Onterechte incasso

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleionomae

Berichten: 19600
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:59

lique68 schreef:
Als het bedrijf de factuur per email heeft verstuurd, kunnen ze de oorspronkelijke mail met factuur toch opnieuw kunnen mailen als bewijs lijkt mij. Bij ons is dat wel zo. Incasso bureau moet, volgens de wet, in de aanmaning een termijn van 2 weken geven om zonder extra kosten te kunnen betalen. Hebben ze dat wel gedaan?


Dit hoeft niet wanneer het bedrijf waar zijn voor incasseren van te voren al heeft gewaarschuwd voor de overdacht (de zogenaamde WIK brief). Dan kan er voor worden gekozen wel direct de eerste brief met kosten te versturen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:02

EvaC schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik zou de telefoon op pakken.
Bedrijf bellen waar je de dienst af neemt en vragen of ze je nu per direct een kopie van de factuur willen sturen. Niet ophangen totdat je wat binnen hebt. Checken of het klopt met eerdere facturen. Nogmaals je e-mailadres en adres met ze controleren. Factuur dan aan hun betalen en niet aan het incasso bureau. Waarna ik het incassobureau zou mededelen dat je het geld hebt overgemaakt aan hun klant.


Daarmee kom je niet onder incassokosten en wettelijke rente uit.

Het is helaas vastgelegd in de wet dat een herinnering over een factuur niet meer hoeft. Je mag direct een incassobureau inschakelen als je dat wil. Of dat netjes is, is een tweede vraag.

De rijksoverheid zegt wat anders: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... assobureau
Citaat:
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen.
U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:03

Dat gaat over incassokosten in rekening brengen. Dus niet of je moet herinneren voor je een incassobureau inschakelt.

Moonlight17
Berichten: 2345
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:05

superpony schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik zou de telefoon op pakken.
Bedrijf bellen waar je de dienst af neemt en vragen of ze je nu per direct een kopie van de factuur willen sturen. Niet ophangen totdat je wat binnen hebt. Checken of het klopt met eerdere facturen. Nogmaals je e-mailadres en adres met ze controleren. Factuur dan aan hun betalen en niet aan het incasso bureau. Waarna ik het incassobureau zou mededelen dat je het geld hebt overgemaakt aan hun klant.


Al hun andere verkeer komt wel gewoon in de mail box of in onze brievenbus en de dienst is ook aan huis.

Dat incasso bureau wil hun gemaakte kosten nu ook ontvangen neem ik aan. Dus dan moet het bedrijf toch hun fout toegeven, zodat wij daar niet voor hangen.


Om het geld wat het incasso bureau wil ontvangen, zou ik mij persoonlijk niet zo druk maken. Zolang jij geen officiële factuur van het bedrijf hebt gezien, kunnen dat net zo goed een stel oplichters zijn.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:07

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. Dit is de wet punt uit.

Het houdt wel in dat je die aanmaning ook daadwerkelijk ontvangen moet hebben.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:15

nikkel schreef:
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. Dit is de wet punt uit.

Het houdt wel in dat je die aanmaning ook daadwerkelijk ontvangen moet hebben.


Als het om particulieren gaat wel ja. Dat is die WIK-brief, die meestal door een incassobureau verstuurd wordt. Voor bedrijven geldt dat niet en ik heb zo'n vermoeden dat het hier om een B2B transactie gaat.

https://coeo-incasso.nl/kennis-en-infor ... wik-brief/
Citaat:
5. Geldt de WIK-brief ook voor Business to Business (B2B)?
Ja en nee. Indien u zaken doet met bedrijven is het geen vereiste om de WIK-brief te versturen. De wet (art. 6:96 lid 4 BW voor de juristen onder ons) regelt namelijk dat buitengerechtelijke incassokosten direct zijn verschuldigd vanaf de dag nadat de (afgesproken) betalingstermijn van de factuur is verlopen en deze niet is betaald. In de praktijk zal geen enkele crediteur deze bepaling daadwerkelijk zo nauw nemen, al geeft het wellicht stof tot nadenken over uw eigen debiteurenbeheer.

