Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 01:19

Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep.. Omdat je blijkbaar een bouwwerk op je terrein hebt waar nooit een vergunning voor is aangevraagd door de vorige bewoners.
Dit is mij nu dus overkomen. Of het nou echt illegaal is weet ik niet, maar ineens had ik twee ambtenaren op de stoep die in de eerste instantie om mijn paddock kwamen. Daar was op zich niet heel veel mis mee, maar toen begonnen ze over mijn stallen.. Ze namen het mij kwalijk dat ik geen vooronderzoek heb gedaan of er wel een vergunning voor was aangevraagd en/of verleend, maar ik had daar echt nooit bij stil gestaan. Stel je koopt een huis met een zwembad, kijk je dan of daar een vergunning voor is verleend? Of een carport, garage, paardenbak, schuur.. Veel mensen niet, durf ik te wedden. Wij niet, in het lichtpuntje in ons leven waarbij we onze droom waar konden maken. Misschien vinden mensen het naïef, maar in de praktijk dachten wij er (in onze enthousiasme) niet bij na.
Als 24-jarige heb ik in December 2018 samen met mijn chronisch depressieve moeder een woning gekocht met een stuk land. Op het land achter de woning stond bij aankoop een kapschuur, waar ik duizenden euro's tegenaan heb gegooid om er 4 grote stallen in te laten plaatsen. Qua oppervlakte is het dus niets veranderd. Ook zit er geen fundering onder, alleen stenen en er loopt een stroomkabel heen. Vorig jaar heb ik het zelfs nog helemaal opnieuw geverfd (in dezelfde kleur). Mijn hart en ziel stop ik in dit plekje, na veel ellende en een vader die ik aan ALS heb verloren. De vorige bewoner(s) van het huis, met name de man des huizes, hebben ons (en buurtbewoners) veel ellende veroorzaakt na de overdracht, maar ook toen ze hier nog woonden. Nu wij dat eindelijk achter de rug hebben, komt dit ineens naar boven. Ze hebben nooit meegedeeld dat er geen vergunning is gegeven voor de kapschuur, maar ook in de vragenlijst hebben ze dus gelogen bij de overdracht.
Nu is het zo dat ik een vooroverleg in moet dienen. Dit gaat mij ongeveer 75€ kosten. Dat is best veel, maar daarnaast kost het ook nog eens veel moeite. Daarbij moet ik bouwtekeningen aanleveren die ik niet heb, afmetingen doorgeven, bouwmaterialen dat is gebruikt etc.
Daarbij helpt de gemeente ook niet en maken ze fouten. Ook uit eerdere ervaring heb ik gedonder gehad met de gemeente https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=2042299&p=106033943#p106033943.
Eerst beweerden ze dus dat de kapschuur op agrarisch grond stond, maar dit heb ik wel bekeken en geloofden ze mij niet dat de kapschuur op bestemming 'Groen' stond. In de eerste instantie dacht ik dus ook dat ze bij het verkeerde adres stonden, want schuin achter de stallen staat een kapschuur op agrarisch grond van een buurtbewoner.
(bij de billen van mijn paard, vlak achter een woonhuis)
Afbeelding
Dit was dus niet het geval. Ook kan ik nergens regels vinden die de kapschuur zou overtreden qua oppervlakte en gebruikswijze. Het word als schuilstal gebruikt en opslag voor mijn materiaal en hooi.
Ik zit nu toch wel met een knoop in mijn maag. Voor 1 Juni moet ik het vooroverleg ingediend hebben bij de gemeente.. En dan? Misschien maak ik mij druk om niks.. Ik hoop het. Maar wat een gedoe. -O-
Wat wil ik hier mee bereiken? Advies, soortgelijke verhalen en de uitkomst daarvan en het gewoon even van mij afschrijven.. Intussen ben ik namelijk, hopelijk onnodig, in mijn hoofd aan het spoken voor alternatieven, aan het doemdenken. De schuur in de tuin kan ik dan ombouwen tot 2 stalletjes en de zadelkamer die daar in zit naar de garage verhuizen, maar is absoluut niet wenselijk en vervelend voor de buren. Toch mag dat dan weer wel.. Een verrijdbare stal (vrachtwagentrailer?) plaatsen.. Want ik wil mijn paarden (met volgend jaar hopelijk veulens) onder dak kunnen zetten.
Bedankt voor het lezen in ieder geval.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 02:32

Wat stom.
In belgie is er een termijn waarna er geen beven tot herstel meer kan uitgevaardigd worden. Dit is 10 jaar in woongebied en 15 jaar in landbouwgebied. Het is dan niet geregulariseerd maar wel gedoogd. Bestaat zoiets in nederland?

