Stalkatten probleem met de buren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30225
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:32

Ik denk toch echt dat onze buurman het niet op prijs stelt als een kat van ons zijn kipjes en vogeltjes vangt. Dat is echt zijn hobby. Om die reden hebben wij dus geen katten.
Gewoon buitengebied.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:42

Een tracker heeft weinig zin want hij komt daar ook ik denk dat als je het overlegt en oppert voor haar een camera op te hangen waarvan ze kan zien wat jouw kat doet ze mss ook wat rustiger is en als je het zo brengt straks is het hem niet en liggen er als oh dieren dood en kan je door de camera wel zien dat at het doet. Een goedkope WiFi camera kost minder dan je tuin ontsnap proof te maken.

foxy80

Berichten: 7946
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:57

Candalisa, wil je aub leestekens gebruiken? Dit is quasi onleesbaar.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:08

Katten pakken geen volwassen kippen. Kuikens wel en een cavia zeker weten ook.
Als er kippen zijn geroofd moet je denken aan een vos of roofvogel of marter en vlak kraaien en eksters ook niet uit. Ook die pakken wel een caviaatje..

Indien de buurvrouw cavias buiten heeft lopen zal ze deze toch echt moeten beschermen, dat is haar verantwoording. Tenzij ze camera beelden heeft zal ze nooit kunnen claimen dat jouw katten het hebben gedaan. In een buitengebied zitten nu eenmaal veel rovers.

Volgens mij mag in Nederland nog altijd een kat vrij rondlopen. Al helemaal in een buitengebied.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 23:39

Katten mogen wettelijk gezien nog steeds vrij rondlopen buiten, maar ik vind wel dat de buren er geen last van mogen hebben. Ik kan een camera voorstellen inderdaad, maar ik durf niet te zeggen dat mijn kat geen cavia pakt als ie erbij kan. Ik hoop eigenlijk dat ze inzien dat er ook andere dieren zijn die hun cavia's en kippen kunnen pakken en ze een net over de ren spannen. Maar eigenlijk heb ik heb liefste dat mijn kat daar niet naartoe gaat (het is maar 1 kat die daar komt, de andere komt daar niet). We wonen daar nu 14 jaar met katten en er zijn nooit problemen geweest. Zoals ik al zei, de andere buren hebben ook katten maar die komen daar niet, mijn andere kat ook niet. Tegenover ons is een bos waar ze vaak zitten en achter ons is het ook helemaal vrij, dus ze hebben genoeg andere opties. Dus ik baal dat 1 kat net besloten heeft daar af en toe te gaan kijken. Ik denk dat hij er zelden zit want dit is de 1e keer sinds september vorig jaar (toen is hij daar voor het eerst gespot) dat ze zegt dat ze mijn kat bij hun heeft gezien. En toevallig is dat net als er de dag daarvoor 2 kippen dood zijn gevonden. Erg lastig dit.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 00:03

Pareltjes schreef:
Volgens mij mag in Nederland nog altijd een kat vrij rondlopen. Al helemaal in een buitengebied.


Je blijft als eigenaar aansprakelijk voor wat je kat doet tijdens dat vrije rondlopen, dus als je kat wel op het terrein van een ander komt en daar schade aanricht, dan ben je als eigenaar verantwoordelijk en kunnen alle kosten op jou verhaald worden. Maar de buurvrouw moet dan wel kunnen aantonen dat de schade is ontstaan door toedoen van jouw kat en dat is in dit geval niet evident.

Ik zou samen kijken naar een oplossing, je hebt er meer aan de relatie goed te houden en als jouw kat inderdaad de veroorzaker is (hang samen camera’s op) dan zou ik hem toch op eigen terrein gaan houden of herplaatsen.