Uitzondering op de bovengenoemde regel is de zogeheten ‘reflexwerking’. Dit houdt in dat wij zeer kleine ondernemers (voornamelijk eenmanszaken) onder bepaalde omstandigheden kunnen beschouwen als ‘consument’. Om die reden kunnen deze kleine ondernemers beroep doen op de bescherming welke de WIK-brief aan consumenten biedt. Indien u deze partijen geen WIK-brief stuurt, dan moet het incassobureau alsnog een WIK-brief sturen.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:52

Zou nogmaals telefonisch en per mail vragen om de originele mail met factuur, maar zou wel meteen het openstaande bedrag zonder de extra kosten over maken. Ik krijg ook als ik een klant bel voor een openstaande factuur wel eens het antwoord dat ze de factuur niet ontvangen hebben, soms een smoes vd klant maar kan ook over ht hoofd zijn gezien. Ik mail dan gewoon nogmaals de originele mail met factuur.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 01:08

Bedankt voor jullie reacties.

Het incasso bureau heeft een site en lijkt echt te bestaan.

Heb hun gemaild met het bedrijf in cc.

Daarop heeft het bedrijf vanmiddag alleen in een bijlage de factuur gestuurd. Geen verzonden mail, slechts de factuur, dus die hadden zij wel in hun administratie.

Ik snap best goed dat klanten vaak smoesjes hebben, maar het gaat niet eens om een groot bedrag, dus we liegen niet en proberen nergens onderuit te komen.

Ze hebben in het verleden gemaild en per post verzonden. Wij hebben daar dus ook nooit problemen mee.

We hebben niks, echt 0,0 ontvangen, ook geen herinnering of we gaan het uit handen geven, helemaal niks.

We zijn een particuliere klant.

De hoofdsom is anders dan voorheen. Geen idee waar dat bedrag vandaan komt. Dus zomaar iets overmaken nu, gaat misschien dan ook mis daar.
Heb wel duidelijk in de mail aangegeven dat we het oorspronkelijke correcte bedrag direct overmaken als dit wordt opgelost.

Maar omdat ze dus eerder een keer een herinnering stuurde en ons de schuld gaven dat de eerste factuur niet was aangekomen, ben ik bang dat ze niet zo makkelijk gaan meewerken of hun fouten toegeven.

Eleionomae

Berichten: 19600
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:12

Wanneer je van mening bent dat jij in je recht staat een er bij de opdrachtgever iets mis is gegaan, kun je ook altijd nog besluiten je rechtsbijstand aan te schrijven.
Ik zou in ieder geval gaan na vragen via het incassobureau waar het verschil in de hoofdsom vandaan komt. Zet nogmaals schriftelijk uiteen wat er volgens jou wel en niet is gebeurd. Dan kunnen ze dat altijd bij de opdrachtgever voorleggen.

Is het incassobureau aangesloten bij het NVI? Dat zou in ieder geval al een goed teken zijn qua betrouwbaarheid.

Anoniem

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:10

Ik zou nu gewoon de factuur betalen die het bedrijf nu aan jou heeft gemaild en ook gewoon direct aan het bedrijf. Zij trekken dan de incasso opdracht terug, vooral bij een klein bedrag gaan zij er echt niet meer werk van maken :n Dat kan namelijk helemaal niet uit.

Ik heb het zelf ooit met de dierenarts gehad, ik wist niet dat ik aanvullend nog een rekening zou krijgen en deze bleek naar mijn oude adres te zijn gestuurd. Werd ik gebeld door een vaag bedrijf.. Toen heb ik gewoon de dierenarts zelf gebeld, samen kwamen we erachter wat er mis was gegaan en heb ik de factuur alsnog betaald.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:16

Relaxed schreef:
Ik zou nu gewoon de factuur betalen die het bedrijf nu aan jou heeft gemaild en ook gewoon direct aan het bedrijf. Zij trekken dan de incasso opdracht terug, vooral bij een klein bedrag gaan zij er echt niet meer werk van maken :n Dat kan namelijk helemaal niet uit.

