Stalkatten probleem met de buren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:30

Pareltjes schreef:
Waar staat dat je katten op je eigen erf moet houden? Is nieuw voor mij...

Als jouw dieren overlast veroorzaken lijkt me dat een normale zaak.

Voor nu is het voor TS haar katten niet echt bewezen dat ze de oorzaak zijn, maar een goede band met je buren lijkt me ook wat waard om mee te denken en een oplossing te realiseren.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:12

Als zij geen katten op haar erf wenst is zij degene die haar erf moet gaan afsluiten en niet jij.
Zal van de zotte zijn dat jij geld moet uitgeven voor haar probleem.

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:18

Domino_2006 schreef:
Als zij geen katten op haar erf wenst is zij degene die haar erf moet gaan afsluiten en niet jij.
Zal van de zotte zijn dat jij geld moet uitgeven voor haar probleem.



Wat een rare opmerkingen weer.

Ts haar eigendommen komen op andermans terrein. Is toch echt een probleem voor Ts.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:21

Domino_2006 schreef:
Als zij geen katten op haar erf wenst is zij degene die haar erf moet gaan afsluiten en niet jij.
Zal van de zotte zijn dat jij geld moet uitgeven voor haar probleem.


Dus als jij geen loslopende hond in je weiland wil, moet je zelf maar tientallen hectare hondproof gaan omheinen?

Want dat is wat je nu zegt: niet de eigenaar van het huisdier moet actie ondernemen, maar diegene die dat loslopende huisdier niet op zijn terrein wil.

Ok, prima, dan laat ik in het vervolg lekker mijn hond los struinen door ieders weiland, blijkbaar moeten die mensen dan zelf maar actie ondernemen ipv dat ik als huisdier eigenaar moet voorkomen dat mijn huisdier op andermans terrein komt. Ik hoef dus geen geld uit te gaan geven aan halsband en riem kennelijk.

Edit: dit is natuurlijk van de zotte. De eigenaar van het huisdier moet ten alle tijden voorkomen dat z'n huisdier overlast veroorzaakt/ los loopt op terrein waar dat niet gewenst is.

Dus honden netjes aan de lijn en katten doormiddel van (onzichtbare) omheining op eigen terrein houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:59

Domino_2006 schreef:
Als zij geen katten op haar erf wenst is zij degene die haar erf moet gaan afsluiten en niet jij.
Zal van de zotte zijn dat jij geld moet uitgeven voor haar probleem.


Ik vind het van de zotte als iemand geld moet uitgeven omdat een ander zo nodig een huisdier moet hebben. Je bent nog altijd verantwoordelijk voor wat jouw dier uitspookt.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:00

Laten we deze discussie die al zo vaak gevoerd is lekker laten voor wat het is.

TS 'r kat was prima welkom toen ie daar muizen ving. Dus laat de buur eerst eens uitzoeken waaraan die kippen zijn overleden ipv meteen vinger naar de kat te wijzen die eerder haar tot dienst was.

Ro0sje
Berichten: 539
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:05

Citaat:
Een volwassen haas??? Dat heb je wel een turbo kat... :D


Ze is helaas overleden in 2019. 16 jaar en tot een week voor haar dood liep ze nog met muizen.

Ze was niet eens heel snel. Vooral een hele slimme en behendige jager. Was altijd prachtig om te zien.

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:07

Domino_2006 schreef:
Als zij geen katten op haar erf wenst is zij degene die haar erf moet gaan afsluiten en niet jij.
Zal van de zotte zijn dat jij geld moet uitgeven voor haar probleem.

Het is in mijn ogen een probleem van beide, buurvrouw wil iets niet en TS is eigenaar van de katten. Dus beide zullen iets moeten doen om het probleem op te lossen lijkt mij.


Bij mij was het omgekeerd, hond van de buren pieste-poepte op het gras en in de borders van onze tuin, ook gaten graven was een leuke bezigheid. Ik was daar niet blij mee op zijn zachts gezegd, had net de hele tuin voor onder handen laten nemen wat leuk geld had gekost. Buren wisten het maar deden er niets aan. Uiteindelijk heeft het mij geld gekost om hun hond van mijn terrein te weren, iets wat ik belachelijk vind maar goed je moet wat.