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 03:18

Ik zou sowieso een jurist om hulp vragen. Omdat die de regels wel goed kent en jij waarschijnlijk niet. Kan je op de langere duur flink wat geld en ellende besparen.

boemel

Berichten: 8445
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:15

Wat een ellende joh.

Hier stonden ook illegale schuren.
Toen we 1 van de schuren sloopten om deze vervolgens nieuw, op dezelfde plek en iets kleiner opnieuw op wilden bouwen, hadden we de bouwinspectie op ons dak en kregen we een bouwstop.

We hebben nooit opnieuw op mogen bouwen van de gemeente. We zijn er toen wel achter gekomen dat als we de schuur alleen opgeknapt hadden, het geen probleem geweest was, omdat dit onder het gedoogbeleid viel.

Ik verwacht dat ook jouw gemeente luchtfoto's heeft van jouw perceel. Ik zou deze opvragen uit het gemeente archief. Je moet hier wel wat voor betalen, maar de kosten vielen hier erg mee.

Het kan je hopelijk helpen als dit een juridische zaak wordt. Of om te voorkomen dat het een juridische zaak wordt.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:18

Joh wat een verhaal! Heb je verder goed contact met buren? Je vraagt je af waarom ze na ruim 4 jaar komen kijken, dat snap ik. Staat er ook niks over in het koopcontract?

Wij hebben een jaar of 5 geleden 4 stallen laten bouwen, wij waren bang dat dit niet mocht , maar waar wij ze hebben staan blijkt nog bij het bouwblok te horen en dus mocht het! Wij waren juist heel verbaasd dat het mocht.

Ik heb helaas geen directe adviezen voor je, maar ik denk ook dat ik hulp zou inschakelen.

succes, ben benieuwd naar het verloop

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:21

Troi s tip is een hele goede.

Laat daarbij ook controleren of hier geen sprake is vergunningsvrije bebouwing van achtererf.

Wij hebben ook een schuur zonder vergunning maar volledig legaal door deze regeling.

Dit is een uitgebreid artikel maar daardoor wel waardevol denk ik:

https://bouwadviesshop.nl/vergunningsvr ... erfgebied/

Wellicht goed om te weten, ons bijgebouw staat ook niet op de woonbestemming. In ons geval staat het in tuin bestemming.

veranadautje
Berichten: 1289
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:57

Dat dit echt per gemeente anders. Bij ons in de buurt moest een schuilstal van 40 jaar oud weg omdat hij kennelijk nooit aangevraagd was . Ging om een stalletje van 20m3 hopelijk zijn ze bij jullie wat milder en probeer vooral aan te tonen dat het er voor koop al stond (licht fotols van google ofzo)

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:08

veranadautje schreef:
Dat dit echt per gemeente anders. Bij ons in de buurt moest een schuilstal van 40 jaar oud weg omdat hij kennelijk nooit aangevraagd was . Ging om een stalletje van 20m3 hopelijk zijn ze bij jullie wat milder en probeer vooral aan te tonen dat het er voor koop al stond (licht fotols van google ofzo)

Achtererf regeling gaat boven gemeentelijk beleid. Is namelijk provinciaal vastgelegd.

Volgens het gemeentelijk bestemmingsplan mag namelijk niets bij ons staan maar provinciaal beleid gaat dus boven gemeentelijk beleid.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:17

Hi TS, ik heb bij een vergunningenafdeling van de gemeente gewerkt. Als je mij je adres stuurt in een PB kijk ik graag met je mee wat precies de afwijkingen zijn van het bestemmingsplan waarvoor dit vergunningplichtig (ook dus rekening houdend met de BOR) zou moeten zijn. Dan heb je die duidelijkheid in ieder geval!