Ik heb net een slopende zaak “gewonnen” tegen de buurvrouw wiens kat het ook nodig vond om op mijn terrein schade aan te richten. In mijn geval had ik getuigen, maar de zaak (wat gewoon gelijk via de verzekering afgerond had kunnen worden) heeft toch een flink aantal maanden geduurd. Dat vooral omdat de buurvrouw behoorlijk tegen heeft gewerkt en alles bij elkaar gelogen heeft, maar uiteindelijk is de waarheid boven tafel gekomen en mevrouw aansprakelijk bevonden voor een paar duizend euro schade.
Buurvrouw is nu ook verplicht al haar katten voortaan op eigen terrein te houden en reken er maar op dat ik de politie bel als ik ooit nog één van haar katten zie lopen.

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 00:26

Geef je buurvrouw een kitten! ;)
Ik woon ook in het buitengebied en hier loopt ook alles door elkaar heen. Honden, katten en ze zijn overal welkom. Ik woon in het bos en wellicht omdat mijn katten daar genoeg te jagen hebben zijn ze totaal niet geïnteresseerd in de kippen, vissen, vogels of knaagdieren in een hok. De dieren zelf wennen ook heel snel aan de kat omdat die dus niets doet. Een kip is sowieso niet echt een prooi die ze snel zouden pakken. Jong kuiken misschien wel.

Ik zou in jou geval nog eens met de buurvrouw praten en eventueel een camera aanschaffen.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 01:10

Daphara dat vind ik ook logisch dat je als je dier schade aanricht bij je buren dat de kosten dan voor de eigenaar van het dier zijn.

Jessix ik denk niet dat ze blij is met een kitten :D

Zoals ik al zei zijn mijn katten ook niet geïnteresseerd in de kippen en kuikens van onze directe buren. Hun kippen/ganzenren grenst direct aan onze kippenren. Onze kippenren is overdekt met gaas (omdat ik de vleugels niet wil knippen), die van hun niet (is een ren van 500 vierkante meter). Mijn katten lopen best vaak in de kippenren van de buren omdat deze niet overdekt is en deze direct aan mijn paardenstal grenst en ze makkelijk via mijn kippenhok in de ren van de buren kunnen. Ze hebben in die 5 jaar nog nooit een kip of kuiken aangeraakt. Ze vinden de ren interessant omdat daar muizen zitten. Daarom denk ik dat de ene kat de ren van de achterburen interessant vind, voor de muizen.

Ik ga voorstellen om eerst een camera te hangen en als dan blijkt dat mijn kat regelmatig rondhangt bij de ren van de achterburen dan zal ik een catfence aanschaffen voor beide katten. Herplaatsen wil ik niet doen want het zijn al herplaatsers en ik wil de broers niet uit elkaar halen. Ze zijn ook al op leeftijd.

KootMiraDrum

Berichten: 8335
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 01:18

AstridJ schreef:
en zei dat ik eerder dacht aan de buizerds die hier elke nacht rondvliegen en vaker kippen van andere buren gepakt hebben.

Buizerds jagen overdag.
Grote kans dat het hier gaat om ratten en/of marters.

Fokker321
Berichten: 513
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 02:54

TS, wat heeft de buurvrouw met de dode kippen gedaan?
Indien geen zichtbare verwondingen, kan autopsie misschien soelaas bieden.

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 05:48

Ik zou voorstellen om iets wat katten verjaagd aan haar ren neer te zetten. Iets wat automatisch water spuit of de kat laat schrikken als hij passeert. Dan gaat hij hopelijk ergens anders heen? Hij heeft immers keuze genoeg de andere richting uit.
Eens googelen wat katten niet leuk vinden?

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:26

Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen. Jullie hebben notabene zelf kippen en kuikens en die pakken je katten ook niet.

Cavia’s met jongen zijn heel kwetsbaar, maar het is aan de buurvrouw om te zorgen dat daar dan geen roofdieren van buitenaf bij kunnen komen.


Ik ben absoluut pro katten horen buiten en ik geloof ook echt niet dat die katten de kippen hebben gegrepen echter heb ik wel moeite met deze opmerking.

