Stalkatten probleem met de buren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:44

Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen.


Want? Het zijn toch niet haar katten. Het zijn de huisdieren van TS en die heeft ervoor te zorgen dat ze geen overlast veroorzaken. Dus als andere mensen geen katten op hun terrein willen hebben (en terecht) dan is het aan TS om te faciliteren dat dat niet meer gebeurd.

BeFunny

Berichten: 10889
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:46

AstridJ schreef:
Bertje16 schreef:
niks want een kat vangt geen volwassen kippen ook al is het een fanatieke jager. Een buizerd idd wel


Dat heb ik inderdaad ook gezegd, er vliegen hier elke nacht verschillende buizerds rond en die hebben bij andere buren ook kippen gepakt. Maar ze is ervan overtuigd dat het mijn kat is geweest. Of dat de kippen geschrokken zijn van mijn kat en ze daardoor dood zijn gegaan (zei ze echt letterlijk:+).
Ook is ze bang voor hun cavia's, vooral omdat ze jongen krijgen. Dan zou ik denken, zorg dat er geen een ander dier bij kan kopen als ze zo kwetsbaar zijn. Maar ze heeft nu in haar hoofd dat alleen mijn katten een gevaar vormen.



Nee een kat die de kippen met rust laat vangt niet ineens kippen en cavia's kan ik me ook niet indenken. Buizerds of andere roofvogels wel maar ook marter achtigen die ook nog wel eens bij stallen te vinden zijn zijn wat dat betreft Killers.

Ik zou een gesprek aan gaan en dat uitleggen. En ook wel uitleggen dat de kans groot is dat de buizerd als het dat is geweest terug komt. Die weet nu de kopjes te vinden. Wij hebben bij onze fretten hun verblijf afgedicht met net tegen roofvogels. Want hier vlogen ook buizerds. Met jongen ook nog. Dus dat zou ik bespreekbaar maken.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:47

Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen. Jullie hebben notabene zelf kippen en kuikens en die pakken je katten ook niet.

Cavia’s met jongen zijn heel kwetsbaar, maar het is aan de buurvrouw om te zorgen dat daar dan geen roofdieren van buitenaf bij kunnen komen.


Moah, dat vind ik altijd een beetje oneerlijk ,want het zijn de katten van ts op de grond van de buurvrouw. Ik vind de reden niet gegrond, maar ik vind dat ts er iets aan moet veranderen, niet de buurvrouw. Maar natuurlijk is dat heel erg lastig, en ik zou ook aanbieden om (tijdelijk) een camera op te hangen op de kosten van ts.

Mariska_28

Berichten: 10529
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:48

mvdende schreef:
Of jouw katten nu wel of niet de veroorzakers zijn van de dode kippen, als de buurvrouw besluit jouw katten niet meer op haar erf te willen, is dat haar goed recht. Jouw katten, jouw taak ervoor te zorgen dat ze de erfgrens niet meer over gaan. Dat het tot nu toe altijd gedoogd werd is jouw mazzeltje geweest.

Ik zou een petfence aanschaffen of een paar extra stroomdraadjes spannen.

Ik zou óók not amused zijn met andere katten op mijn erf. En op mijn erf zouden ze van de hond zijn....die is niet zo leuk met katten.

Precies dit. Hoe zou jij het vinden als een buurman een hond heeft die steeds op jouw grond loopt? En als er dan opeens bij jou kippen dood liggen, dan heb je toch ook zoiets van ik wil die hond niet hier op mijn erf? Waarom zouden er voor katten andere regels gelden?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:51

Iris82 schreef:
Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen.


Want? Het zijn toch niet haar katten. Het zijn de huisdieren van TS en die heeft ervoor te zorgen dat ze geen overlast veroorzaken. Dus als andere mensen geen katten op hun terrein willen hebben (en terecht) dan is het aan TS om te faciliteren dat dat niet meer gebeurd.

Ga je dat ook even melden aan de duizenden andere mensen die dat in bijvb rijtjeshuizen ( dus veel makkelijker af te schermen) ook niet doen? Pick your battles en scherm je eigen dieren af. Wilde roofdieren zijn nog steeds aannemelijker de veroorzakers van de dode kippen, dus als buurvrouw zou ik zelf als eerst mijn eigen hokken roofdier proof maken.

