Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 16:55

Hoi bokkers,

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie mening, en eventueel naar goeie ideeën.
Ik ben dus in Cuba geweest... en de situatie is daar schrijnend. Er is een tekort aan alles. Met name dat mensen aangeven dat ze honger hebben, en dat hun lichaam aan het protesteren is omdat ze een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen en vitamines hebben. Ik vond het zelf heel indrukwekkend toen ik er was. Je bent aan de goden overgeleverd. Als de bakker geen meel heeft omdat het er simpelweg niet is... ja dan verkoopt de bakker die dag geen brood (als je dat al zou kunnen betalen).
Toen ik er was, was het al schrijnend. Veel mensen wilden weg. Ik heb toen op het strand een jongen leren kennen. Zo’n typische rasta guy, met een goeie energie, die van dag tot dag leefde. Hij had geen geld, maar hij zei weet je ik red me. Los Cubanos viven y mueren inventando. Oftewel ze vinden overal wel een oplossing voor. Hij was eigenlijk vrijwel de enige van alle mensen die ik daar heb gesproken, die aangaf niet weg te willen.
Maar nu... ik heb nog steeds contact met hem, en hij geeft aan dat het nog veel erger is geworden inmiddels. En ik voel me ergens wel schuldig dat ik hem niet “gewoon” onderhoud, want eerlijk, bij wijze van... 50 euro per maand zou ik niet eens missen, en ik zou in 1 klap al zijn problemen daarmee oplossen.
Ik heb met eigen ogen gezien hoe erg het daar is.. en toen ik daar was wilde ik alles wat ik had weggeven. Maar eenmaal in Nederland merk ik dat ik denk... tja... als ik hem 1 keer geld geef kan ik hem voortaan gaan onderhouden. En ik werk uiteindelijk natuurlijk voor mezelf. Maar het voelt ook wel naar dat je zo relatief makkelijk iemand het leven 6000% beter kunt maken, maar dat niet doet.
Wat vinden jullie?

Ik heb hem vooralsnog trouwens gewoon tips gegeven van ga kijken of je ergens op internet kunt en ga zoeken welk land een Cubaan zou willen ontvangen. Zoek werk, er is op veel plekken een tekort aan mensen (maargoed, visum gaat waarschijnlijk een uitdaging worden?). Of zoek een onderkomen, wellicht via een uitwisseling oid. Desnoods vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning. Dan ben je iig tijdelijk van je basisbehoeften voorzien. Maar ook dit kent uitdagingen natuurlijk. Ik heb geen idee hoe happig de rest van de wereld is om een Cubaan het land in te laten... geen idee hoe het met visum enz zit... en ja, geld voor het vliegticket heeft ie ook niet
Ik zou het beter vinden als hij op eigen kracht, maar mét hulp, de situatie voor zichzelf kan regelen. Of dat nou in een ander land is of op Cuba zelf
Heb hem oa voorgesteld om eens wat Cubaanse ambassades te mailen om aan info te komen.
Heeft iemand van jullie hier nog goede ideeën over wat voor tips ik hem kan geven, of wat er eventueel mogelijk is voor hem? Ik wil hem in ieder geval graag helpen. Het is een in en in goede jongen en het doet me wel wat dat hij het zo vreselijk moeilijk heeft. En aan info en kennis is ook geen gebrek hier in Nederland. Daarentegen heb je op het lokale strandje daar de info niet voor het oprapen. Zelf weet ik ook niet zo goed wat ik kan doen. Dus brand los!
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 28-07-23 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:10

In Cuba wordt oppositie de kop in gedrukt en er is geen vrijheid van de pers. Als hij echt weg wilt moet een ander land hem een verblijfsvergunning willen geven. Aangezien er elk jaar veel mensen Cuba achter zich laten heeft hij ongetwijfeld vrienden, kennissen en familie die de stap hebben gewaagd. Maar dan heeft hij nog geld nodig. Een land ontvluchten is meestal alleen weggelegd voor mensen met geld.
Wat is zijn antwoord als je vraagt hoe je hem zou kunnen helpen?