Chantalla

Berichten: 1428
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:18

Als je de bouwtekeningen echt nodig hebt, mag je mij wel een pb sturen. Ik ben bouwkundig tekenaar in de stallenbouw, dus een kapschuur heb ik zo op tekening staan voor je :)
Eventueel wil ik ook wel meekijken met de rest, maar dat is niet het grootste deel van mijn werk en zit ik dus niet optimaal in.

Edit: ik zie al dat iemand anders er meer verstand van heeft.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:20

Raar dat ze ineens op de stoep stonden. Dat doet denken dat er iemand over geklaagd heeft of een melding heeft gedaan. Of dat je buren iets soortgelijks aangevraagd hebben waar over gepraat is.
De ene gemeente is de andere niet natuurlijk maar indien je de mogelijkheid hebt doe dan je verhaal, over dat je je hart en ziel erin hebt gestoken etc etc. Het zijn ook gewoon mensen die je vooroverleg gaan bespreken.
Het feit dat je een vooroverleg in moet dienen betekent wel dat er nog over te praten valt. Ik zou het gewoon goed uitleggen.

Jurist kan idd, maar lijkt me wat zwaar en geld weggooiierij. Of het moet gratis kunnen dan is het altijd mooi meegenomen. Je kan op internet op bestemmingsplannen of ruimtelijkeplannen gewoon zien wat er allemaal mag en wat niet.

Kookaburra

Berichten: 5411
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:23

boemel schreef:
Wat een ellende joh.

Hier stonden ook illegale schuren.
Toen we 1 van de schuren sloopten om deze vervolgens nieuw, op dezelfde plek en iets kleiner opnieuw op wilden bouwen, hadden we de bouwinspectie op ons dak en kregen we een bouwstop.

We hebben nooit opnieuw op mogen bouwen van de gemeente. We zijn er toen wel achter gekomen dat als we de schuur alleen opgeknapt hadden, het geen probleem geweest was, omdat dit onder het gedoogbeleid viel.

Ik verwacht dat ook jouw gemeente luchtfoto's heeft van jouw perceel. Ik zou deze opvragen uit het gemeente archief. Je moet hier wel wat voor betalen, maar de kosten vielen hier erg mee.

Het kan je hopelijk helpen als dit een juridische zaak wordt. Of om te voorkomen dat het een juridische zaak wordt.

Online kun je op https://www.satellietdataportaal.nl/ satellietfoto's vinden. Op de telefoon werkt het niet helemaal, op grote schermen zoals op een laptop wel.

nevica

Berichten: 1017
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:25

Ik heb hier verder 0 verstand van, maar ik zou zeker gebruik maken van de hulp van November108 en Chantalla. Wat super lief zeg!

Als het dan allemaal toch ingewikkelder blijkt zou ik ook zeker een jurist inschakelen. Dat bespaart veel ellende en kosten uiteindelijk.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:55

Goedemorgen!
Ik haak even aan :) Ik ga eerst graag even in op een paar reacties en dan nog eventjes een nadere toelichting. Bare with me :Y)

Poekkie schreef:
Wat stom.
In belgie is er een termijn waarna er geen beven tot herstel meer kan uitgevaardigd worden. Dit is 10 jaar in woongebied en 15 jaar in landbouwgebied. Het is dan niet geregulariseerd maar wel gedoogd. Bestaat zoiets in nederland?

Het Nederlands recht kent deze constructie nadrukkelijk niet. Wel in bepaalde andere zaken, maar niet met betrekking tot bouwwerken of het gebruik met betrekking tot bepaalde functies.

karrij schreef:
Joh wat een verhaal! Heb je verder goed contact met buren? Je vraagt je af waarom ze na ruim 4 jaar komen kijken, dat snap ik. Staat er ook niks over in het koopcontract?