Ik heb het zelf ooit met de dierenarts gehad, ik wist niet dat ik aanvullend nog een rekening zou krijgen en deze bleek naar mijn oude adres te zijn gestuurd. Werd ik gebeld door een vaag bedrijf.. Toen heb ik gewoon de dierenarts zelf gebeld, samen kwamen we erachter wat er mis was gegaan en heb ik de factuur alsnog betaald.

Inderdaad, voor een bedragje van 40-50 euro aanmaningskosten gaan ze écht geen procedure aanspannen.
Gewoon het originele bedrag betalen aan het bedrijf.
Ik zou wel even een mailtje sturen naar het bedrijf met betaalbewijsje waarin je aangeeft dat je de factuur rechtstreeks naar hun betaald hebt, je niet akkoord gaat met de aanmaningsbedragen en deze dan ook niet gaat betalen. Je gevraagd hebt naar de originele factuurmail, maar je gewoon een mail met de factuur in pdf hebt en zij dus blijkbaar niet kunnen bewijzen dat de factuur origineel op tijd naar jouw adres opgestuurd is.
En de vraag om in de toekomst je eerst even telefonisch te contacteren ipv zon onklantvriendelijk te zijn en direct een incasso in te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:18

Duhelo schreef:
Relaxed schreef:
Ik zou nu gewoon de factuur betalen die het bedrijf nu aan jou heeft gemaild en ook gewoon direct aan het bedrijf. Zij trekken dan de incasso opdracht terug, vooral bij een klein bedrag gaan zij er echt niet meer werk van maken :n Dat kan namelijk helemaal niet uit.

Ik heb het zelf ooit met de dierenarts gehad, ik wist niet dat ik aanvullend nog een rekening zou krijgen en deze bleek naar mijn oude adres te zijn gestuurd. Werd ik gebeld door een vaag bedrijf.. Toen heb ik gewoon de dierenarts zelf gebeld, samen kwamen we erachter wat er mis was gegaan en heb ik de factuur alsnog betaald.

Inderdaad, voor een bedragje van 40-50 euro aanmaningskosten gaan ze écht geen procedure aanspannen.
Gewoon het originele bedrag betalen aan het bedrijf.
Ik zou wel even een mailtje sturen naar het bedrijf met betaalbewijsje waarin je aangeeft dat je de factuur rechtstreeks naar hun betaald hebt, je niet akkoord gaat met de aanmaningsbedragen en deze dan ook niet gaat betalen. Je gevraagd hebt naar de originele factuurmail, maar je gewoon een mail met de factuur in pdf hebt en zij dus blijkbaar niet kunnen bewijzen dat de factuur origineel op tijd naar jouw adres opgestuurd is.
En de vraag om in de toekomst je eerst even telefonisch te contacteren ipv zon onklantvriendelijk te zijn en direct een incasso in te schakelen.


Dat laatste heb ik idd ook tegen mijn dierenarts gezegd, hadden best even kunnen bellen, ik kom er al jaren..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 12:28

Ik heb er wel op gemaild, dan heb ik het ook zwart op wit.

Zelf wilde ik even een reactie van het incassobureau afwachten en daarop handelen verder.

Ik zie staan; incasso keurmerk etc en wel NVI gedragscode

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:20

Duhelo schreef:
Dergelijk incassobureau's zijn meestal gebakken lucht.
Die dreigen onder een grotere naam, maar bij geen gewin adviseren ze hun klant voor de verder stappen (een zaak aanspannen of niet). Bij bedragen onder de 1000 euro wordt er zelden een zaak aangespannen.)
Ik zou het bedrag (het kloppende bedrag zonder de aanmaningskosten) betalen op de rekening van de leverancier (niet naar het incasso) en dit vermelden in je mail, aangeven dat je gezien het ontbreken van de factuur én herinneringen en wijzend op de 2 weken betaaltermijn zonder bijkomende kosten bij de eerste herinnering, het nettobedrag betaalt hebt maar niet akkoord gaat met de aanmaningskosten.
99.9 % dat je er dan nooit meer iets van hoort.