Cinnepin

Berichten: 8972
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:41

mvdende schreef:
Of jouw katten nu wel of niet de veroorzakers zijn van de dode kippen, als de buurvrouw besluit jouw katten niet meer op haar erf te willen, is dat haar goed recht. Jouw katten, jouw taak ervoor te zorgen dat ze de erfgrens niet meer over gaan. Dat het tot nu toe altijd gedoogd werd is jouw mazzeltje geweest.

Ik zou een petfence aanschaffen of een paar extra stroomdraadjes spannen.

Ik zou óók not amused zijn met andere katten op mijn erf. En op mijn erf zouden ze van de hond zijn....die is niet zo leuk met katten.



Ik dacht al dat ik de enige was die er zo over dacht...gelukkig niet dus. Mee eens dus

anjali
Berichten: 15234
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:00

Ik ben gek op katten maar ik vind ook dat ze niet mogen komen op het terrein van anderen die daar niet van gediend zijn.Om wat voor reden dan ook.En het is de taak van de katteneigenaar om daarvoor te zorgen.Ieder moet zijn dieren bij zich houden. Tenzij je in een katvriendelijke wijk woont waar iedereen katten heeft die zelf overal heen gaan en elkaars bakjes leegeten en in elkaars mandjes gaan slapen zoals ik dat vroeger had.Maar daar had niemand volieres of cavia's in de tuinen want dan is men minder blij met loslopende katten!

BeFunny

Berichten: 10887
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:02

Bij ons had de buurman een duiventil. Hij had ook katten. Vroeger ging men er heel anders mee om.

Tegenwoordig is alles wat je buurman/vrouw doet per definitie verkeerd.

Juut

Berichten: 6908
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:07

Voor de kippen geldt een landelijke ophokpplicht ivm vogelgriep. Pas een jaar. Dus prima reden voor buurvrouw om zelf wat aan haar kippen te doen :+ Voor de caviaś gaat het nu heel snel te koud en tochtig worden. Zeker met jonkies zou ik ze niet out in the open laten, zijn hun luchtwegen niet op ingesteld.

Ik zou de rekensom ook even terug maken: is buurvrouw zich bewust hoeveel muizen ze aantrekt met het voer voor de kippen en cavia's? Jouw katten bespaart haar een hoop verspilt voer en nog eens ongediertebestrijding!

anjali
Berichten: 15234
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:15

Juut schreef:
Voor de kippen geldt een landelijke ophokpplicht ivm vogelgriep. Pas een jaar. Dus prima reden voor buurvrouw om zelf wat aan haar kippen te doen :+ Voor de caviaś gaat het nu heel snel te koud en tochtig worden. Zeker met jonkies zou ik ze niet out in the open laten, zijn hun luchtwegen niet op ingesteld.

Ik zou de rekensom ook even terug maken: is buurvrouw zich bewust hoeveel muizen ze aantrekt met het voer voor de kippen en cavia's? Jouw katten bespaart haar een hoop verspilt voer en nog eens ongediertebestrijding!

En toch vind ik,kattenliefhebster,dat je ervoor moet zorgen dat jouw katten niet kunnen komen op het terrein van iemand die dat niet wil.Ook beter voor de katten overigens want ze lopen daar mogelijk ook nog gevaar iets aangedaan te worden.

Juut

Berichten: 6908
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:33

In woonwijk 100% waar. Maar in buitengebied waar veel dieren gehouden worden wíl je katten... Er is anders niet tegen de muizen en ratten op te boksen met vallen en gif.

DuoPenotti

Berichten: 30220
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:36

Juut schreef:
Voor de kippen geldt een landelijke ophokpplicht ivm vogelgriep. Pas een jaar. Dus prima reden voor buurvrouw om zelf wat aan haar kippen te doen :+ Voor de caviaś gaat het nu heel snel te koud en tochtig worden. Zeker met jonkies zou ik ze niet out in the open laten, zijn hun luchtwegen niet op ingesteld.

Ik zou de rekensom ook even terug maken: is buurvrouw zich bewust hoeveel muizen ze aantrekt met het voer voor de kippen en cavia's? Jouw katten bespaart haar een hoop verspilt voer en nog eens ongediertebestrijding!