Hoewel de gemeente de verantwoordelijkheid heeft om op het gebied van het bestemmingsplan en bouwregelgeving toe te zien op de naleving, behoeft het denk ik geen uitleg dat de gemeente een bepaalde capaciteit heeft en die maar op één plek voor één ding tegelijk in kan zetten. Omdat dit secuur moet gebeuren, is het niet zo eenvoudig als een standaard briefje in de bus gooien en een boete opleggen, de gemeente is immers de politie niet en bovendien zijn deze zaken vaak niet eenduidig. Daarom heeft de wetgever ook het systeem van rechtsmiddelen in het leven geroepen (de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze, maken van bezwaar of instellen van (hoger) beroep. Soms heb je mazzel en gaat er een geruime tijd overheen voordat ze aan je deur staan, anderen worden al opgemerkt voordat ze goed en wel van start zijn. Primair is het ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het onroerend goed om de regelgeving na te leven en dit zou niet afhankelijk moeten zijn van een eventueel handhavend optreden van overheidswege.

Douce schreef:
veranadautje schreef:
Dat dit echt per gemeente anders. Bij ons in de buurt moest een schuilstal van 40 jaar oud weg omdat hij kennelijk nooit aangevraagd was . Ging om een stalletje van 20m3 hopelijk zijn ze bij jullie wat milder en probeer vooral aan te tonen dat het er voor koop al stond (licht fotols van google ofzo)

Achtererf regeling gaat boven gemeentelijk beleid. Is namelijk provinciaal vastgelegd.

Volgens het gemeentelijk bestemmingsplan mag namelijk niets bij ons staan maar provinciaal beleid gaat dus boven gemeentelijk beleid.

Dit klopt slechts gedeeltelijk. Wat onder achtererf mag/moet worden verstaan is door de wetgever bepaald. De provincie heeft vervolgens ook ruimtelijk beleid met betrekking tot provinciale belangen, dit ziet vaak op natuurwaarden en het landelijke gebied (buiten de bebouwde kom) en werkt direct door op gemeentelijk beleid, waaronder het bestemmingsplan. Dit kan maken dat de gemeente in haar bestemmingsplannen het beleid van de provincie moet volgen en minder soeverein is, maar dit heeft hoofdzakelijk betrekking op gebieden buiten de kernen (buiten de bebouwde kom) en kernrandgebieden (het overgangsgebied).

Gitana schreef:
Raar dat ze ineens op de stoep stonden. Dat doet denken dat er iemand over geklaagd heeft of een melding heeft gedaan. Of dat je buren iets soortgelijks aangevraagd hebben waar over gepraat is.
De ene gemeente is de andere niet natuurlijk maar indien je de mogelijkheid hebt doe dan je verhaal, over dat je je hart en ziel erin hebt gestoken etc etc. Het zijn ook gewoon mensen die je vooroverleg gaan bespreken. Het feit dat je een vooroverleg in moet dienen betekent wel dat er nog over te praten valt. Ik zou het gewoon goed uitleggen.

Het is heus niet zo dat de gemeente alleen op de stoep staat wanneer er geklaagd wordt door derden. De toezichthouders zijn continu op pad en constateren net zo goed zelf overtredingen als wanneer er geklaagd wordt. Veelal vindt er ook een prioriteitsafweging plaats. Dingen die meer impact hebben of voor meer overlast zorgen, zullen eerder opgepakt worden dan 'kleinigheidjes' als bijvoorbeeld net de verkeerde kozijnindeling in een beschermd stads- of dorpsgezicht.

Nu wordt dit een beetje een heel verhaal, maar ik zal mijn best doen om dit zo duidelijk mogelijk uit te schrijven. Hierbij ga ik uit van het geldende (uitdrukkelijk) Nederlandse regime. Hierbij moet je wel rekening houden met het feit dat op 1 januari aanstaande de wetgeving op de schop gaat en een nieuw regime van toepassing wordt met mogelijk - voor jou - andere uitgangspunten.

De basisuitgangspunten
De basis is dat iedere gemeente zijn eigen bestemmingsplan vast. Voorheen moest dit iedere tien jaar en mocht dat ééns per 10 jaar verlengd worden, maar vanwege de nieuwe aankomende wetgeving is die termijn vervallen. Je zult dus merken dat veel gemeenten werken met verouderde bestemmingsplannen.