Haar katten lopen op andermans terrein dan ks zijzelf verantwoordelijk om te zorgen dat ze daar niet komen.

Echter snap ik óók dat dat ook lastig is. Zou eventueel iets van een gps kastje een optie zijn? Zodat je altijd weer waar je katten zijn en op die manier ook 100% zeker aan de buurvrouw kan laten zien dat ze niet bij de kippen/cavias zijn geweest?

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:36

AstridJ schreef:
Katten mogen wettelijk gezien nog steeds vrij rondlopen buiten, maar ik vind wel dat de buren er geen last van mogen hebben. Ik kan een camera voorstellen inderdaad, maar ik durf niet te zeggen dat mijn kat geen cavia pakt als ie erbij kan. Ik hoop eigenlijk dat ze inzien dat er ook andere dieren zijn die hun cavia's en kippen kunnen pakken en ze een net over de ren spannen. Maar eigenlijk heb ik heb liefste dat mijn kat daar niet naartoe gaat (het is maar 1 kat die daar komt, de andere komt daar niet). We wonen daar nu 14 jaar met katten en er zijn nooit problemen geweest. Zoals ik al zei, de andere buren hebben ook katten maar die komen daar niet, mijn andere kat ook niet. Tegenover ons is een bos waar ze vaak zitten en achter ons is het ook helemaal vrij, dus ze hebben genoeg andere opties. Dus ik baal dat 1 kat net besloten heeft daar af en toe te gaan kijken. Ik denk dat hij er zelden zit want dit is de 1e keer sinds september vorig jaar (toen is hij daar voor het eerst gespot) dat ze zegt dat ze mijn kat bij hun heeft gezien. En toevallig is dat net als er de dag daarvoor 2 kippen dood zijn gevonden. Erg lastig dit.


En een electrish hek bij hun? Die jullie plaatsen? Op jullie kosten dus. Dan kunnen jullie katten gewoon vrij rondlopen alleen niet meer in hun tuin.

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:41

KootMiraDrum schreef:
AstridJ schreef:
en zei dat ik eerder dacht aan de buizerds die hier elke nacht rondvliegen en vaker kippen van andere buren gepakt hebben.

Buizerds jagen overdag.
Grote kans dat het hier gaat om ratten en/of marters.


Niet alleen maar hoor.
Ratten pakken ook geen kip.
Naast Buizerds bestaan er zoveel andere roofvogels.

Tegen een marter helpt geen net.

Een nachtcamera zou zo gek echt niet zijn. Daarop zie je wat er gebeurd. En kan er daarna besloten worden wat er moet gebeuren. Bij een marter moet de boel anders afgesloten worden (nertsen gaas)

En
Een GPS kastje laat zien waar de kat is geweest en zoals ik het begrijp had de buuf geen moeite met de kat totdat een kip gepakt is. En wijst ze de kat aan als dader. Als er aangetoond kan worden dat het niet de kat maar een ander dier is geweest die dit doet dan is buuf gerustgesteld over de kat en is het aan haar om te kijken hoe ze haar dieren kan beschermen.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:41

Maartje1990 schreef:
Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen. Jullie hebben notabene zelf kippen en kuikens en die pakken je katten ook niet.

Cavia’s met jongen zijn heel kwetsbaar, maar het is aan de buurvrouw om te zorgen dat daar dan geen roofdieren van buitenaf bij kunnen komen.



Haar katten lopen op andermans terrein dan ks zijzelf verantwoordelijk om te zorgen dat ze daar niet komen.




De kat mag vrij rondlopen, dus ook in de tuin van de buren. Wil de buurvrouw de kat niet zal zij maatregelen moeten nemen niet omgedraaid vooralsnog. De buurvrouw kan haar wel aansprakelijk stellen indien de kat enige schade aanricht.