Hobby kippenhouders hebben een afschermplicht geen ophokplicht.
Dat wil zeggen dat wilde vogels niet zomaar in de ren kunnen komen.
Maar een kat door een gaatje wel.
De eerder genoemde buizerd zou niet moeten kunnen landen dan.
Overigens is in het zuiden ook de ophokplicht voor bedrijven opgeheven. Dus neem aan ook de afschermplicht

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:04

mvdende schreef:
Domino_2006 schreef:
Als zij geen katten op haar erf wenst is zij degene die haar erf moet gaan afsluiten en niet jij.
Zal van de zotte zijn dat jij geld moet uitgeven voor haar probleem.


Dus als jij geen loslopende hond in je weiland wil, moet je zelf maar tientallen hectare hondproof gaan omheinen?

Want dat is wat je nu zegt: niet de eigenaar van het huisdier moet actie ondernemen, maar diegene die dat loslopende huisdier niet op zijn terrein wil.

Ok, prima, dan laat ik in het vervolg lekker mijn hond los struinen door ieders weiland, blijkbaar moeten die mensen dan zelf maar actie ondernemen ipv dat ik als huisdier eigenaar moet voorkomen dat mijn huisdier op andermans terrein komt. Ik hoef dus geen geld uit te gaan geven aan halsband en riem kennelijk.

Edit: dit is natuurlijk van de zotte. De eigenaar van het huisdier moet ten alle tijden voorkomen dat z'n huisdier overlast veroorzaakt/ los loopt op terrein waar dat niet gewenst is.

Dus honden netjes aan de lijn en katten doormiddel van (onzichtbare) omheining op eigen terrein houden.


Geen honden met katten vergelijken. Honden dienen aangelijnd te zijn. Katten niet! In beide gevallen blijft de eigenaar aansprakelijk. Alleen mag een kat zonder lijn gaan en staan waar het wil. Net zoals duiven...Een hond niet omdat zij een groter gevaar vormen voor mensen, zeker bepaalde rassen. Zoals ook stieren, koeien, paarden achter een deugdelijke omheining thuis horen.

Dus buurvrouw zal zelf haar tuin katproef moeten maken. Hondproef hoeft niet want die mogen niet los. Goedkoper is de knavia’s een degelijk en veilige ren/ hok te geven.

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:23

Dan moet jij ook geen duiven met katten vergelijken.


Bij overlast van jouw dieren moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:38

Pareltjes schreef:
mvdende schreef:


Dus als jij geen loslopende hond in je weiland wil, moet je zelf maar tientallen hectare hondproof gaan omheinen?

Want dat is wat je nu zegt: niet de eigenaar van het huisdier moet actie ondernemen, maar diegene die dat loslopende huisdier niet op zijn terrein wil.

Ok, prima, dan laat ik in het vervolg lekker mijn hond los struinen door ieders weiland, blijkbaar moeten die mensen dan zelf maar actie ondernemen ipv dat ik als huisdier eigenaar moet voorkomen dat mijn huisdier op andermans terrein komt. Ik hoef dus geen geld uit te gaan geven aan halsband en riem kennelijk.

Edit: dit is natuurlijk van de zotte. De eigenaar van het huisdier moet ten alle tijden voorkomen dat z'n huisdier overlast veroorzaakt/ los loopt op terrein waar dat niet gewenst is.

Dus honden netjes aan de lijn en katten doormiddel van (onzichtbare) omheining op eigen terrein houden.


Geen honden met katten vergelijken. Honden dienen aangelijnd te zijn. Katten niet! In beide gevallen blijft de eigenaar aansprakelijk. Alleen mag een kat zonder lijn gaan en staan waar het wil. Net zoals duiven...Een hond niet omdat zij een groter gevaar vormen voor mensen, zeker bepaalde rassen. Zoals ook stieren, koeien, paarden achter een deugdelijke omheining thuis horen.

Dus buurvrouw zal zelf haar tuin katproef moeten maken. Hondproef hoeft niet want die mogen niet los. Goedkoper is de knavia’s een degelijk en veilige ren/ hok te geven.


In veel gemeenten mogen honden gewoon los buiten de bebouwde kom. Staat dan in de Algemene Plaatselijke Verordening. Dus dan zijn ze net zo vogelvrij als een kat.

Dus woon je in een gemeente waar ze buiten de bebouwde kom officieel los mogen, dan vind jij dus dat de eigenaar van een weide deze maar hondproof moet omheinen wil ie geen loslopende honden in z'n wei?

Mensen moeten eens kappen met het enerzijds vogelvrij verklaren van katten en het anderzijds honden als totaal ander principe beschouwen.