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 17:13

Emj_23 schreef:
In Cuba wordt oppositie de kop in gedrukt en er is geen vrijheid van de pers. Als hij echt weg wilt moet een ander land hem een verblijfsvergunning willen geven. Aangezien er elk jaar veel mensen Cuba achter zich laten heeft hij ongetwijfeld vrienden, kennissen en familie die de stap hebben gewaagd. Maar dan heeft hij nog geld nodig. Een land ontvluchten is meestal alleen weggelegd voor mensen met geld.
Wat is zijn antwoord als je vraagt hoe je hem zou kunnen helpen?

Dat is een hele goeie. Ik zal het hem eens vragen. Ik vermoed dat hij zal zeggen dat hij geld nodig heeft, en dat is ook gewoon zo. Kijk zo’n jongen leeft op het strand... die is niet opgevoed en opgeleid om een plan van aanpak te maken enzo... dus waarschijnlijk zouden jij en ik sowieso al succesvoller zijn dan hij wanneer we alle drie de opdracht zouden krijgen om het land te ontvluchten.
Maar het blijft een interessante vraag. Ik ga hem wel stellen

Het geld om weg te komen is trouwens in mijn hoofd niet eens het allergrootste probleem, als ik weet dat hij zich daarna kan redden is daar wel een oplossing voor te vinden. Maar dan moet er wel een heel goed plan liggen.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:27

Dit topic komt mij bekend voor...
Het enige wat ik wil zeggen is doe voorzichtig met wat je doet

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:43

Als hij Cuba eenmaal uit is en hij krijgt ergens geen status of hij kan niet aarden dan is hij absoluut niet meer terug welkom.
Het is niet zomaar een makkelijk advies die je geeft om het land te ontvluchten.


Wees voorzichtig met wat je uit geeft of wat je doet

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:44

Volgens internet zijn de huidige problemen in Cuba veelal ontstaan door het geheel stilvallen van het toerisme, waar de meeste inkomsten vandaan kwamen, tijdens de corona-epidemie. Nu zou het weer langzaam aan het opstarten zijn. Ik persoonlijk zou geen geld gaan sturen maar er zelf vaker op vakantie gaan en dan lokale mensen (bijv. zo'n man die je daar hebt leren kennen) inhuren als chauffeur, gids of zo en dan niet gierig zijn met loon voor hun werk.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 17:44

purny schreef:
Dit topic komt mij bekend voor...
Het enige wat ik wil zeggen is doe voorzichtig met wat je doet

Hoe bedoel je dit komt me bekend voor? Als in, dat iemand anders een keer ergens in getrapt is oid?
Ik heb vooralsnog helemaal niets gedaan, ik vraag me gewoon af of iemand goede tips heeft die ik naar hem kan doorsturen, en ik vroeg me af wat mensen ervan vinden dat ik het geld waarmee zijn leven op een goed niveau zou komen, op zich prima kan missen, maar niet geef.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 17:45

Jokonootje schreef:
Als hij Cuba eenmaal uit is en hij krijgt ergens geen status of hij kan niet aarden dan is hij absoluut niet meer terug welkom.
Het is niet zomaar een makkelijk advies die je geeft om het land te ontvluchten.


Wees voorzichtig met wat je uit geeft of wat je doet

Nee het is zeker geen makkelijk advies... het is helaas allemaal niet zo makkelijk. Maar ik merk dat ik er wel veel aan denk. Zit ik een beetje mijn luxe boodschappen te halen en lekker te koken, terwijl hij ontzettende honger heeft

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 17:47

anjali schreef:
Volgens internet zijn de huidige problemen in Cuba veelal ontstaan door het geheel stilvallen van het toerisme, waar de meeste inkomsten vandaan kwamen, tijdens de corona-epidemie. Nu zou het weer langzaam aan het opstarten zijn. Ik persoonlijk zou geen geld gaan sturen maar er zelf vaker op vakantie gaan en dan lokale mensen (bijv. zo'n man die je daar hebt leren kennen) inhuren als chauffeur, gids of zo en dan niet gierig zijn met loon voor hun werk.

