Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 09:19

_San87_ schreef:
Lijsken schreef:
Ik lees net dit: https://nos.nl/artikel/2485232-cuba-gaa ... eltekorten

“Reisorganisaties waarschuwen toeristen om eten mee te nemen bij een bezoek aan het land, gaat de Nederlandse toerist verder: "Ik heb vijftien tubes tandpasta meegenomen, en waar ik kon, heb ik die uitgedeeld. Het is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat, maar winkels zijn gewoon leeg. Je kunt nergens meer aan komen."

Heftig zeg. Zo veel hoor je eigenlijk niet over Cuba (of dat ligt aan mij).

Cuba wordt door iedereen geboycot, behalve door onze “vijanden”. Daarom

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 09:23

germie schreef:
Daar zit ik zeker aan te denken. Maar als er geen tekort is aan rijst, dan zijn noodles overbodig natuurlijk, of niet? En zouden ze dan macaroni, dus een graanprodukt kunnen waarderen? Dat weegt er natuurlijk wel weer in. Want gewicht zal wel iets zijn om rekening mee te houden. Meer dan 46kg kan ik gewoon niet meenemen en omdat het voor een wk is heb ik al dingen nodig die ik normaal niet mee zou nemen, ook niet als ik op duikvakantie ga. Dan hou ik rekening met beperkte opties voor fotografie onder water. Nu kan ik dat natuurlijk niet maken.
Loperamide heb ik ook al gehaald, heb al meer in huis dan ik normaal mee zou nemen op een reis waarbij het risico bestaat dat je in de beri-beri raakt.

Ik ben bang voor enorme contrasten, dus de eerste week op eigen houtje een schaarste en daarna in een 5* all inclusive resort voor dat wk waarvan wij denken dat we dan geen enkel tekort zullen zien. Je leest nu in de reviews wel dat er geen vers sap is of vers fruit, en dan heb je het over een 5* hotel. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze mensen voor een wk, wat toch een promotie van het land is in schaarste laten zitten.
De organisatie van het wk probeert alle deelnemers voor 'hun eigen veiligheid' direct vanaf Havana airport of Varadero Airport in 1 van de door hen aangewezen hotels te krijgen voor de nachten voor of na het wk. We moesten ook via de bond aangeven met welke vlucht we aankomen en met welke vlucht we weer vertrekken, en waar we dan voor of na die tijd willen verblijven. Hier hebben wij via de bond ingevuld: zelf geregeld.
Tijdens het wk staat er heel uitdrukkelijk in de regelementen dat je op de 2 dagen van juryberaad, dus waar je als deelnemer vrij bent dat je alle eventuele te ondernemen excursies moet boeken bij Ecotur.

Ik ben dus ook echt bang voor de contrasten die we gaan tegenkomen. Onze host via airbnb waar we trainingsduiken mee willen gaan doen heeft in ieder geval de afgelopen weken nog een aantal goede reviews gekregen.

Over dat storten van geld naar Cuba, dat is helaas vaak niet mogelijk. Voor de wk deelnemers is er een facebookgroep waar mensen vragen kunnen stellen, en diverse landen konden dus niet op tijd de deelname fee betalen. Overboekingen werden tegengehouden naar Cuba. Speciaal daarom is de betalingstermijn toen verlengd.
Wat wel een feit is, is dat de deelnamekosten voor het wk extreem hoog zijn. Bijna 3 keer zo veel als gebruikelijk voor een wk. Hierdoor zijn onze kosten ook enorm hoog. Dat heeft vermoedelijk toch met de situatie daar te maken.
Even voor het beeld, het hotel waar het wk gehouden wordt kost als ik het zelf wil boeken in die periode 210 euro per nacht. 210 euro. Dat zijn meer dan westerse prijzen. In de goedkoopste periode kost het hotel 160 euro per nacht. Nog steeds meer dan westerse prijzen. Of wij dan 'diamond club' verblijven of niet, dat kan ik niet uit de regelementen halen, vermoedelijk nog niet eens. Maar die euro's gaan denk ik niet naar het personeel in zo'n hotel.
Vanuit de bond hebben we overigens een 'logisch dat jullie het zo willen aanpakken, zouden wij ook doen' gekregen op onze plannen om eerst zelf nog wat rond te trekken en zelf trainingsduiken te regelen.