Nu zijn er een aantal 'hoofdcategorieën' bestemmingen, zoals een bedrijfsbestemming, woonbestemming, groenbestemming, maatschappelijke bestemming en een agrarische bestemming. Daar kunnen aanduidingen aan toegevoegd worden om het te specificeren (bouw-/goothoogte, ge- of verbod voor bebouwing of gebruik, beeldkwaliteitseisen, (de mogelijkheid om) nadere eisen (te stellen) etc.). Uitgangspunt van een bedrijfs-, woon-, of agrarische bestemming is in de regel dat er alleen gebouwd mag worden op wat voorheen het "erf" genoemd zou worden, tegenwoordig aangeduid met een bouwvlak in het bestemmingsplan. Een groen-, landschaps- of zelfs natuurbestemming hebben als uitgangspunt om een bepaald landschappelijk karakter te waarborgen dus zullen in de regel geen of zeer beperkte bebouwing toestaan.

Als je wil weten welk bestemmingsplan op jouw perceel van toepassing is, kun je dat doorgaans goed raadplegen via de landelijke voorziening op http://www.ruimtelijkeplannen.nl, maar het (juist) interpreteren van een bestemmingsplan is een juridische aangelegenheid, dus de ervaring leert dat de gemiddelde mens het anders interpreteert dan de gemeente of zelfs de juristen onder ons.

De wetgever heeft vervolgens bepaalde gevallen aangewezen waarin zij het niet noodzakelijk heeft gevonden om daarvoor een vergunningplicht in het leven te roepen voor ofwel de activiteiten bouwen èn planologisch gebruik. Platgezegd komt dit neer op: voor het bouwen van bouwwerken of voor het uitoefenen van bepaalde functies (wonen, tuin, paardenhouden, bedrijf aan huis etc.). Dit staat niet helemaal los van hetgeen in het bestemmingsplan is bepaald, want er is een mogelijkheid om dit via het bestemmingsplan te verruimen of juist te beperken (en zelfs in een enkel geval te voorkomen). Dit staat ookwel bekend als vergunningvrij bouwen, wat dan weer niet hetzelfde is als regelvrij bouwen.

Wanneer we even voor het gemak uitgaan van een bouwwerk dat volgens de regels gebouwd is (legaal is), klopt het overigens volkomen dat dit niet zonder meer vervangen mag worden. Niet voor een exact gelijk bouwwerk, niet voor een kleiner bouwwerk, gewoon in het geheel niet. Een vergunning voor een bouwactiviteit is namelijk een eenmalige gebruiksvergunning. Dit is met het ook op bijvoorbeeld constructieve- of installatieveiligheid, maar ook omdat wij in Nederland nu eenmaal een systeem kennen om de beeldkwaliteit een beetje in toom te houden (vroeger bekend onder de term "welstand") en men anders een willekeurig bouwwerk terug kan plaatsen. De enige uitzondering hierop is wanneer het geheel of gedeeltelijk teniet gaat door een calamiteit (extreem weer, brand).

Verdeling verantwoordelijkheden bij verkoop
Het gebeurt heel vaak dat men in goed vertrouwen onroerend goed koopt, zonder dat men door heeft welke verantwoordelijkheid men eigenlijk op zich neemt. Dit kan inhouden dat men niet op de hoogte is van bepaalde beperkingen die op het onroerend goed zijn gevestigd (zoals voorkeursrechten of het recht van overpad), maar zeker ook op het gebied van de aanwezige bebouwing die al dan niet legaal gebouwd is.

Een eigenaar van een perceel wordt geacht op de hoogte te zijn van de geldende wet- en regelgeving, voordat hij/zij iets onderneemt. Dit is natuurlijk een Utopie (zoals jullie zullen begrijpen). Diezelfde eigenaar hoort bij verkoop inlichtingen te geven over de totale omvang van het onroerende goed, de staat daarvan en eventuele beperkingen, waaronder - daar komtie - of alle bouwwerken legaal zijn opgericht. Het gebeurt overigens meer dan eens dat zelfs de makelaar de gebruiksmogelijkheden rooskleuriger schetst dan feitelijk het geval is. De notaris heeft vervolgens bij de overdracht de verplichting om dit nog eens na te gaan, al gebeurt dit lang niet altijd secuur genoeg. De notaris zal meer dan eens namelijk slechts een mailtjes sturen naar de gemeente met het verzoek dit werk voor hem/haar uit te voeren, in plaats van zelf de wet- en regelgeving en de openbare registers (als het kadaster) erop na te slaan. Dit is namelijk best veel werk voor een heel perceel als je over een langere periode per bouwwerk moet bepalen of het allemaal klopt. Maar in principe is het wel het werk van de notaris en dit is in feite ook (deels) waar je voor betaald. Waar de gemeente de capaciteit hier vaak niet voor heeft naast haar reguliere taken, deze verantwoordelijkheid niet heeft voor dit doeleinde en deze werkzaamheden vaak ook niet (meer) kan financieren.