Nee klopt ik heb dat daar ook zo gedaan. Alleen Cuba staat niet echt op mijn lijstje om weer heen te gaan. En zeker niet dezelfde plekken. Het was prachtig maar ik zou zelf liever dan dus de keer daarna weer naar een ander land gaan.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:50

Dorine92 schreef:
purny schreef:
Dit topic komt mij bekend voor...
Het enige wat ik wil zeggen is doe voorzichtig met wat je doet

Hoe bedoel je dit komt me bekend voor? Als in, dat iemand anders een keer ergens in getrapt is oid?
Ik heb vooralsnog helemaal niets gedaan, ik vraag me gewoon af of iemand goede tips heeft die ik naar hem kan doorsturen, en ik vroeg me af wat mensen ervan vinden dat ik het geld waarmee zijn leven op een goed niveau zou komen, op zich prima kan missen, maar niet geef.

Nee iemand(ik zeg niet jij) heeft ooit ook eens een topic geopend met dat een vriend het moeilijk had.
Maar pas alsjeblieft op met wat je gaat geven. Het begint vaak met een klein bedrag en al snel worden het honderden euro's.
Ik ben altijd op dat gebied heel voorzichtig met geld geven.
Want als jij geld geeft, wie garandeert jou dat het op de juiste plek terecht komt?

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:06

Ik volg dit topic met belangstelling. In Cuba ben ik nooit geweest, wel vaak in de Dominicaanse Republiek wat er vlak bij ligt.De meeste mensen daar waren ook niet rijk maar wel was er genoeg te eten voor iedereen wegens de vruchtbaarheid van het land .Inkomsten ook vaak uit het toerisme. Maar dat was voor de corona-crisis. Van Sri Lanka weet ik dat door het wegvallen van het toerisme het land in feite failliet was gegaan. Met grote problemen tot gevolg.De beste manier om te helpen is toch er weer heen gaan als toerist en dan daar flink uitgeven. Voor zover het in je macht ligt natuurlijk. Je kunt niet in je eentje de hele wereld redden.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:10

@Dorine, zou je niet kunnen zeggen dat je hem voor een aantal maanden 50 euro geeft. Maar dat niet meer zal worden, en dat ook weer zal stoppen. Misschien dat als hij wat speelruimte krijgt hij ook andere alternatieven of oplossingen kan vinden.
Het lijkt me moeilijk om als zoiets simpels iemand zo veel kan helpen, om dat niet te doen.

josien_m_
Berichten: 2427
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:16

Maar aan de andere kant: waarom zou je niet wat geld geven, misschien wel regelmatig. Je geeft het dan aan een persoon, iemand die je kent. Je kunt ook aan anonieme goede doelen geld geven, maar dan weet je ook niet wat ermee gebeurt. Dit zou ik juist eerder doen omdat je weet wie je helpt. Als je het missen kunt, is dat gewoon erg aardig van je. Misschien een paar keer een bedragje en dan kijken hoe het gaat?

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:20

Geloof me, zomaar even een paar keer geld geven en zo'n bedrag blijft er echt niet bij.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:22

purny schreef:
Geloof me, zomaar even een paar keer geld geven en zo'n bedrag blijft er echt niet bij.


Dat kan wel, als je dat van tevoren duidelijk aangeeft.
Helemaal niet helpen, is nou ook niet zo’n goed idee.

josien_m_
Berichten: 2427
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:25

Ze geeft geen geld aan een internetcontact of zo. Ze weet wie het is en is zelf baas over wat ze wel of niet wil geven. Door wantrouwen maar niets doen is ook niet erg prettig voor jezelf.

Slmt9

Berichten: 4862
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:29

Wat lastig. Je kan wel 50,- overmaken, maar hoe lang doe je dat dan? En zou je ook echt stoppen als de omstandigheden voor die jongen nog hetzelfde zijn? Je kan niet voor hem bepalen hoe hij zn geld uit geeft. Dus als zijn situatie niet verandert lijkt het me best lastig, want dan zit je weer in dezelfde situatie als nu.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:31

Cuba is een communistisch land ,door hun politiek nogal met uitsluiting van\door andere landen. Ook hun geldsysteem is wat apart. Ik vraag me zelfs af of je daar zomaar geld naar toe kunt sturen. Vandaar dat ik belangstellend meelees om er wat over te weten te komen. Ik weet in elk geval wel dat ze er in bijzondere oldtimers rondrijden (voor de autoliefhebbers onder ons).