Overigens heb ik op sites van reisorganisaties nog niet gelezen dat je zelf eten mee moet nemen. Riskja schrijft wel dat ze geen huurautos aanbieden momenteel.

Als ik alles zo lees is denk ik echt de enige manier om iemand daar te helpen door er zelf weer naartoe te gaan. Dus Dorine92, ik voorzie weer een reisje Cuba voor je. :P

Ja dit jaar gaat echt niet lukken want ik heb nog 2 maanden aan reizen op het programma staan.
Wb westerse prijzen: dat is dus ook het hele probleem. In Cuba verdienen ze maar max paar tientjes per maand, maar de prijzen van producten zijn daar hetzelfde als hier. Inmiddels waarschijnlijk zelfs hoger. Dus ja... dan kan je ook gewoon amper iets kopen met je geld

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:28

De oorzaak van al deze ellende was de Cubacrisis.
Omdat Cuba de Russen toestemming had gegeven om er hun raketinstallaties te plaatsen was Cuba de gebeten hond.
Voor deze ellende hadden de States Cuba geholpen om Spanje de deur uit te krijgen en vroegen daar wat voor terug.
Fideltje schopte de Yanks eruit en Chroesjtsjov sloeg met zijn schoen op tafel.
En dat is ondertussen ruim 63 jaar geleden in die 63 jaar is Cuba alleen maar verder afgegleden naar wat het nu is.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:50

Uit het artikel vind ik dit wel het ergste:
Citaat:
Veel buitenlandse toeristen komen in Cuba terecht in een parallelle werkelijkheid: in de tropische en chique strandresorts merken ze waarschijnlijk weinig van de crisis. Maar daarbuiten, in de steden en op het platteland waar het leven zich van de gewone Cubanen afspeelt, is de crisis zichtbaar. Voor de Cubanen bestaat de realiteit vooral uit iedere dag weer proberen te overleven."


Wij zijn overigens de enige deelnemers die de trainingsduiken zelf georganiseerd hebben en dus niet direct in luxe hotels verblijven.
Ergens vind ik het ook wel eng, want kan het gewoon rondreizen nog wel? Maken wij een verkeerde keuze door in casa particulares te overnachten? Dus bij mensen thuis? Maar ik ben dus totaal niet iemand die naar een land kan gaan en alleen in luxe kan leven terwijl er zo veel mensen niets hebben.

IK weet nog de dankbaarheid bij de Bromo vulkaan in 2005 toen ik de verhuurder van mijn paardje een oud ponyhoofdstel gaf met bit (hier lukte het verkopen niet). Hij had meteen alle verhuurders om hem heen staan en iedereen had een stukje leer in handen. Het was een enorm geschenk, terwijl het voor mij gewoon iets was wat hier afgedankt was.

Wat ik nu op een stapel heb liggen wat eventueel mee kan naar die mensen:
-3 nieuwe halsters
-3 hoofdstellen
-4 potjes nog geheel dichte sudocreme
-5 verpakkingen met 1m pleister
-doosje met 100 stuks pleisters in allerlei maten
-diverse verpakkingen met vaseline verband
-1 hele doos cutisorb absorberend verband 15X15 cm
-10 tandenborstels
-5 pakjes paracetamol 50 stuks per pakje
-3 pakjes ibuprofen 400
-5 doosjes diarreeremmer
-doosje met 100 stuks inlegkruisjes
-2 doosjes met 10 stuks maandverband ultra dun
-een nieuwe knuffelbeer in de vorm van een eland
-diverse kleine tubes met handcreme of bodylotion

Ik moet ook nog enorm veel eilandpleisters hebben, maar kan ze niet meer vinden. Maar als ik die terugvind gaan die ook op de stapel.