De rechter is hier steeds stringenter in geworden en heeft de aansprakelijkheid van notarissen, makelaars en eigenaars de afgelopen jaren meer en meer benadrukt en het is om die reden ook vaak genoeg voorgekomen dat de financiële schade die de nieuwe eigenaar hierdoor oploopt (via een rechterlijke procedure) kan verhalen op de verantwoordelijke partij, of zelfs de koop alsnog heeft kunnen ontbinden.

Dit ter zijde: als jij voor 1 juni een vooroverleg moet starten denk ik dat dat best haalbaar is. Een vooroverleg is een redelijk informeel middel. Ik denk zeker dat het lonend kan zijn om hier een professional bij te betrekken op goed te kijken wat de mogelijkheden zijn voor de betrokken partijen. Mochten er nog vragen zijn: ik zal dit topic de komende tijd nog even in de gaten houden. :+

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:09

Neem een jurist in de hand!
Heb je rechtsbijstand?

Bij gemeentes ben je overgeleverd aan de goodwill van een stel... (ik mag dit woord niet gebruiken op bokt :P )
die feitelijk kunnen doen en laten waar ze zin in hebben.

Je moet namelijk alles weten, zij gaan het je niet vertellen en er is nogal een wirwar van regels die zeker ook in je voordeel kunnen werken.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:14

Sunnda schreef:
Neem een jurist in de hand!
Heb je rechtsbijstand?

Bij gemeentes ben je overgeleverd aan de goodwill van een stel... (ik mag dit woord niet gebruiken op bokt :P )
die feitelijk kunnen doen en laten waar ze zin in hebben.

Je moet namelijk alles weten, zij gaan het je niet vertellen en er is nogal een wirwar van regels die zeker ook in je voordeel kunnen werken.

Ik vind dit tamelijk kort door de bocht. De gemeente is namelijk niet jouw adviseur. Daar waar mogelijk zijn ze best wel bereid om jou dingen uit te leggen en de gemeente kan zeker niet doen wat ze wil, daar is ons systeem niet op ingericht namelijk. Natuurlijk gaan er gerust dingen mis, zeker vandaag de dag waar de gemeente overstroomt van alle taken die van rijkswege worden overgedragen aan de gemeente zonder dat hier fatsoenlijke financiële vergoedingen tegenover staan (denk aan de zorg). En dan heb ik het nog niet eens over de personeelstekorten. Tel hierbij op dat het mensenwerk blijft.... -O-

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:18

Ik snap dat je er onzeker van wordt, maar het vooroverleg kan ook de opstap zijn naar het legaliseren van je bouwwerk. Dan wordt er een omgevingsvergunning verleend en kan je ongestoord genieten van je plekje en schuur/stallen.

Via het omgevingsloket kan je een vergunningcheck doen en kijken of je situatie vergunbaar is.
https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... ulier/home

Ik zou er ook niet te lang mee wachten. Als je nu het traject in gaat val je nog onder de Wabo. Op 1 januari '24 wordt de Omgevingswet van kracht (als die niet weer wordt uitgesteld :roll: ) en zal iedereen weer zijn weg moeten vinden in het nieuwe systeem. Ik zou daar zelf niet als proefkonijn voor willen dienen.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:21

Roodvos schreef:
Ik snap dat je er onzeker van wordt, maar het vooroverleg kan ook de opstap zijn naar het legaliseren van je bouwwerk. Dan wordt er een omgevingsvergunning verleend en kan je ongestoord genieten van je plekje en schuur/stallen.

Via het omgevingsloket kan je een vergunningcheck doen en kijken of je situatie vergunbaar is.
https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... ulier/home

Ik zou er ook niet te lang mee wachten. Als je nu het traject in gaat val je nog onder de Wabo. Op 1 januari '24 wordt de Omgevingswet van kracht (als die niet weer wordt uitgesteld :roll: ) en zal iedereen weer zijn weg moeten vinden in het nieuwe systeem. Ik zou daar zelf niet als proefkonijn voor willen dienen.