BeFunny

Berichten: 10889
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:51

Earth schreef:
Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen. Jullie hebben notabene zelf kippen en kuikens en die pakken je katten ook niet.

Cavia’s met jongen zijn heel kwetsbaar, maar het is aan de buurvrouw om te zorgen dat daar dan geen roofdieren van buitenaf bij kunnen komen.


Moah, dat vind ik altijd een beetje oneerlijk ,want het zijn de katten van ts op de grond van de buurvrouw. Ik vind de reden niet gegrond, maar ik vind dat ts er iets aan moet veranderen, niet de buurvrouw. Maar natuurlijk is dat heel erg lastig, en ik zou ook aanbieden om (tijdelijk) een camera op te hangen op de kosten van ts.


Tja en dan zitten de katten van ts netjes opgesloten (zielig hoor voor katten die altijd vrij hebben kunnen rondlopen) en verdwijnen er nog steeds beesten uit de tuin van de buuf.

Onze buren hebben ook kippen. Die kwamen aan ons Vragen of fretten geen kippen lusten. Ja zeker lusten ze dat. Daarom mogen ze hier niet weg dus heb ik gezorgd dat ze netjes achter een hek zitten. Maar de buizerd die laat zich niet temmen en nu hebben de buren ook zo'n net *\o/*

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:53

Ook in essentie eens met mvdende. Maar wat ik zou doen is idd het even laten, kijken of buurvrouw het ook laat gaan. Zo niet zou ik idd aanbieden die wildcamera te betalen, zo duur zijn ze niet. Iig goedkoper als je terrein afrasteren op een katproof manier.

KimD

Berichten: 20477
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:56

Omdat de verstandshouding tussen jullie als buren verder prima is zou ik inderdaad opperen om een goede WiFi-camera op de ren te zetten en de kat een tracker om te doen. Aan de hand van die camera kunnen jullie al snel zien of één van de katten één probleem is en hem spotten en hem betrappen op jagen oid.

Selente
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:57

Ineke2 schreef:
Ga je dat ook even melden aan de duizenden andere mensen die dat in bijvb rijtjeshuizen ( dus veel makkelijker af te schermen) ook niet doen? Pick your battles en scherm je eigen dieren af. Wilde roofdieren zijn nog steeds aannemelijker de veroorzakers van de dode kippen, dus als buurvrouw zou ik zelf als eerst mijn eigen hokken roofdier proof maken.


Natuurlijk, mits je weet van welk huis de betreffende kat is... Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat degene die overlast heeft van andermans dieren maatregelen moet treffen om er geen overlast meer van te hebben. :\

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:57

BeFunny schreef:
Tja en dan zitten de katten van ts netjes opgesloten (zielig hoor voor katten die altijd vrij hebben kunnen rondlopen) en verdwijnen er nog steeds beesten uit de tuin van de buuf.


Ze hoeven toch niet opgesloten? Je zou ook een invisible fence kunnen plaatsen oid.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:57

Ik zie het eigenlijk als "niet haalbaar" om je perceel met paarden kat-proof af te rasteren, dat is echt geen doen :=

Dan zou je een klein stukje tuin voor de katten af moeten zetten maarja je wilt ze immers op je terrein rond laten lopen als muizenvangers.

Zo'n catfence vind ik eigenlijk ook geen oplossing. Ik heb dat wel gekocht voor die 2 heren van ons maar er (nog?) niks mee gedaan want vindt het wel een heel lomp ding hoor dat halsbandje met die 2 enorme pinnen...... en zie het al gebeuren dat ze over het grensdraadje heen knallen en dan niet meer terug durven.

Het is echt vele malen makkelijker om een beperkt iets zoals een kippenhok / cavia-hok af te rasteren.
Wat sowieso eigenlijk moet gebeuren om die dieren te beschermen tegen allerlei andere jagers.