Wat gaat passen in de koffer weet ik natuurlijk niet. Maar het ligt klaar, ook al duurt het nog een aantal maanden. De pijnstillers en diarreeremmers en de kleine potjes sudocreme gaan in ieder geval mee. Ook neem ik pleisters mee. In eerste instantie voor mezelf, maar ik neem het nu gewoon niet meer mee terug.

Het is dan natuurlijk nog de vraag, waar deel je wat uit. We verblijven de eerste en de laatste nacht in een hostel in Havana. Daar komen veel backpackers.
Dan 2 nachten naar Vinales naar een echtpaar waar ook de ouders er ook nog bij in huis wonen. Verder weet ik niets van dat gezin.
En dan 4 nachten naar Playa Larga naar een duikinstructeur. Die heeft 2 kinderen, maar hoe oud weet ik niet.
Ik durf ook niet te veel te vragen. En de taal is ook echt een probleem, ze spreken veelal alleen Spaans.

Maar ik verwacht eigenlijk dat er een soort secundaire economie in de vorm van ruilhandel is daar. Dus als je iets geeft wat ze niet direct zelf kunnen gebruiken dat ze er wel blij mee zijn omdat het weer toegang tot wat anders geeft.

Voor Dorine, is de post in het land zelf veilig? Dan zou je geld mee kunnen geven, dat ik het daar via een host verstuur. Het blijft een risico natuurlijk, maar ik probeer ook even mee te denken.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:52

Morganlefay schreef:
De oorzaak van al deze ellende was de Cubacrisis.
Omdat Cuba de Russen toestemming had gegeven om er hun raketinstallaties te plaatsen was Cuba de gebeten hond.
Voor deze ellende hadden de States Cuba geholpen om Spanje de deur uit te krijgen en vroegen daar wat voor terug.
Fideltje schopte de Yanks eruit en Chroesjtsjov sloeg met zijn schoen op tafel.
En dat is ondertussen ruim 63 jaar geleden in die 63 jaar is Cuba alleen maar verder afgegleden naar wat het nu is.

O zat dat zo! Hier hoorde ik alleen maar vage en politiek verkleurde verhalen over Cuba. En verder nog wat geromantiseerde beelden over wat er dan nog wel goed en leuk is.

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:58

anjali schreef:
Morganlefay schreef:
De oorzaak van al deze ellende was de Cubacrisis.
Omdat Cuba de Russen toestemming had gegeven om er hun raketinstallaties te plaatsen was Cuba de gebeten hond.
Voor deze ellende hadden de States Cuba geholpen om Spanje de deur uit te krijgen en vroegen daar wat voor terug.
Fideltje schopte de Yanks eruit en Chroesjtsjov sloeg met zijn schoen op tafel.
En dat is ondertussen ruim 63 jaar geleden in die 63 jaar is Cuba alleen maar verder afgegleden naar wat het nu is.

O zat dat zo! Hier hoorde ik alleen maar vage en politiek verkleurde verhalen over Cuba. En verder nog wat geromantiseerde beelden over wat er dan nog wel goed en leuk is.

Waarom denk jij dat er in die tijd op T-shirts van de protesterende jongeren Che Guevarra stond?
Niet omdat het zo'n lieverdje was maar omdat ie ergens voor stond.
Maar zoals in zoveel landen is dit de erfenis van lang geleden.
Maar of wij het tegenwoordig beter doen?

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:05

Als je iets wilt meenemen naar een ander land (niet speciaal Cuba want daar ken ik de regels niet van) kun je het beste van te voren controleren of het daar wel mag worden ingevoerd. Anders kun je bij controle op het vliegveld alles kwijtraken en mogelijk nog een boete krijgen ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:11

Morganlefay schreef:
De oorzaak van al deze ellende was de Cubacrisis.
Omdat Cuba de Russen toestemming had gegeven om er hun raketinstallaties te plaatsen was Cuba de gebeten hond.
Voor deze ellende hadden de States Cuba geholpen om Spanje de deur uit te krijgen en vroegen daar wat voor terug.
Fideltje schopte de Yanks eruit en Chroesjtsjov sloeg met zijn schoen op tafel.
En dat is ondertussen ruim 63 jaar geleden in die 63 jaar is Cuba alleen maar verder afgegleden naar wat het nu is.