Al is de vergunningencheck niet waterdicht omdat die bijvoorbeeld al geen rekening houd met provinciaal en/of gemeentelijk beleid. Maar het geeft een indicatie.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:37

Advocaat inschakelen en de kosten op de vorige eigenaar (laten) verhalen. Als je kunt aantonen dat hij gelogen heeft in de overdrachtspapieren, sta je erg sterk.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:09

Ik denk eigenlijk dat de eerste stap gewoon is om niet te over-reageren, maar even in gesprek te gaan met degene die er binnen het gemeentehuis over gaat. Gewoon op vriendelijke toon van mens tot mens je situatie voor te leggen, en te vragen om advies. Er zijn ook gewoon gemeente-ambtenaren die graag willen helpen als je netjes in gesprek gaat :)

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:52

Ik zou het na alle negatieve opmerkingen over gemeenten bijna niet meer durven zeggen, maar ik werk bij een gemeente bij de afdeling bestemmingsplannen. Als je wil, kijk ik ook met liefde met je mee. Vooroverleg klinkt voor mij overigens alsof de gemeente best welwillend is eventueel mee te werken aan legalisatie, dus dat is best hoopvol. Het is namelijk echt niet zo dat gemeenten altijd maar inwoners dwars willen zitten. :) Wel kan het inderdaad handig zijn om iemand mee te nemen die veel ervaring heeft met dit soort trajecten, die begrijpt waarschijnlijk ook beter wat er wordt gezegd tijdens het vooroverleg. Zeker als het gaat om ruimtelijke procedures.

Verder gaat per 1 januari 2024 de Omgevingswet inderdaad in. Zowel de Eerste als de Tweede Kamer zijn daarmee akkoord, dus er zal geen uitstel meer komen. Zonder teveel in ingewikkeld detail te treden, verwacht ik dat dit voor jouw situatie niet zoveel zal betekenen.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:21

Ik zou om te beginnen met het Kadaster aan de gang gaan, wat staat er beschreven, wat is het Bestemmingsplan. Daarna kan je pas verder.
Gemeente ambtenaren hebben niet altijd alle wijsheid in pacht :+

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:31

Wat een mooie hoeveelheid hulp van deskundigen krijg je aangeboden, ts!
Ik kan je niet helpen, maar wens jullie wel veel succes :)

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:05

Hier ook gezeik gehad met gemeente na een klacht en verzoek tot handhaving (na ruim 42(!!)jaar).
Anyway, 1 stal is afgebroken, hier mocht ook niet achteraf een bouwvergunning voor aangevraagd worden. Gelukkig andere stal en bak wel vergund nu na heel veel bloed zweet en tranen.
Wij zijn ook naar woningen wezen kijken met bijgebouwen. Onze eerste vraag was dan of ze vergund waren. 9/10 keer was antwoord nee maar ze staan er al 25 jaar. Ja dat kan, maar op illegale bouw zit geen verjaring. Je kunt echt afbreken.
Of de wethouder moet een goeie dag hebben dat je toch een bouwvergunning krijgt met terugwerkende kracht. Hier kag je zelfs geen (mobiele) schuilstal neerzetten. Ze hebben niks van doen met dierenwelzijn.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:52

pmarena schreef:
Ik denk eigenlijk dat de eerste stap gewoon is om niet te over-reageren, maar even in gesprek te gaan met degene die er binnen het gemeentehuis over gaat. Gewoon op vriendelijke toon van mens tot mens je situatie voor te leggen, en te vragen om advies. Er zijn ook gewoon gemeente-ambtenaren die graag willen helpen als je netjes in gesprek gaat :)

precies. afspraak maken met de beleidsmedewerker die hierover gaat. De meesten zitten er niet om jou het leven zuur te maken. Ook aangeven hoe lang het er al staat, koopcontracten etc.. Als je er niet uit komt kun je altijd nog met een wethouder in gesprek indien nodig. Je kan op ruimtelijkeplannen ook het bestemmingsplan eventueel opzoeken.