Zowel hond als kat zijn roofdieren, beide zijn huisdieren en zouden thuis voldoende eten moeten krijgen zodat zelf jagen niet zou hoeven. Zowel een kat als een hond leggen "in het wild" dagelijks grote afstanden af, dus ze hebben beiden evenveel behoefte aan los rondstruinen. Ze doden beiden meer voor het plezier dan dat ze doden omdat ze honger hebben. De slachtoffers van een hond zijn vaak alleen een maatje groter dan de slachtoffers van een kat. Denk aan haas vs vogeltje.

Verder zijn ze héél gelijk in wat hun oorspronkelijke behoefte is, alleen van een kat wordt dat wél getolereerd onder het mom van "natuurlijk gedrag" en van de hond wordt het niet getolereerd. Kat mag dus wél natuurlijk gedrag vertonen, maar hond niet. Ergens klopt dat natuurlijk niet.

Ik ben dan ook groot voorstander van het principe dat katten een losloopverbod moeten krijgen.

Ik moet ervoor zorgen dat mijn hond niet op andermans terrein komt en geen overlast veroorzaakt of huisdieren uitmoord, dat moet een eigenaar van een kat dus óók!

Weet je hoe k*t het is als je hamsters boven hebt zitten en een hondsbrutale buurkat komt zomaar naar binnen gewandeld en schiet de trap op richting hamsters? Is gewoon niet tof dat wij de achterdeur niet meer open konden laten staan, anders zat de buurkat binnen. Lief beest, maar zó brutaal! En gewoon niet handig met hamsters als huisdier.

In de huidige situatie is de kat van mijn hond als ie de kat te pakken krijgt. En de rekening van de dierenarts als katlief mijn hond z'n ogen uitkrabt is trouwens óók voor de eigenaar van poeslief. Ik heb mijn tuin rondom 1.80m hoog omheind, hond gaat nergens heen. Maar die katten zitten nog regelmatig in mijn tuin / op de schutting.

zigranta
Berichten: 3256
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:59

Catfence kopen op marktplaats, maar om haar tuin zetten. Jouw kat komt niet meer bij haar en kan verder overal komen.
Enige "probleem" is dat de stroomvoorziening bij haar vandaan moet komen, misschien een kleine bijdrage dan nog doen aan haar stroomrekening :$

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:32

mvdende schreef:
In veel gemeenten mogen honden gewoon los buiten de bebouwde kom. Staat dan in de Algemene Plaatselijke Verordening. Dus dan zijn ze net zo vogelvrij als een kat.

Dus woon je in een gemeente waar ze buiten de bebouwde kom officieel los mogen, dan vind jij dus dat de eigenaar van een weide deze maar hondproof moet omheinen wil ie geen loslopende honden in z'n wei?

Mensen moeten eens kappen met het enerzijds vogelvrij verklaren van katten en het anderzijds honden als totaal ander principe beschouwen.

Zowel hond als kat zijn roofdieren, beide zijn huisdieren en zouden thuis voldoende eten moeten krijgen zodat zelf jagen niet zou hoeven. Zowel een kat als een hond leggen "in het wild" dagelijks grote afstanden af, dus ze hebben beiden evenveel behoefte aan los rondstruinen. Ze doden beiden meer voor het plezier dan dat ze doden omdat ze honger hebben. De slachtoffers van een hond zijn vaak alleen een maatje groter dan de slachtoffers van een kat. Denk aan haas vs vogeltje.

Verder zijn ze héél gelijk in wat hun oorspronkelijke behoefte is, alleen van een kat wordt dat wél getolereerd onder het mom van "natuurlijk gedrag" en van de hond wordt het niet getolereerd. Kat mag dus wél natuurlijk gedrag vertonen, maar hond niet. Ergens klopt dat natuurlijk niet.

Ik ben dan ook groot voorstander van het principe dat katten een losloopverbod moeten krijgen.

Ik moet ervoor zorgen dat mijn hond niet op andermans terrein komt en geen overlast veroorzaakt of huisdieren uitmoord, dat moet een eigenaar van een kat dus óók!

Weet je hoe k*t het is als je hamsters boven hebt zitten en een hondsbrutale buurkat komt zomaar naar binnen gewandeld en schiet de trap op richting hamsters? Is gewoon niet tof dat wij de achterdeur niet meer open konden laten staan, anders zat de buurkat binnen. Lief beest, maar zó brutaal! En gewoon niet handig met hamsters als huisdier.