Ja, met Russen in zee gaan heeft Cuba geen goed gedaan.

Ché was een symbool voor de revolutie. Alleen die revolutie bijt Cuba nu in de kont. En blijft maar bijten.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:14

anjali schreef:
Als je iets wilt meenemen naar een ander land (niet speciaal Cuba want daar ken ik de regels niet van) kun je het beste van te voren controleren of het daar wel mag worden ingevoerd. Anders kun je bij controle op het vliegveld alles kwijtraken en mogelijk nog een boete krijgen ook.

Klopt, maar alles wat ik opgesomd heb mag mee naar elk land. Zodra er twijfel is gaat het niet mee.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 10:28

germie schreef:
Uit het artikel vind ik dit wel het ergste:
Citaat:
Veel buitenlandse toeristen komen in Cuba terecht in een parallelle werkelijkheid: in de tropische en chique strandresorts merken ze waarschijnlijk weinig van de crisis. Maar daarbuiten, in de steden en op het platteland waar het leven zich van de gewone Cubanen afspeelt, is de crisis zichtbaar. Voor de Cubanen bestaat de realiteit vooral uit iedere dag weer proberen te overleven."


Wij zijn overigens de enige deelnemers die de trainingsduiken zelf georganiseerd hebben en dus niet direct in luxe hotels verblijven.
Ergens vind ik het ook wel eng, want kan het gewoon rondreizen nog wel? Maken wij een verkeerde keuze door in casa particulares te overnachten? Dus bij mensen thuis? Maar ik ben dus totaal niet iemand die naar een land kan gaan en alleen in luxe kan leven terwijl er zo veel mensen niets hebben.

IK weet nog de dankbaarheid bij de Bromo vulkaan in 2005 toen ik de verhuurder van mijn paardje een oud ponyhoofdstel gaf met bit (hier lukte het verkopen niet). Hij had meteen alle verhuurders om hem heen staan en iedereen had een stukje leer in handen. Het was een enorm geschenk, terwijl het voor mij gewoon iets was wat hier afgedankt was.

Wat ik nu op een stapel heb liggen wat eventueel mee kan naar die mensen:
-3 nieuwe halsters
-3 hoofdstellen
-4 potjes nog geheel dichte sudocreme
-5 verpakkingen met 1m pleister
-doosje met 100 stuks pleisters in allerlei maten
-diverse verpakkingen met vaseline verband
-1 hele doos cutisorb absorberend verband 15X15 cm
-10 tandenborstels
-5 pakjes paracetamol 50 stuks per pakje
-3 pakjes ibuprofen 400
-5 doosjes diarreeremmer
-doosje met 100 stuks inlegkruisjes
-2 doosjes met 10 stuks maandverband ultra dun
-een nieuwe knuffelbeer in de vorm van een eland
-diverse kleine tubes met handcreme of bodylotion

Ik moet ook nog enorm veel eilandpleisters hebben, maar kan ze niet meer vinden. Maar als ik die terugvind gaan die ook op de stapel.

Wat gaat passen in de koffer weet ik natuurlijk niet. Maar het ligt klaar, ook al duurt het nog een aantal maanden. De pijnstillers en diarreeremmers en de kleine potjes sudocreme gaan in ieder geval mee. Ook neem ik pleisters mee. In eerste instantie voor mezelf, maar ik neem het nu gewoon niet meer mee terug.

Het is dan natuurlijk nog de vraag, waar deel je wat uit. We verblijven de eerste en de laatste nacht in een hostel in Havana. Daar komen veel backpackers.
Dan 2 nachten naar Vinales naar een echtpaar waar ook de ouders er ook nog bij in huis wonen. Verder weet ik niets van dat gezin.
En dan 4 nachten naar Playa Larga naar een duikinstructeur. Die heeft 2 kinderen, maar hoe oud weet ik niet.
Ik durf ook niet te veel te vragen. En de taal is ook echt een probleem, ze spreken veelal alleen Spaans.