Dit dus, ik heb jaaaaaarenlang in de incasso wereld gewerkt en de kosten wegen niet op tegen de baten voor een incasso organisatie om een zaak aan te spannen voor uitsluitend de incasso kosten....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 01:16

Ze weten in ieder geval beiden dat we in geen geval de rente en incasso kosten gaan betalen. Als ze laten weten waarom de hoofdsom anders is en we de rente en incasso kosten kunnen laten, maak ik gelijk geld over.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 07:40

Mijn dochter kreeg er 1 van vakantieveiling, klopte ook niet. Gelijk gebeld en hun hadden een fout gemaakt, bellen gaat vaak sneller.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:54

superpony, als de hoofdsom gewijzigd is t.o.v de vorige facturen heb je hoogstvermoedelijk geen been om op te staan. Tenzij je een contract hebt, m.b.t. de kosten die in rekening gebracht worden. Betaal de volledige hoofdsom aan het bedrijf en kijk dan verder.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:23

Ik zou eerst de hoofdsom betalen en daarna eventueel verder in discussie gaan waarom de hoofdsom duurder is geworden etc…
Maar zorg eerst dat je in elk geval de oorspronkelijke factuur betaald, dan laat je het bedrijf zien dat je welwillend bent.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 13:59

marleen_usar schreef:
Mijn dochter kreeg er 1 van vakantieveiling, klopte ook niet. Gelijk gebeld en hun hadden een fout gemaakt, bellen gaat vaak sneller.


Met bellen heb je geen bewijs van het gesprek en per mail wel.

Het is uit handen gegeven aan het incassobureau, dus doe niks voor die reageren.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:33

superpony schreef:
Met bellen heb je geen bewijs van het gesprek en per mail wel.

Wel als je eerst mailt en dan gelijk belt of andersom, eerst belt en dat gesprek meeneemt in je mail.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:32

superpony, ik denk dat je op deze manier aan het korstte eind trekt. Het gaat je in ieder geval meer kosten dan noodzakelijk.

Anoniem

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 20:52

Ik vind het ook niet slim. Zolang je de oorspronkelijke nota niet betwist kun je die echt beter gewoon betalen..

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 23:01

Ik zou ook minstens de originele hoofdsom betalen (maar eigenlijk het factuurbedrag) naar het bedrijf. Dan kan je nog in discussie gaan over de verandering van het bedrag.
Niet betalen kom je in de problemen mee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 02:16

Ik zeg niet dat we niet betalen??? Ik heb gereageerd op de brief en mail van het incasso bureau met het bedrijf zelf in cc.
Heb om uitleg gevraagd waarom het een ander bedrag is, maar gezegd die direct te betalen als dit netjes wordt opgelost. Er staat ook duidelijk dat je in verweer kan tegen de incasso, dus dat doen we.

Het incassobureau heeft nog geen reactie gegeven en die wachten we af. Het bedrijf zelf heeft alleen de factuur verzonden, maar dus geen bewijs van een verzonden mail.

Weet inmiddels dat we niet de enige zijn met dit soort problemen bij dit bedrijf, dus denk echt niet dat we aan het kortste eind trekken. Ik laat het er ook echt op aan komen, want ze hebben niks verzonden en kunnen dat ook niet bewijzen.

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 04:18

Ik zit momenteel met precies dezelfde situatie. Ook in januari alleen een herinnering en geen origineel. Toen origineel ontvangen na mail, betaald en dacht kan gebeuren.
Maar nu ook incasso zonder facturen en herinneren. Heb origineel factuur betaald en wacht op bewijs van mail.
Kreeg ook aleen pdf.

Hoop eigenlijk dat dit om zelfde bedrijf gaat