In de huidige situatie is de kat van mijn hond als ie de kat te pakken krijgt. En de rekening van de dierenarts als katlief mijn hond z'n ogen uitkrabt is trouwens óók voor de eigenaar van poeslief. Ik heb mijn tuin rondom 1.80m hoog omheind, hond gaat nergens heen. Maar die katten zitten nog regelmatig in mijn tuin / op de schutting.



Je maakt je druk om je eigen hamsters maar vind het wel ok dat jouw hond de kat van de buren pakt.
Meten met twee maten.
Zowel hond als kat jagen niet uitsluitend als ze honger hebben, maar in regels eerder had je dat zelf ook al aangegeven. Je spreekt jezelf tegen.


Er is geen wetgeving binnen europa die verplicht katten binnen een afrastering te houden. Natuurorganisaties hebben het geprobeerd dmv een vage wetgeving dat via eigenaren verplicht gesteld konden worden omdat zij via hun huisdier opzettelijk beschermde dieren zouden doden. Dus ja de kat mag vrij rond of jij dat nu eerlijk vind of niet.

Dit geeft jou echter geen vrij spel de kat van je buren om zeep te helpen alleen omdat je er toevallig een bloedhekel aan hebt. Daarnaast kunnen dit soort bijtincidenten hele nare gevolgen hebben voor je hond als ze vaker voorkomen.

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:39

Dat is een nadeel van katten, ze gaan waar ze willen en houden geen rekening met erfgrenzen.
Maar ik blijf erbij dat als een huisdier overlast veroorzaakt moet je er wat aan doen, maakt niet uit wel dier dat is.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:58

Pareltjes schreef:
mvdende schreef:
In veel gemeenten mogen honden gewoon los buiten de bebouwde kom. Staat dan in de Algemene Plaatselijke Verordening. Dus dan zijn ze net zo vogelvrij als een kat.

Dus woon je in een gemeente waar ze buiten de bebouwde kom officieel los mogen, dan vind jij dus dat de eigenaar van een weide deze maar hondproof moet omheinen wil ie geen loslopende honden in z'n wei?

Mensen moeten eens kappen met het enerzijds vogelvrij verklaren van katten en het anderzijds honden als totaal ander principe beschouwen.

Zowel hond als kat zijn roofdieren, beide zijn huisdieren en zouden thuis voldoende eten moeten krijgen zodat zelf jagen niet zou hoeven. Zowel een kat als een hond leggen "in het wild" dagelijks grote afstanden af, dus ze hebben beiden evenveel behoefte aan los rondstruinen. Ze doden beiden meer voor het plezier dan dat ze doden omdat ze honger hebben. De slachtoffers van een hond zijn vaak alleen een maatje groter dan de slachtoffers van een kat. Denk aan haas vs vogeltje.

Verder zijn ze héél gelijk in wat hun oorspronkelijke behoefte is, alleen van een kat wordt dat wél getolereerd onder het mom van "natuurlijk gedrag" en van de hond wordt het niet getolereerd. Kat mag dus wél natuurlijk gedrag vertonen, maar hond niet. Ergens klopt dat natuurlijk niet.

Ik ben dan ook groot voorstander van het principe dat katten een losloopverbod moeten krijgen.

Ik moet ervoor zorgen dat mijn hond niet op andermans terrein komt en geen overlast veroorzaakt of huisdieren uitmoord, dat moet een eigenaar van een kat dus óók!

Weet je hoe k*t het is als je hamsters boven hebt zitten en een hondsbrutale buurkat komt zomaar naar binnen gewandeld en schiet de trap op richting hamsters? Is gewoon niet tof dat wij de achterdeur niet meer open konden laten staan, anders zat de buurkat binnen. Lief beest, maar zó brutaal! En gewoon niet handig met hamsters als huisdier.

In de huidige situatie is de kat van mijn hond als ie de kat te pakken krijgt. En de rekening van de dierenarts als katlief mijn hond z'n ogen uitkrabt is trouwens óók voor de eigenaar van poeslief. Ik heb mijn tuin rondom 1.80m hoog omheind, hond gaat nergens heen. Maar die katten zitten nog regelmatig in mijn tuin / op de schutting.



Je maakt je druk om je eigen hamsters maar vind het wel ok dat jouw hond de kat van de buren pakt.
Meten met twee maten.
Zowel hond als kat jagen niet uitsluitend als ze honger hebben, maar in regels eerder had je dat zelf ook al aangegeven. Je spreekt jezelf tegen.