Als ik geen vos in de tuin wil bij mijn kippen moet ook ik maatregelen nemen. Met een kat idem. Enige verschil is dat een kat een eigenaar heeft en een vos doorgaans niet. Katteneigenaren hebben geen aanlijn of ophokplicht. Duivenmelkers mogen hun duiven ook los laten vliegen, deze mogen ook in de tuin van de buren gaan zitten en de boel onderschijten.

De buurvrouw zal het moeten accepteren en zelf haar dieren veilig houden.

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:50

Wij hebben een wilde poes lopen bij ons, ze leeft hier inmiddels al een jaar of 4 á 5, geboren bij de buren en tijdens de verhuizing overlegd dat er 1 naar ons zou komen als dat ging lukken. Door te voeren en omdat ze altijd al hier liep was dat heel gemakkelijk verlopen. Nu hebben we nieuwe buren, de kippen van hun ontsnappen regelmatig (lees dagelijks) en lopen dan bij mij in de wei bij ons paard. De poes zit ook regelmatig in de wei maar doet niets tegen de kippen. Zelfs de kleine vogels vangt ze niet, gelukkig wel de muizen en ratten en mollen. Ze doet zelfs geen poging om er achter aan te gaan.
Je zou kunnen proberen om toch wat aan de overlast te doen, al is het maar omdat het jouw dieren zijn en om de vrede te bewaren tussen elkaar. Mocht dan blijken dat nog steeds hun dieren worden gedood dan kan je altijd weer besluiten om de katten meer vrijheid terug te geven.

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:54

Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen. Jullie hebben notabene zelf kippen en kuikens en die pakken je katten ook niet.

Cavia’s met jongen zijn heel kwetsbaar, maar het is aan de buurvrouw om te zorgen dat daar dan geen roofdieren van buitenaf bij kunnen komen.

Mijn mening is dat de buurvrouw de verantwoording heeft over haar eigen dieren en dus dient te zorgen dat ze veilig zitten net zo goed als dat TS de verantwoording heeft over haar dieren en dat deze niet voor overlast zorgen.
Dus niet alles alleen maar bij 1 partij neer leggen. Er zijn altijd 2 partijen en samen kun je nu eenmaal meer bereiken dan alleen.

meggiemeg

Berichten: 12256
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:56

Pareltjes schreef:
De kat mag vrij rondlopen, dus ook in de tuin van de buren. Wil de buurvrouw de kat niet zal zij maatregelen moeten nemen niet omgedraaid vooralsnog. De buurvrouw kan haar wel aansprakelijk stellen indien de kat enige schade aanricht.

Als ik geen vos in de tuin wil bij mijn kippen moet ook ik maatregelen nemen. Met een kat idem. Enige verschil is dat een kat een eigenaar heeft en een vos doorgaans niet. Katteneigenaren hebben geen aanlijn of ophokplicht. Duivenmelkers mogen hun duiven ook los laten vliegen, deze mogen ook in de tuin van de buren gaan zitten en de boel onderschijten.

De buurvrouw zal het moeten accepteren en zelf haar dieren veilig houden.

Klopt de buurvrouw zal actie moeten ondernemen maar het is wel zo netjes dat TS dat ook doet.

Ook al is het niet bewezen dat de katten van TS de kippen hebben verwond-gedood maar er is wel aangetoond dat haar kat op andermans terrein loopt. Het blijft altijd lastig met katten maar het is te doen.

OleJon
Berichten: 2514
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:10

Een kat kan zeker een kip pakken
Onze kat kwam vorig jaar met een riethen thuis. Die was net zo groot als een kip.
Gelukkig zag ik het en kon hem bevrijden.
Terwijl we ook een papegaai hebben, waar ze niet naar om kijkt

Elisa2

Berichten: 37753
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:34

Wat een leuke kattenbroertjes heb je :-D

Ik vind dit wel een lastige situatie want in eerste instantie had de buurvrouw profijt van de katten en nu denkt ze dus dat deze de kippen doodgebeten heeft wat ik ook betwijfel.