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:01

mvdende schreef:
Of jouw katten nu wel of niet de veroorzakers zijn van de dode kippen, als de buurvrouw besluit jouw katten niet meer op haar erf te willen, is dat haar goed recht. Jouw katten, jouw taak ervoor te zorgen dat ze de erfgrens niet meer over gaan. Dat het tot nu toe altijd gedoogd werd is jouw mazzeltje geweest.


Dat inderdaad, het is aan de eigenaar van de katten om ze op hun eigen erf te houden, niet voor iedereen eromheen om daar oplossingen voor te bedenken :? Ik snap dat de reden waarom de katten ineens niet (meer) welkom zijn je ongegrond lijkt, maar in principe is "omdat" ook al voldoende reden om andermans katten niet op je terrein te willen hebben.


Ik heb trouwens katten gezien die een volwassen meerkoet konden doden, een bijzonder handige kat zou een kleinere kip ook zeker kunnen pakken.

BrankaZ

Berichten: 3907
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:04

Ineke2 schreef:
Ehm tja heel eerlijk? De buurvrouw wil verandering, dan moet ze daar zelf voor zorgen.

Ineke2 schreef:
Iris82 schreef:
Want? Het zijn toch niet haar katten. Het zijn de huisdieren van TS en die heeft ervoor te zorgen dat ze geen overlast veroorzaken. Dus als andere mensen geen katten op hun terrein willen hebben (en terecht) dan is het aan TS om te faciliteren dat dat niet meer gebeurd.

Ga je dat ook even melden aan de duizenden andere mensen die dat in bijvb rijtjeshuizen ( dus veel makkelijker af te schermen) ook niet doen? Pick your battles en scherm je eigen dieren af. Wilde roofdieren zijn nog steeds aannemelijker de veroorzakers van de dode kippen, dus als buurvrouw zou ik zelf als eerst mijn eigen hokken roofdier proof maken.

Dan nog blijft iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen dieren. De buurvrouw voor haar kippen en cavia’s en de ts voor haar katten.
Ondanks het voorheen geen probleem was, is het dat nu wel. Dus kies inderdaad je conflicten en neem je verantwoording. Dan ziet de buurvrouw vanzelf dat het niet de katten van de ts waren als ze nog een keer kippen kwijt raakt.

Overigens zijn er heel wat klachten in steden over loslopende katten. Zowel van alles vangen als poepen in tuinen en speeltuinen. Daar hoor je zat klachten over.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:17

Fly_high schreef:
mvdende schreef:
Of jouw katten nu wel of niet de veroorzakers zijn van de dode kippen, als de buurvrouw besluit jouw katten niet meer op haar erf te willen, is dat haar goed recht. Jouw katten, jouw taak ervoor te zorgen dat ze de erfgrens niet meer over gaan. Dat het tot nu toe altijd gedoogd werd is jouw mazzeltje geweest.


Dat inderdaad, het is aan de eigenaar van de katten om ze op hun eigen erf te houden, niet voor iedereen eromheen om daar oplossingen voor te bedenken :? Ik snap dat de reden waarom de katten ineens niet (meer) welkom zijn je ongegrond lijkt, maar in principe is "omdat" ook al voldoende reden om andermans katten niet op je terrein te willen hebben.


Ik heb trouwens katten gezien die een volwassen meerkoet konden doden, een bijzonder handige kat zou een kleinere kip ook zeker kunnen pakken.


Je doet je huis ook op slot tegen dieven terwijl we weten dat dieven in overtreding zijn.
En je gestolen fiets wordt door de verzekering ook niet vergoed als ie niet op slot stond.
Heel oneerlijk. Maar het werkt wel zo.
Als jij niet wil dat je dieren aangevallen worden (door welk dier dan ook) zal je zelf moeten zorgen dat dat niet kan. Jij bent nog altijd verantwoordelijk voor de veiligheid je eigen beesten imo.

absque_dubio

Berichten: 7871
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:25

KimD schreef:
Omdat de verstandshouding tussen jullie als buren verder prima is zou ik inderdaad opperen om een goede WiFi-camera op de ren te zetten en de kat een tracker om te doen. Aan de hand van die camera kunnen jullie al snel zien of één van de katten één probleem is en hem spotten en hem betrappen op jagen oid.

