczeempaarden die niet volgens mij standaard verzorgd werden en onnodig veel last hadden . Dus ik ging ze erbij verzorgen met het gevolg dat ik ‘s avonds na mijn werk niet alleen mijn eigen paard had maar ook nog andere . En de eigenaar vond dat het eczeem wel goed ging ja met de extra zorg wel.

Via je werk zeker bij een groter bedrijf is er voor dit soort dingen vaak wel ondersteuning aanwezig bespreek dit met je leidinggevende

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:51

Ik zie bij de meeste voorbeelden het probleem niet. Als de afspraak is dat je klusjes doet na het rijden dan hou je je aan de afspraak. Doe je dat niet dan kun je vertrekken. Idem voor bijrijders die zich niet aan afspraken houden. Tuurlijk mag jij bepalen hoe het moet, ook als dat netter is dan de meesten het zouden doen, het is jouw toko. Ik zie dat gewoon als afspraak is afspraak.

Maar goed, je echte probleem ligt bij je werk. Ik zou met HR, leidinggevende, wie dan ook hierover om de tafel gaan. Prima dat je moet loslaten maar je weet niet hoe. Laten ze je daar maar mee gaan helpen zou ik zeggen. Als ik t zo lees zijn ze super tevreden over je en doe je je werk goed. Loslaten is jouw ontwikkelpunt, net zo als de niet goed functionerende dame heb je recht hulp bij t aanpakken van een ontwikkelpunt. De dame krijgt hulp, dus waarom jij niet.

Zoek het niet teveel bij jezelf (als in dat je minder perfectionistisch zou moeten zijn ofzo). Volgens mij ben je prima zoals je bent. :-)

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Ik ben veeleisend en perfectionistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:55

Is perfectionisme niet gewoon een manier om met een bepaalde angst en onzekerheid om te gaan?

Verder ben ik het wel met Mars eens: je neemt iemand niet aan omdat ie perfectionist is, want het is een recept voor een burn out.
Precies kunnen werken en verantwoordingsgevoel hebben, dat zijn eigenschappen waar je iets aan hebt bij een werknemer.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:00

Deze kwaliteiten (want ik vind perfectionistisch zijn een mooie kwaliteit), zijn ook direct je valkuilen. Daar ben je je ook bewust van, dus dat is al de belangrijkste eerste stap. Het kán inderdaad recept zijn voor een burn-out maar dat hoeft echt lang niet altijd. Met een goede leidinggevende en niet té veel werkdruk is het juist een recept voor fijne, gemotiveerde en betrokken werknemers vind ik.

Ik houd van mensen met deze instelling en zou het liefst heel de dag alleen maar dat soort collega's hebben. Ik vind dus ook niet dat je jouw standaard naar beneden zou moeten bijstellen, waarom? De truc is alleen wel om een bedrijf te zoeken wat jou en jouw kwaliteiten waardeert en voor jou de omgeving schept om te kunnen doen waar je goed in bent. Op dit moment doet je huidige bedrijf dat niet. Aan jou de keuze: zit je het uit tot januari of ga je ergens anders kijken.

Soms is terloops laten vallen dat je misschien ergens anders gaat kijken omdat je echt ontevreden bent, al voldoende om wat ballen aan het rollen te krijgen. Het klinkt alsof ze toch al besloten hebben haar in januari te laten gaan, dus dat kan vast ook eerder.