Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:07

Zou de (al maanden aanhoudende) frisse noordenwind hier een belangrijke rol in spelen? Mijn klaprozen worden idd maar mondjesmaat bezocht.

Hebben jullie de uitzending van de keuringsdienst van waarde over hommels gemist? Tuinbouw / fruitteelt in Nederland kopen hommels voor gegarandeerde bestuiving.
Er worden miljoenen hommels verkocht naar het buitenland.

Tegen het einde van het programma wordt ook de keerzijde benoemd: de export van onze hommels naar zuid amerika (correct me if i am wrong) bedreigd de inheemse hommel aldaar.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:09

Tuinbouw waar ik in 1990 en later werkte kocht toen al hommels...
Ook dat is normaal.

Ik heb in 2006 1 dag gewerkt bij een hommel kwekerij. Hommels eten geven.
Je begrijpt dat 1 dag betekende dat het niet mijn soort werk was :D

Ook dat is dus niet nu ontstaan door weinig insecten

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:40

GraceZarif schreef:
(...)
Er worden miljoenen hommels verkocht naar het buitenland.

Tegen het einde van het programma wordt ook de keerzijde benoemd: de export van onze hommels naar zuid amerika (correct me if i am wrong) bedreigd de inheemse hommel aldaar.


"Sommige mensen weten van alles de prijs,
maar van niets de waarde."
|(

Er zijn mensen aan de andere kant van de planeet die 'om één of andere reden' geld overhebben voor exotische dieren -
hoepla, handel,
geld in het laatje,
'doen we effe'.

Het zou veel beter zijn om de kennis te exporteren,
en nog veel beter als er van nature gewoon zoveel hommels zijn dat bestuiving gewoon plaatsvindt.
(Ik snap dat het in een kas lastig kan zijn. Maar voor boomgaarden of planten in het open veld, nee.)

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:09

Nou ik word op de moestuin weer helemaal kapot gestoken door kleine vliegjes.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:17

Vorig jaar moest ik de planten in de moestuin al met de hand bestuiven := ik hoopte dat het dit jaar beter zou gaan, maar het valt me op dat er nog niet zoveel nuttigs vliegt.. en dat terwijl ik in een buitengebied woon en alle “on”kruid laat staan, bloemen perkjes en drinkplaatsen voor insecten maak. Ook heb ik onbewoonde bijenhotels staan, hopelijk zijn ze gewoon wat later dit jaar..

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:37

net ff bij mijn braam kijken, bloemen gaan daarvan nu pas open en het gonst gelijk van de vliegende beestjes.

Denk dat de teldag wat meer rekening met de rest van de natuur rekening moet houden, ene jaar zijn de bloemen eerder in bloei dan andere jaar. Geen bloemen zie je geen insecten, valt er weinig te tellen ook.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:38

Gitana schreef:
Vorig jaar moest ik de planten in de moestuin al met de hand bestuiven := ik hoopte dat het dit jaar beter zou gaan, maar het valt me op dat er nog niet zoveel nuttigs vliegt.. en dat terwijl ik in een buitengebied woon en alle “on”kruid laat staan, bloemen perkjes en drinkplaatsen voor insecten maak. Ook heb ik onbewoonde bijenhotels staan, hopelijk zijn ze gewoon wat later dit jaar..

Daarom heb ik nu bijen. :o

Mijn braam was begin van de week al open. Japanse wijnbes ga nu langzaam de eerste bloemen open.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:16

Bij de paarden valt het aantal vliegen idd nog best mee momenteel (mss ook omdat er nog aardig wat wind staat), maar in mijn huis is het een echte invasie van mieren en vliegen, gisteren zeker 10 vliegen doodgemept in mijn keuken voor ik aan het avondeten kon beginnen.