Dit is een goed voorstel.

En als ze dat niet willen, dan zelf zorgen dat jouw katten niet bij de buren kunnen komen. Fijn dat het al die tijd werd gedoogd, maar dat is nu over.
Of de kippen of cavia’s daarna door andere wilde beesten worden gepakt is hun verantwoordelijkheid. Maar dat jouw katten niet meer op hun terrein komen is jouw verantwoordelijkheid.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:29

Needje schreef:
Fly_high schreef:


Dat inderdaad, het is aan de eigenaar van de katten om ze op hun eigen erf te houden, niet voor iedereen eromheen om daar oplossingen voor te bedenken :? Ik snap dat de reden waarom de katten ineens niet (meer) welkom zijn je ongegrond lijkt, maar in principe is "omdat" ook al voldoende reden om andermans katten niet op je terrein te willen hebben.


Ik heb trouwens katten gezien die een volwassen meerkoet konden doden, een bijzonder handige kat zou een kleinere kip ook zeker kunnen pakken.


Je doet je huis ook op slot tegen dieven terwijl we weten dat dieven in overtreding zijn.
En je gestolen fiets wordt door de verzekering ook niet vergoed als ie niet op slot stond.
Heel oneerlijk. Maar het werkt wel zo.
Als jij niet wil dat je dieren aangevallen worden (door welk dier dan ook) zal je zelf moeten zorgen dat dat niet kan. Jij bent nog altijd verantwoordelijk voor de veiligheid je eigen beesten imo.


Je blijft verantwoordelijk voor je eigen dieren, dat klopt. Maar dit staat los van het feit dat de buurvrouw de katten niet meer op haar terrein wil hebben.

Nu verdenkt ze de katten van de ts voor kippenmoord, de volgende keer komt ze er bij wijze van spreken achter dat haar tuin onder gescheten wordt door een kat.

Het maakt gewoon niet uit wàt de reden is dat ze de katten niet meer op haar terrein wil hebben, als ze het niet meer wenst, dan behoort de ts te zorgen dat de katten daar niet meer kunnen komen.

Ik persoonlijk zou inderdaad de ren afschermen zodat welk roofdier dan ook, er niet meer bij kan komen. Maar dat maakt dan nog niets uit of ik wél of niet andermans katten op mijn terrein wil.

Kinke

Berichten: 20587
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:37

kan van alles zijn natuurlijk. Marter, rat, vos, buizerd. Eea is af te leiden aan in welke staat ze de kippen aantrof

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:41

Selente schreef:
Ineke2 schreef:
Ga je dat ook even melden aan de duizenden andere mensen die dat in bijvb rijtjeshuizen ( dus veel makkelijker af te schermen) ook niet doen? Pick your battles en scherm je eigen dieren af. Wilde roofdieren zijn nog steeds aannemelijker de veroorzakers van de dode kippen, dus als buurvrouw zou ik zelf als eerst mijn eigen hokken roofdier proof maken.


Natuurlijk, mits je weet van welk huis de betreffende kat is... Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat degene die overlast heeft van andermans dieren maatregelen moet treffen om er geen overlast meer van te hebben. :

Wees gerust, ik zorg zelf dat mijn buren geen last hebben van mijn dieren. Maar ik ben gestopt met mij druk maken over dingen waar ik weinig tot geen invloed op heb.

BeFunny

Berichten: 10889
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:47

Iris82 schreef:
BeFunny schreef:
Tja en dan zitten de katten van ts netjes opgesloten (zielig hoor voor katten die altijd vrij hebben kunnen rondlopen) en verdwijnen er nog steeds beesten uit de tuin van de buuf.


Ze hoeven toch niet opgesloten? Je zou ook een invisible fence kunnen plaatsen oid.



Dan kunnen ze toch niet weg en hebben ze beperkte ruimte. Voor katten die de wijde wereld in mogen is dat echt wel heel heftig.