Maar ik verwacht eigenlijk dat er een soort secundaire economie in de vorm van ruilhandel is daar. Dus als je iets geeft wat ze niet direct zelf kunnen gebruiken dat ze er wel blij mee zijn omdat het weer toegang tot wat anders geeft.

Voor Dorine, is de post in het land zelf veilig? Dan zou je geld mee kunnen geven, dat ik het daar via een host verstuur. Het blijft een risico natuurlijk, maar ik probeer ook even mee te denken.

Ik vond dat ook echt bizar. Zit je daar als een prinses aan je tafeltje op het strand...

Afbeelding

Dit was overigens in de omgeving van Baracoa, ongeveer de enige plek in Cuba waar het eten echt lekker was. En dit is ook waar ik die vriend heb ontmoet.

Ik denk niet dat je een verkeerde keuze maakt door bij de mensen zelf te gaan slapen. Denk er alleen wel aan dat de overheid precies bijhoudt wie waar slaapt, en dan komen ze het geld wat je aan die mensen geeft, gewoon innen. De staat bepaalt hoeveel iedereen krijgt. Tenzij jij extra aan ze geeft natuurlijk.

Ik zou wel voor je reizen wat noodeten meenemen zoals nootjes, wraps, ontbijtkoek en dat soort dingen. Voor als je honger krijgt.

Toen ik er was, was het voor mij als toerist nog wel een keuze om honger te hebben. Je had als toerist met je euro’s gewoon meer te zeggen dan de Cubanen zelf. Bij de mensen thuis kreeg ik prima ontbijtjes en er was ook wel fruit, zoals hier bij Carlos waar jij ook heen gaat


Afbeelding


En in Baracoa, waar het bekend staat om het goede eten, kookten de mensen ook erg lekker dus dan kon ik voor 9 euro geloof ik, een door hun bereide maaltijd krijgen


Afbeelding

Afbeelding


Als er iets niet voorradig was gingen ze daar gewoon creatief mee om. Er was bijv op een gegeven moment in Baracoa geen brood, maar toen kreeg ik een pannenkoek met meel die ze zelf op voorraad hadden.

Afbeelding

En ik kreeg ook best vaak een ei

Afbeelding

Verder kreeg ik melk uit poeder gemaakt, niet zo lekker en ze gooien er een shtload aan suiker door. Soms chocolademelk. En meestal sap, als je keuze hebt, vraag dan vooral om jugo de guanábana (goego deh gwaanaabaanaa waarbij je “goe” met de harde g zegt zoals goed, en “go” uitspreekt als het Engelse go, en guanábana met de klemtoon daar waar het streepje staat). En jugo de mango, mangosap dus, is ook erg lekker.

Ik vermoed dat zelfs nu, de staat er wel voor zorgt dat de mensen die toeristen ontvangen, wel voorraadjes hebben van bijv meel enzo.

Wb Spaans... ik kan je altijd helpen hoor als er echt misverstanden ontstaan of dingen gecommuniceerd moeten worden

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 10:35

germie schreef:
anjali schreef:
Als je iets wilt meenemen naar een ander land (niet speciaal Cuba want daar ken ik de regels niet van) kun je het beste van te voren controleren of het daar wel mag worden ingevoerd. Anders kun je bij controle op het vliegveld alles kwijtraken en mogelijk nog een boete krijgen ook.

Klopt, maar alles wat ik opgesomd heb mag mee naar elk land. Zodra er twijfel is gaat het niet mee.