Er is geen wetgeving binnen europa die verplicht katten binnen een afrastering te houden. Natuurorganisaties hebben het geprobeerd dmv een vage wetgeving dat via eigenaren verplicht gesteld konden worden omdat zij via hun huisdier opzettelijk beschermde dieren zouden doden. Dus ja de kat mag vrij rond of jij dat nu eerlijk vind of niet.

Dit geeft jou echter geen vrij spel de kat van je buren om zeep te helpen alleen omdat je er toevallig een bloedhekel aan hebt. Daarnaast kunnen dit soort bijtincidenten hele nare gevolgen hebben voor je hond als ze vaker voorkomen.


Punt 1, mijn hamsters in mijn huis horen niet geterroriseerd te worden door een brutale kat van buren die zomaar ons huis binnen komt lopen en zelfs de trap op gaat naar de slaapkamers.

2. Ik heb mijn tuin rondom omheind, 1.80m hoog, hond komt hier NIET uit. Tuindeuren staan met mooie weer altijd open, zelfs als ik een dag van huis ben. Hond kan dan kiezen of hij binnen of lekker in de tuin wil liggen. Hond zijn terrein dus! Als er een kat zo dom is de tuin in te komen, dan is dat zo, dáár kan ik dus niets aan doen, zonder bakken met geld uit te moeten geven aan systemen om die rotbeesten buiten mijn tuin te houden. Dat geld heb ik niet en wil ik óók daar niet aan uitgeven. Het is niet mijn verantwoordelijkheid om andermans beest buiten mijn tuin te houden. En aangezien ik regelmatig niet thuis ben, of gewoon simpel wél thuis, maar binnen aan het schoonamaken ben bijvoorbeeld, is er niet altijd toezicht op de hond in de tuin. Dus mocht het mis gaan, kan ik er weinig aan veranderen. Stevige hond, die compleet gefixeerd is op katten, is niet tegen te houden komt er één de tuin in.

In het park waar loslopen gedoogd is, zit óók wel eens een kat, gelukkig klimmen de meesten direct in een boom.

Punt is: waarom zou een kat wél iemands volière vogels uit mogen moorden en mag een hond Never nooit iets pakken? Kar vertoont met het uitmoorden van vogels natuurlijk gedrag, hond vertoont met het jagen op katten natuurlijk gedrag.....

Als eenieder nu eens zijn eigen beesten bij zich zou houden, en katten dus niet meer vogelvrij verklaren, dan zou dat een hoop ellende schelen, voor volière houders, voor de wilde vogels, voor de katten zelf want die worden regelmatig doodgereden enz.

Cinnepin

Berichten: 8972
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:17

@ mvdende, ik ben het compleet met je eens

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:43

Een kat mag geen vogels uit een voliere halen. Eigenaar kat is volledig aansprakelijk. Dus waar haal je dat vandaan?

Je haalt aansprakelijkheid en het recht op vrij rondlopen door elkaar. Wat betreft aansprakelijkheid honden of katteneigenaar is er geen enkel verschil.

Een hond volledig gefixeerd op katten is niet fatsoenlijk gesocialiseerd. Dus daar is werk aan de winkel. Maar wellicht neemt de hond de frustratie van de baas over. Zo goed als mijn kat jouw hamsters niet mag pakken mag jouw hond mijn kat niet pakken.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:59

Pareltjes schreef:
Een hond volledig gefixeerd op katten is niet fatsoenlijk gesocialiseerd. Dus daar is werk aan de winkel. Maar wellicht neemt de hond de frustratie van de baas over. Zo goed als mijn kat jouw hamsters niet mag pakken mag jouw hond mijn kat niet pakken.

Onze vorige hond ging prima met onze katten/kippen konijnen/cavia's enz.
Maar een vreemde kat moest echt heel snel kunnen rennen en ja, als jouw kat in mijn tuin komt en mijn hond heeft die te pakken, is het niet mijn schuld maar echt die van jou zelf....
Ook joeg hij vreemde dieren uit de wei (katten/honden maar ook zwanen en eenden).
Mijn vorige paard had een hekel aan katten en joeg die op en heeft er wel eens 1 onder haar voorhoeven gehad.
Tja.. heel vervelend maar dat kan ik niet voorkomen.