In feite is het inderdaad zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor je katten en om ze op het eigen erf te houden, maar theoretisch is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik denk ook dat ik voor de optie van camera zou gaan om de kippen/ kat in de gaten te houden en dan te kijken wie de echte dader is in overleg met de buurvrouw. Daarnaast kun je altijd kijken naar opties om de katten op het eigen erf te houden.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:08

Waar staat dat je katten op je eigen erf moet houden? Is nieuw voor mij...

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:15

OleJon schreef:
Een kat kan zeker een kip pakken
Onze kat kwam vorig jaar met een riethen thuis. Die was net zo groot als een kip.
Gelukkig zag ik het en kon hem bevrijden.
Terwijl we ook een papegaai hebben, waar ze niet naar om kijkt


Een riethen is vergelijkbaar met een héél erg klein krielkipje. Die behoor je ook niet onafgeschermd te laten rondscharrelen. Een rat gaat er nog mee vandoor als het moet. Een normale legkip laat zich niet zomaar pakken door een kat. Hier lopen mijn katten en verwilderde katten met een grote boog om de kippen heen. Zal niet voor het eerst zijn dat de kip de kat achterna zit ipv omgedraaid. Ik heb Brahma krielen dus rustige kleine kipjes.

En een verstandige kat laat een papegaai met rust. Die snavels zijn killers. Maar het kan ook zijn dat jouw kat jullie vogel geaccepteerd heeft als gezinslid.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 06-09-22 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ro0sje
Berichten: 539
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:15

Soepblik schreef:
Een kat vangt echt geen kip. :') grootste waar die van mij ooit mee thuiskwam was een eekhoorn, maar daar blijft het bij.


Dat dacht ik ook altijd maar mijn kat is twee keer met een haas thuis gekomen. Het ding was groter dan de kat zelf.
Deze kat sprong ook de sloot in om kleine eendjes te pakken. Moet er wel bij vertellen dat wij haar uit het asiel hadden en dat ze een vondeling was. Waarschijnlijk erg lang buiten geleefd en daardoor nogal “zelfredzaam”.

Als ik TS was, zou ik een camera installeren. De kans dat de kippen zijn doodgebeten door een marter, lijkt me veel aannemelijker

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:18

Ro0sje schreef:
Soepblik schreef:
Een kat vangt echt geen kip. :') grootste waar die van mij ooit mee thuiskwam was een eekhoorn, maar daar blijft het bij.


Dat dacht ik ook altijd maar mijn kat is twee keer met een haas thuis gekomen. Het ding was groter dan de kat zelf.
Deze kat sprong ook de sloot in om kleine eendjes te pakken. Moet er wel bij vertellen dat wij haar uit het asiel hadden en dat ze een vondeling was. Waarschijnlijk erg lang buiten geleefd en daardoor nogal “zelfredzaam”.

Als ik TS was, zou ik een camera installeren. De kans dat de kippen zijn doodgebeten door een marter, lijkt me veel aannemelijker



Een volwassen haas??? Dat heb je wel een turbo kat... :D

BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:23

Sommige katten vangen alles. Ze jagen het zo lang op ze en van stress gaan dat soort dieren zo plat. Voor een kat is het dan spelen. Die vangt geen kip om te eten. Als het honger heeft vangt het een muis of een mus of iets wat ze makkelijk kunnen pakken. Maar sommige katten zijn jagers en die proberen zeker op alles wat ze kunnen te jagen. Dus uitgesloten is het ook niet. Als de katten er altijd al lopen dan zijn de katten en de kippen ook aan elkaar gewend en een kip is ook brutaal en laat zich niet opjagen door een kat die er vaker zit daar zie ik niet zo de stress bij komen. Maar het is ook niet onmogelijk. Dus die camera is echt zo gek niet. Maar cavia's vrij rond laten lopen en kippen in de wetenschap dat er een buizerd zit brrrr.