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:35

Aangezien het minimumloon ongeveer 80 euro per maand is denk ik dat je, mocht je willen helpen niet met 50 euro moet beginnen. Wanneer hij zich nu net kan redden zal jouw bijdrage absoluut niet bijdragen om hem aan te zetten om actie te ondernemen. Excuus voor de bewoording maar dan kan hij ook niks blijven doen. Dus goed om er over na te denken.
Veel Cubanen gaan illegaal naar Amerika, dat land accepteert ze maar of ze daar beter af zijn is maar de vraag. Ook daar zal hij aan de bak moeten om iets van zijn leven te maken maar misschien gaat dat iets gemakkelijker dan in Cuba .

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:43

Zijn er geen goede doelen die in Cuba aanwezig zijn die je kunt steunen bijv rode kruis?
Geld geven aan je vriend direct zou ik toch moeten afraden. Je zult niet de eerste zijn waar dat uit de hand loopt en je uiteindelijk zwaar onder druk wordt gezet om te blijven betalen.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:43

josien_m_ schreef:
Maar aan de andere kant: waarom zou je niet wat geld geven, misschien wel regelmatig. Je geeft het dan aan een persoon, iemand die je kent. Je kunt ook aan anonieme goede doelen geld geven, maar dan weet je ook niet wat ermee gebeurt. Dit zou ik juist eerder doen omdat je weet wie je helpt. Als je het missen kunt, is dat gewoon erg aardig van je. Misschien een paar keer een bedragje en dan kijken hoe het gaat?



Helemaal mee eens. Je hoeft het niet voor altijd te doen he, dat heb je zelf in de hand.
Als jij je prettig erbij voelt om geld te geven moet je je niet tegen laten houden.

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:44

purny schreef:
Geloof me, zomaar even een paar keer geld geven en zo'n bedrag blijft er echt niet bij.


Want er zijn alleen maar mensen met slechte bedoelingen?

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:47

Er is de stichting Cubamigos die microkredieten verstrekt, zodat iemand een 'piep'klein bedrijfje kan opzetten.
Doorgaans in combinatie met een serie microkredieten in de directe omgeving zodat de kleine bedrijfjes elkaar kunnen ondersteunen.
(Soms zo klein als: drie mensen hebben een paar kippen, en ze verkopen de eieren. Bijvoorbeeld in combinatie met iemand die een oventje koopt via microkrediet, en als de eerste kredieten zijn afbetaald komt er een gemeenschappelijke transportfiets, zodat er goed kippenvoer wordt gekocht en bakproducten verkocht worden.)

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:48

Portugal had in elk geval een werk X (7?) jaar in onze agrarische sector en krijg een paspoort optie. Dus hij zou daar kunnen informeren. Moet hij dan wel via de ambassade doen, want er zitten haken en ogen aan de voorwaardes en arbeidsbescherming.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:52

Janneke2 schreef:
Er is de stichting Cubamigos die microkredieten verstrekt, zodat iemand een 'piep'klein bedrijfje kan opzetten.
Doorgaans in combinatie met een serie microkredieten in de directe omgeving zodat de kleine bedrijfjes elkaar kunnen ondersteunen.
(Soms zo klein als: drie mensen hebben een paar kippen, en ze verkopen de eieren. Bijvoorbeeld in combinatie met iemand die een oventje koopt via microkrediet, en als de eerste kredieten zijn afbetaald komt er een gemeenschappelijke transportfiets, zodat er goed kippenvoer wordt gekocht en bakproducten verkocht worden.)



Dit wilde ik ook tippen! Zo kun je iemand erg persoonlijk helpen maar blijf je wel wat meer op afstand :)