Je mag eigenlijk alles vaak wel mee qua eten behalve dierlijke producten

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:14

Er zijn projecten waar mensen tezamen een grote moestuin bijhouden waardoor er er voor veel mensen in ieder geval groente is om te eten. Monty Don (BBC) heeft daar eens een heel programma aan gewijd.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 23:48

Even een kleine update... inmiddels heeft hij besloten een poging te willen doen om naar Amerika te gaan. Er is een bokker die toevallig nu naar Cuba vertrekt en die gaat hem in Havana van mij wat geld geven. Gaat niet om een groot bedrag verder, maar hij is er enorm mee geholpen. Ik hoop dat het hem gaat lukken om Cuba te ontvluchten. En zo niet.. dan is het ook geen verkeerd besteed geld, omdat hij dan in ieder geval eens knap kan eten

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:31

Wat mooi van je dat je dit hebt opgezet voor hem. En het maakt niet zo veel uit wat er met het geld gebeurd. Hij zal er mee geholpen zijn.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:38

Dorine92 schreef:
Even een kleine update... inmiddels heeft hij besloten een poging te willen doen om naar Amerika te gaan. Er is een bokker die toevallig nu naar Cuba vertrekt en die gaat hem in Havana van mij wat geld geven. Gaat niet om een groot bedrag verder, maar hij is er enorm mee geholpen. Ik hoop dat het hem gaat lukken om Cuba te ontvluchten. En zo niet.. dan is het ook geen verkeerd besteed geld, omdat hij dan in ieder geval eens knap kan eten

Ik zal proberen om ook een foto van hem te maken voor je.
Hopelijk lukt alles.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:42

Wat leuk nog een update.

Hoop dat het lukt

Succes Germie

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 09:06

Jennyj01 schreef:
Wat mooi van je dat je dit hebt opgezet voor hem. En het maakt niet zo veel uit wat er met het geld gebeurd. Hij zal er mee geholpen zijn.

Ja dat sowieso. De situatie is vreselijk in Cuba dus zelfs als hij er een feestje van zou geven is het al goed besteed geld. Heeft hij ook eens wat leuks.
Maar uiteraard hoop ik dat het hem lukt om weg te gaan. Er is geen toekomst daar, behalve eentje van non stop hoofdpijn door vitaminetekort

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 09:07

germie schreef:
Dorine92 schreef:
Even een kleine update... inmiddels heeft hij besloten een poging te willen doen om naar Amerika te gaan. Er is een bokker die toevallig nu naar Cuba vertrekt en die gaat hem in Havana van mij wat geld geven. Gaat niet om een groot bedrag verder, maar hij is er enorm mee geholpen. Ik hoop dat het hem gaat lukken om Cuba te ontvluchten. En zo niet.. dan is het ook geen verkeerd besteed geld, omdat hij dan in ieder geval eens knap kan eten

Ik zal proberen om ook een foto van hem te maken voor je.
Hopelijk lukt alles.

Gaat vast helemaal goedkomen.. hij heeft het nummer van Carlos en bovendien.. als het allemaal in de soep zou lopen is er nog een tweede poging mogelijk aan het eind van je vakantie

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:28

Hij was er vanmorgen half uurtje later dan gepland, ik heb hem het geld overandigd en dorine92 een foto gestuurd.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:24

germie schreef:
Hij was er vanmorgen half uurtje later dan gepland, ik heb hem het geld overandigd en dorine92 een foto gestuurd.


Wat ontzettend lief van je! Ik hoop dat het hem vooruit helpt, z'n situatie lijkt me zo onmenselijk.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:29

Wat lief. Op hoop van zegen dat het hem lukt om weg te komen.

pien_2010

Berichten: 43708
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:28

germie schreef:
Hij was er vanmorgen half uurtje later dan gepland, ik heb hem het geld overandigd en dorine92 een foto gestuurd.


Wouw wat goed van je. Chapeau!

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 18:31

Hij is er in ieder geval erg blij mee. Krijg heel veel bedank appjes. Nou hopen dat het hem lukt om weg te komen daar. Er is daar echt geen toekomst

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:41

Wat een mooie wending in dit topic, lieve actie van je Germie.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:54

Voor wie het interessant vindt, op Netflix staat de docu serie Cuba and the Cameraman. Een indrukwekkend document waarin een cameraman tientallen jaren dezelfde mensen jaarlijks opzoekt in Cuba.