Onze kat is altijd een binnenkat geweest en weet niet beter
Ik hou er helemaal niet van als mijn dieren overlast zouden veroorzaken. Plus andere risico's.
Maar katten die wel altijd vrij geweest zijn zou ik nooit meer opsluiten.

Ik vind die camera wel een goed idee. Die verkopen ze ook regelmatig bij Action en die hebben verassend goed beeld.

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:58

Stel dat nu de cavia's gepakt worden, dan zullen jouw katten als dader worden gezien ook al waren ze het niet. Dat zal jullie verstandhouding geen goed doen, zou dus wel kijken voor een oplossing.
Een camera bij de buurvrouw lijkt me een goed begin zodat je kunt zien wie of wat er bij/in de ren komt.

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:14

pmarena schreef:
Ik zie het eigenlijk als "niet haalbaar" om je perceel met paarden kat-proof af te rasteren, dat is echt geen doen :=

.


Wij hebben 2.5 hectare katproof, dus als je het wil kan het prima.
Zo’n bandje is maar het wat ze gewend zijn, wij hebben het al jaren en zijn er blij mee.

Maar als je er zelf niet op zit te wachten zou ik voorstellen mee te betalen aan het katproof maken van ren of een camera te plaatsen

Soepblik
Berichten: 1174
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:29

Een kat vangt echt geen kip. :') grootste waar die van mij ooit mee thuiskwam was een eekhoorn, maar daar blijft het bij.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 18:32

Wat betreft je eigen dieren bij je houden, dat doet hier in het buitengebied eigenlijk niemand moeilijk over :o . Hun honden lopen ook door mijn wei en poepen in mijn wei (niet dat ik daar blij mee ben). De honden van de andere buren liepen (zijn inmiddels overleden) ook regelmatig hier bij ons en hun katten ook. Mijn honden zitten wel in een omheind stuk waar ze niet uit kunnen, alleen de katten kunnen daar wel uit. De katten van de buren lopen ook bij iedereen op het erf. Niet vaak maar zo af en toe. Ik ben er ook niet blij mee dat mijn kat af en toe bij de andere buren zit. Een camera vind ik wel een idee idd.

Maar al zit hij daar niet veel, als de buurvrouw niet wil dat mijn kat bij hun zit dan maakt de reden waarom en de frequentie niet uit. Ik moet er dan idd voor zorgen dat mijn kat daar niet kan komen. Vorig jaar zei ze nog dat ze wel blij was dat hij bij hun muizen kwam vangen omdat ze veel last hebben van muizen en dacht ze er nog aan zelf een kat te nemen. Ik weet zeker dat Keiko daar naar toe gaat omdat er veel muizen zitten. Het is dat ze Keiko verdenkt van de kippenmoord, anders vond ze het geen enkel probleem.

Vogelgriep heb ik idd niet aan gedacht maar dat zou ook goed kunnen natuurlijk. Ze zei dat ze eerst dacht dat ze ziek waren, dus dan waren ze denk ik niet gewond. Maar toen zag ze een dag later mijn kat zag dacht ze dat de kat de boosdoener was. Als ze niet gewond waren dan zal het ook geen buizerd of ander roofdier geweest zijn bedenk ik me nu.

Ik vraag me af hoe andere mensen met stalkatten dat doen in het buitengebied? In een woonwijk zou ik nooit een kat buiten laten ivm overlast, maar hier staan maar een paar huizen. We wonen 3 km van het dorp af en hebben aan de voor- en achterkant geen buren, alleen aan de linkerzijkant en dan dus van de zijstraat ruim 100 meter verder.

Kinke

Berichten: 20587
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stalkatten probleem met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:33

als die kippen opeens erg ziek werden dan kan het zeker vogelgriep zijn, dat gaat heel snel

belle_boef

Berichten: 10772
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:29

Ik zou de kat een tracker en camera omdoen. Dan zie je direct wat hij allemaal vangt en waar hij komt. En je wordt ook nog eens meegenomen in zijn leefwereld. Hartstikke leuk.

Is hij wel de dader weer je het snel genoeg. Gebeurd er niks dan was een ander de dader en moet buuf ergens anders zijn